Tutkimuksen mukaan etätöitä halutaan tehdä eniten maanantaisin ja perjantaisin 😂🤣😆
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen näistä etäilijöistä tietää, että kotona puuhaillaan kaikkea muuta kuin tehdään töitä.
Niinkö tietää? Tässä ei taida nyt oikein kokemus puhua. Oletko sitten kuitenkin työpaikalla koko ajan tehokkaimmillasi, et notku kahvihuoneessa, käytävällä, kahviautomaatilla, työkaverin ovensuussa..?
Oma ja kavereiden kokemus etätyöstä on kyllä sitä, että kyseiset päivät ovat pääsääntöisesti aika rentoa olemista. Toki joskus joutuu tosissaan tekemään hommia, mutta yleensä varsinaiset työt saa tehtyä parissa - kolmessa tunnissa. Loppuaika on lähinnä langoilla roikkumista ja läsnäolon esittämistä.
Toinen asia sitten on, ettei lähityössä se varsinainen tuottava työaika ole paljoa enempää. Silloin se "hengailu" vaan tapahtuu työyhteisössä. Ehkä se on se syy miksi hesarin artikkelissa todetaan lähityön olevan työyhteisön kannalta parempi, mutta yksilöt tykkäävät etätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen näistä etäilijöistä tietää, että kotona puuhaillaan kaikkea muuta kuin tehdään töitä.
Niinkö tietää? Tässä ei taida nyt oikein kokemus puhua. Oletko sitten kuitenkin työpaikalla koko ajan tehokkaimmillasi, et notku kahvihuoneessa, käytävällä, kahviautomaatilla, työkaverin ovensuussa..?
Se on juurikin näin. Siitä notkumisesta kuitenkin työpaikka hyötyy esim. hiljaisen tiedon siirtymänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin lihavat naiset.
Aivan minäkin teen opettajan työt aina etänä maanantisin ja perjantaisin, niin kätevää.
Naapurin rouva tekee päiväkodin lastenhoitajan työt kans etänä noina päivinä ja toinen naapuri, lihava nainen hänkin, tietenkin, tekee lääkärin työt tk:ssa etänä. Kätevää se on siksi, että voidaan aloittaa juhliminen jo perjantai aamuna ja jatkaa surutta sunnuntai- iltaan.
Ukot lähtee tunnollisesti sorvin ääreen noinakin päivinä. Miehethän ei perinteisesti ole koskaan olleet maanantaisin "sairaana" ja perjantaisinkin ollaan mieluiten ylitöisssä, kuin, että lähdettäisiin töistä pois ajoissa.
Me lihavat naiset se ollaan kaiken pahan alku ja juuri. Ihanaa!
Laihat ukot kateellisena vinkuu ;)
Lol. Niin se maailma makaa. Onneksi on laihat miehet, jotka pyörittää kaikkea, kun lihavat naiset vaan makaa kotona sohvalla mussuttaen suklaata.
Joo näistä laihoista kaiken pyörittäjistä miehistä ei oliskaan etätöihin, koska he eivät osaa tehdä töitä, jos pomo ei hengitä niskaan.
Täysin vahdittavia, muuten ei töistä tule mitään.
Tuttava mies kertoi, miten heidänkin työpaikallaan suurin osa ukoista on sellaisia, että kun pomo häipyy näkyvistä, loppuu työn teko siihen. Ja tätä tuttavaa katsotaan kieroon, kun tekee täitä silloinkin, kun ei kukaan ole vahtaamassa.
ihmisillä on niin erilainen työmoraali.
Itse lihavana naisena olen tehnyt työt aina niin, että pomoa ei ole ollut vaan ihan itse on hommat hoidettu, eikä mikään työ ole jäänyt sen takia tekemättä, että joku ole kytännyt vieressä, että työt tulee tehtyä.
Ei tietenkään ihminen joka ei osaa itsenäisesti tehdä mitään vaan aina pitää jonkun olla sanomassa mitä teet ja katsoa vieressä, että työ tulee tehtyä, ole etätöihin.
Naapurin ukko sanoikin aina, että hän on tekevinään töitä ja työnantaja on maksavinaan palkkaa. Ei ihme että sekin firma meni konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne ole olleet aina miehiä jotka on olleet "sairaana" maanantait ja monesti ne perjantaitkin.
Onko muuten olemassa asiaa, joista et syytä naisia? Joko julkisenpuolen lihavia naisia tai vihervassareita?
No onhan se kätevää pistää oma paska elämä muiden syyksi :D
Naisilla on enemmän sairaslomia kuin miehillä, mutta mitäpä faktoista.
Naiset hoitavat myös sairaat lapset ja poissaoloja on enemmän tuon takia.
Etätyö ei sovikaan laiskoille ja jatkuvaa vahtimista vaativille. Jos hommat jää tekemättä ilman selän takana valvomista niin eipä sellainen kauan pärjää lähityössäkään.
Koska nostetaan se esiin, että aika moni etätyöläinen jättää sairaan lapsen vuoksi hoitovapaat pitämättä vaan hoitaa myös työnsä sekä sairaan lapsen samanaikaisesti. Olen ollut ja olen yhä töissä suurissa globaaleissa yrityksissä ja on enemmän sääntö kuin poikkeus, että varsinkin kouluikäisen lapsen sairastaessa, toimistotyötä tekevä vanhempi on etätöissä, siinä missä lähityössä olevat ovat pois töistä. Omalla kohdallakin on jäänyt pitämättä parikymmentä tälläistä päivää. Tämä on suoraa seurausta korona-ajasta, jolloin opittiin siihen, että töitä voi tehdä samalla vaikka lapset ovatkin kotona.
Totta kai. Esim. mökillä on kiva olla vähän pidempään, pitkä viikonloppu. Eikä tämä todellakaan tarkoita vähempää työntekoa, juopottelua tms.
Mulla ei oo mitään sitä vastaan että menisin perjantaisin konttorille. Koska silloin siellä on väljää, lounasravintolassa usein jotain herkkuruokaa ja liikennekkin vetää.
Maanantait nyt ei oo kivoja olit sitten kuussa, maassa tai etätöissä
Olen näemmä poikkeus. Teen etätöitä ja useimmiten pidän konttoripäivän perjantaina. Ja miksi näin. Siksi, että työantaja on supistanut konttoritiloja siten, että meitä on iso joukko pienessä tilassa, istumme ihan vierekkäin ja jokainen puhuu eri teams-palaverissa kuulokkeet päässä, koska aina on menossa ns. hybridi-palaveri, jossa osa on kotona (ja tuo koti voi sijaita missä päin suomea tahansa tai jopa ulkomailla) osa konttorilla. Ns. hiljaisia tiloja on n. 50 henkilön siivessä 2 kpl, joten niihin ei vaan mahdu pitämään palaveria, kun 2 ihmistä, eli ovat aina täynnä.
Perjantaisin on todella hiljaista ja ihanaa olla tuolla konttorilla, joten minä menen perjantaisin. Kerran menin maanantaina, se ei ollut yhtä rauhallinen kuin perjantai, mutta ihan ok vaihtoehto sekin verrattuna esim. keskiviikkoon, jolloin tuntuu, että kaikki laumailevat konttorilla. Juttelin erään työkaverin kanssa ja hän kertoi, että käy aina maanantaisin, kun on niin rauhallista. Että on meitä poikkeuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Koska nostetaan se esiin, että aika moni etätyöläinen jättää sairaan lapsen vuoksi hoitovapaat pitämättä vaan hoitaa myös työnsä sekä sairaan lapsen samanaikaisesti. Olen ollut ja olen yhä töissä suurissa globaaleissa yrityksissä ja on enemmän sääntö kuin poikkeus, että varsinkin kouluikäisen lapsen sairastaessa, toimistotyötä tekevä vanhempi on etätöissä, siinä missä lähityössä olevat ovat pois töistä. Omalla kohdallakin on jäänyt pitämättä parikymmentä tälläistä päivää. Tämä on suoraa seurausta korona-ajasta, jolloin opittiin siihen, että töitä voi tehdä samalla vaikka lapset ovatkin kotona.
Epäilen että tällainen lieveilmiö on syntynyt jossain päin. Koska ns tunnollisuus koetaan hyveeksi. Siinä vaan ammutaan jalkaan itseään/yritystä loppupeleissä. Koska moni asiantuntijatyö oikeasti altistuu virheille jos sitä yritetään tehdä multitaskaamalla kipeän lapsen hoitoa. Ja ne virheet voivat olla todella kalliita jos vaikka menetetään asiakkuus tai joudutaan korvauksia maksamaan viivästyksistä tms.
Sen vuoksi. Aina kun on lapsi kipeä ja on oma vuoroni ottaa hänestä koppi, oon pitänyt ne päivät ihan selkeästi sairaslomapäivinä. Lapsen sairauden perusteella. Ok. Joskus on mennyt ihan palkattomankin puolelle, kun muksu nyt ei aina tervehdy siinä ajassa mitä palkallisia päiviä on. Mutta ei auta. Sitten purraan hammasta ja tehdään rästihommat kun mukelo on terve. Ja koitetaan nauttia siitä seesteisestä osuudesta kun rupee jo vähän parantumaan ja voi kiirrettömästi puuhata vaikka askarteluja tai lukemista sen kanssa.
Maanantait ovat myös usein lasten harrastuspäiviä, jolloin pitää olla kuskaamassa jo neljän jälkeen ties minne jolloin etätöissä pystyy tekemään töitä siihen asti, sen sijaan että lähtee töistä kolmelta kotiin ja päivä jää helposti kesken. Tälläinen jousto helpottaa arkea kummasti jolloin työtkin tulee hoidettua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kamera aina kiinni.
Tietysti. En halua pilata työkavereiden päivää lihavalla, rumalla naamallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että tällainen lieveilmiö on syntynyt jossain päin. Koska ns tunnollisuus koetaan hyveeksi. Siinä vaan ammutaan jalkaan itseään/yritystä loppupeleissä. Koska moni asiantuntijatyö oikeasti altistuu virheille jos sitä yritetään tehdä multitaskaamalla kipeän lapsen hoitoa. Ja ne virheet voivat olla todella kalliita jos vaikka menetetään asiakkuus tai joudutaan korvauksia maksamaan viivästyksistä tms.
Sen vuoksi. Aina kun on lapsi kipeä ja on oma vuoroni ottaa hänestä koppi, oon pitänyt ne päivät ihan selkeästi sairaslomapäivinä. Lapsen sairauden perusteella. Ok. Joskus on mennyt ihan palkattomankin puolelle, kun muksu nyt ei aina tervehdy siinä ajassa mitä palkallisia päiviä on. Mutta ei auta. Sitten purraan hammasta ja tehdään rästihommat kun mukelo on terve. Ja koitetaan nauttia siitä seesteisestä osuudesta kun rupee jo vähän parantumaan ja voi kiirrettömästi puuhata vaikka askarteluja tai lukemista sen kanssa.
Näinhän sen pitäisi mennä, mutta totuus on monesti toinen. Omalle kohdalle on sattunut jopa tapauksia, joissa on esimiesten taholta odotettu, että vanhempi tulee noutamaan toimistolle jääneen läppärinsä, että voi osallistua palavereihin samalla kun hoitaa sairasta lasta kotona ja taivasteltu kun näin ei ole toimittu ja epäilty jopa motivoituneisuutta työhön. Ja ihmettelijöillä on ollut omia lapsia.
Aika itsestään selvää. Eli aika nollatutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sen pitäisi mennä, mutta totuus on monesti toinen. Omalle kohdalle on sattunut jopa tapauksia, joissa on esimiesten taholta odotettu, että vanhempi tulee noutamaan toimistolle jääneen läppärinsä, että voi osallistua palavereihin samalla kun hoitaa sairasta lasta kotona ja taivasteltu kun näin ei ole toimittu ja epäilty jopa motivoituneisuutta työhön. Ja ihmettelijöillä on ollut omia lapsia.
Joo. Uskonhan minä tän. Että on todellisuutta. Tuosta pitäisi ottaa keskustelu työyhteisössä.
Toki... Kakkosluokkalaisen nuhanenän ja 4v nuhanenän hoidossa on eroja. Ja ihan lapsikohtaisiakin eroja. Siinä missä toinen lukee akkaria ja tekee voileipää itsekseen keittiössä kun vanhmepi on töissä. Voi toinen itkeä ja huutaa nilkassa kiinni sen koko valveilla oloaikansa.
Ehkä tää homma kehittyy. Mutta sitä ei saisi normalisoida, että etätyön pystyy aina yhdistämään lapsen hoitamiseen. Se vesittää isosti etätyökulttuuria antamalla tavallaan luvan tehdä hommia ns. vasemmalla kädellä. Koska käytännössähän se sitä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutaan, syödään, hoidetaan kotitöitä.
Kenen työ on oikeasti sellaista, ettei edes huomattaisi jos ne jättäisi tekemättä?
Itse meinaan jäisin kiinni heti, jos käyttäisin työpäivät nukkumiseen ja kotitöihin. Koska niin olennaiset jutut olisi siinä kohtaa tekemättä.
No tuohan on ihan loogista. Olisi voinut päätellä ihan ilman tutkimustakin.
Voisko mieluummin tehdä tiistaina ja torstaina ku perjantaina ja maanantaina on aina oksetustauti?
Jos pystyy tekemään etätöitä niin mitä tuolla ajella ja aiheuttaa ruuhkaa. Jos homma tulee hoidetuksi niin se on sama missä sen tekee. Kotona pystyy lusmuilemaan niin saman voi tehdä työpaikalla. Pitäisi pyrkiä siihen että olisi urakkapalkka. Toki joissain töissä vaikea hinnoitella.