Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suomessa voi joutua asunnottomaksi?

Vierailija
06.03.2026 |

Mä oon koko elämän pelännyt asunnottomuutta

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeestaa mitenkää. Mä tiiän tapauksen missä kela maksi monen kuukauden vuokrarästit yhelle tyypille ku se oli jättäny maksamatta, siis kela oli eka maksanu tuet kaikki, se oli käyttäny ne moneen otteeseen ja unohtanu vuokratki ja sitte kela laitto ne UUDESTAAN kaikki että se sai maksetuks, true stoori. Oha se iha käsittämätöntä mutta ne joutu laittaa koska muute ne ois joutunu ettii sille uue kämpän koska Suomessa ne ei voi jättää kadulle..... Jos henkilö asuu kadulla, se ei oo vaa hakenu ite apua syystä tai toisesta.

Vierailija
22/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinaseella voi estää asunnottomuuden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen työtä tekevä mies joskus joutuu avioeron yhteydessä, he eivät ole halutuimpia vuokralaisia ja ero voi tulla kalliiksi. Tämä on tavallisin tavallisen ihmisen syy, muilla on enimmäkseen ongelmia. 

Vierailija
24/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 600 000 luottotiedotonta ulos-otossa. Ei niitä ole metsissä tai kaduilla näkynyt, että jostain taitaa yösija löytyä.

En ole sentään asuntoa menettänyt ulosoton takia. Aina maksanut vuokran.

Vierailija
25/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset vuokraloodit on pahimpia Noistahan ei tiedä kauanko sopimus kestää (vaikka toista luvataan) kun sitten yllättäen päätetään myydä sijoitusasunto ja häätö tulee . Toisena alkoholismi joka johtaa vaikeuksiin em häiriöntuottaminen , maksamattomat vuokrat jne . Liian tiukat vaatimukset asunnon saamiselle vaikka em olisi hoitanut asiansa hyvin niin ei luottotietokytille kelpaa 

Vierailija
26/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemalla Suomessa syntynyt täysin kotimainen, muualla syntyneet eivät jää asunnottomiksi.

Vierailija
27/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vapaa-ehtoisesti asunnottomia, joille on jopa laitettu asunto valmiiksi, mutta he eivät asunnoissa pysy edes silloin kun ne on Sossu heille valmiiksi kalustanut, maksanut ja laittanut. Katso aiheesta dokumentti, oli surullinen. Jotkut asuivat metsässä mm. mt ongelmien vuoksi ja sairaanhoitaja kävi heitä katsomassa siellä metsämajassa. Eivät halua olla yhteiskunnassa mukana. Mutta on joukossa varmasti heitäkin, ketkä ei esim. luottohäiriö merkintöjen vuoksi saa asuntoa tai asuvat pääkaupunkiseudulla eivätkä suostu muuttamaan lähiöön/lähikuntiin, mistä saisi asunnon. Tiedän erään kenellä myös mt ongelmia ja vaihtoi jatkuvasti asuinpaikkaa mm asui kavereiden nurkissa ja joko hänet heitettiin ulos tai hän itse lähti. Syynä lähinnä käytös ja elämänhallinan haasteet, ei maksanut laskujaan, aina kiukkuinen ym. Sossu kyllä tarjosi apua ja  majoituksen hänellekin vaan ei halunnut ottaa vastaan. Suomessa taitaa olla aika harvinaista, että olisi pakosta asunnoton, vaikka sellaisiakin varmasti on, mutta paljon vähemmän kuin muualla maailmassa. 

Vierailija
28/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää vuokran maksamatta ja käyttää rahat vaikka tupakkaan ja kaljaan ja pikavippeihin. Jos menettää luottotiedot on vaikea saada uutta asuntoa.   Normaalisti jos hoitaa vuokran ja pitää huolta asunnon kunnosta ja elää ihmisiksi, niin ei helposti menetä. 

Tai jos vaikka menettää työpaikkansa ja putoaa peruspäivärahalle. Voi valita ostaako ruokaa lapsille, lääkärin  vai maksaako vuokran.  Kaikiin ei riitä ja töitä ei ole.

Vierailija
29/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää vuokran maksamatta ja käyttää rahat vaikka tupakkaan ja kaljaan ja pikavippeihin. Jos menettää luottotiedot on vaikea saada uutta asuntoa.   Normaalisti jos hoitaa vuokran ja pitää huolta asunnon kunnosta ja elää ihmisiksi, niin ei helposti menetä. 

Orpopurra rajasi köyhien ihmisten sosiaalituniin alas, että asunnottomuus lähti nousuun ensimmäinen kerran 30 vuoteen. Kun ei ole enää rahaa maksaa vuokraa. 

Vierailija
30/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 4000 asunnotonta. Asunnottomien yhdistyksille ja järjestöille maksestaaan niin paljon verorahaa, että sillä saisi helposti känpät kaikille 4000:lle eikä noita yhdistyksiä tarttisi rahoittaa veroista.

Kun eivät asunnottomuutta saa kitkettyä millään rahalla, eikä se tietysti ole heidän tarkoitus, koska muuten menisi duunit. 

Mitä nämä yhdistykset on? Ainakin VVA toimii pitkälti vapaaehtoisten avustuksilla. Heidän tilat myös ihan karmeassa kunnossa. Olen itse käynyt kun olin asunnottomana. Kiitollinen siitä työstä mitä tekevät.

Vierailija
31/31 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vapaa-ehtoisesti asunnottomia, joille on jopa laitettu asunto valmiiksi, mutta he eivät asunnoissa pysy edes silloin kun ne on Sossu heille valmiiksi kalustanut, maksanut ja laittanut. Katso aiheesta dokumentti, oli surullinen. Jotkut asuivat metsässä mm. mt ongelmien vuoksi ja sairaanhoitaja kävi heitä katsomassa siellä metsämajassa. Eivät halua olla yhteiskunnassa mukana. Mutta on joukossa varmasti heitäkin, ketkä ei esim. luottohäiriö merkintöjen vuoksi saa asuntoa tai asuvat pääkaupunkiseudulla eivätkä suostu muuttamaan lähiöön/lähikuntiin, mistä saisi asunnon. Tiedän erään kenellä myös mt ongelmia ja vaihtoi jatkuvasti asuinpaikkaa mm asui kavereiden nurkissa ja joko hänet heitettiin ulos tai hän itse lähti. Syynä lähinnä käytös ja elämänhallinan haasteet, ei maksanut laskujaan, aina kiukkuinen ym. Sossu kyllä tarjosi apua ja  majoituksen hänellekin vaan ei halunnut ottaa vastaan. Suomessa taitaa olla aika harvinaista, että olisi pakosta asunnoton, vaikka sellaisiakin varmasti on, mutta paljon vähemmän kuin muualla maailmassa. 

Suomessa asunnottomia on nyt enemmän kuin ennen, koska oikeisto halusi niin. Hyvinvointivaltion aika on ohi. Kiitos orpopurra