Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-5kg, miten ja missä ajassa olet onnistunut?

Vierailija
07.03.2026 |

Havahduin nyt siihen, että vaatteet on alkaneet puristaa ja ajattelin nyt reagoida tähän, ettei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Minulla ei ole kokemusta painon pudottamisesta, niin mielellään kuulisin muiden kokemuksia. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 1400 kalorilla n. 2 kg kuukaudessa. Painonpudotuslaskurit (netissä) kertovat kullekin sopivan kalorimäärän millä kilot putoavat toivotussa ajassa.

Kyllä teoriassa.

Tosin mun normaali päiväannos on 1300-1500kcal joten 1400kcal ei laihduta ollenkaan

1

Vierailija
22/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksi tärkeä aspekti muutoksessa on se, että se on realistinen ja sitä pystyy ylläpitämään loppuelämän. Omasta muutoksesta on nyt tosiaan 1,5v ja satunnaisia kiirepäiviä lukuunottamatta muutos on pysyvä ja paino on pysynyt pois. Sinun kohdallasi kyse on luultavimmin kitudieetistä, jota et pysty ylläpitämään sen epärealistisuuden vuoksi, ja siksi jojoilet kilojen kanssa. Tämä kuulostanee tylyltä, mutta sanon nyt kuitenkin suoraan.

Mistä päättelit että jojoilen??

En jojoile vaan mun on vaikea noudattaa tuota ruokavaliota Suomessa (tulin 3kk tänne), täällä jostain syystä turvottaa kaikki syömiset. Paino nousi jouluna 1,5kg kuten jo viimeiset 45 vuotta mutta ei muuta. 

En sanoisi kitudieetiksi sellaista mikä ln n 300-500kcal alle normisyömisten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 5 kiloa putosi kahdessa kuukaudessa, kun puolessatoista vuodessa pudotin 110kg -> 65kg.

Mutta kun tuota painokäyrää katselee niin eihän se miään tasaista tahtia tippunut, vaan joinain kuukausina paino saattoi jopa vähän nousta, joinain jumittaa paikallaan ja joinain sitten tippua sen 5kg tai enemmänkin yhdessä kuukaudessa.

Vierailija
24/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin ravitsemusterapeutti, lihavuuden käypä hoito -suosituksen tekijäkaartiin kuuluvatn Patrik Borgin kurssin, joka kesti muistaakseni noin 4 kk. Löysin ne asiat, jotka ovat pielessä ruokavaliossa eli proteiinin puute, ruokarytmin puute. Kevenin viisi kiloa eikä ole tullut takaisin, itse asiassa paino on laskusuunnassa, vaikken tee asialle mitään, noudatan vain noita ohjeita, jotka kurssilla sain. 

Ei kannata laihduttaa lainkaan, jos ei ensin ota selvää faktatiedoista, jotka siihen liittyvät. Laihduttaminen on opiskelua ja omien ruokailutottumusten tarkastelua. Tieteellinen tieto pohjaksi, niin tuloksia tulee, jojoilu on epäterveellistä, silloin alkaa lihominen toden teolla, kun ryhdytään pikakuureille. Tilanteesi on hyvä, koska et ole laiduttanut etkä jojoilut. Sama oli itsellänikin. En ole milloinkaan laihduttanut, ei ole tarvinnut, ennen kun 50+ iässä pudotin nuo yliääräiset.

Minulla ongelmana on varmaan huono ruokarytmi ja stressi. Töiden jälkeen tulee sitten syötyä jotain nopeaa ja epäterveellistä, kun on kamala nälkä ja väsymys. Inhoan ruokakaupassa käyntiä ja ruokien suunnittelua. Pikakuureista en ole kiinnostunut, kun muutenkin arvostan terveellistä elämäntapoja. 

Ap

Itselläni vaikuttaisi kaikista eniten painoon vaikuttava tekijä olevan uni.  Säännöllinen ja riittävä uni. Pistin aiemmin itse myös stressin piikkiin paljon mutta minulla näyttäisi olevan nimenomaan uni, mihin sitten tietysti voi stressikin vaikuttaa mutta yhtälailla kaikki muukin mikä valvottaa. En sano etteikö sinulla voi olla ongelmana nimenomaan stressi, mutta kannattaa tuostakin näkökulmasta katsoa.

Vierailija
25/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi viikkoa kuusi kiloa, helppoa on painoa pudottaa mutta se että ei tulisi takapakkia painon pudotukseen onkin jo toinen asia.Ainoa ratkaisu on elämäntapamuutos , alkaen ruokailusta.

Vierailija
26/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaakohan lähtöpaino tai se paljonko on ylimääräistä siihen, kuinka nopeasti paino lähtee tippumaan. 

Vierailija
27/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 päivää noroviruksen aiheuttamaa ripulointua ja kuumetta riitti.

Vierailija
28/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin ravitsemusterapeutti, lihavuuden käypä hoito -suosituksen tekijäkaartiin kuuluvatn Patrik Borgin kurssin, joka kesti muistaakseni noin 4 kk. Löysin ne asiat, jotka ovat pielessä ruokavaliossa eli proteiinin puute, ruokarytmin puute. Kevenin viisi kiloa eikä ole tullut takaisin, itse asiassa paino on laskusuunnassa, vaikken tee asialle mitään, noudatan vain noita ohjeita, jotka kurssilla sain. 

Ei kannata laihduttaa lainkaan, jos ei ensin ota selvää faktatiedoista, jotka siihen liittyvät. Laihduttaminen on opiskelua ja omien ruokailutottumusten tarkastelua. Tieteellinen tieto pohjaksi, niin tuloksia tulee, jojoilu on epäterveellistä, silloin alkaa lihominen toden teolla, kun ryhdytään pikakuureille. Tilanteesi on hyvä, koska et ole laiduttanut etkä jojoilut. Sama oli itsellänikin. En ole milloinkaan laihduttanut, ei ole tarvinnut, ennen kun 50+ iässä pudotin nuo yliääräiset.

Minulla ongelmana on varmaan huono ruokarytmi ja stressi. Töiden jälkeen tulee sitten syötyä jotain nopeaa ja epäterveellistä, kun on kamala nälkä ja väsymys. Inhoan ruokakaupassa käyntiä ja ruokien suunnittelua. Pikakuureista en ole kiinnostunut, kun muutenkin arvostan terveellistä elämäntapoja. 

Ap

Itselläni vaikuttaisi kaikista eniten painoon vaikuttava tekijä olevan uni.  Säännöllinen ja riittävä uni. Pistin aiemmin itse myös stressin piikkiin paljon mutta minulla näyttäisi olevan nimenomaan uni, mihin sitten tietysti voi stressikin vaikuttaa mutta yhtälailla kaikki muukin mikä valvottaa. En sano etteikö sinulla voi olla ongelmana nimenomaan stressi, mutta kannattaa tuostakin näkökulmasta katsoa.

Tottakai uni vaikuttaa paljon. Aiemmin olin huono nukkumaan, mutta viimeisen vuoden olen nukkunut kuin tukki. Älykellonkin mukaan nukun riittävästi, mutta stressitaso ei välttämättä laske yölläkään levon tasolle.

Ap

Vierailija
29/29 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaassa kahdessa kuukaudessa on lähtenyt 5 kiloa. Karkit ja leipä/hiilarit pois ja syönyt munakkaita lounaaksi. Illalla klo 19 iltapalaksi yksi viili ja vähän marjoja eikä sen jälkeen mitään muuta enää, kaloreita 1000- 1200 vrk. Helposti lähtee noin. Aamulla lautasellinen kaurapuuroa. Ja ei napostelua eikä välipaloja. Ei sipsejä eikä suolapähkinöitä. Välillä myös salaatti lounaita ja päivällisiä, joissa jotain lihaa kuten kananrintaa. Syönyt 4 kertaa päivässä eli aamupala, lounas, päivällinen ja pieni iltapala, joka täyttävä mutta alle 100 kaloria. Pieni annos kreikkalaista jugurttia vähärasvaisena käy myös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi