Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS juttu Talouseliitti laihtuu nyt lääkkeillä: EK:n iso pamppu ei enää ole iso!

Vierailija
06.03.2026 |

Talouseliitti laihtuu nyt lääkkeillä. Räätäleille tuodaan entistä enemmän mittatilauspukuja pienennettäviksi Ozempicin ja muiden laihdutuslääkkeiden vuoksi, kertoo HS. 

Itse suhtaudun hieman ristiriitaisesti tämmöisiin uutisiin ja näihin lääkkeisiin. Jos henkilöllä oikeasti on diabetes, tai vaikea ylipaino muine terveysongelmineen, niin käyttö on varmasti täysin perusteltua ja järkevää. Mutta ihan liikaa ihmiset turvautuvat lääkkeisiin, vaikka voisivat liikkua enemmän, tai syödä järkevämmin. Kun laihduttaa lääkkeillä, elintapoja ei tarvitse korjata eikä harrastaa enemmän liikuntaa, jolloin myöskään muita lisätyn liikunnan hyötyjä terveydelle saavuteta. 

Toki rahalla saa ja hevosella pääsee, kuten on tapana sanoa. Myös monet julkkikset ja influensserit käyttävät Ozempicia, joten miksi ei myös talouseliitti?

https://www.hs.fi/visio/art-2000011852395.html

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni minulla on vahva näyttö siitä, että ruokasuhde on kunnossa, kun olin 50-vuotiaaksi asti aina normaalipainoinen ilman pienintäkään painonhallintaan liittyvää toimenpidettä tai tapaa.  Söin kaikkea mitä halusin just niin paljon kuin halusin ja BMI pysyi siellä 23:n alla. Itsestään.

Kun sitten BMI yhtäkkiä lähti kiipeämään ylöspäin, aloitin näitä järkeviä painonhallinnan toimia, sitten lisäsin niitä, näin vaivaa enemmän ja enemmän asian eteen. Ja yhä hullummaksi menee. Nyt mennään jo BMI 28:ssa ja pelkään, että tässä ei ole vielä kaikki. En pysty paheksumaan lääkkeeseen turvautuvia. Saatan itsekin vielä joutua siihen.

Syy on todennäköisesti ikä, hidastunut aineenvaihdunta ja kadonnut lihasmassa. 

Ikä kyllä, lihasmassaa on hyvin kiitos kysymästä. Valitettavasti on muutakin massaa. Mutta kun en voi nuoremmaksikaan muuttua, niin on konstit vähissä. Lihavuus ei ole hyvästä näin korkeassakaan., siis yli 50 vuoden, iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla