Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka salaliittoteoriat ja muut paikkaansapitämättömät tarinat syntyvät

Vierailija
04.03.2026 |

Kerron oman kokemukseni neuvoksi ja opiksi siitä, kuinka salaliittoteoriat ja muut tarinat syntyvät, sillä maailmassa on mm. tekoälyn ym. takia yhä enemmän epävarmuutta ja sen seurauksena myös kiihtyvässä tahdissa ties millaisia oletuksia ja tarinointia.

Kaikki sai alkunsa n. 15 vuotta sitten jouduttuani monimuotoisen ja pitkään jatkuneen väkivallan, kaltoinkohtelun ja kiusaamisen kohteeksi. Se kaikki romutti pitkään jatkuessaan koko elämäni ja terveyteni, mutta taistelin vastaan, sillä olin jo päässyt terapiassa häpeän ja valheellisten itsesyytösten yli (huom. te simppelit, jotka jauhatte, että uhri ei käyttäydy niin tai näin!). No, meillä Suomessahan ei uhreja tueta vaan pikemminkin päinvastoin eli saat kuulla, että et varmasti ole itsekään täydellinen ja riitaan tarvitaan kaksi ym., vaikka ei ole kyse riidasta. Tai kysytään oliko mitkä vaatteet päällä, olitko juonut jne., jos on häiritty, r*skattu jne. jne. Ja mitä rajummin puolustaudut, sitä enemmän moni alkaa nousta takajaloilleen puhumattakaan, jos mukana on narsisteja lentävine apinoineen.

Koska kyse on yksilötasoa laajemmasta yhteiskunnallisesta ongelmasta (asenteet, virkakunnan puuttuvat toimet, lait jne.), aloin keskustella noista ja muista asioista palstoilla ja silloisessa Twitterissä. Kritisoin usein myös medioita yhteiskunnallisesti haitallisista kehityssuuntauksista ja juttuvalinnoista, sillä heillä on paljon valtaa. Minua vastustavien joukko siis kasvoi entisestään, sillä hyi sinua, joka puhut kiertelemättä ja peräänkuulutat oikeuksiasi sekä vaadit normaalia vastuunkantoa aikuisilta ihmisiltä ja ammattikuntansa edustajilta. Hyi sinua, joka toivot positiivista kehitystä, puutut vääriin tekoihin ja valheisiin, puolustat narsistien ja muiden häiriintyneiden/höperöiden kohteiksi ottamia. Eihän sellainen tule kuuloonkaan eikö?

Aloin siis saada aina vain enemmän p*skaa niskaani ja minua kiusattiin säälimättä missä vain kehtasin olla täysin suora ja rehellinen kriittisyydestä puhumattakaan. Katsoin sitä n. 10 vuotta ja kun mikään ei muuttunut parempaan, totesin, että rajansa kaikella ja nyt riittää. Olin myös kuunnellut kauan täyttä häpäisyä ja puhetta kuinka olen pelkkä kuolemaan joutava laiska laskutaidoton loinen, sillä olin tippunut tukien varaan. Sillä ei ollut väliä, että se johtui kiusaamisesta, väkivallasta ja sen seurauksena sairastumisesta. 10 vuotta olin yrittänyt selittää perusteellisesti niin omaa kuin muidenkin hankalaa tilannetta samoin kuin millaisia yhteiskunnallisia muutoksia tarvitsisimme ja miksi. Kuinka monet viranomaiskäytännöt ovat hyödyttömiä ja joskus suorastaan haitallisia, mutta ei, mikään ei auttanut yhtään mitään eli ketään ei kiinnosta tippaakaan eikä varsinkaan, jos joutuisi itse tekemään jotain, vaikka vain muuttamaan luutuneita ajatusmallejaan.

jatkuu seuraavassa viestissä

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin hyökkäykset vain kasvoivat ja meillä äänestettiin myös valtaan syrjivä ihmisvihamielinen ala-arvoisesti käyttäytyvä oikeistohallitus. Olin kärsinyt ja menettänyt niin paljon, että sanoin sanoutuvani irti koko tästä maasta, joka nyt jo ylintä johtoa myöten ilmaisi minun ja kaltaisteni olevan vailla ihmisarvoa ja pilkkasi muka vitsikkäillä leikkauslauta-jutuilla meidän vaikeuksiamme ja joskus suoranaista kärsimystämme. 

Samaan aikaan levottomuus maailmalla kasvoi ja Venäjä oli hyökännyt Ukrainaan mikä totta kai lisäsi epävarmuutta täällä meilläkin. Sanoin siis lopulta, että jos ja kun oma maani halveksii minua ja kaltaisiani näin täysin sekä vain pilkkaa joskus jopa pitkään jatkunutta kiduttavaa kärsimystä, voin kääntyä muiden valtioiden puoleen. Tein Twitteriin profiilin, jossa valitsin seurattaviksi mm. Venäjän lähetystön, joitakin poliittisia toimijoita, medioita ja muuta sellaista. Päästin siellä tarkoituksella kaikesta vuosien väkivallasta ja kiusaamisesta pakkautuneen vihani valloilleen ja ryöpytin surutta maamme johtoa ymv. Näin minusta tuli sitten joidenkin mielessä mahdollinen kansallinen uhka ja vieraaseen valtaan yhteyksiin pyrkivä epäilyttävä henkilö x,D Tein uuden lähes identtisen profiilin, sillä pidin kuvasta, nimimerkistä ym. ja jätin tuon toisen profiilin passiiviseksi, sillä silloin Twitter rajoitti näkyvyyttä, jos se katsoi sisällön ehkä arveluttavaksi. En kuitenkaan poistanut profiilia, sillä halusin sen muistuttavan, ettei ihmisten (minä en suinkaan ole ainoa!) maanpuolustustahto ole koskaan itsestäänselvyys eikä sitä tule sellaisena koskaan myöskään pitää.

Mutta nyt siis minä, väsynyt keski-ikäinen vain vääryksiä, haitallisia asioita ja paria narsistia hännystelijöineen vastaan taistellut täti-ihminen olen ehkä vieraan vallan tiedonantaja ja ties mitä x,DDDD Näin tarinat syntyvät ja sama koskee pienempiäkin juoruja eli joku olettaa ja kuvittelee jotain vailla täysin tarkkaa tietoa, mutta näinä vuosina on käynyt selväksi, että suurin osa ei ymmärrä tuota. He eivät siis osaa analysoida ja hahmottaa realistisesti mistä ja miten jutut syntyvät sekä ajatella sitten kriittisesti mikä on ehkä totta ja mikä ei tai ettei hän voi lopulta tietää totuutta. Ja minua tästä kaikesta ei voi syyttää, sillä yritin puhua kaikesta suoraan avoimesti ja asioita havainnollistaen sekä perustellen saaden lähes vain p*skaa niskaani, joten ei se niin mene, että kiusattu on vastuussa aivan kaikesta. Ei ole niin, että ihmistä voidaan kohdella vuosia ihan kuinka vaan, vaikka tämä yrittäisi selittää selittämästä päästyään saaden vain täydellistä väheksyntää ja pilkkaa vastaukseksi. Sellaista ei tarvitse kenenkään sietää eikä sellaiseen lopulta reagoiminen oikeuta syyttämään kiusattua ja kiusaajia vinkumaan entiseen tapaan.

Olen myös viime vuosina sanonut, että jos ja kun oikeutta ei ainakaan meillä Suomessa tällaisissa tapauksissa jos oikein missään saa, voi ihminen hakea itse oikeutta. Ei nimittäin ole niin, että ihmistä voidaan kohdella ihan kuinka vaan ja olla hyvinkin julmia ja tämän pitäisi vain tyytyä kiltisti siihen. Koko ajatuskin on täysin absurdi eli jos olet julma ja tuhoat toista, varaudu kohtaamaan itsekin julmuuksia ja tuhoa. Oikeuksien perääminen sekä väkivaltaan ja kiusaamiseen puuttuminen ei myöskään tee ihmisestä herkkää tai muutakaan narsistia, häiriintynyttä tai hullua xD Tuohan on itsestäänselvää, mutta moni ei sitä tietenkään tajua aivan kuten ei paljon muutakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi