Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pauli häpeää köyhyyttään

Vierailija
05.03.2026 |

Opiskelija 

Hakeeko duunia

Kelpaako mäkkäit ja muut 

https://www.hs.fi/alueet/art-2000011735803.html

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Pauli siis jotenkin tavallista toimeentulotuen saajaa köyhempi? Maksumuuri estää lukemasta.

Olet siis itsekin köyhä kun et pääse maksumuurin yli?

Vierailija
22/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Pauli siis jotenkin tavallista toimeentulotuen saajaa köyhempi? Maksumuuri estää lukemasta.

Ei ole. Hesarin itkuvirsiä taas. Lisämausteena se, että nyt ei enää saa toimeentulotukea, vaikka opintolainaa ei saisi. Oikeat kärsijät muutoksesta ovat kyllä ihan muita kuin viiskymppiset, koko aikuisikänsä dokanneet paulit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Mäkkäriin noin vaan ketään oteta. 

hesassa vaatii riittävän tumman ihonvärin

Vierailija
24/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkärin työntekijät ovat paitsi aina nuoria niin myös aina näyttävät nuorilta. Ei siis auta jos olet nuori vaan on näytettävä myös nuorelta. Kukaan 18v ei kelpaa jos näyttää ikäistään 10 vuotta vanhemmalta. 18v on myös siinä ja siinä, mielummin pitäisi näyttää 16-17 v nuorelta. 

Vierailija
25/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Ja kyllä minäkin mieluummin Mäkkärissä olisin töissä kun vaikka kerrossiivoojana.

Mistähän johtuu, että Mäkkärin työntekijät ovat yleensä aina tosi nuoria? En muista ikinä nähneeni keski-ikäistä setää tai tätiä siellä tiskin takana. 

Ikäsyrjintää. Nuoria työntekijöitä on helpompi kohdella huonosti, kun he eivät tunne omia oikeuksiaan eivätkä osaa pitää niistä kiinni. Ja kun työntekijöiden täytyy osata kelvollista suomea, hommaan ei voi palkata ketä tahansa joka ei tunne oikeuksiaan lainkaan.

Vierailija
26/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä väitettiin, että Pauli syö enimmäkseen jauhelihaa ja pitää sitä halpana. Pitääkö väite todella paikkaansa? Kuulostaa niin uskomattomalta, etten usko ellei joku anna suora lainausta Hesarin jutusta. 

Olen itse tukien varassa elävä opiskelija enkä osta nykyään jauhelihaa edes -60% ilta-alesta, kun hinta hirvittää silloinkin.

Vierailija
27/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Pauli mene töihin?

Vierailija
28/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vain sen mikä ei ole maksumuurin takana. Onko kuvassa näkyvä proteiinirahka, makkarapaketti ja paprikat leipäjonosta saatuja vai onko Paulilla varaa ostaa itselleen niin kallista ruokaa? 

Vierailija
29/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö sinä tarjoamaan Paulille työpaikan?

Vierailija
30/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisia hävikki ruoka jakoja ennen ollut. Vanhemmat toi kerran viikossa ruokapussin. Sama oli muillakin opiskelevilla kavereilla. Joillain jopa äiti teki ruuat pakastimeen, leipoi pullat ja sämpylät. 

On se järkyttävää kun jotkut sanovat ettei ole varaa avustaa ollenkaan opiskelevaa lastaan. 

Aika noloa. Itse leivoin sämpyläni opiskelijana.

Vierailija
31/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi  olet  vauvapalstalla klo 10:04?  Etkö  ole  töissä?

Vierailija
32/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hesassa vaatii riittävän tumman ihonvärin

Ahaa, sitä "positiivista syrjintää" siis...

Vierailija
33/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi  olet  vauvapalstalla klo 10:04?  Etkö  ole  töissä?

Entäs itse?

Vierailija
34/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö sinä tarjoamaan Paulille työpaikan?

Pystyn tarjoamaan paikan leiriltäni, siellä on paljon muitakin yhteiskunnan syöpäläisiä.

Vierailija
35/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun kokonaan, mutta täältä kommentteja luettuani mun on täytynyt lukea väärä juttu ja varmaan väärästä lehdestä. Niin eri tavalla voi saman artikkelin näköjäns tulkita.

Pauli on elänyt nuorempana ihan kuten muutkin nuoret: pääsi yliopistoonkin opiskelemaan. Sinne ei kaikki mene.

Minulla on lukuisia ent opiskelukavereita jotka tipahti siihen kosteaan opiskeluelämään! Jokut enemmän, jotkut vähemmän. Jotkut on pitäneet itsensä vaihtelevasti työkunnossa ja elävät ns kunnon elämää, mutta lomilla ja viikonloppuina päihdeongelma on ihan päivänselvä.

Pauli vaan tipahti siihen syvempään päähän.

Nyt hän on ollut 8 vuotta raittiina. Minä ja meidän tutut ei kuukauttakaan.

Kun hän nyt haluaa opiskella, työllistyä, elää kuten muutkin, ei tueta sitä muutamaa vuotta , mitä opintoihin menisi!? En pidä tätä mitenkään järkevänä. 
Hän elää erittäin niukasti, aika yksinäiseltä vaikuttaa, on saanut siipeensä elämässä kyllä.

Häntä pitäisi nyt tukea, niin saataisiin takaisin yhteiskuntaan mukaan!

Ei tää voi olla näin vaikea kenenkään tajuta!

Vierailija
36/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että kaksi henkilöä pyörii palstalla 7-23 joka ikinen päivä vuodesta toiseen; äärioikeistolainen joka suoltaa rasistisia aloituksia ja työttömiähaukkuvatrolli.

Näiden molempien omistautuneisuus palstailulle on niin suuri ettei kyse ole enää mistään mielenterveydellisestä häiriöstä vaan selkeästi maksetusta vastakkainasettelusta. Olisi aika poliisin kiinnostua asiasta.

Vierailija
37/37 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen köyhyysloukku. Vähäiset tulot leikkaantuu kahtapuolen kun opiskelee.

Itse saan 80% ansiosidonnaista, nettona noin ~ 900e. Lisäksi elatusmaksuja 298e ja lapsilisä yh-korotuksella 160e. El ireilu 1350e kuussa tulot.

Pääsin sijaistamaan, ja lopputuloksena esimerkiksi viime kuussa 7 työpäivän jälkeen nettohyöty oli 99e, josta vähennetään työmatkakulut yms. Jokainen tienattu euro vähentää tukea 0,50e ja lisäksi tulot vielä sovitellaan ja jotta siinä ei olisi kaikki, lomarahat siirtävät ansiosidonnaista. Ei minkäänlaista kiinnostusta enää tehdä sijaisuuksia tai keikkoja, kun taas aikaisemman työttömyysjakson aikana ennen heikenneyksiä tein keikkaa niin paljon kuin pystyi, koska sillä pysyi leivässä. 

Ainut ero "aidosti" köyhään on se, että asumme (halvassa) omistusasunnossa (josta vielä lainaa jäljellä, mutta korot siitä tällä hetkellä vain 100e, joten pärjätään), mutta jos nyt 8,5h työpäivän tuntipalkaksi tulee 1,66 €/h, niin kyllähän minä olen ennemmin kunnolla kokonaan työtön tästä eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi