Evakuointilennolla oli 13 vuotta Dubaissa asunut perhe :o
Onko se tuossa tilanteessa Suomen valtion asia evakuoida heidät, jos ovat sinne vapaaehtoisesti muuttaneet ja perheen perustaneet?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus osoittaa, että mitään maata, kuten nyt Dubaita, ei voi rakentaa expattien tai varaan. He ottavat rusinat pullasta kaikissa asioissa. Kun kakka osuu tuulettimeen, he lähtevät kuin rotat uppoavasta laivasta. Pitää olla yksi valtio, jolle olet lojaali. Itse ainakin olen uskollinen kotimaalleni Suomelle kuolemaani asti ja uskon, että muutkin palstalaiset ovat.
Hyvä pointti! Dubaissa asuu vakituisesti esim. yli 40 000 amerikkalaista, suurin expat-yhteisö kaupungissa, ja noin 20 000 heistä poistui maasta kriisin seurauksena.
Kai nyt poistui kun USA käski, Suomi ei käskenyt. Mun mielestä se että jenkit ei kaikki lähteneet vaikka evakuointikäsky annettiin, kertoo siitä että ei tuolta hekään koe tarvetta poistua. Suomalaisista jokunen lähti, koska loma-aika alkaa.
Australialaiset kai myös yritti käskyttää, mutta aussi-expatit sanoivat, etteivät todellekaan tule takaisin ja puolityhjät koneet lensi sitten Ausseihin. Tästä on videoita ympäri somea.
Jos nyt vaikka olojen rauhoituttua muuttavat sinne takaisin, niin onko ap:lla parempi mieli?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaikka olojen rauhoituttua muuttavat sinne takaisin, niin onko ap:lla parempi mieli?
Ne kai lähtivät vain lomalle Suomeen.
Kouluissa on nyt 2 viikon kevätloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet priorisoitiin evakuointilennolle.
Palautuslento, ei evakuointilento.
Suomen konsulipalvelulain (498/1999) 16 pykälässä puhutaan evakuoinnista ja sen järjestämisestä kriisialueella, jos henkilön henkilökohtainen turvallisuus on vaarassa. Evakuointi on tarkoitettu suomalaisille sekä Suomessa vakinaisesti asuville ulkomaalaisille.
Evakuointilento on juridisesta näkökulmasta täysin validi käsite.
No ei ole, kun tuota ei ole julistettu kriisialueeksi. Oliko vielä muuta?
Suosittelen sinua tutustumaan Abu Dhabin suurlähetystön valmius- ja evakuointisuunnitelmaan, joka aktivoitiin noin viikko sitten tämän Omanista järjestetyn evakuointilennon vuoksi. Siinä kerrotaan muun muassa, että:
Edustusto voi avustaa Suomen kansalaisia tai Suomessa pysyvästi asuvia ulkomaalaisia kriisialueelta
lähimmälle turvalliselle alueelle tai kotimaahan, jos henkilökohtaisen turvallisuuden suojaaminen sitä
edellyttää. Kotiuttamisen/evakuoinnin päätarkoitus on avustaa henkilöitä siirtymään kriisialueelta
turvalliselle alueelle joko valtion sisällä, naapurivaltioon tai kotimaahan. Pyrkimyksenä on, että
suurlähetystö samoin kuin suomalaiset alueella pyrkivät ennakoimaan tilanteita niin, että tarvetta
laajaan yleisevakuoimiseen ei tulisi, koska tilanteen kärjistyttyä olisi jo omatoimisesti siirrytty pois
kriisialueelta.
https://finlandabroad.fi/documents/6480742/0/ABO+julkinen+valmiussuunni…
Ei aktivoitu.
Oliko tuo ulkoministeriön konsulipalvelulain nojalla järjestämä Omanin evakuointi/kotiutuslento sinusta "normilento"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä on että Suomen valtio tuki lentoa yli 200 000 eurolla. Minä , vakituisena Suomen kansalaisena, ja korkeaa veroprosenttia maksavana, katson että ensisijaisesti olisi pitänyt kotiuttaa Suomessa vakituisesti kansalaiset. Ei noita , jotka eivät ole maksaneet verojaan Suomeen yli kymmeneen vuoteen. Ja mielestäni tuo perhe toimiröyhkeästi änkeämällä itsensä ensimmäiseen mahdolliseen lentoon. Oli siellä varmaan muitakin lapsiperheitä, kun nyt näistä lapsiperheellisistä nyt täälläkin puhutaan.
eiköhän ministeriö / suurlähetystö määritellyt kriteerit lennolle hyväksyttävien ihmisten ja heidän tarpedensa suhteen eikä yksittäiset lennolle tulevat henkilöt tai perheet. Joten ihan turha syyttää tuota perhettä, syyttäkää päättävää tahoa ja vaatikaa sinne päähän muutoksia.
Sinä et ehkä tätä Otso ymmärrä, mutta virallisten kriteerien ohella on myös eräänlainen moraalinen ja eettinen kompassi. suurimmalla osalla Dubaissa vakituisesti asuivista ei tulisi mieleenkään änkeä ensimmäiselle evakuointilennolle perheen kanssa jolla ei ole mitään siteitä Suomeen ja joka ei ole mitenkään osallistunut suomen sosiaaliturvan rahoittamiseen. Tämä juuri on ongelmana kaikenmaailman tekopyhillä otso forströmeillä että kaikki mikä ei ole kiellettyä on heidän mielestään täysin hyväksyttyä, ja että on ihan oikein hyväksikäyttää järjestelmää silloin kun kukaan ei huomaa sitä kiireessä erikseen kieltää. Samalla kun tekopyhänä julistavat jumalan sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus osoittaa, että mitään maata, kuten nyt Dubaita, ei voi rakentaa expattien tai varaan. He ottavat rusinat pullasta kaikissa asioissa. Kun kakka osuu tuulettimeen, he lähtevät kuin rotat uppoavasta laivasta. Pitää olla yksi valtio, jolle olet lojaali. Itse ainakin olen uskollinen kotimaalleni Suomelle kuolemaani asti ja uskon, että muutkin palstalaiset ovat.
Hyvä pointti! Dubaissa asuu vakituisesti esim. yli 40 000 amerikkalaista, suurin expat-yhteisö kaupungissa, ja noin 20 000 heistä poistui maasta kriisin seurauksena.
No ei varmaan poistunut, mistä hatusta revit tuon luvun. Expat-enemmistö on kylläkin Intiasta.
Kommentissa tarkoitettiin kai länsimaalaisia expatteja, mutta kyllä intialaisiakin on lehtitietojen perusteella evakuoitu jotain 50 000 kaikista Persianlahden öljymaista ja tilastot elävät koko ajan, koska kriisi ei ole ohi lähimainkaan.
Reppureissasin itse nuo seitsemän Arabiemiraattien emiraattia jo 90-luvulla, kun maan turismi oli vielä lapsenkengissä ja harva suomalainen edes tiesi missä Dubai sijaitsi ja jos tiesi, ei uskaltanut matkustaa sinne. Näin selvästi, miten kurjaa Aasian siirtotyöläisten, ja varsinkin naisten elämä siellä oli. Kotiapulaiset, joiden kanssa juttelin kohtasivat jatkuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä ja raiskauksia kafala-järjestelmän puitteissa. Mikään ei ole muuttunut, jolla viittaan pysyviin rakenteisiin, asenteisiin tai tilanteisiin, jotka jatkuvat ennallaan suurista puheista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan poistunut, mistä hatusta revit tuon luvun. Expat-enemmistö on kylläkin Intiasta.
Kommentissa tarkoitettiin kai länsimaalaisia expatteja, mutta kyllä intialaisiakin on lehtitietojen perusteella evakuoitu jotain 50 000 kaikista Persianlahden öljymaista ja tilastot elävät koko ajan, koska kriisi ei ole ohi lähimainkaan.
Reppureissasin itse nuo seitsemän Arabiemiraattien emiraattia jo 90-luvulla, kun maan turismi oli vielä lapsenkengissä ja harva suomalainen edes tiesi missä Dubai sijaitsi ja jos tiesi, ei uskaltanut matkustaa sinne. Näin selvästi, miten kurjaa Aasian siirtotyöläisten, ja varsinkin naisten elämä siellä oli. Kotiapulaiset, joiden kanssa juttelin kohtasivat jatkuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä ja raiskauksia kafala-järjestelmän puitteissa. Mikään ei ole muuttunut, jolla viittaan pysyviin rakenteisiin, asenteisiin tai tilanteisiin, jotka jatkuvat ennallaan suurista puheista huolimatta.
Suomesta järjestettiin tuohon aikaan jo valmismatkoja tuonne, joten ei todellakaan ollut mikään paikka, josta ihmiset eivät olleet tietoisia saati että eivät olisi uskaltaneet matkustaa sinne.
Veikkaanpa että jokainen teistä paheksujista olisi ensimmäisenä jonottamassa lentokoneeseen pääsyä pissat housuissa jos olisitte olleet samassa tilanteessa. Onko joku sanonut että ovat ilmaisia lentoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä on että Suomen valtio tuki lentoa yli 200 000 eurolla. Minä , vakituisena Suomen kansalaisena, ja korkeaa veroprosenttia maksavana, katson että ensisijaisesti olisi pitänyt kotiuttaa Suomessa vakituisesti kansalaiset. Ei noita , jotka eivät ole maksaneet verojaan Suomeen yli kymmeneen vuoteen. Ja mielestäni tuo perhe toimiröyhkeästi änkeämällä itsensä ensimmäiseen mahdolliseen lentoon. Oli siellä varmaan muitakin lapsiperheitä, kun nyt näistä lapsiperheellisistä nyt täälläkin puhutaan.
eiköhän ministeriö / suurlähetystö määritellyt kriteerit lennolle hyväksyttävien ihmisten ja heidän tarpedensa suhteen eikä yksittäiset lennolle tulevat henkilöt tai perheet. Joten ihan turha syyttää tuota perhettä, syyttäkää päättävää tahoa ja vaatikaa sinne päähän muutoksia.
Suomessa julkiset palvelut, joihin tämä konsulipalvelulain tarjoama palvelu myös kuuluu, perustuvat pitkälti asumiseen, ja oikeus palveluihin määräytyy usein sen mukaan, onko henkilöllä kotikunta Suomessa. Kotikuntaoikeus antaa samat oikeudet ja velvollisuudet kuin vakinaisesti Suomessa asuvilla, mukaan lukien pääsyn hyvinvointialueiden ja kunnan palveluihin. Ulkoministeriön evakuointi/kotiutuslennosta oli alun perin kiinnostunut yli 600 suomalaista. Lopulta lennolle ilmoittautui noin 390 henkeä, joista vähän yli 100 perui ilmoittautumisensa. Koneessa oli vähän yli 160 matkustajaa, joista noin 70 oli lapsia. Paikkojen jaossa tehtiin tarveharkintaa eli etusijalla olivat lapsiperheet ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat riippumatta siitä täyttyikö kotikuntaoikeus. Ilmoituslomakkeessa, jossa selvitettiin halukkuutta osallistumiseen ei edes kysytty asuuko henkilö/perhe vakituisesti kriisialueella vai Suomessa. Tämä kohta ohitettiin kokonaan. Juridisesta näkökulmasta kysymys on mielenkiintoinen, sillä valinnoissa ei vaakakupissa painanut kotikuntaoikeus vaan Suomen kansalaisuus, mikä aiheuttaa tietenkin hämmennystä. Tästä voisi jopa mennä käräjille ja pyytää ennakkopäätöstä korkeimmasta oikeudesta koska sitä ei ole (konsulipalvelulaki). Joku iltapäivälehti voisi toki kysyä kommentteja alan professoreilta ja kirjoittaa aiheesta artikkelin.
Kiva tosiaan et tuollaiset umpirikkaat sijoittajat tulee sieltä ensimmäisten joukossa. Miksi eivät hommanneet itselleen toista kyytiä kun sitä rahaa kerran on? Ja eikö se jumalakin suojele mormoneita vähän eri tavalla?
Äveriäs ukko jolla oli varaa maksaa oikea hinta itse perheelleen. Ei maksa veroja Suomeen ja aikoi palata heti kun on mahdollista niin ei tartte jatkossakaan veroja maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta järjestettiin tuohon aikaan jo valmismatkoja tuonne, joten ei todellakaan ollut mikään paikka, josta ihmiset eivät olleet tietoisia saati että eivät olisi uskaltaneet matkustaa sinne.
Finnmatkat aloitti pakettimatkojen järjestämisen Arabiemiraatteihin (Dubaihin) vasta 1990-luvun puolivälin ja loppupuolen tienoilla. Ei todellakaan ollut tuolloin valmismatkojen suosikkikohde pikemminkin kokeilu, joka ei menestynyt, koska Israel, Egypti ja Tunisia vetosivat enemmän.
Tuolta pääsee itse muualla moni rikas menee taksilla rajalle tai lentää intiaan, Afrikkaan ja sieltä eteenpäin itse. Ei heru arvostusta niille jotka ei edes asu Suomessa ja käyttää hyväksi evakuointi lentoja yms. Ilman asumista Suomessa edes. Etuja jotka kuuluu asuville. Niitä toisia voin kyllä sääliä jotka itse hommasi lennon noiden välilasku maiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kai lähtivät vain lomalle Suomeen.
Kouluissa on nyt 2 viikon kevätloma.
Sinun ongelmasi on se, että referoit omia tunnelmiasi. Tämä Friströmin perhe ei valitettavasti jaa kokemuksiaan sinun kanssasi. He pakenivat evakuointilennolla Suomeen.
Friströmien kuusihenkinen perhe asuu Dubaissa, mutta Iranin sota sai poppoon matkustamaan Suomeen. Friström halusi olla varma siitä, että perheelle ei käy mitään, vaikka perheen arki oli Dubaissa varsin turvallista.
Friström ei osaa sanoa, millä aikataululla perhe palaa Dubaihin. Ainakin seuraavat viikot he viettävät Suomessa. Hän toivoo tilanteen olevan siinä ajassa ohi, mutta suhtautuu asiaan kuitenkin varauksella.
Näistä asioista ei ikinä tiedä, yleensä menee kauemmin kuin luulee, hän sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Kiva tosiaan et tuollaiset umpirikkaat sijoittajat tulee sieltä ensimmäisten joukossa. Miksi eivät hommanneet itselleen toista kyytiä kun sitä rahaa kerran on? Ja eikö se jumalakin suojele mormoneita vähän eri tavalla?
Lakatkaa nyt valittamasta! Hyvähän se on, että rikkaat tulevat Suomeen ja omalta osaltaan auttavat taloutta, kun on varaa ostella niin ruokaa kuin muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta pääsee itse muualla moni rikas menee taksilla rajalle tai lentää intiaan, Afrikkaan ja sieltä eteenpäin itse. Ei heru arvostusta niille jotka ei edes asu Suomessa ja käyttää hyväksi evakuointi lentoja yms. Ilman asumista Suomessa edes. Etuja jotka kuuluu asuville. Niitä toisia voin kyllä sääliä jotka itse hommasi lennon noiden välilasku maiden kautta.
Olen tuo reppureissaaja, joka kiersi Arabiemiraatit 90-luvulla ja kävin Omanissakin. Ulkoministeriön evakuointisuunnitelmiin tuskin koskaan osallistuisin, koska ei ole perhettä, ja luotan paikallisten asukkaiden arviointeihin, minne kannattaa mennä kriisin sattuessa. Hyvin olen pärjännyt vaikka MENA-maat koluttu ja kolmasosa Afrikan valtioistakin. Ymmärrän toki, että perheellisillä tilanne on eri ja resilienssi matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnmatkat aloitti pakettimatkojen järjestämisen Arabiemiraatteihin (Dubaihin) vasta 1990-luvun puolivälin ja loppupuolen tienoilla. Ei todellakaan ollut tuolloin valmismatkojen suosikkikohde pikemminkin kokeilu, joka ei menestynyt, koska Israel, Egypti ja Tunisia vetosivat enemmän.
Dubai ei ole koskaan ollut mikään valmismatkojen suosikkikohde (suosikkikohde on vuodesta toiseen Kanariansaaret) mutta on ollut jo hyvin pitkään valmismatkojen valikoimassa. NET-Matkat järjesti jo 40 vuotta sitten Arabiemiirikuntiin ja muihin Arabian niemimaan maihin matkoja. Hassen matkat, Kymppimatkat, Fritidsresor ym. oli myös matkoja jo kauan ennen 1990-luvun puoltaväliä.
Abit jäivät jumiin kun eliitin piti päästä turvaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cd86f548-30bf-42fd-97fe-98773525f401
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet priorisoitiin evakuointilennolle.
Vain alle 16-vuotiaat. Teinit jätettiin tykinruuaksi.
Eikö se luvattu maa ollutkaan tuolla lähi idässä ?