Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"

Vierailija
12.03.2026 |

Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori 

Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.

Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?

Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.

En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.

Kommentit (228)

Vierailija
21/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Samoin kuin nuoret pelkäävät etteivät saa eläkettä aikanaan pelkäävät monet vanhukset sitä, etteivät parin vuoden päästä enää saa hoitoa jos eivät sitä itse maksa. 80-vuotias voi elää vielä 20 vuotta ja tarvita itse niitä rahojaan. Ymmärrän siis hyvin sekä nuoria että vanhoja tässä asiassa.

Vierailija
22/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rahaa voi myös lahjoittaa, se tekee ihmisen onnelliseksi. Siitä on tutkimustakin.

Lähimmäisten auttaminen ylipäätään on Puttosen mukaan järkevää rahankäyttöä. Perintöä parempi tapa on auttaa jälkeläisiään jo omana elinaikanaan.

" On parempi antaa lämpimällä kuin kylmällä kädellä."

Hauska vitsi. Oman suvun vaurastuneet ovat ilmoittaneet säätiöittävänsä perintönsä ja oma isä on pyytänyt minua luopumaan lakisääteisestä perinnöstäni, jotta voi kanavoida sitä muualle. 

Jos kuvittelette että boomerien ongelma on huono rahankäyttö niin ette voisi enempää väärässä olla. He ovat pahoja ihmisiä.

Uskomatonta kylmyyttä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne rahat siellä pankissa makaa?

No missä sitten? 

Vierailija
24/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.

Järkyttävän määrän on inflaatio kymmenessä vuodessa syönyt tuota summaa!  Olisitpa hajauttanut indeksirahastoihin kymmenen vuotta sitten!

Mitä sitten? Olisi vielä isompi ongelma jolla ei tee mitään.

Vierailija
25/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä. 

Vierailija
26/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varallisuus oli keskittynyt yhä vahvemmin ylimpiin varallisuuskymmenyksiin. Nettovarallisuuden keskiarvo oli vuonna 2023 noin 229000 euroa kotitaloutta kohden, eli yli kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.

Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa. Yli puoleen osuus kipusi ensimmäistä kertaa kotitalouksien varallisuus -tilaston mittaushistorian aikana eli vuodesta 1987 eteenpäin.

Samaan aikaan viisi vähävaraisinta kymmenystä eli puolet kotitalouksista omisti vain neljä prosenttia nettovarallisuudesta.

Siinä missä varakkaimman kymmenyksen varallisuusosuus on jokaisella tutkimuskerralla kasvanut, muissa kymmenyksissä suunta on ollut käytännössä koko ajan alaspäin."

12.3/2025 Taloussanomat

Kukahan ei kuluta varallisuuttaan eikä  pidä pyöriä pyörimässä?! 

Tiesitkö, että osakkeisiin sidottu varallisuus nimenomaan pitää pyöriä pyörimässä? Ei varallisuutta ole tarpeen kuluttaa, jotta sen saan tekemään töitä.

Lisäksi suuret ikäluokat tietävät, että kun on aika mennä hoitolaitokseen, niin rahalla saa oikeasti kunnollista hoitoa, silloin kuukausimaksu on jossain 8000 euron tienoilla, mutta eipä ole vaaraa tulla sidotuksi tuoliin eikä kukaan vastaa soittoihin. Suomalainen julkinen terveydenhuolto on osoittanut, että ei välitä vanhuksista, joten sukanvarsi tyhjenee elämän muutaman viimeisen kuukauden aikana rahan valuessa ulkomaille.

Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa.

Se pitää orjuuden pyörimässä mutta esim. estää suvun jatkamisen, sillä orjamarkkinoihin pakotetut nuoret eivät pysty lisääntymään sillä menettävät työpaikkansa, ei ole kunnollista äitiysvapaata enää, jne.

Kun puhutaan näistä "itsekkäistä sukupolvista" mistä keltikangas räyhää niin ne ovat nimenomaan boomerit ja xenniaalit. Milleniaalit ovat heidän ensimmäiset uhrinsa ja polvi toisensa jälkeen on heikompi ja heikompi. Nykynuoret ovat kroonisesti masentuneita, koska tietävät että maailma on paskottu ja nämä paskanaamat hoardaavat kaikki resurssit.

Vierailija
27/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole suuria ikäluokkia ja minäkin makuutan rahoja säästötilillä. 

En osta turhaa ihan vain sen takia, että kuuluu kuluttaa. En tarvitse enää mitään. 

Matkustamisestakin on tehty nykyään syntiä .

Ei voi síihenkään enää "tuhlata".

Vierailija
28/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Samoin kuin nuoret pelkäävät etteivät saa eläkettä aikanaan pelkäävät monet vanhukset sitä, etteivät parin vuoden päästä enää saa hoitoa jos eivät sitä itse maksa. 80-vuotias voi elää vielä 20 vuotta ja tarvita itse niitä rahojaan. Ymmärrän siis hyvin sekä nuoria että vanhoja tässä asiassa.

No onko oikeasti järkevää lahjoittaa ne rahat jonkun yksityisen hoivafirman kautta veroparatiisiin kuin auttaa omia jälkeläisiään? 

Vierailija
29/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä. 

Tuo on klassinen köyhyystrauma. Joillakin vanhoilla polvilla ei ollut viel mahdollisuutta ostaa tavaroita, joten tavaroiden hoardaaminen on joillekin sitä elämää ja rikkautta. Raha on kalliimpaa kuin vaimo, joka pahoinpidellään rahan vuoksi, jne. Tuollainen ihminen on korruptoitunut ja paha.

Vierailija
30/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko oikeasti järkevää lahjoittaa ne rahat jonkun yksityisen hoivafirman kautta veroparatiisiin kuin auttaa omia jälkeläisiään? 

Iso osa vanhoista polvista ei välitä jälkeläisistään tai suvustaan vaan ainoastaan omasta navastaan. Ei heitä kiinnosta.

Vierailija
31/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas mä niitä säästöjä  voisin käyttää? Eläke juoksee joka kuukausi tilille, korkotulot juoksevat tilille joka kuukausi, ei millään edes niitä pysty kuluttamaan, saati että kuluttaisi pääomaa. Kaikki on jo aikoja sitten hankittu eikä niitä kesämökkejä tai autoja tarvitse monin kappalein. 300 € puhelinkin toimii moitteettomasti, ei kiinnosta monen tonnin laitteet.  Siinä professorille terveisiä.

Vierailija
32/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varallisuus oli keskittynyt yhä vahvemmin ylimpiin varallisuuskymmenyksiin. Nettovarallisuuden keskiarvo oli vuonna 2023 noin 229000 euroa kotitaloutta kohden, eli yli kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.

Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa. Yli puoleen osuus kipusi ensimmäistä kertaa kotitalouksien varallisuus -tilaston mittaushistorian aikana eli vuodesta 1987 eteenpäin.

Samaan aikaan viisi vähävaraisinta kymmenystä eli puolet kotitalouksista omisti vain neljä prosenttia nettovarallisuudesta.

Siinä missä varakkaimman kymmenyksen varallisuusosuus on jokaisella tutkimuskerralla kasvanut, muissa kymmenyksissä suunta on ollut käytännössä koko ajan alaspäin."

12.3/2025 Taloussanomat

Tiesitkö, että osakkeisiin sidottu varallisuus nimenomaan pitää pyöriä pyörimässä? Ei varallisuutta ole tarpeen kuluttaa, jotta sen saan tekemään töitä.

Lisäksi suuret ikäluokat tietävät, että kun on aika mennä hoitolaitokseen, niin rahalla saa oikeasti kunnollista hoitoa, silloin kuukausimaksu on jossain 8000 euron tienoilla, mutta eipä ole vaaraa tulla sidotuksi tuoliin eikä kukaan vastaa soittoihin. Suomalainen julkinen terveydenhuolto on osoittanut, että ei välitä vanhuksista, joten sukanvarsi tyhjenee elämän muutaman viimeisen kuukauden aikana rahan valuessa ulkomaille.

Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa.

Nuo kaltoinkohtelut tapahtuivat nimenomaan yksityisellä, ei julkisella. 

https://yle.fi/a/74-20213695

Vierailija
33/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen hoitoa? Keinotekoista eliniän pidentämistä kemikaaleilla vai? Vauva tarvitsee hoitoa, mutta vanhus tarvitsee lepoa ja rauhaa. Se että elää jotain uutta vauvavaihetta vanhana nimenomaan syö mahdollisuuden uusilta sukupolvilta tulla vanhemmiksi ja saada niitä vauvoja. Se että vanhus asettaa itsensä tuollaiseen asemaan on nimenomaan sitä itsekkyyttä ja toisten lautasilta syömistä: omilta lapsenlapsiltaan ja lapsenlapsenlapsiltaan.  Vampirismia pahimmillaan.

Vierailija
34/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12.3/2025 Taloussanomat

Se pitää orjuuden pyörimässä mutta esim. estää suvun jatkamisen, sillä orjamarkkinoihin pakotetut nuoret eivät pysty lisääntymään sillä menettävät työpaikkansa, ei ole kunnollista äitiysvapaata enää, jne.

Kun puhutaan näistä "itsekkäistä sukupolvista" mistä keltikangas räyhää niin ne ovat nimenomaan boomerit ja xenniaalit. Milleniaalit ovat heidän ensimmäiset uhrinsa ja polvi toisensa jälkeen on heikompi ja heikompi. Nykynuoret ovat kroonisesti masentuneita, koska tietävät että maailma on paskottu ja nämä paskanaamat hoardaavat kaikki resurssit.

Kommenttisi sai minut nauramaan ääneen, olet kyllä poikkeuksellisen ignorantti.

Vierailija
35/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku turva pitää vanhuuteen olla. Moniin vuosiin ei enää ole voinut luottaa siihen, että omaiset hoitavat. Jos ei enää voi luottaa siihenkään että yhteiskunta hoitaa niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin varautua hoidontarpeeseen rahalla. Ei se kansantaloudellisesti viisasta ole, mutta ymmärrettävää.

Vierailija
36/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12.3/2025 Taloussanomat

Edelleen suurimmalla osalla suomalaisia elämä on parempaa kuin koskaan ennen. 

Suurin osa on töissä ja tienaa hyvin.  Pystyvät ostamaan omistusasunnon, hankkimaan lapsia jos haluavat ja matkustelemaan monta kertaa vuodessa minne haluavat. 

ihmiset elintaso on nykyään niin paljon parempaa, kuin ennen ja jopa nykyajan "köyhät " elävät parempaa elämää, kun ennen keskiluokka. 

Ihmisten vaatimukset esim asumisen suhteen on ihan erilaiset, kuin vielä vaikkapa 70-luvulla. 

Niin köyhää ei ole, etteikö olisi kännykkä taskussa, tv.tä, ja sisävessaa ja suihkua sisällä. Vielä 70-luvulla lankapuhelin oli luksusta samoin sisävessa ja suihku sisällä.  Autoja oli vähän ja nekin todella surkeita nykyautoihin verraten. Ihmiset liikkui polkupyörillä ja mopoilla ja talvella suksilla ja potkukelkoilla. 

Vierailija
37/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas mä niitä säästöjä  voisin käyttää? Eläke juoksee joka kuukausi tilille, korkotulot juoksevat tilille joka kuukausi, ei millään edes niitä pysty kuluttamaan, saati että kuluttaisi pääomaa. Kaikki on jo aikoja sitten hankittu eikä niitä kesämökkejä tai autoja tarvitse monin kappalein. 300 € puhelinkin toimii moitteettomasti, ei kiinnosta monen tonnin laitteet.  Siinä professorille terveisiä.

Voit maksaa lastesi kuluja ja elämää. Jotkut hyvät ihmiset miettivät kaikki keinot, millä pystyvät näin tekemään, vaikka verottaja sitä yrittääkin joillakin keinoilla estää (=suora rahalahjoitus). Jos sinulla ei ole lapsia, voit lahjoittaa hyväntekeväisyyksiin tai miettiä jotakin muuta, millä auttaa muita. Se että istut rahojesi päällä näpräämässä kännyäsi kertoo vaan siitä, että olet hedonistinen ja itsekäs paska.

Lisäksi jos et kerran tarvitse useampia kesämökkejä niin miksi tarvitset määräänsä enemmän rahaa? Logiikkasi ontuu.

Vierailija
38/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatana, mikä ruinaaja. Auta itse lapsiasi. 

Eihän tuo ole mitään ruinaamista. Sukupolvien ajan on edelliset sukupolvet auttaneet nuorempia mikäli varaa on ollut. Itsekin huomaan lähipiirissä että aika itsekkäitä ovat ainakin lähipiirin 7-kymppiset. 

Vierailija
39/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rahaa voi myös lahjoittaa, se tekee ihmisen onnelliseksi. Siitä on tutkimustakin.

Lähimmäisten auttaminen ylipäätään on Puttosen mukaan järkevää rahankäyttöä. Perintöä parempi tapa on auttaa jälkeläisiään jo omana elinaikanaan.

" On parempi antaa lämpimällä kuin kylmällä kädellä."

Hauska vitsi. Oman suvun vaurastuneet ovat ilmoittaneet säätiöittävänsä perintönsä ja oma isä on pyytänyt minua luopumaan lakisääteisestä perinnöstäni, jotta voi kanavoida sitä muualle. 

Jos kuvittelette että boomerien ongelma on huono rahankäyttö niin ette voisi enempää väärässä olla. He ovat pahoja ihmisiä.

Mikä siinä ihmisryhmässä on oikein mennyt pieleen? Heidän omat vanhemmat toimivat aivan toisin, lahjoittivat jo varhain jälkeläisilleen (mökki)tontit, auttoivat asuntolainojen maksussa, tukivat lapsenlapsiaan jne. Nämä suuret ikäluokat tuntuvat vihaavan lapsiaan ja lastenlapsiaan.

Vierailija
40/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.

Ei ole, mutta hyvä tarina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi