Sanotaanko sinua emännäksi ?
Kommentit (33)
Ei ole ainakaan vielä sanottu.
M55
Ämmäksi vaan. Emäntä vaatii enemmän.
Hyi hitto, ei ikinä! Eräs entinen ystäväni sanoi miestään isännäksi, sitä en tiedä, oliko hän sitten emäntä.. Jos puolisot ovat oikeasti maataloustuottajia, "nimittelyssä" ei ole mitään vikaa, muussa tapauksessa se on noloa.
Ei takuulla täällä stadissa sanota niin, kun eihän täällä ole karjaakaan.
Jotkut junttilasta tulleet voi sanoa siippojaan, kun eivät tajua mitä tarkoittaa.
Emäntä/isäntä on käsittääkseni ammatti - maatalonemäntä/maatalonisäntä. Tämän tiedän stadilaisenakin.
Meillä on emäntä ja isäntä. Ei tule lyllerö olo.
Minulle tuleepi se epämiellyttävä olo jo kuullessa jos toisille sanotaan. Terveisin helsinkistä. Ap
Saatan sanoa miehestäni "isäntä", kun puhun vieraan ihmisen kanssa (esim. puhelinmyyjän tai remonttimiehen tms). Mieheni sanoo minusta vastaavassa tilanteessa "parempi puolisko" eikä "emäntä" 🤔
Emäntä kelpaisi, rouvaksi en halua, mutta olen akka vaan
Meillä kutsuu rouvakin itseään emännäksi ja minä myös vaikka kaupunkilaisia ollaankin. En tiedä mitä pahaa siinä on.
Ilman elossaolevaa puolisoa ei voi olla emäntä.
Ei sanota. Mies sanoo vaimo työkavereille ja kavereille sanoo minun nimen. Olin vaimon kanssa, vaikka kaupassa ja ostin sukat
Kavereille sanoo olin, vaikka Marjan kanssa raflassa syömässä. Oli hyvä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei sanota. Mies sanoo vaimo työkavereille ja kavereille sanoo minun nimen. Olin vaimon kanssa, vaikka kaupassa ja ostin sukat
Kavereille sanoo olin, vaikka Marjan kanssa raflassa syömässä. Oli hyvä paikka.
Mitä nimitystä miehesi käyttää tyttöystävästään?
Lyllerö olo lienee ap:lle jokapäiväinen tila.
Rouvaksi kutsuu.
Mitähän aapee tarkoittaa / itse ymmärtää "lylleröllä"? Emäntä nimen omaan on napakka ja jämpti nainen, ei mikään lyllerö.
Sanon joskus itseäni emännäksi. Ja miestä isännäksi.
Vierailija kirjoitti:
Rouvaksi kutsuu.
Mitähän aapee tarkoittaa / itse ymmärtää "lylleröllä"? Emäntä nimen omaan on napakka ja jämpti nainen, ei mikään lyllerö.
Tuossapa on sinulla juuri ne 2 samaa mitkä tulee emäntä sanasta mieleen usein toki . Siitä pitäisi vielä saada apuja näihin adjektiiveihin mitä tulee mieleen. Ap
Ei sanota.
M59