Yliopistoon hakeutuu nykyään älykkäimmät, amikseen ne jotka eivät osaa lukea mutta osaavat tehdä jotain käsillään. AMK on niille jotka
Eivät pääsisi yliopistoon eivätkä omaa minkäänlaisia kädentaitoja
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Fake news.
Vasemmistolaiset taas valehtelee. Kaikista fiksuimmat menee amikseen. Woke-porukka lukioon. Lukio ja yliopisto aivopesee kaikista vasemmistolaisia. Ne myös alentaa oikeistolaisten opiskelijoiden arvosanoja. Joihinkin lukioihin ei saa edes viedä Suomen lippua tai MAGA-hattua.
Totta, että monet omaksuu vassariuden ainakin valtio/yhteiskuntatieteellisellä, mutta kyllä se idealismi sitten kariutuu jos pääsee työelämään. Nimenomaan jos
Voi kuulkaa entisaikojen vaativista opistotason tutkinnoista ei voi puhua samana päivänäkään kuin näistä helpotetuista AMK-tutkinnoista. Kysynpä vaan mikä on ollut tuottavuuskehitys AMK-vyöryn aikaan? Jossain se näkyy yliopisto- ja korkeakoulupuolen lahoaminenkin, koska DI leivotaan kai kuudessa vuodessa(ko?) entisen 9 vuoden sijaan ja jos olen oikein ymmärtänyt työharjoittelun määräkin on DI:llä pudonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka fiksua mennä yliopistoon, jos yliopistohommat ensimmäisten joukossa jotka siirretään tekoälyn tehtäväksi.
Yliopisto ei ole ammattikoulu. Töitä tulee ja menee mutta akateemisuus on ikuista.
Akateemisuus ei elätä.
Entä kun on opiskellut sekä yliopistossa että AMK:ssa?
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei tulisi mitään jos kaikki vain pyörittää papereita mutta kukaan ei tee niitä töitä. Ilman paperin pyörittäjä yhteiskunta pärjäisi hienosti mutta yhteiskunta kaatuisi hyvin nopeasti jos ei olisi ketään tekemässä asioita. Kyllähän yliopiston käyneet itseään korvaamattomaksi kehuu mutta totuus kuitenkin on se ainoastaan ne jotka tekee on korvaamattomia
Toisaalta talot ei rakennu sillä, että jotkut työukot käy tekemässä siellä ilman suunnitelmaa omia hommiaan. Ei homma toimi niin, että sähköukko käy vetämässä taloon sähköt ennen kuin siellä on katto paikoillaan. Jonkun pitää pyörittää ne paperit ja katsoa, että duunariukot tekee asiat oikeassa järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun on opiskellut sekä yliopistossa että AMK:ssa?
Tämä. Nimenomaan noin päin. Itse tiedän muutamia ihmisiä jotka ovat opiskelleet ensin yliopistossa ja tehnyt oman alan töitä, mutta halunneet vuosien jälkeen muuta ja lähteneet opiskelemaan ammattikorkeaan. Esim. pitkän uran markkinoinnissa tehnyt lähti opiskelemaan terveydenhoitajaksi.
Enkä ymmärrä miten koulutuksen taso liittyy siihen onko kädentaitoja vai ei. Monella on ihan jo harrastuksien pohjalta monia kädentaitoja. Mä esim. teen paljon erilaisia neuleita, koruja yms. Lisäksi kyllä mulla pitää sairaanhoitajan työssä olla kädentaitoja. Ei sairaanhoitajan työ mitään paperinpyörittelyä ole.
Mihinkäs minä kuulun, kun mulla on kaikista noista tutkinto?
Järjestys: ylioppilas-maisteri-ammattitutkinto-ammattitutkinto-ammattaikorkeakoulututkinto. Teen siis ihan akateemisen alani töitä, mutta olen muovannut urakehitystä (ja palkkaa) näillä lisätutkinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun aviomies on DI ja se osaa sorvata paremmin kuin sen alaiset.
Minä olen maisteri, ja opin sorvaamaan CNC-sorvilla kahdessa päivässä. Mukaan luettuna koodaaminen. Mihin siinä kädentaitoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei tulisi mitään jos kaikki vain pyörittää papereita mutta kukaan ei tee niitä töitä. Ilman paperin pyörittäjä yhteiskunta pärjäisi hienosti mutta yhteiskunta kaatuisi hyvin nopeasti jos ei olisi ketään tekemässä asioita. Kyllähän yliopiston käyneet itseään korvaamattomaksi kehuu mutta totuus kuitenkin on se ainoastaan ne jotka tekee on korvaamattomia
Toisaalta talot ei rakennu sillä, että jotkut työukot käy tekemässä siellä ilman suunnitelmaa omia hommiaan. Ei homma toimi niin, että sähköukko käy vetämässä taloon sähköt ennen kuin siellä on katto paikoillaan. Jonkun pitää pyörittää ne paperit ja katsoa, että duunariukot tekee asiat oikeassa järjestyksessä.
Duunareita ne työnjohtajatkin on. Ja jos joku luulee että raksalla on kokoajan joku neuvomassa ei ole työmaalla käynyt. Raksamiehet ei ole palikoita jotka kasaavat taloa ymmärtämättä mitä tekevät, miksi, koska ja miten.
Muista tämä sitten jos joudut onnettomuuteen ja sinua tulee auttamaan AMK:n käyneet ensihoitajat sekä pelastajat. Sairaalassa sua hoitaa AMK:n käyneet sairaanhoitajat. Ei ne lääkärit siellä yksin ketään hoida. Jos tarvitset fysioterapiaa, niin sen hoitaa AMK:n käynyt fysioterapeutti.