Moititaan että ette kuluta. Mihin kuluttaisit, jos mielesi muuttuisi ja alkaisit taas kuluttamaan?
Mihin kulutit ennen mutta et kuluta enää? Tämmöistä täytyy olla koska asiantuntijat näin väittää?
Minä kulutan ainakin ihan normaalisti. En ole lisännyt kulutustani tai vähentänyt.
Kommentit (51)
En värjää enää hiuksia kampaajalla. Ja saan itse asiassa mieleisen tuloksen raitoja ihan marketin muutaman euron vaalennusvoiteella. Muutenkin ostan edullisempaa kosmetiikkaa - esim LV putsari, ei edes Lumenea. Olen vähentänyt vaatteiden hankkimista radikaalisti ja siirtyny kirjojen ostamisesta kirjaston käyttäjäksi. Kyllä mulla olisi rahaa kampaajaan, hienompaan kosmetiikkaan ja vaatteisiin, mutta nyt haluan sijoittaa ja säästää kaiken minkä voin. Tulevaisuus on epävarma ja haluan olla mahdollisimman riippumaton työmarkkinoista mahdollisimman nopeasti.
Olen aina tykännyt syödä ulkona ja siihen lasi pari viiniä kaveriksi. Tykkäisin käydä teatterissa tai vaikka keilaamassa. Ennen käytiin kylpylälomilla tai vaikka hotelli/konserttimatkalla , mutta rahatilanne on kiristynyt niin, että ostetaan vain se mikä ihan pakko.
Talon remontteihin käyttäisin ja perusasioihin.
Kylppäriremontti, lattian hiominen, keittiön kaapit, ulkomaalaus, kattoremontti...sen jälkeen kaikille uudet pyörät, talveksi sukset, uudet toppavaatteet ja kengät jokaiseen vuodenaikaan. Itselle silmälasit.
Yhdelle lapselle uusi puhelin,
Uusi sohva, matot, pihalle aita.
Ennen kävin kampaajalla säännöllisesti ja ostin vaatteita kotimaisilta tekijöiltä. Ei ole enää rahaa kumpaankaan. Myös kotimaan matkailu ja ravintolapalveluiden käyttö on vedetty lähes nolliin.
Itse en ole koskaan ollut sellaista kuluttajatyyppiä, joka hankkii asioita vain huvin vuoksi. Hankin tietyn tavaran tai tuotteen tarpeesta, en huvista. Extra hankintoja voi siinä tilanteessa tulla eteen, mikäli tulee työn takia muutto toiselle paikkakunnalle.
Ruokakaupassa moni tuote jää nykyään kauppaan, kun ne on pilattu halpuutuksen nimissä, vaikka hinnan sijaan vain laatu laski. Jos laatu palaisi entiselleen tai paremmaksi, maksaisin mielelläni kalliimmankin hinnan.
Jos olisi varaa kävisin useammin kampaajalla ja hieronnassa. Kävisin myös joskus ulkona syömässä. Ennen tuli käytyä pari kertaa kuussa, nyt ehkä pari kertaa vuodessa.
Voisin taas alkaa ostaan huumeita.
en ymmärrä aloitusta. siis mitä ostaisin jos olisin miljoonääri?
Ehkä vaihtaisin Cittarin roskiksen S-kaupan roskikseen.
Ennen ostin vaatteita.
Enää en.
En käy enää edes kirpputorilla. Ostan pelkkää shampoota ja ruokaa kaupasta.