Tutkimuksen mukaan etätöitä halutaan tehdä eniten maanantaisin ja perjantaisin 😂🤣😆
Kommentit (164)
Minäs päivänä aloittaja tekis mieluiten etätöitä, jos voisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava piirissä heti 2kpl, jotka dokasivat työpaikkansa kahden vuoden etätöiden aikana. Ensin viiniä kahvikupissa tissuttelua ja aikanaan olikin jo usein ma linjat kiinni. Joskus vielä ti:kin...
Eilö sitä huomattu terveydessä tai työterveydenhoidossa.Luulisi, jos alkohomia nauttii päivittäin,niin maksa poksahtaa helposti. Yrititkö auttaa?
Aikuinen ihminen hakee itse apua. Mikä hoitsu minä heille olen?
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kauppakeskukset ovat täynnä parhaassa työiässä olevia ihmisiä nimenomaan perjantaisin, jo n klo 12:00.
(Olen itse eläkkeellä joten olen ihan laillisesti kaupassa silloin)
Teen nelipäiväistä viikkoa, perjantait vapaalla. Perjantaivapaa on yleistä lyhennettyä viikkoa tekevillä. Puolen päivän aikaan ruokatunnilla kaupassa käy myös moni lähityötä tekevä etätyöläisten lisäksi. Puhumattakaan työttömistä, opiskelijoista, eläkeläisistä, vuorotyöntekijöistä, joista moni yrittää käydä kaupassa ennen kuin perjantai iltapäivän ryysis alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai koska pääsee viikonlopun viettoon aikaisemmin kun jää työmatka ajallisesti pois. Tuossa mitään omituista ole.
Ennen etätöiden yleistymistä oli kehä I:llä jono Lahdentielle jo klo 14 alkaen. Aika moni lähityöläinen lähti perjantaisin aikaisin pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai koska pääsee viikonlopun viettoon aikaisemmin kun jää työmatka ajallisesti pois. Tuossa mitään omituista ole.
Ennen etätöiden yleistymistä oli kehä I:llä jono Lahdentielle jo klo 14 alkaen. Aika moni lähityöläinen lähti perjantaisin aikaisin pois töistä.
Hyvin suurella osalla on liukuvat työajat. Voi tehdä jos tekee ma-to puoli tuntia ylimääräistä joka päivä niin perjantaina voi lähteä töistä 2h aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
TUTKIMUKSET nostavat esiin myös kaksi asiaa, jotka jäävät kyselyissä helposti piiloon. Ensimmäinen seikka liittyy urakehitykseen. Etätöitä tekevät etenevät urallaan hitaammin kuin lähityötä tekevät kollegansa.
Toinen ongelma liittyy oppimiseen ja nuoriin. Etätöissä nuoret työntekijät omaksuvat vähemmän tietoa ja taitoa vanhemmilta kollegoiltaan, mikä hidastaa heidän ammatillista kehittymistään pitkällä aikavälillä.
No jaa, kaikissa työpaikoissa ei välttämättä ole mahdollista edetä, vaikka istuisikin toimistolla. Ja sitten toisaalta on työkulttuurikysymys, että tarjotaanko, mainostetaanko urapolkuja ja arvostetaanko jo talon sisällä olevaa osaamista (muutakin kuin p**kanjauhantaa), vai halutaanko aina uusiin tehtäviin ensisijaisesti työpaikan ulkopuolelta joku yksisarvinen. Kyllä uralla etenemisiin voisi muutenkin vaikuttaa kuin pakottamalla ihmisiä toimistolle, jos aitoa halua vain löytyy.
Toki etänä työskentely uutta oppiessa vaatii itsenäistä ajattelua ja hoksottimia, mutta on kyllä surkea perehdytys, jos osaaminen on pelkästään käytäväkeskustelujen varassa. Ja kyllähän toimistollakin vaihtelee, että kuka kuulee kuinka paljon, että onko jokapaikanhöylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän ne pomot sieltä koneeltaan että onko hommat hoituneet vaiko eivät aivan samalla tavalla kuin lähitöissäkin.
Eivät näe. Fuskata voi paljon helpommin etätöissä ja tosiaan jos tekee vain rutiinitöitä niin siihen menee vain n 70% viikkotyöajasta, tunti-ilmoitukseen laitetan kuitenkin 100%.
Mikä on ei-rutiinityö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kauppakeskukset ovat täynnä parhaassa työiässä olevia ihmisiä nimenomaan perjantaisin, jo n klo 12:00.
Oetkos kuullut sellaisesta kansanosasta kuin työttömät? Niitä on muuten aika paljon. Samoin vuorotyöläisiä. Tai flex-tunteja perjantai-vapaisiin käyttäviä henkilöitä. Ei ne kaikki ole loisivia etätyöläisiä.
Tässä on se ero että muina viikonpäivinä ei ole niin paljon työikäisiä ihmisiä kaupoissa keskellä päivää, vaan juuri perjantaisin. Muina viikonpäivinä lähinnä eläkeläisiä ja pienten lasten äitejä, sekä keikka- ja vuorotyöläisiä haalareissaan. Ymmärrän että haluat selittää että etätyöläiset eivät laiskottele mutta koska niitä on satojatuhansia tässä maassa niin kaikki eivät ole niin rehellisiä kuin sinä.
Sinulla ei ole kyllä mitään tietoa siitä, millainen työtilanne ostoskeskuksessa näkemilläsi ihmisillä on.
Sen näkee vaatteista ja esim siinä onko muita perheenjäseniä mukana.
Näkee vaatteista? No eikä nää. Kun olin työttömänä puolisen vuotta niin ei mun vaatetus mitenkään muuttunut siitä kuin työllisenäkään.
Olin minäkin työttömänä lyhyen aikaa ennenkuin siirryin eläkkeelle, mutta työttömiä alle 60-vuiotiaita ei ole niin paljon kuin eläkeläisiä ja toiseksi työttömiä kuten eläkeläisiä oli kaupassa myös muina viikonpäivinä , ei perjantaisin.
Ne jotka ovat työpaikan lounastauolla keskellä arkipäivää kauppakeskuksissa erottuvat siten että on ns toimistovaatteet ja kaulassa roikkuu nimilappu.
Tietysti teidän etätyöläistenkin kannattaa laittaa ykköset päälle kun lähdette kauppaan kesken työpäivän, ja laittaa nimilappu roikkumaan koska pomonnekin voi tulla kaupassa vastaan :D
Meillä on kielletty käyttämästä firman nimilappua työpaikan ulkopuolella. Vieläkö jossain firmassa sallitaan sen rokottaminen näkyvillä?
Että ihan tutkimus on tarvinnut tehdä tuostakin. Senhän näkee pelkästään aamuliikenteestä perjantaisin ja maanantausin, ruuhkaa on huomattavasti vähemmin kuin keskellä viikkoa. Ja kukapa nyt ei haluaisi pidentää viikonloppunsa, jos siihen on mahdollisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta nyt moni lopettaa kotona työt perjantaina klo 14 ja viikonloppu alkaa siitä sitten välittömästi. Silloin ennen moni saattoi jonotella siellä kehä ykkösen ruuhkassa toista tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oetkos kuullut sellaisesta kansanosasta kuin työttömät? Niitä on muuten aika paljon. Samoin vuorotyöläisiä. Tai flex-tunteja perjantai-vapaisiin käyttäviä henkilöitä. Ei ne kaikki ole loisivia etätyöläisiä.
Tässä on se ero että muina viikonpäivinä ei ole niin paljon työikäisiä ihmisiä kaupoissa keskellä päivää, vaan juuri perjantaisin. Muina viikonpäivinä lähinnä eläkeläisiä ja pienten lasten äitejä, sekä keikka- ja vuorotyöläisiä haalareissaan. Ymmärrän että haluat selittää että etätyöläiset eivät laiskottele mutta koska niitä on satojatuhansia tässä maassa niin kaikki eivät ole niin rehellisiä kuin sinä.
Sinulla ei ole kyllä mitään tietoa siitä, millainen työtilanne ostoskeskuksessa näkemilläsi ihmisillä on.
Sen näkee vaatteista ja esim siinä onko muita perheenjäseniä mukana.
Näkee vaatteista? No eikä nää. Kun olin työttömänä puolisen vuotta niin ei mun vaatetus mitenkään muuttunut siitä kuin työllisenäkään.
Olin minäkin työttömänä lyhyen aikaa ennenkuin siirryin eläkkeelle, mutta työttömiä alle 60-vuiotiaita ei ole niin paljon kuin eläkeläisiä ja toiseksi työttömiä kuten eläkeläisiä oli kaupassa myös muina viikonpäivinä , ei perjantaisin.
Ne jotka ovat työpaikan lounastauolla keskellä arkipäivää kauppakeskuksissa erottuvat siten että on ns toimistovaatteet ja kaulassa roikkuu nimilappu.
Tietysti teidän etätyöläistenkin kannattaa laittaa ykköset päälle kun lähdette kauppaan kesken työpäivän, ja laittaa nimilappu roikkumaan koska pomonnekin voi tulla kaupassa vastaan :D
Olisko ne ostamassa sitä lounasta? Kyyläätkö siis joka päivä kaupassa paljonko siellä on väkeä? Luulisi että eläkkeellä olis kivampaakin tekemistä.
Kyylään siksi että etätöistä lintsaavat ovat aiheuttaneet tämän laman ja työttömyyden. Nuoret eivät saa töitä kun laiskat etätyöläiset istuvat kuin tatit eivätkä halua perehdyttää nuoria.
Höpsis. Jos etätyöläiset eivät tekisi töitä, niin silloinhan tarvittaisiin enemmän työntekijöitä ja nuoret saisivat töitä. Vika taitaa olla siinä, että etätöissä saadaan enemmän aikaan ja pärjätään pienemmällä porukalla.
Outo kommentti. Tottakai ma ja pe etätyöpäivät; saa jo rauhoittua ja tehdä omassa tahdissa. Menisin toki mökillekkin hommiin jos voisin.
Itse sijoitan toimistopäivät ke-to koska silloin suurin osa porukasta on paikalla. Ti taas on kaikki kokoustilat varattu.
Teen siis pääosin kotona työtä.
Meillä oli toimistossa muija, joka ei työpäivän aikana tehnyt muuta kuin söi, kävi kaupassa ja puhui vain itsestään taukopaikalla.. Käveli käytävillä. Sanoi että tekee paljon töitä perjantaisin kun on etäpäivä. No just.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli toimistossa muija, joka ei työpäivän aikana tehnyt muuta kuin söi, kävi kaupassa ja puhui vain itsestään taukopaikalla.. Käveli käytävillä. Sanoi että tekee paljon töitä perjantaisin kun on etäpäivä. No just.
Miksi esimies ei puuttunut tuohon? Miksi ihmeessä firma haluaisi pitää tuollaisen palkkalistoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin lihavat naiset.
Ja kamera aina kiinni.
Kamera on aina kiinni, kun ei ole etäpalaveria. Me etätyöläiset tehdään aika paljon muitakin hommia kuin palaveerataan. Minä esimerkiksi kirjoitan tieteellisiin julkaisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Koska nostetaan se esiin, että aika moni etätyöläinen jättää sairaan lapsen vuoksi hoitovapaat pitämättä vaan hoitaa myös työnsä sekä sairaan lapsen samanaikaisesti. Olen ollut ja olen yhä töissä suurissa globaaleissa yrityksissä ja on enemmän sääntö kuin poikkeus, että varsinkin kouluikäisen lapsen sairastaessa, toimistotyötä tekevä vanhempi on etätöissä, siinä missä lähityössä olevat ovat pois töistä. Omalla kohdallakin on jäänyt pitämättä parikymmentä tälläistä päivää. Tämä on suoraa seurausta korona-ajasta, jolloin opittiin siihen, että töitä voi tehdä samalla vaikka lapset ovatkin kotona.
Samoin etätöissä voidaan sairaana paiskia töitä tilanteissa, joissa lähitöistä jäätäisiin sairauslomalle.
Mä haluan kyllä tehdä joka päivä ja niin teenkin.
Kelle nyt ma ja pe muka riittää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuokin harrastus. Kytätä ihmisiä arkena kauppakeskuksissa että ovatko työikäisiä. Mene nyt vielä kyselemään niiltä että onko vapaapäivä..
Se ei ole harrastus. Olen tuore eläkeläinen ja ihmetellyt miksi kauppakeskuksissa on ihan pienenlainen tungos perhjantaisin klo 12:00 alkaen.
Koska se on perjantai ja viikonloppua vasten käydään kaupassa. Jottei tarvitse käydä lauantaina kun siellä on vielä enemmän prukkaa. Aika loogista tämäkin.
Työaika ei pääty perjantaina klo 12 vaan 16. Silloin kun itse olin töissä niin ei olisi käynyt mieleenkään että lähdetään perjantaina klo 12 ostoksille.
Sulta puuttuu mielikuvitusta. Itse käyn usein ruokakaupassa keskellä päivää ja venytän tǒitä pidemmälle iltapäivällä. Fiksu saa ihminen olla. Jos haluaa. Ja kykenee.
Toivottavasti naurattaa nollatutkimus eikä itsestäänselvyys
Mä usein rytmitän työpäivän niin, että aloitan seiskalta, teen keskittymistä vaativia töitä jonnekin puolille päivin ja sitten pidän parin tunnin tauon. Ehdin käydä lenkillä ja syömässä tai vaikkapa kaupassa. Sitten vielä 2-3h muita töitä iltapäivän tai illan aikana.
Sopii minulle näin. Kun viitisen tuntia ratkoo ongelmia niin on ihan mukavaa tuulettua pari tuntia. Tauon jälkeen sitten vastailen viesteihin ja teen muita vähemmän intensiivisiä töitä.