Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Tuore analyysi paljastaa etätyön paradoksin: Yksilö hyötyy, työyhteisö kärsii

Vierailija
10.03.2026 |

Kerokaapa kokemuksianne etätyöstä. Ei ole tunnuksia itsellä niin en pääse lukemaan juttua 

https://www.hs.fi/visio/art-2000011862932.html

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä linjaorganisaation mukainen tiimi on hajaantunut parille paikkakunnalle - etätöihin siirtymisen myötä yhteishenki ja tiedonkulku ovat parantuneet, koska paikkakuntakohtaisten f2f-palaverien sijaan meillä on säännöllisiä etäpalavereita koko porukalla.

No, itse en kyllä tee työtä kuin 1-2 oman tiimin jäsenen kanssa - projektitiimien porukka on hajallaan ympäri Suomea ja samalla paikkakunnallakin istuvat eri rakennuksissa. Aika toivotonta olisi koittaa järjestää f2f-palavereja ja sekapalaverit eivät oikein kunnolla toimi, koska ne etäyhteydellä olevat jäävät aina jotenkin ulkopuolisiksi.

Työtilat on muutettu hot-desk-hell -tyyppisiksi eli joudut vaihtamaan työpistettä mahdollisesti useaan kertaan päivän aikana, jos välillä käyt jossain vajaan neliön eristyskopissa palaveroimassa. Työt vaativat myös äärimmäistä keskittymistä eli itse en ainakaan pysty tekemään mitään tuottavaa näissä lattiakanaloissa.

Vierailija
42/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne työpaikalle ole tarkoitus viihtymään mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis TAASKO Hesarissa juttu etätyöstä? Ja TAASKO läpeensä kielteinen asenne? Kuinkahan mones "uutinen" tämä jo on? Taitaa olla lounasruokaloiden omistajilla ja toimistotilavuokraajilla iso hätä. Ja varmaan moni muukin ala kärsii, kun monet eivät enää pendlöi kodin ja työpaikan väliä eikä heidän tarvitse entisellä tavalla panostaa pukeutumiseensa ja ulkonäköönsä. Hesari voisi viimein rehellisesti nostaa esiin kytköksensä ja varustaa etätyöjuttunsa tiedonannolla "tämä kirjoitus sisältää maksettua sisältöä".

Vierailija
44/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen tutkimuksen arvo on nolla, kun taustalla on EK.

Heidän kantansa jo tiedetään, koska kirjoittivat hallitusohjelman ja ministerit ja poliittisesti hallituksen nimittämä Kelan johtaja mm. vastustaa etätöitä. Toisaalta ei niin etäistä työtä vastusta etteikö valtiolla työssäolevien työtä pitäisi siirtää niinkin etäälle kuin usalaisten tekoäly-yhtiöiden ja pilvipalveluiden kontolle.

Helppo on myös kysyä kaikilta kun osa ihmisistä vastustaa jo senkin takia että heillä itsellään ei ole mahdollisuutta etätöihin koska ovat sellaisissa töissä joita ei voi tehdä etänä.

Lasse Lehtonen haluaisi Kelan työntekijät toimistoille ennen kuin aloittaa massairtisanomiset. Hullu mikä hullu.

Vierailija
45/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan työstä. Kuten artikkelissakin sanottiin, se työyhteisö kärsii lähinnä, jos työ on jotain luovaa ryhmissä brainstormausta. Mutta esim. itse koodaan. Ei siinä mitään ryhmätyötä tehdä konttorillakaan, vaan jokainen istuu koneellaan näpyttämässä sitä koodia. Yksittäiset kysymykset kollegalta voi ihan yhtä hyvin kysyä Teamsissa kuin livenäkin. Tai itse asiassa ne kysytään Teamsissa silloinkin, kun molemmat on konttorilla, koska avokonttorissa jossa muut keskittyy koodaamaan, ei sovi höpöttää turhia, eikä lisäksi katkaista toisen flowta pöllähtämällä siihen viereen yhtäkkiä puhumaan. 

Itse olen koodannut 10 vuotta jo etänä, ensin 3-4 päivää etänä, koronasta asti 100% etänä, enkä ole huomannut mitään haittoja. Myös juniorit näyttävät ihan hyvin pärjäävän etänä, ja saavat ihan yhtä lailla apua senioreilta kun tarvivat. Pistetään vaan Teams miitti pystyyn ja käydään läpi asiat. Ruudunjaolla se on usein helpompaakin, kuin jos tarvisi kuikuilla toisen näyttöä olan yli toimistolla.

Vierailija
46/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa tämä, kaikki työt jotka voit tehdä etänä voidaan periaatteessa jo nyt  korvata AI:llä. Tulevaisuudessa ehkä muutkin, mutta siihen menee vielä aikaa.

Tuo on totta, AI tulee korvaamaan etätyön. Etätyöläisten työt loppuvat. Onneks mulla vain 1,5 vuotta eläkkeeseen. Jos sais jatkaa, niin jatkan jotta voin hyvin kasvattaa eläkettä kun ei tiedä leikataanko tulevaisuudessa jo kertyneitä eläkkeitä.

En muuten ymmärrä ketä hyödyttää jo kertyneiden eläkkeiden leikkaus, sillä sehän tarkoittaa suoraan että eläkeläiset jatkavat töissä ja kasvattavat eläkekertymään hurjasti ja samaan aikaan nuorilla ei ole töitä.

Vierailija
47/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyvin siis, sillä mehän olemme yksilöitä. Sitä paitsi tyytyväinen yksilö on myös työyhteisölle ja työnantajalle etu.    

Vierailija
48/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etätyö näyttää leikkaavan juuri niitä epävirallisia kohtaamisia, käytäväkeskusteluja, spontaaneja ideoita, hiljaisen tiedon siirtymistä, joiden varassa organisaatiot uudistuvat."

Olen lockdowneista saakka kuullut näistä mystisistä spontaaneista ideoista, mutta en 15-vuotisen urani aikana ole kertaakaan törmännyt tai kuullut tapauksesta jossa keksitään parempi tapa kirjoittaa for-looppi koska Marjatta 60v kertoi kuolleen kissansa matolääkkeistä aamukahvilla.

Vierailija
49/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tiivistelmässä kuvatun. 

Uskoisin lisääntyneen etätyön olevan myös yhteiskunnallinen ongelma. Vähemmän työmatkalaisia, vähemmän  ruokailijoita työpaikkaruokaloissa jne.. eli raha liikkuu vähemmän.

Toisaalta yhteiskunnan kannalta on ekologisempaa, että ihmiset eivät ahtaudu samaan aikaan ruuhkiin ja keskustaan. Pienten lasten vanhemmat ehtivät olla enemmän läsnä lastensa elämässä. Tietysti tällaista ihmisjoukkoa on vaikeampaa ohjailla ja lypsää.

Vierailija
50/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etätyö näyttää leikkaavan juuri niitä epävirallisia kohtaamisia, käytäväkeskusteluja, spontaaneja ideoita, hiljaisen tiedon siirtymistä, joiden varassa organisaatiot uudistuvat."

Olen lockdowneista saakka kuullut näistä mystisistä spontaaneista ideoista, mutta en 15-vuotisen urani aikana ole kertaakaan törmännyt tai kuullut tapauksesta jossa keksitään parempi tapa kirjoittaa for-looppi koska Marjatta 60v kertoi kuolleen kissansa matolääkkeistä aamukahvilla.

Mulle puolestaan avautui yksi koodausongelma juuri kävelemällä 5m kaverin työhuoneeseen ja kysymällä.

Vierailija
51/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti iso osa suomalaisista on jotenkin ihmisvammaisia ja erityisherkkiä, kun tätä ketjua lukee. Ihan kaikki häiritsee, ei osata keskittyä, jos ei ole sama pöytä käytössä aina, työpäivä on pilalla, kollegat on persiistä, pomot täysiä taulapäitä ilman minkäänlaista osaamista. Työpaikat kuhisevat epämääräisiä tyyppejä, jotka kehtaavat kysyä työasioista kasvokkain, heillä on jopa ystäviä työpaikalla ja aivan varmast  juoruavat juuri sinusta, sinä tunnet sen ilmassa. Kuulostaa tarkkailuluokkalaisen toiminnalta. Koskaan vika ei ole itsessä ja omat tarpeet ovat tärkeimmät, ei palkanmaksajan. 

Vierailija
52/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee kommentteja ei voi kuin ihmetellä kuinka surkeasti monella toimii avokonttorit ja työpisteiden valinnat. Meillä on käytössä softa jonka kautta voit varata itsellesi halutun työpisteen haluamallasi ajalle. Ne jotka käyvät usein ovat varanneet esim kuukaudeksi tietyn pisteen ja taas sattunaisesti käyvät valitsevat sen sitten vain tarvitsemansa ajaksi. Kaikki saavat tehdä etätöitä niin paljon kuin haluavat, mutta tosi helppoa katsoa onko porukkaa tulossa toimistolle joku päivä jolloin itsekin voisin tulla. Samoin voidaan valita tietyt työpisteet niiden henkilöide kanssa jotka tekevät esim samaa projektia.

Tuollainen työpisteiden vaihtaminen kesken työpäivän ym. ei ole kyllä enää tätä päivää. Ei oo ihme jos kukaan ei silloin halua toimistolle. 

Käyn toimistolla sillooin kun tarvitsen 3-4 näyttöä samaan aikaan. Kaikilla työpisteillä on 4 näyttöä valmiina ja tuolit superhyvät + aamiaisen voi tehdä itse jääkaapista löytyy tarvikkeet.

Vierailija
53/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöntekijöistä osa ei tunnu edes ymmärtävän miten paskasti työnsä tekevät.

Jos työsi jälki on toimistolla parempaa, on parempi että menet sinne ja kerrot pomollesi että sinuun ei voi luottaa että saisit itsenäisesti työtä tehtyä.

Vierailija
54/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle puolestaan avautui yksi koodausongelma juuri kävelemällä 5m kaverin työhuoneeseen ja kysymällä.

Se olisi varmaan voinut ratkena myös keskustelemalla siitä Teamsissa, joko chattina tai videoyhteydellä ruudunjakoineen. Itse teen työtä kansainvälisessä tiimissä, eikä muita kuin minä ole Suomessakaan. Olen tiimin arkkitehti. Hyvin onnistuu minulta ja tiimiläisten kesken kyselemiset vaikka kaikki on kaukana toisistaan. Tarvittaessa myös parikoodaussessiot jne.

Vierailija
55/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen lähes täysin etänä, johtuen todella huonosta työyhteisöstä. Omalla konttorilla meitä työskentelee vain kolme ja yksi heistä on suorastaan myrkyllinen. En oikeasti ole ikinä missään tavannut sellaista henkilöä, että kun käyn päivän konttorilla, menetän elämänhaluni kahdeksi viikoksi. En oikein edes osaa sanoa mikä kyseisessä tyypissä mättää, mutta jotenkin jo samassa tilassa oleminen imee kaiken energian. 

Olen aktiivisesti etsinyt uutta työpaikkaa ja kouluttautunut lisää, jotta pääsisin pois tuolta. Alan tilanne on nyt hieman hankala, mutta uskon että viimeistään ensi vuoden (jos en jo tämän) aikana löydän uuden paikan, johon on kiva mennä töihin. Ja silloin en tekisi kyllä etänä, koska kaipaisin kovasti työyhteisöä ympärilleni.

Vierailija
56/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole spontaani idea.

Vierailija
57/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa tämä, kaikki työt jotka voit tehdä etänä voidaan periaatteessa jo nyt  korvata AI:llä. Tulevaisuudessa ehkä muutkin, mutta siihen menee vielä aikaa.

Totta. Siksi ihmiset eivät varmaan nyt kuluta, kun säästävät epävarmaan tulevaisuuteen.

Kuten artikkelissa sanotaan, etätyöntekijän urakehitys on hitaampaa. Pian säästetään kokonaan pois.

Vierailija
58/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo on totta, AI tulee korvaamaan etätyön. Etätyöläisten työt loppuvat."

Tämä on huvittava yksinkertaistus. Tosiasiassa AI uhkaa yleensä suurinta osaa tietokoneella tehtävissä olevista töistä. Ihan sama tehdäänkö se työ etänä vai toimistolla. 

Ja esim. koodaus, joka on niitä helpoimmasta päästä automatisoitavia, niin ei se ketkä ensimmäiseksi korvautuu mene ollenkaan etänä/toimistolla perusteella, vaan enemmänkin niin että juniorimmat on korvattavissa ensin, ja seniorimmat / systeemistä arkkitehtiajattelua omaavat vasta myöhemmin. Viimemainittuja tarvitaan vielä osaamaan pyytää siltä AI:lta järkeviä asioita ja ohjaamaan ja valvomaan sen tuotoksia. Eikä siinä ole mitään väliä tekeekö tämä seniori sen kotoaan vai toimistolta.

Vierailija
59/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti iso osa suomalaisista on jotenkin ihmisvammaisia ja erityisherkkiä, kun tätä ketjua lukee. Ihan kaikki häiritsee, ei osata keskittyä, jos ei ole sama pöytä käytössä aina, työpäivä on pilalla, kollegat on persiistä, pomot täysiä taulapäitä ilman minkäänlaista osaamista. Työpaikat kuhisevat epämääräisiä tyyppejä, jotka kehtaavat kysyä työasioista kasvokkain, heillä on jopa ystäviä työpaikalla ja aivan varmast  juoruavat juuri sinusta, sinä tunnet sen ilmassa. Kuulostaa tarkkailuluokkalaisen toiminnalta. Koskaan vika ei ole itsessä ja omat tarpeet ovat tärkeimmät, ei palkanmaksajan. 

Iso osa onkin. Työpaikat on tehty ekstroverteille.

Vierailija
60/97 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja et olisi voinut kysyä sitä ryhmäsi chatissa mitä softaa sitten käytättekin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme