Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häpeätkö työtäsi?

Vierailija
06.03.2026 |

Itse nimittäin häpeän. Olen lähihoitaja. Muita?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihdytkö työssäsi? Miksi et opiskelesi jotain muuta ammattia, jos oma työsi aiheuttaa noin negatiivisia tunteita sinussa?

En viihdy. Alanvaihto on jatkuvasti mielessä. Nyt olen tosin sellaisessa mielentilassa, että päätösten tekeminen on vaikeaa. 

- ap

1. Kiinnostuksen kohteet

Ajatellaan 510 asiaa, jotka saavat sinut innostumaan. Mieti esimerkiksi:

Mitä harrastat mielelläsi?

Mitä aiheita luet tai katsot mielelläsi?

Mitä työtehtäviä olet nähnyt ja ajatellut tämä olisi kivaa tehdä?

Kirjoita vaikka: teknologia, luovuus, auttaminen, talous, luonnontieteet, liikunta, kirjoittaminen, ihmisvuorovaikutus, jne.

2. Vahvuudet ja taidot

Listaa noin 58 asiaa, joissa koet olevasi hyvä:

Luovat taidot: piirtäminen, kirjoittaminen, suunnittelu

Analyyttiset taidot: laskeminen, ongelmanratkaisu, koodaus

Sosiaaliset taidot: keskusteleminen, neuvotteleminen, opettaminen

Järjestelmällisyys: projektinhallinta, aikatauluttaminen

Käytännön taidot: käsityöt, tekniset työkalut, liikunta

3. Työympäristö

Mieti, millaisessa ympäristössä viihtyisit:

Työ ihmisten kanssa (esim. opetus, hoito, asiakaspalvelu)

Työ teknisessä tai teknologisessa ympäristössä (esim. ohjelmointi, tutkimus, insinööri)

Työ luovassa ympäristössä (esim. design, taide, media)

Itsenäinen työ vai tiimityö?

4. Arvot ja motivaatiotekijät

Mikä on sinulle tärkeää työssä?

Palkka ja taloudellinen vakaus

Työn mielekkyys ja vaikutus yhteiskuntaan

Työaikojen joustavuus ja vapaus

Mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta

Työpaikan turvallisuus ja vakaa ura

5. Koulutus ja joustavuus

Mikä on nykyinen koulutustasosi?

Oletko valmis opiskelemaan lisää, jos se avaa kiinnostavia mahdollisuuksia?

Haluatko mieluummin lyhyemmän koulutuspolun vai pitkän erikoistumisen?

6. Tulevaisuuden tavoitteet

Haluatko pysyä yhdessä ammatissa pitkään vai kokeilla eri polkuja?

Onko sinulla unelma-ammattia tai -toimialaa?

Haluatko työskennellä Suomessa vai ulkomailla?

Vierailija
42/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta tuntuu, että uudet tuttavuudet arvottavat sinua työsi kautta, etkä jaksa sellaista tai sellaisia ihmisiä, niin mikä pakko sinun on kertoa heille mikä on ammattisi. Voit kiertää kysymyksen sanomalla, että olet sotealalla tai esim töissä palvelutalossa ja hoidat vanhuksia. Sitten vaihdat puheenaihetta. Ja vänkyttäjille sanot, että töistä puhuminen vapaa-ajalla on tylsää, voidaanko puhua vaikka <jostain muusta>.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en häpeä toimin lidin vartijana olen kova jätkä tänäänkin 9v tyttö itki kun joutui minun käsittelyyn.

Vierailija
44/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän tyhmiä johtajiamme, jotka sullovat meidät avokonttoriin ja ovat tosi tiukkoja etätöiden suhteen.

Vierailija
45/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihdytkö työssäsi? Miksi et opiskelesi jotain muuta ammattia, jos oma työsi aiheuttaa noin negatiivisia tunteita sinussa?

En viihdy. Alanvaihto on jatkuvasti mielessä. Nyt olen tosin sellaisessa mielentilassa, että päätösten tekeminen on vaikeaa. 

- ap

Mä olen ollut hoitoalalla n.17 vuotta. Olen sairaanhoitaja nykyisin ja aiemmin olin lähihoitaja. Aloin alkuvuodesta opiskella merkonomiksi verkossa koska haluan sitä kautta oppia ja ymmärrystä yrittämiseen. On mielessä ihan toisen alan yritys.

Vierailija
46/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en käy töissä enkä häpeä sitäkään. Elämässä on paljon mielenkiintoisempiakin asioita kuin työ. Jotenkin säälittää ihmiset keiden persoonaa ja elämää määrittää joku työ. Toikin ajatus että joku häpeää ammattiaan on käsittämätön.

Vierailija
47/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Toki en ole akateemisella uralla, jota toivoin ja tavoittelin, vaan ihan perus suorittavan tason asiakaspalveluhommaa teen, mikä varmaan jonkun mielestä kuulostaa pettymykseltä tai nololta, eikä perheeni ehkä hyväksy tätä valintaa, mutta todellisuudessa... Saan tästä parempaa palkkaa kuin akateemisella uralla, jota kohti opiskelin, nautin työstä ja työkavereistani tosi paljon, työ ei ole liian kuormittavaa ja tällä alalla tulee aina olemaan töitä osaavalle. Eli... Ei, en koe häpeää vaan kiitollisuutta, kun elämässä voikin ottaa helpomman tien ja ihan vaan rennosti kantaa kortensa yhteiseen kekoon yhteiskunnassa. Opiskelua teen sitten lähinnä omaksi iloksi ja kehittääkseni aivojani, en paniikissa saadakseni korkeaa palkkaa. Asennemuutos on tärkeä, että en tosiaan elä elämääni tehdäkseni vaikutuksen muihin, vaan haluan nauttia olemassa olemisesta.

Vierailija
48/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän vähän, olen ... no, en kehtaa sanoa..

Vierailija
49/49 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan hävennyt, että olen siivooja. Teen hyvää työtä ja tulen hyvin toimeen aikuisten ja lasten kanssa. Elätän sillä itseni. Minulla on paljon muitakin taitoja.