Esimies on alkanut yhtäkkiä äksyilemään minulle ja puhuu ilkeään tyyliin.
Olen aika uusi työntekijä. Alkuun esimies kyseli kuulumisia iloisesti kun näimme ja kertoi, että pitää minusta ja vaikutti, että olen ihan tervetullut tulokas.
Nyt tilanne on muuttunut. Naama on kireä kun näemme, äksyilee, puhuu ihan erilaiseen sävyyn kun aiemmin. Puhuu kuin tyhmälle, välillä aika koppavasti ja se ärsyttää itseäni. En ymmärrä mitä on tapahtunut vai onko hän vain uupunut. En tiedä onko tuo henkilökohtaista vai hänen omaa ahdistustaan.
Pitäisikö tästä nyt päätellä jotain vai vielä hetki katsoa, että mihin suuntaan tilanne muovautuu vai jatkuuko samanlaisena?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen hän on työkavereitasi kohtaan? Onko hän ikävä vain sinulle?
En ole niin kiinnittänyt huomiota koska hän on aiemmin ollut hyvin neutraali/mukava silmissäni. Olen pitänyt häntä erityisen hyvänä esimiehenä jopa koska on ollut helposti lähestyttävä kuitenkin mielestäni. Nyt viime aikoina on ollut erilainen, kireä, en okein ymmärrä mitä on tapahtunut vai onko oikeasti sitten tuollainen. - ap
Ensinnäkin, eihän tuossa ole mitään, joka kertoisi että kohdistuu pelkästään sinuun Jos olet työporukassa uusin ja teillä on tosiaan muuten mukava tiimi, niin ota asia sivumennen puheeksi. Uusin on aina tavallaan tarkkailijan asemassa ja myös pomo on saman tapaan tarkkailun alla kun tulee uusi tiimiin. Kuten sanoit, vertaat muihin pomoihin, kun taas muille tuo voi olla "kevätstressiä" tai mitä lie. Jos kaikilla on sama kokemus niin ottakaa pomon kanssa puheeksi tai inhotkaa sitä yhdessä :D
Sanot että "ehkä talo ei yksinkertaisesti kykene palkkaamaan näinä aikoina mutta kyllä kai silti voi asiallinen olla ja puhua asioista niin kuin ne ovat oli syy tai tilanne mikä tahansa" mutta siellä esimiestasolla on myös ihan oman kokemuksen mukaan kovaa vääntöä siitä, mihin tiimiin/osastolle voi palkata tai kuka joutuu mahdollisesti irtisanomaan. Kun noita joutuu vääntämään pitkään, niin pitää olla todella tunteeton esihenkilö ettei se jotenkin näkyisi eikä niistä voi kuitenkaan alaisille puhua. Helposti lähestyttävästä esimiehestä nuo näkyy paremmin.
Kaikilla on huonoja päiviä ja esimiehillä on huonoja esimiehiä. Kysy palautetta työkavereilta, äläkä vaivu synkkyyteen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pahalta. Varsinkin kun olet vasta aloittanut. Kysyisin, ehtisikö hän antaa palautetta työstäni. Jospa se selviäisi kun juttelette.
Olen sanonut alkuun, että tahdon palautetta ja muutenkin olen ollut erittäin motivoitunut oppimaan. Olen oppinut nopeasti, tulen hyvin juttuun työporukan kanssa, olen ollut hyvin joustava työajoissa ja muutenkin parhaani yrittänyt. Olen välillä vähän epävarma itsestäni mutta tunnollinen. En ymmärrä miksi hän on tuollainen vai onko se vain hänen omaa stressiään. Ei tullut kovin hyvä fiilis kun viimeksi näimme. - ap
Lopeta epävarmuus, äläkä kysy häneltä enää mitään. Kysy kollegoilta. Katso auttaisiko asiaan.
Aika selkeä tilanne. Jos esimies olisi asiallinen ja sinun työssäsi olisi jotain kommentoitavaa, hän kutsuisi sinut kahdestaan puhumaan asiasta. Ei asiallinen esimies kiukuttele ja ärhentele tuolla tavoin. Ja jos mitään vikaa ei ole työpanoksessasi, eli pomo vaan kaataa jotain omia ongelmiaan sun niskaan, sekin on tietenkin epäasiallista.
Älä ota itseesi. Etsi uutta työpaikkaa, yleensä tuollaiset pomot eivät muuksi muutu ja jos otat asian esiin, sulla pitäisi olla todisteita sekä sitten joudut esimiehen silmätikuksi ja kiusaamisen kohteeksi. Jos esimies sallii tuollaisen käytöksen itselleen, se on usein osa firman yrityskulttuuria ja muut esimiehet tulevat aina puolustamaan kolleegaansa, ei työntekijää. Muutoksia ei siksi ole luvassa.
Mustakin on valehdeltu selän takana ja esihenkilö ei edes ottanut selvää pitääkö juorut paikkaansa, pahinta oli että tämä juorukello oli monessa projektissa työparina ja oikein mukava kahden kesken, sit kuitenkin keksi musta juttuja.