Miten päätitte lapsen sukunimen?
Itse haluaisin lapselle oman sukunimeni ja vaimo taas omansa emmekö oikein pääse yhteisymmärrykseen asiasta.
Kommentit (48)
Saivat saman sukunimen kuin vanhemmilla. Ei ollut vaikeaa.
Lapsella on aina automaattisesti äidin nimi syntyessä. Sorry siis isä.
Jos miehen sukunimi ei ole mitenkään merkittävästi kauniimpi tai paremmin lapsen etunimeen sopiva niin tuossa tapauksessa ehdottomasti vaimon nimi.
Hahahahaha vaimon sukunimi lapselle sairasta
Kuka on perheen pää vaimoko
Miehen isä on kylällä tunnettu väkivaltainen juoppo, joten oli helpo valintaa antaa minun eli äidin sukunimi, ja tämä siis myös miehen mielestä. Hän ei halunnut että lapsi kärsisi isän isänsä maineesta.
Toisekseen minun sukunimi oli myös hienompi, joten olen tosi tyytyväinen ettei siitä tarvinnut edes neuvotella :)
Mielestäni sukunimen yleisyys saisi vaikuttaa siinä kumman nii valitaan, harvinaisemman eduksi siis. Tosin jos harvinainen kuuluu näihin epämiellyttäviin sukunimiin niin sitten ei. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000727085.html
Ja ehkä ihan vähän olen samaa mieltä siinä, että nainen on tosiaan tehnyt ihan hirveen duunin ollessaan 9kk raskaana, se ei ole mitään herkkua ja siitä ansaitsisi saada ylistystä ja kunniaa ja palkintoja, joten hänen sukunimi jos hän niin haluaa.
Vaimolla sukunimi ihan peruskauraa kuten Lahtinen, itsellä hieman harvinaisempi ja olen sanonut että minulle olisi tärkeää että lapsi saisi minun sukunimen, mutta hän ei lämpene asialle eikä suostu edes keskustelemaan.
Ap
Ystäväni tapauksessa isä päätti sukunimen, äiti etu.
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla sukunimi ihan peruskauraa kuten Lahtinen, itsellä hieman harvinaisempi ja olen sanonut että minulle olisi tärkeää että lapsi saisi minun sukunimen, mutta hän ei lämpene asialle eikä suostu edes keskustelemaan.
Ap
Miksi se olisi sinulle tärkeää? Perinteellä ei voi tätä perustella, kun Suomessa ei sellaista perinnettä varsinaisesti ole ollut kuin ihan hetken aikaa lain mukaan 1900-luvulla. Perinteisesti suomalaiset ovat nimetty maatilan tai asuinpaikan mukaan.
Vaimo, eli olette naimisissa?! Miksi teillä on eri sukunimet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi se olisi sinulle tärkeää? Perinteellä ei voi tätä perustella, kun Suomessa ei sellaista perinnettä varsinaisesti ole ollut kuin ihan hetken aikaa lain mukaan 1900-luvulla. Perinteisesti suomalaiset ovat nimetty maatilan tai asuinpaikan mukaan.
Kyllä tuossa ajassa voi jo perinne syntyä. Itse en tekisi lasta naisen kanssa joka ei kykene edes puhumaan asiasta.
Olemme naimisissa eli mieheni sukunimi meillä kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Teette niinkuin ihmiset tekee ja sovitte asian ennen kuin lisäännytte keskenänne. Jos ei sopua löydy, niin sitten lisäännytte jonkun muun kanssa tai jätätte koko homman väliin
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vuoteen 2026 jolloin kaikki saavat itse päättää sukunimensä. Ps. Vaimo voi myös olla avo
Niinkin typerästi että sain vapaasti päättää etunimet, kunhan mies saisi päättää sukunimen. Lapsi vaihtoi sukunimensä minun sukunimeeni kun täytti 18 vuotta.
Minun nimessä on äätä ja öötä, miehen nimi on lyhyt ja selkeä. Lapset sai siis isänsä sukunimen.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta itse en ottaisi mieheni sukunimeä, kun se on jo hänen exällään eikä ex halua siitä luopua.
Teimmekin sitten niin että mies otti minun sukunimeni.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme mieheni kanssa naimisissa ja molemmat pitivät omat nimensä.
Vierailija kirjoitti:
Saivat saman sukunimen kuin vanhemmilla. Ei ollut vaikeaa.
Tämä.
Tuossa tapauksessa vaimon. Hänhän se suurimman työn on joutunut tekemään ja varmaan jatkossakin joutuu tekemään.