Neuvolassa " neuvotiin" pitämään lasta nälässä!
Olimme n. kuukausi sitten mökillä ja otin pojalle (2,5v) pilttiä mukaan ruuaksi. Kotona söi ennen samaa ruokaa mitä mekin. Kolmen päivän piltin syömisen jälkeen poika ei ole enää suostunut syömään tavallista perunaa. Olen kokeillut vaikka mitä ja lopputulos on aina sama, poika sylkee ruuat pöydälle. Ja koska ei ole syönyt perunaa olen antanut pilttiä tilalle että edes jotain söisi. Ja pilttipurkin poika syö tyhjäksi parissa minuutissa. Olen myös sekoittanut piltiin perunaa ja ne hän sylkee.
Neuvolassa siis sanottiin että ei saa antaa pilttiä, poika kuulemma syö perunaa sitten kun on nälkä.....
Tätä pilttirumbaa on siis kuukauden jatkunut.
Miten saan pojan taas syömään kunnon ruokaa???
Kommentit (33)
Kaikki ruoka on kallista, ja se roskiin heitetty vasta kallista onkin. Meillä poika veti 3v asti pilttejä, halvemmaksi tuli kuin että olisin itse tehnyt kaiken alusta alkaen.
lapsi syö, siis muusta kuin Piltistä. Sitten suunnittelet päivän ruoat sen listan ympärille niin että " varmojen" ruokien lisäksi on aina tarjolla vähän jotain uuttakin. Lounas voi olla vaikka leipää, kasviksia, nakkeja ja makaronia. Ja iltaruoka voi olla puuroa, leipää ja pari lihapullaa. näin lapselle ei tule heti ensimmäiseksi pöytään tultuaan mieleen huutaa " ei" , kun tarjolla on aina jotain joka kelpaa - ja ehkä siinä huomaamatta menee sitten jotain uuttakin.
onhan maailmassa muutakin ruokaa!
Ei niissä mitään vikaa ole. Jos on varaa ostaa ja jaksaa kotiin kantaa.
koska protestoi, kun iltamaitopullo jäi pois. eilen joi maitoa, kun sanoin pojalle, että äiti juo puuha pete maitoa. suihkussakin vielä lauleskeli puuha pete maidosta.
kikkailua suosittelen, ei lasta pakottaa voi. lapsi menee kyllä äkkiä heikkoon kuntoon, jos ei syö. tosin neuvola on vastuussa neuvostaan.
Ei peruna ole mikään maailman pelastus(kuten äitini luulee). Maapallo on vääränä maita, joiden ruokakulttuuriin peruna ei kuulu ja silti niissä maissa eletään ja voidaan hyvin!
Vierailija:
lapsi menee kyllä äkkiä heikkoon kuntoon, jos ei syö. tosin neuvola on vastuussa neuvostaan.
(Perusterve) lapsi EI mene syömättömyyttään äkkiä heikkoon kunto.
Tottakai piltit laitetaan hyllylle ja normaalit sapuskat lautaselle! Eikä sitten välipalana mitään herkkuja!
t. myös 2,5-vuotiaan äiti (ja kahden vähän vanhemman)
Meidän kolmevuotiaamme otti yhdessä vaiheessa sen kannan, että mikään, mitä äiti laittaa lautaselle, ei kelpaa. Sanoin pojalle, että ei ole mikään pakko syödä, voi poistua pöydästä, mutta muuta ruokaa ei tule. Muutaman kerran hän jätti yhden aterian väliin, mutta seuraavalla aterialla ruoka sitten kummasti jo maistuikin! =) Kauaa tätä vaihetta ei kestänyt, tajusi aika pian, että tässä asiassa äitiä ei vedätetä.
Jos lapsi on kuitenkin perusterve (ei esimerkiksi diabetestä, tms.), ei ole mitään haittaa nälästä. Nälkäinen lapsi saattaa toki olla kärttyinen tai hieman väsynyt, mutta se ei ole vaarallista. Jotta viesti menee perille, älä anna mitään ylimääräisiä välipaloja, jos on jättänyt ruoan syömättä, vaan seuraava ateria tulee sitten ajallaan. Ja jos lapsi tosiaan syö kuitenkin puuron illalla, ei ole sitä pelkoa, että heräisi yöllä nälkäänsä.
Tsemppiä, lapsen syömättömyys tuntuu äidistä pahemmalta kuin lapsesta!
Ei terve lapsi kuolla kuukahda nälkään ruokalautasen ääreen. Lakatkaa hössäämästä asian kanssa. Valtataisteluahan tuo vaan on.
Lapsi itse päättää mitä syö ja te aikuiset tottelette?
Sinä olet aikuinen ja päätät mitä lapsi syö. Jos ruoka ei kelpaa, lapsi saa olla syömättä. Yksikään lapsi ei nälkään sen vuoksi kuole.
Ihminen on sen verta eläin, että huolehtii kyllä ennemmin tai myöhemmin ravinnon saannistaan.
Minäkin ymmärtäisin sen, ettei lapsi söisi jotakin, esim. juuri sitä perunaa. Mutta ettei mitään itse tehtyä ruokaa, huhhuh... Ei muuta kuin jätätte Piltit kauppaan ja teette jotain hyvää (mitä sitä lasta turhaan kiusaamaan) kotiruokaa. Syö kun on nälkä, ei se nälkään kuole!
Miksi kaikkien suomalaisten pitäisi syödä perunaa???