Tonnilla kuussa pärjää
Suuri helpotus elämässä, on ollut opetella tulemaan toimeen noin tonnilla kuussa. Nyt olen voinut vähentää työntekoa, jos vaikka niitä eräpäiviä ei ikinä tulekaan! Ja vaikka nyt kertyvä eläkkeeni on pienempi, ei sekään haittaa. Takuueläke on sen noin 900€, joten pärjäisin silläkin kun loput voisi ottaa omista säästöistä. Nykyään vaan ihmettelen, mihin kaikkeen turhaan sitä rahaa laittoi. Toki osasta siitä on jäänyt hyvät muistot, kuten vaikka matkoista. Mutta muuten olin kyllä melkoinen tuhlari.
Kommentit (185)
Onko tuo tonni laskujen ja asumisen jälkeen elämiseen?
Tonni kuussa menee pelkästään mökin kuluihin. Siihen päälle vakituinen talo, ruoka itselle, kahdelle nuorelle aikuiselle ja yhdelle koiralle, bensa, bussikortit ja vakuutukset niin ollaan jo 2500 eurossa, eikä tuohon todellakaan sisälly mitään ylimääräistä. Ei vaatteita, ei harrastuksia, ei viihdettä, ei edes puhelimia tai nettiä. Tuolla pysytään hengissä.
Takuueläke pitäisi laskea minimitoimeentulotuen tasolle samoilla ehdoilla. Olen jo kauan puhunut samasta asiasta, mistä Siimes puhui vasta nyt. Pitää koskea kaikkia, ei vain maahanmuuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Tonni kuussa menee pelkästään mökin kuluihin. Siihen päälle vakituinen talo, ruoka itselle, kahdelle nuorelle aikuiselle ja yhdelle koiralle, bensa, bussikortit ja vakuutukset niin ollaan jo 2500 eurossa, eikä tuohon todellakaan sisälly mitään ylimääräistä. Ei vaatteita, ei harrastuksia, ei viihdettä, ei edes puhelimia tai nettiä. Tuolla pysytään hengissä.
Eiköhän tässä puhuttu vain yhdestä ihmisestä, jolla ei mitään mökkejä, lapsia, koiria tai autoja ole, vaan vuokraa jotain kerrostaloyksiötä kaupungissa (ei Helsinki) tai kaksiota pienemmässä kunnassa.
Kyllä sillä pärjää erittäin hyvin täällä ulkomailla
Meillä peölkä asunnon vuokra on lapsen kanssa 860 e kk....
Vierailija kirjoitti:
Ei tonnilla noin pärjääkään.
Valintoja. Lapset, koira, auto, vakituinen asunto ja mökki vaatii tottakai rahoitusta.
Jotkut on valinnut elää ilman noita ja pitävät itsensä hengissä tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää pk-seudulla ellei käytä vain ruokaan ja välttämättömään rahansa. Siis ei mitään ylimääräistä. Eikä siltikään Helsingissä taida riittää.
Jos on oma asunto, niin hyvin pärjää. Mutta jos vuokria maksaa, niin menee liian tiukaksi. Vaan sitten tulee kysymys: täytyykö välttämättä asua pk-seudulla?
Vierailija kirjoitti:
Kuka pärjää, kuka ei.
Toisella tuo menee jo vuokraan ja toisella lääkkeisiin.
Toisella menee tuon verran vaikkapa veneen pen saan.
Oman tilanteen yleistäminen kaikkiin on tyhmistä tyhmintä.
Moni vuokralla-asuva kehuu asumismuoto aan,itse maksetussa kaksiossa,asumiskulut 270 e kuussa
Vierailija kirjoitti:
Missä ja miten, krro lisää. Ei ainakaan kehittyneissä maissa, veikkaan
8500e/vuosi oli tulot verokortin mukaan, eli pärjäsin 700e/kk. Mutta ei ole mitään sairauksia, joten sen puolesta helppoa.
Pärjään kun on pakko. Jäin juuri työttömäksi ja käteen jää n. 1000 e. Vuokra+vakuutukset+puhelin+sähkö 600 e. Loput menee ruokaan, kodin tarvikkeisiin ja lääkkeisiin (minulla on kaksi autoimmuunisairautta ja lääkkeitä joudun ostamaan joka kuukausi). Etsin koko ajan halvempaa asuntoa, voisin säästää n. 100 e vuokrassa ja se on työttömälle iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke pitäisi laskea minimitoimeentulotuen tasolle samoilla ehdoilla. Olen jo kauan puhunut samasta asiasta, mistä Siimes puhui vasta nyt. Pitää koskea kaikkia, ei vain maahanmuuttajia.
juuri näin, ja se tarkoittaisi että takuueläkkeen voisi lakkauttaa. Yleistuen toimeentulo-osa vain niille, jotka sitä tarvitsevat ja täyttävät ehdot. Jos jollekin on koko elämänsä ajan maksettu toimeentulotukea, ei ole mitään hyvää syytä alkaa maksaa enemmän rahaa kun täyttää eläkeiän, esim. 65 vuotta. Tai jos joku on koko elämänsä elänyt suvun rahoilla, miksi hänellekään maksettaisi sitten eläkeiän saavutettuaan takuueläkettä? Varmasti hänen olisi mahdollista elää samalla tavalla suvun rahoilla ne viimeisetkin elinvuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pärjää, kuka ei.
Toisella tuo menee jo vuokraan ja toisella lääkkeisiin.
Toisella menee tuon verran vaikkapa veneen pen saan.
Oman tilanteen yleistäminen kaikkiin on tyhmistä tyhmintä.
Moni vuokralla-asuva kehuu asumismuoto aan,itse maksetussa kaksiossa,asumiskulut 270 e kuussa
Onhan omassa ja velattomassa tietysti halvempaa asua kuin vuokralla. Mutta on siinä omassa asunnossa myös rahaa kiinni. Jos asunnon arvo on vaikka 200 000 euroa, niin sen voisi myös sijoittaa osinko-osakkeisiin ja saada osinkotuloja keskimäärin n. 1000 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ei ole minun oikeustajuni mukaista, että jollekin maksetaan 990 euroa/kk ihan vain sen takia, että on jonkin ikäinen. Tämä jos mikä on valtion rahojen tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei Kelan eläkkeitä makseta ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ja miten, krro lisää. Ei ainakaan kehittyneissä maissa, veikkaan
Kyllä sillä pärjää hyvinkin meidän elämäntyylillä ja ihan EU-maassa
Kyllä varmasti, jos asuu yksin (ei lapsia ja lemmikkejä) edullisesti hyväkuntoisessa asunnossa, joka ei tarvitse seuraaviin vuosikymmeniin isoja remontteja, ei tarvitse autoa töissä kulkemiseen, hampaat ovat kunnossa, ei sairauksia, lääkkeitä, ei kalliita silmälaseja, joita uusittava vuosittain jne. Pärjää myös, jos on puoliso, joka maksaa kaikki asumisen kulut ym., ja se tonni jää pelkästään itselle.
Vuokra, sähkö, vesi, netti, puhelin ja kuukauden dösäri yht. 700e kuussa. Ruokaan kotona max. 200e kuussa. Nettopalkka 2100-2400 kuussa. Eli 1200-1500e sitten mihin vaan muuhun.
Ja ihan sosiaalipuolen keikkaduunilla. Helsingissä.
Kuvasit 100% sellaisen elämän, joka elää tonnilla kuussa.
Siinä sit on lähinnä on neljän seinän sisällä, jos ei asu aktiviteettien ja kavereiden lähellä.
Tuohon vielä, että parisuhdetta vaikea löytää. Köyhyys näkyy äkkiä ulkonäössä.