-5kg, miten ja missä ajassa olet onnistunut?
Havahduin nyt siihen, että vaatteet on alkaneet puristaa ja ajattelin nyt reagoida tähän, ettei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Minulla ei ole kokemusta painon pudottamisesta, niin mielellään kuulisin muiden kokemuksia.
Kommentit (29)
Kävin ravitsemusterapeutti, lihavuuden käypä hoito -suosituksen tekijäkaartiin kuuluvatn Patrik Borgin kurssin, joka kesti muistaakseni noin 4 kk. Löysin ne asiat, jotka ovat pielessä ruokavaliossa eli proteiinin puute, ruokarytmin puute. Kevenin viisi kiloa eikä ole tullut takaisin, itse asiassa paino on laskusuunnassa, vaikken tee asialle mitään, noudatan vain noita ohjeita, jotka kurssilla sain.
Ei kannata laihduttaa lainkaan, jos ei ensin ota selvää faktatiedoista, jotka siihen liittyvät. Laihduttaminen on opiskelua ja omien ruokailutottumusten tarkastelua. Tieteellinen tieto pohjaksi, niin tuloksia tulee, jojoilu on epäterveellistä, silloin alkaa lihominen toden teolla, kun ryhdytään pikakuureille. Tilanteesi on hyvä, koska et ole laiduttanut etkä jojoilut. Sama oli itsellänikin. En ole milloinkaan laihduttanut, ei ole tarvinnut, ennen kun 50+ iässä pudotin nuo yliääräiset.
Ensimmäinen 5 kg lähti kuukaudessa. Loput 25 kg vuodessa.
Ruokavaliomuutos:
Siirryin kasvispaonotteiseen ruokavalioon. Jätin punaisen lihan kokonaan, kalaa ja kanaa syön 1-2 x viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ravitsemusterapeutti, lihavuuden käypä hoito -suosituksen tekijäkaartiin kuuluvatn Patrik Borgin kurssin, joka kesti muistaakseni noin 4 kk. Löysin ne asiat, jotka ovat pielessä ruokavaliossa eli proteiinin puute, ruokarytmin puute. Kevenin viisi kiloa eikä ole tullut takaisin, itse asiassa paino on laskusuunnassa, vaikken tee asialle mitään, noudatan vain noita ohjeita, jotka kurssilla sain.
Ei kannata laihduttaa lainkaan, jos ei ensin ota selvää faktatiedoista, jotka siihen liittyvät. Laihduttaminen on opiskelua ja omien ruokailutottumusten tarkastelua. Tieteellinen tieto pohjaksi, niin tuloksia tulee, jojoilu on epäterveellistä, silloin alkaa lihominen toden teolla, kun ryhdytään pikakuureille. Tilanteesi on hyvä, koska et ole laiduttanut etkä jojoilut. Sama oli itsellänikin. En ole milloinkaan laihduttanut, ei ole tarvinnut, ennen kun 50+ iässä pudotin nuo yliääräiset.
Minulla ongelmana on varmaan huono ruokarytmi ja stressi. Töiden jälkeen tulee sitten syötyä jotain nopeaa ja epäterveellistä, kun on kamala nälkä ja väsymys. Inhoan ruokakaupassa käyntiä ja ruokien suunnittelua. Pikakuureista en ole kiinnostunut, kun muutenkin arvostan terveellistä elämäntapoja.
Ap
Aloitin viljattoman dieetin n. vuosi sitten, ihmeellisellä tavalla olen laihtunut, vaikka syön melkein joka aamu hilloa jogurtin kanssa. Tähän asti yhdet housut ovat aina kiristäneet keväisin.
Voi poistaa jos asiaton.
Kesällä laihdun aina automaattisesti tuon 5 kg. Paljon kävelyä ja muuta liikuntaa ja kevyt ruokavalio.
Käytin Noom-sovellusta, käytännössä pidin ruokapäiväkirjaa. 5kg putosi 2 kuukaudessa, mutta muutama kilo tuosta oli nestettä hormonaalisen sairauden vuoksi. Eli sanotaan, että 2-3kg kiloa rasvaa lähti 2kk aikana.
Sovellus auttoi oivaltamaan oman ongelmakohdan: kiireisenä päivänä skippaan aterioita, ja illalla sitten syön sudennälkään kaksin käsin. Lisäksi paljastuin "sumusyöjäksi", eli koska suhtaudun ruokaan polttoaineena, en keskittynyt siihen mitä ja miten iltaisin söin. Aloin syödä orjallisesti runsaan aamupalan, en enää skipannut lounaita ja pakotin itseni syömään välipalan. Iltaisin ei enää ruokahalua juuri ollutkaan, mutta söin ruoan pöydän ääressä siihen keskittyen. Muutos vaikuttaa olevan pysyvä, koska tästä on jo 1,5 vuotta aikaa.
Aloitin 19.1. laskemaan kaloreita. Seuraan kehitystä laskentatsulukolla johon merkitsen syömäni kalorit. Siellä on myös oletettu lähtöpainoni, ja kaava joka laskee kuinka paljon painon pitäisi pudota.
En omista puntaria, mutta en usko että ihan vielä on 5 kiloa lähtenyt. Sain kuitenkin eräiden housujen napin kiinni ilman, että tuntui epämukavalta.
2 viikkoa on ollut sellaisia, että on tullut takapakkia. Ja aluksi meni n. 3 - 4 viikkoa, että tuntui ettei mitään eroa ole. Otin kuitenkin alkutilanteesta (mahasta) kuvat seisoen ja istuen, ja huomaan itse kyllä eron.
Kaloreiden laskenta vaikuttaa minuun niin, että syön vähemmän herkkuja koska ärsyttää jo valmiiksi kun herkuissa on niin paljon kaloreita.
^ Välipala varmasti auttaisi tuohon, ettei olisi töiden jälkeen niin kamala nälkä. Pitäisi tehdä siitä rutiini.
Ap
2kk. Lopetin herkkujen syömisen, mutta muuten pidin ruokavalion ja liikuntamäärän samana.
Perus kotiruokaa, ei isoja annoksia vaan sen verran, että lähtee nälkä. Suosin kanaa ja kalaa, punaista lihaa vain pari kertaa kuukaudessa. Jokaisen annoksen kanssa kasvista tai salaattia. Ruisleipää, mysliä, hedelmiä, marjoja, rasvatonta jogurttia, salaatteja tms. välipaloina. Välillä herkuttelen esim. jäätelöllä tai karkeilla, mutta ei päivittäin.
Pari kertaa viikossa 1,5h kävely, teen fyysistä työtä. Jos et tee fyysistä työtä, sen voisi korvata kuntoilulla useamman kerran viikossa, esim. kuntosali?
Vierailija kirjoitti:
2kk. Lopetin herkkujen syömisen, mutta muuten pidin ruokavalion ja liikuntamäärän samana.
Perus kotiruokaa, ei isoja annoksia vaan sen verran, että lähtee nälkä. Suosin kanaa ja kalaa, punaista lihaa vain pari kertaa kuukaudessa. Jokaisen annoksen kanssa kasvista tai salaattia. Ruisleipää, mysliä, hedelmiä, marjoja, rasvatonta jogurttia, salaatteja tms. välipaloina. Välillä herkuttelen esim. jäätelöllä tai karkeilla, mutta ei päivittäin.
Pari kertaa viikossa 1,5h kävely, teen fyysistä työtä. Jos et tee fyysistä työtä, sen voisi korvata kuntoilulla useamman kerran viikossa, esim. kuntosali?
Lisään tähän myös tuolla toisen mainitseman asian: Minulla on säännöllinen ruokarytmi. Aamupala, lounas, välipala, töiden jälkeen päivällinen, kevyt iltapala
Vierailija kirjoitti:
^ Välipala varmasti auttaisi tuohon, ettei olisi töiden jälkeen niin kamala nälkä. Pitäisi tehdä siitä rutiini.
Ap
Minulla ei olisi välipala-aikaan vielä yhtään nälkä, mutta syön nykyään joko pähkinöitä tai kananmunan jonkun hedelmän kanssa. Minulla ei käytännössä ole koko iltana enää nälkä, jos syön välipalan. Jos jätän välipalan välistä, syön heti paljon enemmän illallista. Joten se selkeästi oli yksi tärkeimmistä ongelmakohdista kohdallani. Kylläisyyden tunne tulee kalorimielessä viiveellä, joten jos nälkä ehtii kunnolla iskeä päälle, tulee syötyä yli tarpeen. Syömme 18-19 maissa illallisen, joten klo 11 lounas huomioiden tuleehan siitä liian pitkä aika syömättä ilman välipalaa.
Joku tietysti pärjää syömällä vain yhden aterian päivässä, mutta itse en keskivertona liikkujana ja kuntosalilla käyjänä siihen koskaan pystyisi. Eikä tieteen näkökulmasta kannatakaan.
Vierailija kirjoitti:
7 kuukaudessa 6,5kg. Vielä 5kg pitäisi tänävuonba pudottaa.
Onnistuu 1000-1200kcal ruokavaliolla
Pudotin 1400 kalorilla n. 2 kg kuukaudessa. Painonpudotuslaskurit (netissä) kertovat kullekin sopivan kalorimäärän millä kilot putoavat toivotussa ajassa.
Viidessä kuukaudessa 5 kg. Lisäsin liikuntaa reippaasti ja siirryin kasvisruokavalioon. Pienensin myös annoskokoja. Minulla ongelma oli liian rasvainen ja lihapitoinen ruokavalio. Samalla putosi kolesteroliarvot normaalilukemiin ja ei tarvitse lääkitystä. Sokeria tai alkoholia en käyttänyt ennenkään, joten niitä ei voinut syyttää.
Välipala varmasti auttaisi tuohon, ettei olisi töiden jälkeen niin kamala nälkä. Pitäisi tehdä siitä rutiini.
Minulle taas välipalan ja iltapalan poisto "se ainoa oikea" rv muutos. Syön 07, 13 ja 19.
Nyt joulun jälkeen on vähän lipsunut ja heti huomaa ettei kroppa tykkää
1
Vierailija kirjoitti:
Välipala varmasti auttaisi tuohon, ettei olisi töiden jälkeen niin kamala nälkä. Pitäisi tehdä siitä rutiini.
Minulle taas välipalan ja iltapalan poisto "se ainoa oikea" rv muutos. Syön 07, 13 ja 19.
Nyt joulun jälkeen on vähän lipsunut ja heti huomaa ettei kroppa tykkää
1
Minulle yksi tärkeä aspekti muutoksessa on se, että se on realistinen ja sitä pystyy ylläpitämään loppuelämän. Omasta muutoksesta on nyt tosiaan 1,5v ja satunnaisia kiirepäiviä lukuunottamatta muutos on pysyvä ja paino on pysynyt pois. Sinun kohdallasi kyse on luultavimmin kitudieetistä, jota et pysty ylläpitämään sen epärealistisuuden vuoksi, ja siksi jojoilet kilojen kanssa. Tämä kuulostanee tylyltä, mutta sanon nyt kuitenkin suoraan.
5 kiloa lähti kahdessa viikossa, 7 kolmessa viikossa. Tämä oli siis silloin, kun aloitin laihduttamisen nestepaastolla. Yhteensä laihdutin kahden vuoden aikana 25 kiloa, Kävelin paljon ja treenasin kotona, karsin ruokavaliosta sokerit ja liian rasvan. Minulle sopi tuo alun nopea painonpudotus, sain siitä intoa jatkaa elämäntapamuutosta jonka toteutin lähes 10 vuotta sitten. Painon olen pitänyt saavuttamissani lukemissa.
Laihdutin 30 kg 2,5 vuodessa pätkäpaastoamalla 12-16 tuntia joka päivä. Söin myös vain yhden ison aterian päivässä.
Meinasin vastata viikossa, mutta se olisi pientä liiottelua, koska -4 kg / viikko oli paras (ei toki järkevin) viikkolukema. Tietysti osa on nestevaihtelua, mutta kuitenkin.
Tuo tapahtui kuntoilun (yli tunti päivässä hiostavaa) ja rääkkidieetin yhdistelmällä. Yksi kilo läskiä on muistaakseni n. 3500 kcal, joten siitä voi päätellä kuinka suurella ruholla ja minuskaloreilla mentiin.
Jouduin leikkaukseen ja kipulääkkeet aiheuttivat niin voimakasta pahoinvointia, että paino putosi kuukaudessa 4,5. Leikkauksesta on nyt 6 viikkoa ja kipulääke on purettu, mutta edelleenkään ruoka ei maistu.
7 kuukaudessa 6,5kg. Vielä 5kg pitäisi tänävuonba pudottaa.
Onnistuu 1000-1200kcal ruokavaliolla