Varusmiehen äiskä tuohtui poikansa sairastuvassa saamasta ruuasta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2a5027b6-caed-453f-a819-5f5c703a5d01
Tuvissa sairastaville varusmiehille tarjoillaan Parolannummen panssariprikaatissa pelkkää kenttämuonaa.
Iltalehdelle asiasta vinkannut varusmiehen äiskä Tanja on järjestelystä näreissään.
Poikani on määrätty vuodelepoon flunssan vuoksi ja syö nyt chili con carnea kolmatta päivää enkä pääse viemään hänelle itse tekemää ruokaani. Päivästä toiseen on samat ruoat, mukana ei ole mitään tuoretta eikä lämmintä.
Tanja on erityisen huolissaan siitä, millaista hallaa kenttämuona tekee flunssaisen varusmiehen terveydelle. Hänen mukaansa ruokaa ei ole ollut mahdollista lämmittää, vaan ateriat on pitänyt syödä kylmänä.
Nyt tarvitsisi jotain lämmintä ravintoa, minun tekemää tuoretta pitsaa, että jaksaa ja saa helpotusta flunssaan.
Panssariprikaatin mukaan tupiin toimitettavat eväspakkaukset on suunniteltu syötäväksi sellaisenaan ilman kuumentamista. Ne on kuitenkin mahdollista lämmittää sijoittamalla annospussi kuumaan veteen 1520 minuutiksi.
Kommentit (100)
Suomen valtio on niin konkurssissa ettei ole varaa kunnon ruokaan armeijassa. Itse en menisi sotaan koska ei siellä saisi ruokaa edes. Ei ole 30 vuodessa mikään muuttunut kun olin armeijassa niin metsäleirillä ruoka loppui usein kesken enkä saanut muuta kuin näkkileipää. Sitten minut pistettiin vartioon jonnekkin 8 tunniksi. Sitten joku muisti että olen vartiossa ja tuli hakemaan ja kas ei ollut enää ruokaa. Olin vuorokauden siellä ilman ruokaa monta kertaa. Ikinä en pulusta tätä maata.
Siis mitä, palvelin 91/92, joskus oltiin syömättä 20h, näkkileivillä sisspakkauksen jäljiltä mitä oli taskussa mentiin usein. Armeijassa opetetaan sotimaan, ei valittamaan, kuoleeko moiseen, no ei. Sotilaan pitää kestää nälkää, kylmää ja väsymystä, näin se vaan on.
Silloin kun poikani oli armeijassa ja kerroin täällä jossain ketjussa asioita, jotka hänellä tulivat intissä vastaan, niin minua ei uskottu. Ei muka voinut olla niin.
Joku asia, mistä mainitsin sattui tulemaan samaan aikaan vastaan lehtijutun myötä. Jonkun toisen sotilaan äiti oli ollut asiasta lehteen yhteydessä. Pojan inttiaikana sitten tuo asia parani selkeästi, kun tuli jostain määräys muuttaa tuo toimintatapa.
Eli joskus asiat pitää puolustusvoimien itsensäkin mielestä muuttaa, kun joku äiti on lehdistöön yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
No niin . Vihollisen läheisyydessä pysytään hiljaa pimeässä ja kylmässä muonassa . Mutta kun on mahdollisuus sä siirrät sen keiton vaikka mukiin ja kuumennat pohjasta kynttilällä jos muki on tulen kestävää. Tai nuotiolla lakissa kuumennat ilman muovia . Mutta sotatilassa ei voi pitää mitään mistä vihollinen näkee sun paikan mihin ampua .
Kyllä. Inttimutsina olen syönyt niitä kotiin kulkeutuneita pussiruokia ja kyllä ottaisi koville syödä niitä kolme päivää putkeen kylmänä. Ne on oikeasti pahoja 🤮 Ja leireillä niitä ei tosiaan lämmitetä, kun vihollinen voi nähdä. Varuskuntasairaaloita ei enää ole. Kasarmille mennään yhteiskyydillä vaikka neljänkymmenen asteen kuumeessa ja maataan omassa tuvassa potemassa.
Nyt lämmintä velliä minun pojalle ja vaarukkahilloa oheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin . Vihollisen läheisyydessä pysytään hiljaa pimeässä ja kylmässä muonassa . Mutta kun on mahdollisuus sä siirrät sen keiton vaikka mukiin ja kuumennat pohjasta kynttilällä jos muki on tulen kestävää. Tai nuotiolla lakissa kuumennat ilman muovia . Mutta sotatilassa ei voi pitää mitään mistä vihollinen näkee sun paikan mihin ampua .
Kyllä. Inttimutsina olen syönyt niitä kotiin kulkeutuneita pussiruokia ja kyllä ottaisi koville syödä niitä kolme päivää putkeen kylmänä. Ne on oikeasti pahoja 🤮 Ja leireillä niitä ei tosiaan lämmitetä, kun vihollinen voi nähdä. Varuskuntasairaaloita ei enää ole. Kasarmille mennään yhteiskyydillä vaikka neljänkymmenen asteen kuumeessa ja maataan omassa tuvassa potemassa.
Inttimutsi?
Äiskä saa imettää poikaa taas lomilla, kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa poikaa hävettää toi mutsinsa. :D
Äläpä. Mietin että mikä häpeä olisi kun olisi itse sairaana intissä ja muori soittelisi lehtiin.
Retkikeittimellä lämmiteltiin ysärillä sissiruokia, sehän paloi näkymättömällä liekillä, toki varmasti lämpökamerassa näkyy, mutta niin näkyy ruumiinlämpökin. Mieleen tuli että jos tulisi lämpöä aiheuttavaa toimintaa, voisiko jonnekin sivummalle sytyttää harhautuslämmönlähteen, jos lämpöhakuiset ohjukset tms. hakevat maalia niin menevät sitten siihen harhamaaliin?
Vierailija kirjoitti:
Retkikeittimellä lämmiteltiin ysärillä sissiruokia, sehän paloi näkymättömällä liekillä, toki varmasti lämpökamerassa näkyy, mutta niin näkyy ruumiinlämpökin. Mieleen tuli että jos tulisi lämpöä aiheuttavaa toimintaa, voisiko jonnekin sivummalle sytyttää harhautuslämmönlähteen, jos lämpöhakuiset ohjukset tms. hakevat maalia niin menevät sitten siihen harhamaaliin?
Poika oli ison osan armeijasta teltassa, kun porukkaa oli tautitilanteen vuoksi eristettynä toisistaan. Telttaan oli vedetty sähköt, porukalla läppärit mukana pelaamista ja leffoja varten. Telttasauna ja kaminat. Mutta ruoka piti imeä kylmänä pussista.
Vierailija kirjoitti:
Lämpöhakuinen ohjus suuntaa kohti mun papusoppakattilaa? Eikö siellä nyt mitään isompia kohteita ole?
Tämä poika ei ole metsässä vaan kasarmilla, oletettavasti siellä voisi kuumentaa vettä tai edes valuttaa kuumaa vettä hanasta johonkin kuppiin ja siinä lämmittää sissimuona-annoksensa. Ehkä ei viitsi tai osaa ja soitti sitten äidille. Äiti soitti lehtiin.
Armeijassa saa ravintoa ihan varmasti riittävästi.
Flunssassa ei ole edes kummoinen ruokahalu ja jos on vielä vuodelevossa, niin
eihän sitä ruokaa edes maista.
Olen aika varma, että poika on laittanut juttuun vähän värikynää ja äiteehän on uskonut
kaiken.
Armeijajuttuja liioitellaan siviileille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa poikaa hävettää toi mutsinsa. :D
Äläpä. Mietin että mikä häpeä olisi kun olisi itse sairaana intissä ja muori soittelisi lehtiin.
No mistä se muori tietäisi soitella lehtiin jollei poika itse ole ensin valittanut ruoasta mammalle. Olisi pitänyt mölyt mahassaan.
Ei kannata lisätä sanoja toisten suuhun jos ei osaa edes äidinkieltä kunnolla, niin että jopa minun kaltaiseni tumpelo näkee, että lisäilyä on.
En ole armeijaa käynyt eikä ole poikaakaan, mutta kyllä sotilas saatais nopeammin takaisin tehokkaaksi, kun edes olisi mahdollisuus hoitaa sairautta. Eli lepoa, unta, nesteitä ja ravinteita. Vitamiinit vaikka purkista. Kuumaa juomaa.
Ihan tavallisen pikku flunssan jälkitautiin voi kuolla, jos ei lepää tautia pois. Sydänlihastulehdukseen noin etupäässä. Onko Suomella varaa riskeerata sotilaitaan!?!?
Sydänlihastulehdukseen kuolee eniten nuoria. Keitä he ovat? Urheilijoita, varusmiehiä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota äitiä. Eihän flunssassa edes ruoka erityisemmin maistu. Eikä ainakaan sängyssä pötköttelijä tarvitse mitään 1000 kilokalorin aterioita. Pääasia että saa juodakseen. Eiköhän tuo pikku piltti nyt jokusen päivää pärjää noilla kenttämuonillakin.
Kotona äiti vissiin istuisi 20 vuotiaan sängynreunalla ja syöttäisi kuumaa kanakeittoa ja pöyhisi tyynyä,silittelisi tukkaa ja höpöttäisi että voi minun pikku mussunmussukkaani.
No hyvä että poika on armeijassa, ei ne siellä nälkään kuole vaikkeivat kuumaa kanakeittoa olekaan tarjolla. Jotain rajaa sentään.
Nyt puhe on mennyt seipäisiin, kun pitäisi puhua aidoista. Yhtälailla näille mammanpojista ilkkujille voisi sanoa, että juu juu Jussikulta, olit sinä armeijassa kova karju, kaikkia muita rohkeampi ja urheampi. Vaimo laittaa kaakaota, että rauhotut unille. Äidit ja vaimot tietävät, että armeijan käyneet entiset nuoret miehet ovat kasvaneet keski-ikäisiksi miehiksi ja parin vuoden päästä muistoissaan ovat kärsineet vilua ja nälkää ja enemmän kuolleena kuin elävänä, ovat selvinneet huikeista koettelemuksista. Tämän päivän mamikset eivät heidän mielestään missään pärjää jne.
Nythän pitäisi puhua siitä, että vuodesta toiseen varuskunnissa ei varauduta kausi-influenssoihin ja muihin tarttuviin tauteihin jotka hoitamattomina voivat aiheuttaa kuoleman tai pysyvän vamman. Ei pystytä eristämään, ei pääse lääkäriin, ei saa lääkkeitä. Eikä nyt ole saatu edes lämmintä ruokaa. Ja nyt EI olla sodassa tai terveenä ja marssikuntoisena.
Nyt puhutaan siitä, että lähes tuhat varusmiestä varuskunnassa on sairastunut influenssaan. Influenssa ei ole nuha, eikä vilustuminen. Se on viruksen aiheuttama tarttuva tauti, joka yhdellä voi mennä viikossa tai parissa ohi ja toisella aiheuttaa kuukausia kestävän keuhkokuumeen tai jopa kuolemaan johtavaan sydänlihastulehdukseen. Jos näiden läyhäävien kovien tosimieskarjujen mielestä on järkevää ottaa riski nuorten ihmisten kuolemille ja vammautumisille, niin on kyllä itsetunto alhaalla, kun sitä pitää nostaa tuollaisella lällättämisellä , joka sopii hiekkalaatikolla toisia lapsia kiusaaville.
Miten te akat jaksatte paapoa näitä hemmoteltuja vinkujianne? Miksi naiset ovat aina huutamassa poikiensa puolesta samalla kun nämä pojat kasvavat vihaamaan naisia? Kannattaisiko joskus katsoa kriittisesti niitä poikianne?
Miksi naiset ovat aina järjestäytymässä poikien puolesta mutta ikinä ei näy päinvastaista? Miksi jatkatte tätä noloa paapomista vaikka miehet eivät edes tuomitse naisvihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon helikopterimutsi. Varmaan työpaikallakin vahtimassa ja tunkee mukaan työhaastatteluihin ja sopimusten tekoon ettei nyt vain minun mussukkaani huijattaisi.
Mietin juuri samaa että oikein helikopterivanhemman arkkityyppi kyseessä!
On siinä kiva kantahenkilökunnan kun varushenkilöiden vanhemmat ovat koko ajan yhteydessä ties mistä asiasta. Ja tottakai lapsen puolesta.
Sanotko tuo vakavasti sairastuneen varusmiehen äidille? Poika lähti innokkaana armeijaan ja aikoi hyödyntää armeijaoppejaan opiskelussaan ja myöhemmin työelämässä. Sai jälkitautina vakavan sairauden ja joutui keskeyttämään. Koko tulevaisuus ehkä meni uusiksi. Mieti vähän mitä kirjoitat.
No onhan toi surkeeta.
Toivottavasti saavat edes c-vitamiinia purkista. Auttaa taistelussa flunssaa vastaan.