Somaliperhe naapurina
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen aloittajalle näitä alueita: Kruunuhaka, Ullanlinna, Töölö, Punavuori
Joo, muutetaan me kaikki suomalaiset Kruununhakaan, Ullanlinnaan, Töölöön ja Punavuoreen. Muun maan saa somalit pitää temmellyskenttänään.
Hyvä idea, nerokas suorastaan.
Jep. Minäkin haluaisin asua vehreässä lähiössä, mutta valitettavasti moni lähiö on nykyään pilalla.
Rauhaa pitää etsiä ahtaista kaupunkikopeista. Lähiöiden häiriköt saavat pitää kaupunkien ylläpitämät ulkoilureitit, vaikka eivät koskaan niitä käytäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa talossani osa on ollut tuollaisia muuttaessaan, mutta jostain syystä oppivat talon tavoille aika nopsaa. Mm. pesutupaa opitaan käyttämään, kun pyykit lähtee koneesta pois aina oli ohjelma kesken tai ei vuoron vaihtuessa. Jos pyykkejään ei myöskään hae pois ajallaan vaan lojuvat pyykkituvalla, ne saa kaivella seuraavaksi roskakatoksesta. Hissin jumittaminen loppuu myös tehokkaasti, kun johdonmukaisesti käydään vapauttamassa hissi jokaikinen kerta, kun pönkkäävät oven auki. Muutama on räyhännyt päin naamaa pihalla, mutta niin kauan kuin räyhätään kielellä, jota en ymmärrä, saa vastaukseksi hymyn ja pahoittelut siitä, että en ymmärrä. Pariin otteeseen on myös ollut ihan viihdyttävää seurata, kun talossa pitkään asuneet ystävät ovat kyllästyneet uusien ystävien touhuun.
Miksi nämä pönkkää hissin oven auki?
Kai siksi että se olisi siinä heti odottamassa, kun he astuu ulos. Tai tekevät kiusaa naapureille.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle joka kysyi siitä hajusta; suitsukkeet, kuivatun kalan valmistus ja osa ei ainakaan käy oikeasti pesulla.
Katoin kans kauhulla kesähelteillä kun porukka hautuu mustissa kaavuissaan kuten aina, ei ole kesäkaapuja, johtuu siitäkin :D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sitä joka tuikkasi asunnon tuleen. Hän oli iloinen, hymyilevä, sosiaalinen ja onnellinen kaksi vuotta sitten. Sitten somaliperhe muutti naapuriin ja mielenterveys oli joka päivä koetuksella. Hän toisteli itselleen itkuisena "olen suvaitsevainen ja etuoikeutettu" aina kun ei saanut yöllä unta mekkaloinnin vuoksi.
Olet kusipää. Toivon sulle kaikkea pahaa.
Oletko joskus nähnyt s-perheen joka hankkii vain 2 lasta? Itse en vielä ole. Tosin vasta reilut 30 vuottahan sitä ryhmää on tullut nähtyä täällä. On siinä pieni kulttuuriero edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo, että somalit on ylpeää kansaa. Kulkevat nenä pystyssä, halveksivat ns. kantaväestöä eivätkä suostu tekemään perustöitä. Mikä lienee sitten olevan se syy, että ovat ylpeitä? Itse en näe, että yhteiskunnan tukirahoilla elelevällä porukalla olisi mitään syytä ylpeilyyn. Ihan turhaa väkeä täällä Suomessa ovat, voisivat palata lopullisesti takaisin kotimaahansa, koska siellä kumminkin lomailevat.
Sosiaaliturvan pitäisi Suomessa olla rajattu vain Suomen ja muiden EU-maiden kansalaisille ja ukrainalaisille. Muut saisivat tulla toimeen omillaan. Sosiaaliturvan korjaaminen kansalaisperusteiseksi vaatii perustuslain muuttamista eli eduskunnan äänestyksen 5/6 enemmistön, mutta vaatikoon. Muutettiinhan se joskus 20 vuotta sitten nylyiseen malliinsa samanlaisella äänestysmenettelyllä, kun sitä ennen sosiaaliturva oli perustunut kansalaisuuteen. Enkä ymmärrä miksi muutettiin.
Itse en saa tilille mitään tukia kantasuomalaisena köyhtyneenä yrittäjänä eikä oikeustajuuni mahdu, että muualta tulleille niitä kyllä jaellaan.
Asun Kirkkonummella kivassa kerrostalossa, jossa suomalaisia sekä ulkomaalaisia. Suomalaiset ovat jöröjä, muut lapset ja aikuiset tervehtivät aina iloisesti ja ovat kohteliaita. Ei tosin somalitaustaisia. Tämä hänelle ketä oli Kirkkonummesta kiinnostunut. Olen törmännyt naapureissani vain kivoihin ja hiljaisiin tapauksiin.
Itse ovat toiminnallaan hyvin pitkälti näyttönsä antaneet, ja stereotypian itsestään luoneet, ja useimmiten se stereotypia pätee edelleen, ei ole muuttunut vuosikymmenissä esim. naisten pukeutuminen tai sukupuoliroolit, eikä taida uskonnon asemakaan olla muuttunut yhteisössä mihinkään.
Nukahtiko vai sammuiko persu? Ihan sama... YLÖS!
Pöyristyttävää katseltavaa oli kun vuosia sitten naapurissa asunut somaliperhe tuli ostoksilta jalkaisin. Yleensä miestä ei näkynyt lasten ja vaimon kanssa mutta tällä kertaa hän tepasteli jyrkkää mäkeä ylös ilman mitään kantamuksia, viisi metriä hiki päässä huohottavan, lastenvaunuja työntävän ja ostoksia kantavan vaimonsa edellä. Siinä oli herran ja hidalgon elkeet. Vaimo sai tehdä ne raskaammat hommat, ja loogista se onkin kyllä kun taisi olla raskaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle.
Helsinki on maaseutua verrattuna Lontooseen ja Pariisiin.
Mutta Suomen oloissa ei ole maaseutua. En kuitenkaan ole sitä mieltä että oikea ratkaisu ap:n tilanteeseen on että hän joutuisi vasten tahtoaan muuttamaan maalle kun talossa asuu porukkaa joka ei kunnioita muita ihmisiä kuin "omiansa" ja vähät välittää järjestyssäännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää PS
Somppuongelma vain pahentunut tällä hallituskaudella. Ainakin täällä vuosaaressa.
AP oot epätoivoinen, kai tajuat että ei tää enää näy kuin jo kommentoijille! Sun yritys pitää tätä sääilittävää rasistista aloitusta pinnalla epäonnistui! Niin kuin epäonnistuit oman elämäsi kanssa! Vielä on suunta muutettavana, voit hakea apua ongelmiisi!
Vierailija kirjoitti:
AP oot epätoivoinen, kai tajuat että ei tää enää näy kuin jo kommentoijille! Sun yritys pitää tätä sääilittävää rasistista aloitusta pinnalla epäonnistui! Niin kuin epäonnistuit oman elämäsi kanssa! Vielä on suunta muutettavana, voit hakea apua ongelmiisi!
Äbläwä! Wäblähä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äbläwä! Wäblähä!
Nimenomaan, apua on saatavilla! Sulla selkeästi on todella paha olla, kun jaksat 12 tuntia päivässä käyttää aikaasi palstoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää PS
Somppuongelma vain pahentunut tällä hallituskaudella. Ainakin täällä vuosaaressa.
Jep, tämä aihe toimi vain keppihevosena vaalipuheissa, uppiniskaista on jos sitä jo tajua, ja näe kaikkea muutakin aikaan saatua tuhoa yhteiskunnassamme!
Onneksi asun reilun 50km päässä Helsingistä, jossa näitä ongelmia ei ole.