Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS pääkirjoitus: Krista Kiuru tuhosi nuorten tulevaisuuden korona-toimillaan

Vierailija
04.03.2026 |

Pitäisi saada vastuuseen tästä. https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000011858259.html

Kommentit (213)

Vierailija
161/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään Covid-rokotuksia ei ollut olemassakaan 2020 keväällä, ja myöhään syksyyn saakka. Silloin noita rajoituksia puskettiin päälle. 
Sanna Marinin käskyllä koko Uusimaa eristettiin rajapuomeilla muusta maasta.
Rokotteita alkoi hissuksiin tulla 2021 alkupuolella. Osa niistä oli kelvottomia, mutta niillä silti rokoteltiin, kun muuta ei ollut.

Rajoitukset estivät koronakuolemia ja itse asiassa alkuvuodesta 2020 maahamme tullut viruskanta tukahdutettiin kesän aikana Suomesta. Rajoitusten höllääminen kesän lopulla toi seuraavat kannat ja 2021 kesästä kun kansaa oli rokotettu ja uskottiin laumasuojaan sekä Deltavariantti tuotiin Pietarin kisoista niin koronakuolemat alkoivat kasvaa ja kasvu jatkui kausiluonteisesti vuoden 2023 loppuun Omicronvarianteilla.

Kokoomus kannatti Uudenmaan sulkemista (liikkumisrajoituksia) maaliskuussa 2020 koronaepidemian alkuvaiheessa, ja puolue ajoi aktiivisesti nopeampia ja kohdennettuja koronarokotuksia erityisesti Uudenmaan alueelle vuonna 2021.

Uudenmaan sulku (maaliskuu 2020):

Kokoomuksen Uudenmaan ja Helsingin kansanedustajat vaativat 23.3.2020 kiireellisesti Uudenmaan epidemia-alueen eristämistä muusta Suomesta ihmisten hengen ja terveyden suojelemiseksi.

Puolue tuki hallituksen (Marinin hallitus) päätöstä rajoittaa liikkumista, pitäen sitä välttämättömänä lisätoimena.

Myöhemmin keväällä 2020 Kokoomus painotti, että sulun purkaminen on tehtävä hallitusti. 

Rokotukset ja exit-strategia (2021):

Kokoomus vaati keväällä 2021 selkeää strategiaa koronakriisistä ulospääsemiseksi ("exit-strategia"), joka sisälsi tavoitteen koko aikuisväestön nopeasta rokottamisesta.

Uudenmaan Kokoomus korosti tiedotteissaan tarvetta kohdentaa rokotteita erityisesti pahimmille epidemia-alueille, kuten Uudellemaalle, jotta yhteiskuntaa voitaisiin avata nopeammin. 

Kokoomus oli siis vahvasti mukana tukemassa tiukkoja rajoitustoimia epidemian alussa ja myöhemmin vaati tehokkaampaa rokotusohjelmaa alueellisen koronaepidemiapaineen helpottamiseksi.

Orpo myös epäsuorasti arvosteli keväällä 2020 THL:n Salmisen vaihtuvia puheita. Muistan, miten hän kysyi Marinilta, mikä mahtaa olla tämän viikon linjaus: pitääkö taudin antaa levitä vai pitääkö siltä suojata kansaa?

Vierailija
162/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopuksi mainitaan että Suomi selvisi kriisistä hyvin arvosanoin. Mutta tokihan nuoriso kärsi koska se ei päässyt bilettämään. Tuskin siitä elinikäisiä traumoja jää kellekään. Suurimmat traumat taitavat jäädä asiasta edelleen jankuttaville boomereille jotka eivät vain kykene elämään tätä päivää. Vieläkö Kekkonen kummittelee unissa vai oletteko päässeet jo hänestä?

Kymmeniä tuhansia kärsii edelleen mielenterveyden haasteista,osalla loppui elämänusko,virheet olivat karmeita.

Linkki tuohon tilastoon.

Laitappa itse linkki tilastoon niistä koronan vammauttamista lapsista, joista pelottelitte

En ole pelotellut ketään, haluan sulta vain linkin väitteellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL vaati liikkumisvapauden rajoituksia korona-aikana

Hallitus toteutti asiantuntijoiden suosituksia. Nyt THL:n Mika Salminen jälkiviisaana selittelee.

Marinin hallitus toimi, kuten THL suositteli ja nyt entinen THL.n johtaja kritisoi omia päätöksiään =))

Salminen on koko ajan muutellut puheitaan ja esittänyt totuuksina pelkkää mutua. Ei todellakaan luotettava eikä objektiivinen asiantuntija.

Ei tiede toimi siten ettei totuus muutu kun asiaa tutkitaan lisää, kuten koronan kanssa tehtiin. Sinä kaipaat näemmä uskontoa jossa totuudet ei muutu vaikka maailma muuttuisi kokonaan ympärillä. 

Tätä minäkin ihmettelen, että jos asiantuntijalausunnot puolsivat koronatoimien päättämistä, miksi niitä edelleen jatkettiin. Eikä harvaan asuttua Suomea voi verrata Keski-Eurooppaan.

Miten harvaanasuttuna pidät esimerkiksi Helsinkiä ja Tamperetta?

Vertaappa oikeasti johonkin miljoonakaupunkiin ihan itse

vertaapa

Vierailija
164/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pas kaa? Muistaako joku edes aikaa, jolloin rajoitukset aiheuttivat minkäänlaisia kärsimyksiä? Suomessa oli todella lievät rajoitukset verrattuna moneen maahan. Ja todella lyhyen ajan. Tosiasiassa ihmiset oppivat rakastamaan etätöitä ja etäopiskelua niin paljon, etteivät halua luopua siitä edelleenkään. Luontomatkailu, retkeily, lasten ulkoliikunta ja oman perheen kanssa oleminen nousi uuteen arvoon. Miten oikeasti joku kehtaa ja viitsii valittaa noista hetkellisistä erikoisista järjestelyistä tänä päivänä? 

Täällä ei ollut käytännössä rajoituksia, koska kävin töissä työpaikallani koko koronavillityksen ajan ja siellä oli satoja muitakin työläisiä.

Vierailija
165/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet tahot, kulttuuritapahtumat, jopa ravintolat saivat korvauksia kun joutuivat sulkemaan ovensa, jos määräyksiä ei olisi ollut ja viisaat asiakkaat olisivat pysyneet poissa ei olisi tullut asiakkaita eikä korvauksia. Ihan vastuullisesti toimivat hankalassa tilanteessa. 

Vierailija
166/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisainta olisi suojata riskiryhmät ja antaa muiden elää elämäänsä. Tauteja tulee ja menee. Ei hengitysteitse leviävää pandemiaa voi tukahduttaa, ei kaikilla ole koteja, jonne eristäytyä. Ainoa tapa on sairastaa se ja vahvistua. Niin on ennenkin tehty. Ja omaa vastustuskykyä pystyy parantamaan esim. laihtumalla tai harrastamalla liikuntaa.

Joku voisi todeta, että luonto pyrkii hillitsemään liikaa väestönkasvua.

Vierailija
167/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yritetään kovasti tehdä tästä puoluepoliittista asiaa 😄

Kyllä näkee, että vaaleihin on enää vuosi, kun puoluetrollit hyökkäsi äkkiä ketjuun.

Vierailija
168/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopuksi mainitaan että Suomi selvisi kriisistä hyvin arvosanoin. Mutta tokihan nuoriso kärsi koska se ei päässyt bilettämään. Tuskin siitä elinikäisiä traumoja jää kellekään. Suurimmat traumat taitavat jäädä asiasta edelleen jankuttaville boomereille jotka eivät vain kykene elämään tätä päivää. Vieläkö Kekkonen kummittelee unissa vai oletteko päässeet jo hänestä?

Kymmeniä tuhansia kärsii edelleen mielenterveyden haasteista,osalla loppui elämänusko,virheet olivat karmeita.

Linkki tuohon tilastoon.

Katso tilastot alle 30-kymppisten syyt eläköitymiseen.

Laita linkki niin voin katsoa.

Vierailija
169/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, mä olin jo unohtanut koko koronan...

Sitä se kiurukin toivoo ja koko Marinin hallitus.

Suurin osa suomalaisista toivoo.

Erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet tahot, kulttuuritapahtumat, jopa ravintolat saivat korvauksia kun joutuivat sulkemaan ovensa, jos määräyksiä ei olisi ollut ja viisaat asiakkaat olisivat pysyneet poissa ei olisi tullut asiakkaita eikä korvauksia. Ihan vastuullisesti toimivat hankalassa tilanteessa. 

Itseasiassa ravintolat, kaupat jne alkoivat valittaa asiakaskadosta jo helmikuussa 2020 eli ennenkuin hallitus julisti poikkeustilan ja alkoi antaa erilaisia suosituksia. Kansalaiset siis seurasivat uutisia maailmalta ja tekivät itse päätöksen vähentää kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. 

Vierailija
171/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ravintolat, kaupat jne alkoivat valittaa asiakaskadosta jo helmikuussa 2020 eli ennenkuin hallitus julisti poikkeustilan ja alkoi antaa erilaisia suosituksia. Kansalaiset siis seurasivat uutisia maailmalta ja tekivät itse päätöksen vähentää kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. 

Miksi sitten sulkemisista syytettiin hallitusta ja sanottiin ylireagoinniksi. 

Vierailija
172/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yritetään kovasti tehdä tästä puoluepoliittista asiaa 😄

Kyllä näkee, että vaaleihin on enää vuosi, kun puoluetrollit hyökkäsi äkkiä ketjuun.

Suomessa kaikki asiat väännetään ideologiaksi ja sitä kautta puoluepolitiikaksi koska varsinkin vasemmisto (ja media) myy puolueitaan uskontona ja ideologioina.

Ei ole semmoista asiaa mitä media ei vääntäisi ideologioiden taistelun osaksi ja jossa ei kaivettaisi argumentiksi sitä pahaa vastapuolta jota on vastustettava kaikin tavoin vaikkei yhtään fakta-argumenttia tuollaisen puolesta löytäisikään. "Ne on pahoja ja vastapuoli" riittää suomessa. 

Ai vasemmistoko se täällä äkkiä haukkuu hallitusta,missä itse oli? Ei, kyllä se ketjussa mölisevä osapuoli on oikeisto.

Ja media on edelleen oikeiston hallussa, vaikka äärioikeisto muuta väittää. Esimerkiksi Hesari on ihan liikeyritys.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisainta olisi suojata riskiryhmät ja antaa muiden elää elämäänsä. Tauteja tulee ja menee. Ei hengitysteitse leviävää pandemiaa voi tukahduttaa, ei kaikilla ole koteja, jonne eristäytyä. Ainoa tapa on sairastaa se ja vahvistua. Niin on ennenkin tehty. Ja omaa vastustuskykyä pystyy parantamaan esim. laihtumalla tai harrastamalla liikuntaa.

Joku voisi todeta, että luonto pyrkii hillitsemään liikaa väestönkasvua.

Mä olin samaa mieltä jo silloin, kun koko pandemia alkoi. Loppujen lopuksi oli vain alle puoli vuotta, kun hengityssuojaimia ei saanut oikein mistään. Kun se maskisuositus lopulta annettiin, hengityssuojaimia sai jo ihan hyvin. Toki ne maksoi, mutta niissä parissa pitkässä koronaketjussakin kirjoitin, että miksei niitä voisi sitten saada apteekista Kela-korvauksella kuten riskiryhmiin kuuluvat saavat muutkin tarvitsemansa lääkkeet. Toisinsanoen riskiryhmiin kuuluvat olisivat voineet suojata itse itsensä ja muut olisivat voineet elää normaalisti. Toki niitä suojaimia olisi tarvinneet riskiryhmiin kuuluvien perheenjäsenetkin eli samassa taloudessa asuvat, joilla ei ollut mahdollisuutta etätöihin tai etäopiskeluun, mutta tähänkin olisi varmasti löytynyt jokin ratkaisu. 

Omassa lähipiirissänikin kaikki muut paitsi minä ja päälle 90v vanhempani jatkoivat ihan normaalia elämää. Mä olin tehnyt etätöitä jo vuosia ennen korona-aikaakin ja koska mulla on sairaanhoitajatausta ja itsellänikin oli silloin  nivelreumaan sytostaattilääkitys, oli luontevaa, että minä huolehdin mun vanhemmistani. Mun vanhempani olivat ikänsä vuoksi heti toisessa ryhmässä niihin rokotteisiinj a kun ekan piikkinsä olivat saaneet, kaikki palautui sekä heidän että mun kohdallani normaaliksi. Ja tosiaan kesä 2020 oli ihan normaali, kun eipä silloin pahemmin virusta esiintynyt, mutta syksyllä sitten taas alkoi uusi aalto. Meillä siis tosiaan vain riskiryhmiin kuuluvat suojautuivat, ei koko suku ja kaveripiiri. 

Vierailija
174/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, mä olin jo unohtanut koko koronan...

Sitä se kiurukin toivoo ja koko Marinin hallitus.

Suurin osa suomalaisista toivoo.

Erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Kun argumentit loppuu, aloitetaan kielipoliisina toimiminen.

Opettele kirjoittamaan äidinkieltäsi oikein niin ei tarvita kielipoliisia.

Vierailija
175/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No edellinen hallitus tuhosi paljon muutakin, täystuhohallitus se oli joka kantilta katsottuna, ainoa homma missä pärjäsivät oli rahan levitys sinnetänne ja kavereille kanssa. Ruotsikin lyhensi velkaansa samaan aikaan kun täällä otettiin hirveästi lisää velkaa ja pm senkun biletti ja roikkui somessa j-pöllyissään.

Sun aivosi korona näemmä tuhosi.

Sääli ettet sinä nero sitten saa sanottua asiasta mitään järkevää kun spämmit noita täysin tyhjiä kommenttejasi ketjun täyteen :D

Ensimmäinen kommenttini ketjuun, sorry.

Vierailija
176/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-rokote ei laske immuniteettia

Suuret rekisteri- ja väestötutkimukset: ei signaalia "yleisestä immuniteetin heikkenemisestä"

JAMA Network Open Ranskan kansallinen kohorttitutkimus (~28 miljoonaa ihmistä)

Mitä tutkittiin?

Lähes koko Ranskan aikuisväestöä seurattiin rekisteriaineistosta ja verrattiin COVID-19-rokotettuja ja rokottamattomia henkilöitä.

Keskeinen tulos:

Rokotetuilla ei havaittu lisääntynyttä kokonaiskuolleisuutta.

Ei löytynyt viitteitä siitä, että rokottaminen olisi lisännyt muiden kuin COVID-syiden kuolleisuutta.

Miksi tämä on merkittävää?

Jos rokotteet heikentäisivät yleistä immuunipuolustusta, sen pitäisi näkyä lisääntyneenä kuolleisuutena tai vakavana sairastavuutena myös muista syistä. Tällaista signaalia ei havaittu tässä erittäin suuressa aineistossa.

🔗 Suora linkki tutkimukseen:

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2842305

# Rokotevastaisuus on venäjän propagandaa

Vierailija
177/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärilehti: Koronarokote pelastanut lukemattomia ihmisä

mRNA-rokotteet pohjautuvat teknologiaan, jota on kehitetty 1990-luvulta lähtien. mRNA-rokotteessa ei ole antigeenia, vaan elimistö muodostaa vaikuttavan aineen itse mRNA:n ohjeen mukaan. mRNA-rokotteen sisältämä lähetti-mRNA saa lihassolut rokotteen pistokohdassa tuottamaan haluttua proteiinia.

Uskon, että tekniikan avulla voidaan kehittää syöpien yhdistelmähoitoja, joissa rokote on yksi osa hoitoa esimerkiksi leikkauksen ja sädehoidon lisäksi. Siitä voi tulla merkittävä lisä hyvään hoitotulokseen pääsyyn, sanoo Rämet.

https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/syoparokotteita-kehitetaan-…

Rokotevastaisuus on venäjän propagandaa

https://yle.fi/a/74-20012427

Vierailija
178/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan komissio

Miten rokotteet toimivat?

Rokotus parantaa ihmisen vastustuskykyä monia yleisiä tauteja vastaan. Rokottaminen estää taudin tarttumisen miltei aina.

Joskus henkilö voi saada taudin vielä rokottamisen jälkeenkin, mutta sen oireet ovat silloin lievemmät ja paraneminen nopeampaa.

Nukleiinihapporokotteet (mRNA)

Tämä rokotetyyppi sisältää osan covid-19-tautia aiheuttavan viruksen ohjeista. Sen ansiosta elimistön omat solut voivat tuottaa viruksen ainutlaatuista proteiinia.

Henkilön immuunijärjestelmä tunnistaa, että tämän ainutlaatuisen proteiinin ei pitäisi olla elimistössä, ja reagoi siihen tuottamalla luonnollisia puolustusmekanismeja covid-19-infektiota vastaan.

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/coronavirus-response/s…

https://yle.fi/a/74-20012427

Vierailija
179/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 90 % yli 30v suomalaisista

On ottanut vähintään 2 koronarokotetta

https://www.koronatilastot.fi/fi/rokotukset/

Rokotteet ovat turvallisia

Vierailija
180/213 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kauan sitten todettiin, että Ukrainan sodan alkamiseen liittyneet pakotetoimet vaiensivat koronadenialistit hetkeksi. Näitä trolleja johdettiin Venäjältä.

https://www.theguardian.com/media/2022/mar/04/bot-holiday-covid-misinfo…