Jos tarvitset apua myymälässä, miksi et pyydä sitä?
Kysymys otsikossa.
Olen siis itse aspa ja kiinnostaisi vastaukset. Hämmentää lukea eri liikkeiden arvosteluja netissä kun niin moni valittaa, ettei tarjottu apua. Siihen en nyt pureudu, miksi ei tarjottu.
Kiinnostaa, miksi ei voi itse pyytää.
Kommentit (88)
Minähän en keneltäkään mitään kysy. Kysyminen on niin noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun kysyy tuotteesta jotain muuta kuin sen mitä myyntiesiteessä lukee niin myyjä/aspa ei osaa vastata kysymykseen ja toistaa vain ne samat asiat mitä siinä esitteessä lukee. Kun myyjä ei todellisuudessa tuotteesta mitään tiedä niin miksi kyselisin yhtään mitään?
Tuo korreloi vanvasti sen kanssa, että myös kaupan alalle palkataan paljon "naamakertoimen mukaan". Itse olin myyjä 17 vuotta takavuosina. Asiakkaana nykyisin on tilanne kysymystilanteessa se, ettei myyjä tiedä/myyjää ei "kentältä" löydy. "Ei tiedä"-osaan on johtanut pätkätöistäminen ja vuokratyöntekijöiden laaja käyttö. Ja tehojen/tehty työtunti optimoiminen, joka alkoi jo 20 vuotta sitten S- ja K-ryhmissä. Urakkaa tehdään tes-minimillä. Kun en enää siellä ollut, niin karut kohtaamiset asiakkaiden kanssa määrittää edelleen sitä, että en ole asiakaspalvelijoille törkeä, enkä tärkeilevä. Näin systeemin sisältä, eikä se ole rivityöntekijöiden vika. Olin puolet ajasta pienessä kivijalkakaupassakin. Inhoan itse iholletunkevaa tyrkytystä basaarityyliin. Sielläkin olin monta vuotta, ja noudatin omaa linjaani. En tunkenut iholle, mutta tullessa sanoin, että autan sitten, jos apua tarvitsee. Ihmisnäppituntuma kasvaa huomattavasti aspa-alalla. On sellaisiakin, jotka haluaa apua alusta asti. Edelleen kaupassa asioidessa havainnoin liian usein, mitä kuraa saa niskaansa myyjät asioista, joihin ei voi pienemmässäkään määrin vaikuttaa, ja jotka tekevät matalalla palkalla hillitöntä työsarkaa.
Vaikka on kuinka matala palkka niin töissä kuuluu tehdä työnä hyvin ja kunnialla. Ei millään muullakaan alalla voi sano asiakkaille että ei kiinnosta tehdä töitäni kunnolla kun on niin pieni palkka
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun tarvitsin aoua asioiden kanssa niin jouduin myyjälle sanomaan että olen kauhen pahoillani että joudun keskeyttämään sinun somehetkesi mutta voisitko auttaa kun tarvitsisin hieman apua. Teille on töissäkin se oma ouhelin ja some ne kaikkein tärkeimmät asiat ettekä huomaa ja huomioi mitään muuta
Tuollaista asiakasta en olisi itse huomannut, olen useammassa kaupassa ollut töissä eikä yhdessäkään ole oma puhelin mukana. Työpaikan puhelin kyllä, tarvittaessa.
Ei näy myyjää lähelläkään tai se on naama norsun v:llä tai yli-innokas niin en halua lähestyä. Kahdesta viimeisestä en jättäisi palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneltä?
No varmaan myyjältä.
Ai siltä, joka on yksin kassalla, johon kymmenien metrien jono?
Luuletko, että ehtii auttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun tarvitsin aoua asioiden kanssa niin jouduin myyjälle sanomaan että olen kauhen pahoillani että joudun keskeyttämään sinun somehetkesi mutta voisitko auttaa kun tarvitsisin hieman apua. Teille on töissäkin se oma ouhelin ja some ne kaikkein tärkeimmät asiat ettekä huomaa ja huomioi mitään muuta
Mistä sinä tiedät, että myyjällä oli "somehetki"? Oletko tietoinen, että puhelimella tehdään muutakin, esim. työasioita?
Naurettava uhriutumisen aihe.
Hiljentäisitte ensin edes ne tiktokki videot tai ne i stagramin reelssivideot ennen kun alat valehtelemaan tekeväsi töitä. Ja kyllä sen näkee puhelimen näpyttäjän ilmeistä tekeekö töitä vai jotain turhaa joka ei kuulu työpaikoille
Melkoinen meedio. Vai että oikein näet ilmeistä.
Se voi silti olla työasia mitä tehdään. Monissa liikkeissä tehdään työhön liittyvää somesisältöä. Tervetuloa vuoteen 2026 mummo!
Olen useimmissa kaupoissa myyjille näkymätön, hyvä jos tervehtivät. Ja jos tarvitsen apua, harvoin sitä osataan antaa. Tiedä sitten, ovatko vuokratyövoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että myyjällä oli "somehetki"? Oletko tietoinen, että puhelimella tehdään muutakin, esim. työasioita?
Naurettava uhriutumisen aihe.
No siis voihan se kapula jolla tarkistetaan saldoja ja hintoja, näyttää hätäisen silmissä puhelimelta. Ja kyllä joskus tulee esimerkiksi työnantajalta jostain tuotteesta jotain tietoa sähköpostiin, niin se pitää tarkistaa vaikka takaisinveto tuotteiden päivämäärät, sitten on puhelin jossa se sähköposti on mukana kun ei kaikkea muista
Vierailija kirjoitti:
Ei näy myyjää lähelläkään tai se on naama norsun v:llä tai yli-innokas niin en halua lähestyä. Kahdesta viimeisestä en jättäisi palautetta.
Eli myyjä on sinulle aina vääränlainen. Väärä naama, väärä ilme, väärä asenne.
Pysy kotonasi ja tilaa tarvitsemasi kotiinkuljetuksella. Vaikuttaisi olevan paras ratkaisu sulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen useimmissa kaupoissa myyjille näkymätön, hyvä jos tervehtivät. Ja jos tarvitsen apua, harvoin sitä osataan antaa. Tiedä sitten, ovatko vuokratyövoimaa.
No miksi et KYSY sitä apua vaan uhriudut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan sanoin, että jos tarvitsen apua, sitä harvoin osataan antaa? Eli pyydän kyllä, mutta vastaukseksi saan: "En tiedä".
Kun ei niitä myyjiä löydy. Kamalinta on keikkua sen pienen mutta aika korkean ja kiikkerä jakkaran päällä ja yrittää onkia itselleen ylimmälle hyllylle piilotettua tuotetta. Joo, olen lyhyt, mutta en voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy kotonasi ja tilaa tarvitsemasi kotiinkuljetuksella. Vaikuttaisi olevan paras ratkaisu sulle.
Ai noi on ainoat vaihtoehdot? Hyvä myyjä on sellainen joka tervehtii ja kysyy tarvitsenko apua tai kehottaa pyytämään tarvittaessa jos sanon ei ja pysyy kohteliaan etäällä. En halua ketään niskaan hengittämään tai tuputtamaan. En myöskään koe mukavaksi lähestyä myyjää joka ei ota mitään kontaktia asiakkaaseen ja välttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai noi on ainoat vaihtoehdot? Hyvä myyjä on sellainen joka tervehtii ja kysyy tarvitsenko apua tai kehottaa pyytämään tarvittaessa jos sanon ei ja pysyy kohteliaan etäällä. En halua ketään niskaan hengittämään tai tuputtamaan. En myöskään koe mukavaksi lähestyä myyjää joka ei ota mitään kontaktia asiakkaaseen ja välttelee.
Selvästikin ne olivat sinulle ainoat vaihtoehdot. Aivan ihme märinää. Myyjät on ihmisiä eikä robotteja. Miksi sulke pitäisi hymyillä koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan sanoin, että jos tarvitsen apua, sitä harvoin osataan antaa? Eli pyydän kyllä, mutta vastaukseksi saan: "En tiedä".
Älä sitten kysy niin vaikeita.
Kysyin banaanien kilohintaa. Sain ahdistelusyytteen.
Lakkasin käymästä vaateliikkeissä kun niissä ei kerta kaikkiaan saanut olla rauhassa. Aina joku myyjä häiriköimässä. Tilaan netistä vaatteet ettei tarvitse ahdistua liikkeissä. Olen itsekin asiakaspalvelualalla mutta en häiriköi ihmisiä.
Ja jos jostain ruokakaupasta en löydä etsimääni kun hyllyt on järjestelty päin peetä, niin jätän ostokseni siihen ja häivyn toiseen kauppaan. Vituttaa kun pitäisi tietää että tänään tonnikalat löytyy rautanaulojen vierestä tai jostain yhtä loogisesta paikasta. Huomenna ne on taas jo seuraavassa piilossa!
En kysy aspalta mitään. En mene kauppaan kyselemään ja ahdistelemaan ihmisiä. Tavaraa pitää löytyä ja jos ei löydy niin riittäähän noita kauppoja!
Vierailija kirjoitti:
Kysyin banaanien kilohintaa. Sain ahdistelusyytteen.
Taisin vielä kysyä että onko nuo melonit tarjouksessa? En tajunnut osoittaa että tarkoitin vesimelooneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menin kerran autokauppaan niin että housujentaskut roikkui ulkona. Ihmettelin siinä miksi kukaan ei halua palvella minua.
Tyhjätasku
Mulla oli Yrjö polvella kauppias katsoi kyllä vähän pitkään, varsinkin kun Matti kurkisti kukkarosta luuli varmaan että olen joku kerjäläinen.
Voi älmö kuinka vitsikäs olet!
Aplodit sulle.
Hiljentäisitte ensin edes ne tiktokki videot tai ne i stagramin reelssivideot ennen kun alat valehtelemaan tekeväsi töitä. Ja kyllä sen näkee puhelimen näpyttäjän ilmeistä tekeekö töitä vai jotain turhaa joka ei kuulu työpaikoille