Mä istuin rattaissa vielä 4vuotiaana eikä siihen mitenkään puututtu neuvolassa vaan
Oltiin asenteella että" käveleehän tyttö jos se haluaa".
Tuntuu,että lasten kasvattaminen oli silloin rennompaa eikä neuvolassa kytätty niin hysteerisesti.
Kommentit (23)
Lasut otettiin käyttöön vasta lastensuojelulain uudistuksessa vuonna 2008. Sitä ennen lastenkasvatus oli hyvinkin vapaata eikä edes selkeisiin kasvatusvirheisiin yleensä puututtu. Lapsiperheiden tavat ja käytännöt olivat yksityisasia lähes samalla tavoin kuin miten lapsettomien perhe-elämä on yksityisasia.
Vierailija kirjoitti:
Eli kenen lapsen rattaissa istumiseen nyt on puututtu?
Tietäisitpä mihin kaikkeen neuvolassa nykyisin puututaan. Kauas on tultu niistä ajoista kun neuvolatoiminta oli mallia "mittaus, punnitus ja piikki pyllyyn".
No olisikin melko hupaisaa kansanterveyden näkökulmasta, jos neuvolaan rattaiden kanssa kävelevälle vanhemmalle huomateltaisi kävelystä, mutta autolla ajavalle ei.
Rattaiden kanssa lapsi voi kävellä sen minkä jaksaa ja sitten levähtää, näin voidaan taittaa pitkiäkin matkoja jalan. Autossa sen kun istua möllötetään, mutta tätä eivät ÄiTyLiT ole ottaneet samalla tavalla hampaisiinsa..
Vierailija kirjoitti:
Rattaiden kanssa lapsi voi kävellä sen minkä jaksaa ja sitten levähtää, näin voidaan taittaa pitkiäkin matkoja jalan. Autossa sen kun istua möllötetään, mutta tätä eivät ÄiTyLiT ole ottaneet samalla tavalla hampaisiinsa..
Autolla tyypillisesti mennään kauas joten kävely ei silloin ole vaihtoehto. Se mihin reagoidaan on se, kun vanhempi kävelee mutta lapsi ei.
Me asuttiin mun pikkuisena ollessa yhdessa äidin siskon kanssa. Hänella oli kuukautta vanhempi poika kuin minä. Opin sitten kävelemään 9 kuukauden ikäisenä ja serkkupoikka teki kovasti töitä vaikka kaatuili mustelmille, kunnes oppi myös kävelemään. Niin koville otti kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla tyypillisesti mennään kauas joten kävely ei silloin ole vaihtoehto. Se mihin reagoidaan on se, kun vanhempi kävelee mutta lapsi ei.
Voi kuule, kyllä autolla mennään täällä päin alle kilsankin matkat päiväkotiin tai neuvolaan. Ihmisten kunto on rapistunut huolestuttavan paljon, ja elämästä on hävinnyt liikunta.
Saahan se lapsi kaikin mokomin istua rattaissa, jos on ensin kävellyt vaikkapa kilsan. Se on enemmän kuin pelkästään parkkipaikalle kävellyt lapsi. Kävellen kulkevat perheet myös useimmiten normaalipainoisia...
Niin miksi siihen olisi pitänyt puuttua? Jos kävelit kuitenkin.
Suomalainen neuvolalaitos oli varsin loistava ja hyvä järjestelmä sen ajan lastenhoidossa. Myös brittitutkijat pyysivät aikoinaan meiltä tietoja lasten kehityksestä, koska taidettiin olla silloin maailman järjestäytynein esim. lasten mittauksia ym kehitystä tekevä maa.
Neuvola taitaa Suomessa olla yli 100 vuotta vanha järjestelmä.
Itse vein tuon ikäistä talvisin aina rattailla. Lähdimme liikkeelle kuudelta aamulla ja lapsi oli ihan nukuksissa vielä. Pyörätiet monesti auraamattomat. Muutenkin piti lähteä aikaisin liikkeelle niin ei siinä vielä alettu lapsentahtisesti kävelemään. Mun piti ehtiä viemään lapsi hoitoon ja sieltä hoitopaikasta vielä kävellä parisen kilometriä linja-autopysäkille, että ehdin kouluun toiselle paikkakunnalle. Iltapäivällä lapsi sai sitten kävellä sen verran mitä jaksoi.
Ihan normaali lapsesta kasvoi. Esiteininä ja teininä harrasti yleisurheilua, aloitti esiteininä lumilautailun jota edelleen harrastaa. On käynyt kuntosalilla jo monta vuotta. On siis 22v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vielä tänäkin talvena eskarin täti oli sanonu mun lapselle, kun oli nähnyt että tuon lapsen pulkalla, että "kyllä sun pitäs jo itse jaksaa kävellä, kun olet jo eskarilainen". 😳
Vierailija kirjoitti:
No näytitkö siellä neuvolassa, että lapsi osaa myös kävellä? Kyllä siihen pitäisi jo nuorempana puutua. jos ei 4-vuotias osaa kävellä. Joku sairaushan se on. Tai vanhempien väliinpitämättömyytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näytitkö siellä neuvolassa, että lapsi osaa myös kävellä? Kyllä siihen pitäisi jo nuorempana puutua. jos ei 4-vuotias osaa kävellä. Joku sairaushan se on. Tai vanhempien väliinpitämättömyytä.
Lapsi saattaa kertoa että ei jaksa kävellä. Sitä ei voi sivuuttaa noin vain koska lapsella on oikeus tunteisiinsa.
Minäkin istun vaikka olen jo 68 ja haluaisin hyppiä tai edes kävellä.
Luojan kiitos, että olen omat lapseni tehnyt 2000 luvun alussa. Montakohan lasua, meistäkin olisi tehty nykypäivänä. Miten, toimimme väärin kasvatuksessa. Sääliksi, käy kuinka omat lapseni pärjäävät tulevien lastensa kanssa, tässä lasu hullunmyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin mun pikkuisena ollessa yhdessa äidin siskon kanssa. Hänella oli kuukautta vanhempi poika kuin minä. Opin sitten kävelemään 9 kuukauden ikäisenä ja serkkupoikka teki kovasti töitä vaikka kaatuili mustelmille, kunnes oppi myös kävelemään. Niin koville otti kateus.
Onpas sinulla hyvät muistikuvat tapahtumasta. Tuo on kyllä harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, kyllä kävelemällä liikkuminen pisteestä A pisteeseen B ilmentää selvästi jonkinlaista mielenterveydellistä häiriötä! Neuvolan pitäisi pyytää viipymättä sekä vanhemman että lapsen neuropsykologiset tutkimukset sekä verenkuvamittaus. Saadaan tuollaiset epänormaalit kuvotukset heti avun piiriin! Osaavat sitten jatkossa liikkua autolla kuten muukin väki.