Minä ymmärrän Jarmo Björkqvistiä! Se nainen oli ahdistava ja sairas!
Tuon tekstin perusteella nainen ajoi koko ajan miestään nurkkaan. Teko oli kauhea ja ei todellakaan siis oikeutettu, mutta ymmärrän kyllä miksi Jarmolla napsahti!
Nainen uhkaili ja piti miestään koko ajan ahdingossa uhkailemalla esim. sillä ruokalappujutulla. Pelotteli ja piti miestään talutusnuorassa. Mies säikähti että menettää naisensa ja lapsensa ja sillä napsahti. Ymmärrettävää tuo napsahtaminen, mutta ei toki teko joka siitä seurasi.
Kommentit (46)
Miehen todettiin mielentilatutkimuksessa olleen täydessä ymmärryksessä. Tunteita voi olla meistä jokaisella mutta se on omalla vastuulla mitä niiden pohjalta tekee. Vaikka toinen olisi kuinka ärsyttävä hyvänsä.
Ja on se tosiaan hyvä selitellä " avoimessa nettikirjeessä" omaa kantaansa, kun on tappanut ihmisen! Johan siellä oli koirakin osasyyllinen.
Ei tuollaista kenenkään tarvitse ymmärtää. Aivan absurdi ajatus sekin että " kenet tahansa saa napsahtamaan" . Joo, varmaan. Mutta mitä on " napsahtaminen" ? Väitättekö tosissanne, että kenet tahansa saa tappamaan toisen ihmisen... älkää nyt jaksako. Jos niin napsahtaa niin sitten pitää vaikka kävellä ovesta ulos. Eikä tässä ollut kyseessä mikään äkkipikainen tönäisy jolla oli sattumavaraisesti kohtalokkaat seuraukset. Tässähän ei mies jättänyt mitään sattuman varaan.
Miehen ja naisen väliset ristiriidat tai kahden aikuisin on täysin eriasia kun lapsen ja aikuisen väliset.
Vierailija:
Viimeinen puhelu oli ihan selkeä. Paula ajoi keskustelua siihen pisteeseen että jarmolla napsahti.
Käyttäytyi ite rauhallisesti joka tietysti ärsytti miestä.
Eihän Paula voinut nauhalle hermostua, hänen piti esittää syytöntä kaikkeen.
Piti vielä lastaan samassa huoneessa kun tuon teon teki, eli ärsytti miestään.
Rauhallisesti käyttäytymällä ärsytti?? Anteeksi, mutta mitä sen ois kannattanut tehdä? Rähjätä, raivota, hakata?
Puhelussa hänen oli saatava tilenteen uhkaavuus välitettyä.
Monesti oli sanonut, että lapsen läsnäollessa ei puoliso ole niin vihainen. Todennäköisesti ajatteli heidän kaikkien olevan paremmassa turvassa kun lapsi on paikalla. Surullinen, kammottava virhearviointi...
Seurustelin aikoinani psykopaatin kanssa. Kun ilmoitin että haluan erota, hän muuttui entistä hullummaksi. Tuli tappouhkauksia jatkuvasti jne. Hän uhkasi viedä minulta lapset, vedoten siihen että minä olen se hullu ja huono äiti lapsilleni, hän uhkasi seurata minua vaikka maailman ääriin ja tappaa jos hänet jättäisin.
Oikeasti paniikissa, hädissään, peläten oman ja lastensa hengen puolesta, ei aina ajattele eikä varsinkaan kykene toimimaan niinkuin sellainen joka ei ole vastaavaa kokenut. Minä otin yhteyttä poliisiin, mutta he eivät voineet auttaa muuten kuin kehoittivat soittamaan virkavallan paikalle seuraavan kerran ajoissa (!!) ja keräämään todisteita uhkailuista. Mm. kännykkänauhoitukset kuulema riittäisivät oikeudessa haettaessa lähestymiskieltoa tai huoltajuusriidoissa. Ja niin, siinä oli syy, miksi minäkin muutamaankin otteeseen nauhoitin kännykällä minun ja eksäni välisiä " keskusteluja" . Mitä muutakaan olisin voinut tehdä? Luuletko että kysyttäessä eksäni olisi puheensa tunnustanut?
Ja kyllä. Kun mies " pimahti" ja sai taas jonkun hulluuskohtauksen, herätti minut keskellä yötä ja raivosi jostain käsittämättömästä asiasta, niin mitä tein? Meninkö mukaan tuohon päättömään, absurdiin jankutukseen siitä, miten olin pettänyt häntä töissä (vanhainkodilla, noin 90-v vuodepotilaan kanssa) jne jne? En. Olin kyllästynyt, väsynyt, ja ainoa mitä totesin, oli että " mene pois" . Ja varsinkin jos lapsi heräsi yöllä tuohon huutoon, ja menin häntä lohduttamaan, eksäni seurasi vain perässä ja jankutti.
Mitä oisin voinut tehdä? Keskustelu ei siinä vaiheessa todellakaan onnistunut, mies kun sai päähänsä jotain niin se sitten oli niin. En voinut tehdä muuta kuin hyssytellä lastani sylissäni, ja todeta hiljaa, ja rauhallisesti (ettei lapsi hermostuisi entistä enemmän) että mene pois ja ole jo hiljaa.
Turhaa tätä täälläkään selittelen ; ei tätä voi kukaan sellainen ymmärtää, joka ei ole joutunut psykopaatin kanssa elämään.
häntä, kaikki riidat on syytäsi jne. Miehesi on kopio Jarmo Björqvististä.
Kukaan muu kuin aivopesty ihminen ei voi ajatella tavallasi.
Kenties jopa niin että miehesi pakotti sinut kirjoittamaan tekstisi, halusi inttää edelleen että on oikeassa hallitessaan sinua ja lapsianne.
kamala tahansa.
Minulle on jäänyt sellainen kuva, että molemmat olivat kovia kontrolloimaan, määräilemään ja käskyttämään. Molemmat olivat äkkipikaisia, kävivät käsiksi toisiinsa ja lapseen jne. Kummallakaan ei siis ns. ole puhtaat jauhot pussissa. Olisi ollut syytä unohtaa kulissit ja pistää kantapäät vastakkain.
JB:n kirjoitus oli kyllä melkoista sontaa. Vieritti syyt muiden niskoille, jopa koiran niskoille!? Sensijaan että olisi myöntänyt omat virheensä ja sen että murhasi vaimonsa. Eipä missään kohdin myöntänyt että pisteli puukolla naisen täyteen reikiä ja koitti kaivella sydämen rinnasta ja maalasi vielä jonkin tekstinkin verellä seinään. Ainut minkä tunnusti oli että puukossa oli koiran verta ja että hän meni Paulan päälle makaamaan odottamaan kuolemaa.
Rauhallisuudella voi todellakin ajaa toisen rajan yli. Aggrassiivisuuteen voi vastata kolmella eri tavalla:
a) aggressiolla eli käymällä hyökkääjän kimppuun. Tätä Paula ei tehnyt ainakaan fyysisesti.
b) kieltäytymällä kontaktista, jättämällä hyökkääjän huomiotta. Tämä on pahin vaihtoehto kaikista, koska hyökkääjä joutuu menemään yhä pidemmälle ja pidemmälle saadakseen reaktion. Juuri näin kävi Paulalle ja Jarmolle. Jarmo tiesi että vain poliisi olisi enää voinut pysäyttää hänet. Hän aneli Paulaa ajattelemaan lastaan ja soittamaan poliisit. Paula kieltäytyi viimeiseen asti ottamasta Jarmoa tosissaan.
c) täydellinen antautuminen. Kun takaa-ajettu susi paljstaa kaulansa, hyökkääjä perääntyy. Sama refleksi on olemassa edelleen myös ihmisellä. Jos Paula olisi myöntänyt pelkäävänsä henkensä puolesta ja soittanut poliisille, hän olisi todennäköisesti elossa.
Mutta Paula halusi näytellä henkisesti vahvempaa kuin Jarmo. Se maksoi hänen henkensä.
eettä ovat täysin idiootteja. Varmaan niitä roskasakkiin kuuluvia jotka kirjoittelevat vankilakundeillekin.
Se, ettet sä ikinä ole elänyt suhteessa missä oisit voinut todistaa tuon teoriasi.
Minä olen. Minä olen testannut nuo kaikki. Siinä vaiheessa, kun paljastin psykopaatilleni pelkääväni häntä, hän sai entistä enemmän voimaa. Se kiihdytti hänet ennennäkemättömään raivoon. Kun näytin pelkoni, paljastin itseni, hän villiintyi. Hän kävi kimppuuni. Ajatteli ehkä sen viimeistään saavuttavan hänelle sen mitä halusi. Pelastuin vain pakenemalla tuon jälkeen. Itsesuojeluvaistoni sanoi ettei kannata jäädä paikoilleen _tapettavaksi_.
Ainoa vaihtoehto joutuessani tuohon loukkoon, oli olla huomioimatta se ihminen. Olla kuin ei olisikaan, kuin ei kuulisikaan, kuin ei tuntisi mitään. Ainoa tapa selvitä hengissä oli lakata olemasta.
Kerroinpahan vain kohdat, miksi kyseisen viestin kirjoittajan teoria ei pidä paikkaansa.
Normisti teoriat testataan käytännössä ennenkuin ne ilmoitetaan pitäviksi. Minä olen testannut viestin kirjoittajan teorian ja todennut sen epäpäteväksi (ja varmasti monet muutkin). Voitko sinä todistaa tuon teorian KÄYTÄNNÖSSÄ oikeaksi ja toimivaksi?
t. sen viestin kirjoittaja joka ei enää muista numeroaan..
Emme lähtisi suhteeseen psykopaatin kanssa, toisin kuin sinä. Meillä on ihmistuntemusta myös siinä, että tässä Jämsän tapauksessa parisuhteessa on ollut KAKSI sairasta ihmistä.
Vierailija:
Kerroinpahan vain kohdat, miksi kyseisen viestin kirjoittajan teoria ei pidä paikkaansa.Normisti teoriat testataan käytännössä ennenkuin ne ilmoitetaan pitäviksi. Minä olen testannut viestin kirjoittajan teorian ja todennut sen epäpäteväksi (ja varmasti monet muutkin). Voitko sinä todistaa tuon teorian KÄYTÄNNÖSSÄ oikeaksi ja toimivaksi?
t. sen viestin kirjoittaja joka ei enää muista numeroaan..
Psykopaatilta pelastaa vain välitön pako. Ei kannata jäädä ottamaan turpiinsa vaan paeta vähin äänin heti, kun tajuaa, mistä on kysymys (useimmat eivät tajua). Pakoon voi käytännössä päästä vain jättämällä koko entisen elämänsä taakseen. Psykopaatti kuppaa joka tapauksessa uhrinsa tyhjiin, joten parasta on vain nuolla haavansa ja aloittaa tyhjästä uudelleen. Naisilla on se hyvä puoli, että he pystyvät yleensä ottamaan lapset mukaan paetessaan.
Ja monesti tämä jb sanoi tossa kirjeessä että lopputuloksesta miten kävi ei saa eikä voi syyttää ketään muuta kuin häntä itteään!!! Lukekaa hyvät ihmiset kunnolla!
Joku mainitsi täs ketjussa että olisivat jättäneen tytön yksin asuntovaunuun nukkumaan! Lukekaapas uudestaan! Lasta ei silloin edes ollut!
murhan jälkeenkin haluaa käskeä vaimoaan ja näyttää, kuinka itse oli oikeassa - ei tuo ihan nurkkaan ajetun miespolon teolta vaikuta.
mitä paula on sanonu mutta kukaan meistä ei tiedä totuutta siitä kokonaisuudesta mitä oikeasti on ollut!!!! j on varmaan nyt kertonut oman näkemyksensä valitettavasti sitä toista näkokulmaa me ei voida kuulla.
Ja tää J sanoo kuitenkin koko ajan tuossa kirjeessänsä että mitä lopuks tapahtu oli ainoastaan hänen syy!
Paulasta piirtyi ko. kirjeen perusteella myös hieman kylmä kuva. Jättää vauva asuntoautoon ja lähteä miehen kanssa rilluttelmaan?
[/quote]
Mutta psykopaattisen kuvan Jarmosta saa, ei voi muuta sanoa...
Oikeasti ihmisen voi ärsyttää siihen kynnykseen että tajunta hämärtyy.
Itse tiedän asiasta koska olen melkein puukottanut joskus mieheni joka käytöksellään ahdisti minut sellaiseen tilanteeseen että päässäni napsahti. Onneksi lähdin suhteesta ennenkun pahempaa tapahtui.
Psykopaatti en ole vaan täysin tavallinen 3 lapsen onnellinen äiti.