AI tulee muuttamaan käytännössä kaiken
On käsittämätöntä ett ihmiset eivät reagoi tähän mitenkään. On tehty tutkimus ett noin 90% ihmisten töistä tulee muuttumaan paljon seuraavan 5 vuoden aikana. Mutta ihmisistä vain 5% on alkanut valmistautua muutokseen.
Jos ihmiset ymmärtää ett työpaikat vähenee radikaalisti, niin miksi ihmiset eivät ala reagoimaan tähän. Ymmärrän, ett yli 60 v ei enää kiinnosta vaan voivat tehdä kultaisen kädenpuristuksen ja eläkkeelle, muut vaikkapa 40 vvuotiaat. Mitäpä aiotte tehdä ku yli 30% työpaikoista häviää?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan hiukset itse. Jos saa työpätkän hiukset voi laittaa kiinni ponnarille, letille tai nutturalle. Vessapaperilla saa tehtyä kiharoita. Palkkarahat säästän työttömyysajan ruokaan, koska ansiosidonnaista leikattiin.
Petteri voi mennä ottamaan hiusvärejä ja permanenttikiharoita kampaajalle meidän naisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mun pitäisi tehdä? Käytän jo työssäni tekoälyä. Oletan, että ainakin ne, jotka sitä käyttävät selviävät paremmin kuin ne, jotka eivät. Tekoäly ei kuitenkaan pidän mun puolesta kokouksia, pidä ihmisiin yhteyttä, johda mun tiimiläisiä, suunnittele suuria kokonaisuuksia, ole yhtä luova, osaa julkaista monessa kanavassa ymmärtäen eri kohdetyhmiä tai ymmärrä kovin hyvin konteksteja. Se kyllä kirjoittaa, tiivistää, auttaa ideoinnissa, seuloo tietoa, kääntää tekstejä, suunnittelee aikatauluja ja tehostaa näpertelytyötä. Jonkun sihteerin, lakimiehen, tiedonkäsittelijän, kääntäjän, analyytikon ja koodarin hommat se voi toki viedä.
Minä en käytä. Asennan putkia. Voi olla että asentelut jää vähille kun valkokaulusväki menettää työnsä ja kenelläkään ei ole varaa rakennuttaa mitään. Tai ainakin tarve vähenee huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tuo tekoäly kunnollisen ja kiltin miehen asemaa parampaa. Naisille kelpaa tuossakin tulevaisuudessa ne pitkät ja komeat miehet.
Ei me haluta miestä ollenkaan. Emme halua enää ilmaissiivoojaksi. Emmekä jaksa kuunnella kotona huomauttelua milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mun pitäisi tehdä? Käytän jo työssäni tekoälyä. Oletan, että ainakin ne, jotka sitä käyttävät selviävät paremmin kuin ne, jotka eivät. Tekoäly ei kuitenkaan pidän mun puolesta kokouksia, pidä ihmisiin yhteyttä, johda mun tiimiläisiä, suunnittele suuria kokonaisuuksia, ole yhtä luova, osaa julkaista monessa kanavassa ymmärtäen eri kohdetyhmiä tai ymmärrä kovin hyvin konteksteja. Se kyllä kirjoittaa, tiivistää, auttaa ideoinnissa, seuloo tietoa, kääntää tekstejä, suunnittelee aikatauluja ja tehostaa näpertelytyötä. Jonkun sihteerin, lakimiehen, tiedonkäsittelijän, kääntäjän, analyytikon ja koodarin hommat se voi toki viedä.
Mieti jos hoitaa lakimiehen hommat niin kuinkahan käy tiimiesihenkilön😄. Sun tiimiläisiä on kohta enää kolmannes jäljellä
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nettiin tulevasta aineistosta noin 70% on AIn tekemää
Kohta voi siis hyvillä mielin jättää internetin kokonaan, kun ei siellä ole mitään katsomisen arvoista. Pelkkää roskaa vain. AI on roskaa, skeidaa, sontaa. Jolla ei ole mitään tekemistä minkään järkevän kanssa.
Turha stressata. WAP mullisti kaiken vuonna 2000 ja WAP kehittäjäksi ryhtymällä rahantuloa ei voinut estää...
Kyllähän se mobiilinetti löi läpi reilu 10v myöhemmin ja mullisti monta asiaa, mutta hyvin erinnäköisenä mitä aluksi luultiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten minun tulisi reagoida? Mistäön ei löytynyt AI- työhönohjaajan tai AI-terapeutin koulutusohjelmaa.
Luotan ettei AI -lastenkodin ohjaajajien kouluttaminen ja varsinkaan työ laitoksissa ala ihan vielä... Se voiskin olla huisin näköstä, JOS ohjaajia ei enää paikalla olisi...
Kohta voi siis hyvillä mielin jättää internetin kokonaan, kun ei siellä ole mitään katsomisen arvoista. Pelkkää roskaa vain. AI on roskaa, skeidaa, sontaa. Jolla ei ole mitään tekemistä minkään järkevän kanssa.
Pilaa internetin kokonaan, sen se kyllä tekee. Onneksi Youtubessa on vielä oikeiden ihmisten kanavia.
Tekoäly voi tuhota sinut - eikä vihaa sinua lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Nyt on työnantajien mielestä välttämätöntä, että valkokaulusihmiset hikoilevat vieri vieressä toimistoissa, palaveeraavat, INNOVOIVAT ja elävöittävät lounaspaikkoja. Asia tulee muuttumaan kahdessa vuodessa? Ihmisistä tulee tarpeettomia yhteiskunnassa? Tekoäly tuottaa ja kuluttaa?
Ei, vaan tekoäly vapauttaa meidät. Tekoäly ja robotiikka tuottaa, mitä ikinä haluammekaan. Resurssit tietysti rajoittavat. Voit pyytää tekoälyltä vaikka haluamasi tietokonepelin. Robotit tekevät haluamasi asiat.
Kestääkö pää? Tuhoammeko itsemme nautintoihin ja turhuuteen? Luultavasti ainakin osa. Ihmisten elämänhän täyttää nyt aika pitkälti työ ja arjen pyörittäminen. Emme paljon ehdi pysähtyä miettimään syntyjä syviä. Kohta luultavasti ehdimme. Voimme harrastaa ja tehdä, mitä haluamme. Kuulostaa utopialta, mutta näin se luultavasti on. Suurin muutos onkin ehkä korvien välissä, ei fyysisessä maailmassa. Yuval Noah Harari on puhunut tästä.
Päättäkö tekoäly tuhota meidät hyödyttöminä? Voi olla, mutta miksi se niin tekisi? Sillä on kohta koko ihmiskunnan äly käsissään, miksi se tällaiseen ratkaisuun päätyisi? Sen pohjaksi on kuitenkin syötetty ihmiskunnan koko tähänastinen historia ja kehitys, se on meidän jatkeemme. Mitä se täällä yksinään möllöttäisi? Mutta eihän kukaan tiedä.
Yksi mielenkiintoinen kysymys on, miten tekoäly muuttaa käsitystämme fysiikasta. Kvanttimaailmassa on ilmiöitä, jotka tunnemme, mutta emme ymmärrä syvällisesti: kaksoisrakokoe ja mittausongelma, kvanttikietoutuminen ja nollaenergia. Miten tekoäly oppii näitä hyödyntämään? Ottaako se tulevaisuudessa energiansa nolla-energiasta ja levittää verkkonsa kvanttimaailmaan? Oppiiko se muovaamaan materiaa? Myös ihminen koostuu kvanteista, mitä tästä kaikesta seuraa? Ei kukaan tiedä.
Voihan se olla, että tekoäly vapauttaa meidät fyysisen maailman kahleista tavalla, jota emme pysty edes ymmärtämään vielä? Mistä sitä tietää. Ympärillämme on jo aika paljon kehityksen tuomia hämmästyttäviä asioita, esimerkiksi tämä verkkokeskustelu ja älypuhelimet. Ei näitä vielä muutama vuosikymmen sitten ollut, kehitys on ollut nopeaa. Mitä syytä on olettaa, etteikö tekoäly kiihdyttäisi tätä entisestään? En tiedä. Mutta ei tiedä kukaan muukaan.
Entä miltä tämän rinnalla kuulostavat hallituksen työllisyystoimet? Vähän huvittavilta. Ei kuitenkaan naurata, kun olemme toistaiseksi niistä riippuvaisia.
Kutkuttavaa ja pelottavaa samaan aikaan. Mielenkiintoinen ajanjakso olla elossa.
Vierailija kirjoitti:
Pilaa internetin kokonaan, sen se kyllä tekee. Onneksi Youtubessa on vielä oikeiden ihmisten kanavia.
Mistä tiedät onko oikea ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Laitatko vielä tieteellisen artikkelin linkin, mihin väite perustuu.
Tieteellisiä artikkeleita tulee tunnetusti ekonomisteilta ja historioitsijoilta sekä yhteiskuntatieteilijöiltä sitten 10-20 päästä jälkijunassa kun selittävät sitten jälkikäteen ilmiöitä ja uhoavat että kyllähän jälkikäteen tarkasteltuna merkit olivat nähtävissä ja olisi pitänyt pystyä ennustamaan se.
Ratkaisuja on todellisuudessa vain yksi, perustulo ja opiskelun salliminen työttömäksi jääneille. Mutta sitä nuo pel let eivät tule esittämään ennenkuin 20v päästä sanovat että olisi ollut viisasta tehdä se nyt yms soopaa.
Jos pahasti yksinkertaistaa, niin kaikki se työ jonka voi tehdä etänä, voidaan korvata tekoälyllä
Miten niin kaiken? Edelleen pukeudutaan vaatteisiin ja syödään ruokaa.
Olen hoitotyön ammattilainen, amiksesta ylempään akateemiseen. No hitot, olen tuplat. Toiseltakin alalta siis.
Oikeastaan en ole koskaan ollut vahingoniloinen ihminen, mutta tieto siitä, että parin vuoden päästä perehdytän näitä läskejä, ylimaallisen tyhmiä ämmiä pyyhkimään perseitä saa jaksamaan vielä hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko vielä tieteellisen artikkelin linkin, mihin väite perustuu.
Tieteellisiä artikkeleita tulee tunnetusti ekonomisteilta ja historioitsijoilta sekä yhteiskuntatieteilijöiltä sitten 10-20 päästä jälkijunassa kun selittävät sitten jälkikäteen ilmiöitä ja uhoavat että kyllähän jälkikäteen tarkasteltuna merkit olivat nähtävissä ja olisi pitänyt pystyä ennustamaan se.
Ratkaisuja on todellisuudessa vain yksi, perustulo ja opiskelun salliminen työttömäksi jääneille. Mutta sitä nuo pel let eivät tule esittämään ennenkuin 20v päästä sanovat että olisi ollut viisasta tehdä se nyt yms soopaa.
Opiskelu? Mihin tulevaisuudessa pitäisi opiskella tavallisten ihmisten. Ainoastaan älykkäät hoitavat agentit ym ja näillä henkilöillä on jo nyt töitä. Perusduuneihin on jo nyt tekijöitä jatulevaisuudessa 50% työntekijämäärästä selvitään.
Ei nyt kannata uskoa kaikkia youtuben klikkiotsikoita. Työpaikkoja häviää mutta uusia syntyy tilalle. Se on kyllä totta että ihmisten kannattais kiinnostua tästä, vai jääkö kaikki vaan odottamaan jotain perustuloa?
Juuri mikään ei tule muuttumaan. Aivan yhtä validi kommentti kuin että kaikki muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käytä. Asennan putkia. Voi olla että asentelut jää vähille kun valkokaulusväki menettää työnsä ja kenelläkään ei ole varaa rakennuttaa mitään. Tai ainakin tarve vähenee huomattavasti.
Vielä muutama vuosi sitten ajateltiin että juuri joku putkari vaikka on vihoviimeisiä hommia mitä pystytään automatisoimaan mutta enpä tiedä enää. Robotiikka on kehittynyt viimeiset vuodet valtavalla vauhdilla. Kiinassa on jo robotti CATL:n tehtaalla näpertelemässä suurjänniteakkujen liittimien kanssa ja toisen demonstroitiin juuri kehittäneen AI:n avustuksella niin näppäräksi sormistaan ja taitavaksi hahmotuskyvyltään että kykenee kirjailemaan neulomalla kankaita yhtä kätevästi kuin kymmeniä vuosia samaa tehnyt ihminen. Nämä siis tällaisia humanoidirobotteja eli ei mitään yhteen asiaan suunniteltuja vaan nimenomaan ihmisiä jäljitteleviä generalisteja ja kumpikin temppu sellainen mitä pidettiin vielä hetki sitten robotille mahdottomana vielä pikälle tulevaisuuteen.
Tuskinpa tuo tekoäly kunnollisen ja kiltin miehen asemaa parampaa. Naisille kelpaa tuossakin tulevaisuudessa ne pitkät ja komeat miehet.