Sain henkilökohtaisen kutsun hautajaisiin
Läheinen kyseessä, mutta en aio mennä, pitääkö poisjättäytymistä perustella tai jääkö vain pois. Tämä läheinen on vain juridisteknillisesti läheinen, ei oikeastaan muuta, tekemisissä ei olla edes kuukausittain, vaan ihan 3-4 kertaa vuodessa. Mikä on oikein tällaisessa tapauksessa ?
Kommentit (28)
Henkilömäärän takia on hyvä ilmoittaa.
Minä sain kutsun hautajaisiin edellisenä päivänä ja minulla olikin tärkeä meno hautajaispäivänä. Kyseessä ei ollut sukulainen. Oli vähän tökeröä kutsua edellisenä päivänä hautajaisiin, ja samaa sanoi ystäväni, joka ei pystynyt järjestelemään työvuoroaan.
Hautajaiset pidetään vieraista huolimatta. Kukaan ei varmaan jää ihmettelemään, jos ei pääse hautajaisiin. Voit keksiä vaikka tekosyyn.
Perusteluksi riittää ilmoitus, "en pääse paikalle".
Sinulle on saatettu varata tarjoilua muistotilaisuuspaikassa, joten on korrektia ilmoittaa ettet aio tulla isäsi/äitisi/sisaruksesi/puolisosi/lapsesi hautajaisiin.
Kyl vähän ihmeteltiin kun sukulaisen kummipoika ei tullut tätinsä hautajaisiin vaikka asuu melkein hautausmaan vieressä. Sai testamentillakin 50 000 euroa, ois siihen rahaan nyt puoli tuntia istunut kappelissa, varttitunnin haudalla vaikkei ois syömään tullutkaan.
Itse en miehenä jaksa tulla kun aina kysellään arkun kantajaksi. Eletään tasa-arvoa ja mä mikään kantaja mies ole. En valitettavasti pääse on se vastaus käytännössä kaikkeen missä oletetaan että tulen kantamaan pesukoneesta arkkuun. Vanhemmat ei auttaneet opiskeluaikana, ei mun tarvi auttaa niiden vanhuuden päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en miehenä jaksa tulla kun aina kysellään arkun kantajaksi. Eletään tasa-arvoa ja mä mikään kantaja mies ole. En valitettavasti pääse on se vastaus käytännössä kaikkeen missä oletetaan että tulen kantamaan pesukoneesta arkkuun. Vanhemmat ei auttaneet opiskeluaikana, ei mun tarvi auttaa niiden vanhuuden päivinä.
Siis miten vanhempasi liittyvät asiaan jos vaikka pyydetään vaimosi veljeä kantamaan? Meillä suvussa tungosta kantajaksi, sehän on kunniatehtävä. 16-vuotias oli nuorin kantaja viime hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni oli kantamassa äitiämme. Kuudelle kantajalle ei tule liikaa painoa, ei siihen miestä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kyl vähän ihmeteltiin kun sukulaisen kummipoika ei tullut tätinsä hautajaisiin vaikka asuu melkein hautausmaan vieressä. Sai testamentillakin 50 000 euroa, ois siihen rahaan nyt puoli tuntia istunut kappelissa, varttitunnin haudalla vaikkei ois syömään tullutkaan.
Kun ei ole pakko, voi olla muutakin menoa kuin hautajaiset.
Maailma on muuttunut. Miehet ei enää jaksa arkkua kantaa. Yhä useammissa hautajaisissa naiset kantavat arkun.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan kysynyt häneltä syytä? Eli kukaan teistä ei tiedä miksi hän ei mennyt hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko mutta outoa on lusmuilla ja koiraa talutella jalkakäytävällä kun saatto menee muistotilsisuuteen. Eikä siis mikään laitapuolen tyyppi vaan kuuskymppinen menestynyt henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kutsun hautajaisiin edellisenä päivänä ja minulla olikin tärkeä meno hautajaispäivänä. Kyseessä ei ollut sukulainen. Oli vähän tökeröä kutsua edellisenä päivänä hautajaisiin, ja samaa sanoi ystäväni, joka ei pystynyt järjestelemään työvuoroaan.
Hautajaiset pidetään vieraista huolimatta. Kukaan ei varmaan jää ihmettelemään, jos ei pääse hautajaisiin. Voit keksiä vaikka tekosyyn.
Ette ilmeisesti kuuluneet alkuperäisten kutsuttejen joukkoon...? Ehtineet tilata pitopalvelusta tietyn määrän tarjoiluja ja sitten tullut viime hetken peruutuksia, joiden tilalle teidät kutsuttiin? Ehkä alunperin miettivät teidänkin kutsumista, mutta vetivät sitten rajan johonkin henkilömäärää/ budjettiin.
Kummin ja kantajan tehtävät ovat kunniatehtäviä, joista ei sovi kieltäytyä. Vanha sanonta: Lasta kasteelle ja ruumista hautaan. Morsiuspari pääsee itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan kysynyt häneltä syytä? Eli kukaan teistä ei tiedä miksi hän ei mennyt hautajaisiin.
Ei mitään tähdellistä syytä, nähtiin koiraa taluttamassa seurakuntatalon lähellä. Outoa myös ettei edes adressia. Ja ruoka on maksettu kahdesta hengestä kun eivät ees poissaolostaan ilmoittaneet. En ollut järjestäjä.
Kirjoita testamenttiisi että sinut haudataan ilman saattajia. Kylmene rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuitenkin ajattelee jos tietää olevansa kummitätinsä testamentissa suurin edunsaaja vaivautuis pistämään hetkeksi siistit päälle. Kukaan ei kade koska ko kuitenkin iäkkään neiti- vainajan lähin lähisukulainen. Ainoan veljen poika.
Vierailija kirjoitti:
Jos oli liian raskasta surun keskellä. Testamentin perusteella saattoi olla hyvinkin läheinen, tärkeä ihminen. Tai sitten kummitäti halusi mielummin häntä muistaa testamentissa kuin jotain muuta.
Mitä väliä kun kuollut jo, onko hautajaisissa. Ellei arkunkantoa tms. mutta ilmeisesti ei.
Tai sitten ei ollenkaan läheinen ja siksi ei paikalla. Eikä välttämättä edes tienyt testamentista. Jos tämä on nyt se oikea ongelma sinulle.
Mitä sitä ihmettelemään toisten päätöksiä. Kysyäkin tietysti voi.
Parempi pysyä poissa jos ei koe kuolleen ja tämän läheisimpien surun kunnioittamista ja tuen osoittamista tärkeänä.
Ei ikinä tarvi kutsusta kieltäytymistä perustella. Riittää, että ilmoittaa ettei pääse.