Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäiselle lapselle voi näyttää millaista eläinten lopetus ja teurastus on?

Vierailija
13.03.2026 |

Meillä on kotona kalkkunoita ja vuohia. Noista tehdään usein lihaa syötäväksi. Minkäikäisille lapsille olisi ok näyttää koko prosessi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on metsästysseurassa mukana oleva lapsi, (joka on kylläkin jo nuori) niin miksi ei. Pitäisi huomioda myös lapsen/nuoren luonne ja ymmärrys asioista. Ei siis liian pienelle tai liian tyhmälle voi mitään teurastuksia näytää. Tyhmällä tarkoitan sellaista, joka voi sen nähtyään saada päähänsä ties mitä hämäriä/pimeitä mielenliikkeitä näkemästään. Lapsen pääkoppa (aivot) ovat kehittymättömät käsittelemään ihan kaikkea. Ei lapset muuten olisi lapsia ja suojeltavia.

Metsästäjien lapsista tulee usein psykopaatteja ja narsisteja, sillä moraalinen kehitys ei kulje käsi kädessä vaistonvaraisen kanssa. Jos opetat lapsen tappamaan niin se pitäisi tehdä vasta sitten, kun hänellä on aivokapasiteettia käsitellä myös siihen liittyvää moraalia ja etiikkaa. Pahimmillaan nämä verenhimoiseksi kasvatetut lapset ryhtyvät sitten kaiken maailman sadistisiin harjoitteisiin myös ihmisiä kohtaan vanhemmiten, sillä verenhimo on vahvempi kuin järki ja etiikka

Toisaalta ihminen jolla on järkeä ja etiikkaa ei varmaan ole itsekään metsästäjä, joten...

Tämä.

Ei pidä opettaa vain tappamaan, vaan ennen kaikkea myös kunnioittamaan eläimiä ja kuinka niitä kohdellaan vaadittavalla rauhallisuudella ja harkinnalla. Tulee opettaa turhan ja liiallisen kivun välttämistä ja sitä ettei tappaminen ole nautinto ja kivaa, mitään mistä mahtailla ja ylpeillä, vaan välttämätön paha ravinnonsaannin tähden. 

Vierailija
22/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on metsästysseurassa mukana oleva lapsi, (joka on kylläkin jo nuori) niin miksi ei. Pitäisi huomioda myös lapsen/nuoren luonne ja ymmärrys asioista. Ei siis liian pienelle tai liian tyhmälle voi mitään teurastuksia näytää. Tyhmällä tarkoitan sellaista, joka voi sen nähtyään saada päähänsä ties mitä hämäriä/pimeitä mielenliikkeitä näkemästään. Lapsen pääkoppa (aivot) ovat kehittymättömät käsittelemään ihan kaikkea. Ei lapset muuten olisi lapsia ja suojeltavia.

Metsästäjien lapsista tulee usein psykopaatteja ja narsisteja, sillä moraalinen kehitys ei kulje käsi kädessä vaistonvaraisen kanssa. Jos opetat lapsen tappamaan niin se pitäisi tehdä vasta sitten, kun hänellä on aivokapasiteettia käsitellä myös siihen liittyvää moraalia ja etiikkaa. Pahimmillaan nämä verenhimoiseksi kasvatetut lapset ryhtyvät sitten kaiken maailman sadistisiin harjoitteisiin myös ihmisiä kohtaan vanhemmiten, sillä verenhimo on vahvempi kuin järki ja etiikka

Toisaalta ihminen jolla on järkeä ja etiikkaa ei varmaan ole itsekään metsästäjä, joten...

Tämä.

Ei pidä opettaa vain tappamaan, vaan ennen kaikkea myös kunnioittamaan eläimiä ja kuinka niitä kohdellaan vaadittavalla rauhallisuudella ja harkinnalla. Tulee opettaa turhan ja liiallisen kivun välttämistä ja sitä ettei tappaminen ole nautinto ja kivaa, mitään mistä mahtailla ja ylpeillä, vaan välttämätön paha ravinnonsaannin tähden. 

Niinpä. Juuri siksi teurastetaan nykyään kaikki omat lihat itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että pitäisi antaa lapsen kasvaa siinä uskossa että yhtäkkiä joku eläin vain katoaa ja lihat tulee pakastimeen itsestään?

Vähän sama logiikka että jos lapsia ei laita katsomaan seksin harrastamista niin ne ei opi ymmärtämään mistä lapset tulee? 🤣 haloo, valoja päälle. 

No, ainakin 12-13+ ikäiset lapset jo tietävät mistä vauvat tulee, mutta toki ei näitä nyt voi verrata.

Entisaikoihin saatettiin jättää seksivalistus antamatta, mutta ihmiset elivät pientiloilla ja näkivät eläinten teurastusta ja nylkemistä aivan arkisessa ympäristössään.

Vierailija
24/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimen lopetuksen ja käsittelyn voi, ja se pitääkin näyttää ja opettaa lapselle jossain vaiheessa. Asian suhteen pitää vain olla sensitiivinen. Vanhemman tehtävä on olla tarpeeksi kypsä ja harkintakykyinen ymmärtääkseen lapsensa herkkyyttä ja luonnetta. Jokaisen luonteella ei tulla teurastajaksi, kun ei edes kalan kolkkaajiksi. 

Vierailija
25/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken häätämässä jonkun lintubongariporukan pois meidän syysvehnämaalta. Olivat ihan ihmeissään, että miksi siinä ei saisi kävellä tai parikittaa autoa, eihän siinä kasva mitään, ei näy mitään jyviä. Kuka kertoisi nykyihmiselle, että vihreä oras lumilänttien keskellä ei ole rikkaruohoa tai nurmea? Ihan samalla tavalla kuka kertoisi lapsille, että eläimiä ei saa tappaa, hyttynen ja paarma tai ampiainen eivät ole eläimiä, ne ovat hyönteisiä (tämän on kertonut Elisa Aaltoila).

Vierailija
26/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä jo 7v ihmettelin sisäelimiä 

Vierailija
27/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli  jotain 5-6v, kun mummi opetti tappamaan vastasyntyneitä kissanpentuja , eli iskumään kalikalla päähän lujaa ja monta kertaa. 

Sitten äiti opetti kalan perkaamisen ja teerien kynimisen ja jotain  10v oli vuorossa kanojen tappaminen, (oli 200 kanaa, ja aina joku sairatui tai tehtiin  paistia). Isä metsästi, mutta ei tappanut minkäänlaista kotieläintä. Vasikat kävi  yks ukko teurastamassa, enkä ollut siinä mukana.

Kalkkuna ja lihakani ovat isommat eläimet, joita olen tappnut, ne saa hengiltä vielä kalikalla rainnuttamalla ja  vesurilla pään katkaisemalla.  

Vierailija
28/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kasvanut maalla ja nähnyt jo tosi pienestä. Näin painajaisia paljon aiheesta. Olen vegaani nyt aikuisena juurikin näistä syistä. Vegetaristiksi aloin jo 13vuotiaana.

Vierailija
29/29 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taisin olla 5v. Tai siitä iästä on muistikuvia. Riippuu siitä kuinka pumpulissa olet lapsesi tähän mennessä kasvattanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi