Miten olet varautunut lamaan?
Miten olet varautunut lamaan?
Kommentit (58)
"Toukokuussa tulee yleistuki. Osalla tuki vähenee."
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki on 800 brutto eli siitä menee verot eli 595 netto.
En ole varautunut lamaan mitenkään erityisesti mutta olen aina ollut perussäästäväinen ja harkitsevainen raha-asioissa ja vaatimaton valinnoissani suhteessa tuloihini. Kai siksi asun velattomassa talossa 45-vuotiaana kahden teinin kanssa ja minulla on sekä runsaasti säästöjä ja sijoituksia että kattava vakuutusturva erilaisten tilanteiden varalle. Asumiskulut ovat pienet, joskin toki ruokaan, liikkumiseen vaatteisiin ja harrastuksiin menee rahaa ihan kiitettävästi silti. Mutta pärjään, ja kun lapseni muutaman vuoden kuluttua lähtevät maailmalle, pystyn edelleen sen jälkeenkin heitä tukemaan taloudellisesti. Olen itse elänyt sen ysärin laman ja ehkä se on ollut yksi tekijä siihen että en ole koskaan ns. kerskakuluttanut vaikka tuloja on ollut suht paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisillä maksuvaikeuksia.
Taloyhtiöitä voi mennä konkurssiin."
MTV Uutisten ja muiden lähteiden mukaan Suomen rakennusala on ollut vaikeassa laskusuhdanteessa, ja tilanteen on ennustettu jatkuvan haastavana.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä 2025 oli vielä paljon uutisia työvoimapulasta.
Arto Satonen kävi jopa palkkaamassa lisää "työvoimaa" Aasiasta.
Säästämisasteemme lisääntyy joko ajan, tällä hetkellä menee toisen palkka säästöön/ sijoituksiin, asuntolaina maksettiin pois jo kaksi vuotta sitten. Autolainan loppu maksetaan parissa kuukaudessa nopeutetusti,sitten ollaan velattomia, toki jo yli 55- vuotiaita. Matkustaminen laitettiin kokonaan tauolle, kun tähän on aiemmin mennyt vuosittain paljon rahaa ja ravintoloissa syödään harvemmin. Kodinhankintoja ja vaatteita ostetaan tiukemmalla harkinnalla, näistäkin voisi vielä vähentää.
Henkisesti. Selvisin edellisestä. Selviän tästäkin. Älkääkä naurattako millään säälittävillä sukanvarsisäästöillä. Puolet elämästä olisi pitänyt puolet tuloista säästää, jotta jotain oikeasti pidempään kantavaa olisi.
"Miten olet varautunut lamaan?"
Kulutuksen jarrulla kesäkuusta 2023 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisillä maksuvaikeuksia.
Taloyhtiöitä voi mennä konkurssiin."
MTV Uutisten ja muiden lähteiden mukaan Suomen rakennusala on ollut vaikeassa laskusuhdanteessa, ja tilanteen on ennustettu jatkuvan haastavana.
Sääliksi käy baltteja jotka pääosin rakennusalalla saa työtä ja suhmuroivia grydereitä. Nyt vaan painetta isännöitisjöille että pääsee rahastamaan taloyhtiöihin ylikalliilla remonteilla.
Hesassa ainakin nousee kerrostaloja kuin sieniä sateella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki on 800 brutto eli siitä menee verot eli 595 netto.
Yleistukeen ei ole oikeutettu 200 000 nyt työttömyyskorvausta saavat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lama? Jos nyt vähän lukisit uutisia, niin ymmärtäisit että asiat alkaa kääntymään vihdoin.
Ne on "kääntyilleet" jo lähes 3 vuotta kesäkuusta 2023 talousoikeiston puheissa, ja vain niissä.
Puolet pois kulutuksesta jonka käytin rahaa ennen yritysten ahneusinflaatiota ja kaikki korkeakorkoiselle tilille. Jos työt loppuvat lähden ulkomaille säästöineni.
Opintolainan lyhensin pois ylimääräisillä lyhennyksillä. Ja pidän kynsin ja hampain työpaikastani kiinni vaikka en viihdy.
Vierailija kirjoitti:
"Miten olet varautunut lamaan?"
Kulutuksen jarrulla kesäkuusta 2023 alkaen.
Mä aloitin kulutuksen jarrun jo tammikuussa 2023. Ysärin laman aikaan olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla eli vaikka rahaa ei paljon ollutkaan, aikaa oli sitäkin enemmän. Oli aikaa juosta tarjousten perässä ja aikaa tehdä itse ruokaa, vaatteita jne. Kahden pienen lapsen kanssa ei mitään kodin ulkopuiolisia harrastuksia ollut vaan iltaisin lasten mentyä nukkumaan luin kirjoja, katselin telkkaria, opmpelin vaatteita jne. 3 vuotta sitten lyhensin työaikani vain 3-päiväiseksi työviikoksi, joten aikaakin oli taas enemmän. Viime syyskuussa lopetin sitten työnteon kokonaan. Nyt pienten lasten sijasta on vain kissa ja koira, mutta olen ihan tyytyväinen "lamaelämääni". Ihan hyvin voisin laseka elintasoani vaikka 1960-luvulle. Tosin nykypäivänä kyllä tarvitsee nettiyhteyden asioiden hoitamiseen, mutta noin muuten en oikeastaan tasvitse mitään sellaista, mitä ei ollut jo 1960-luvulla.
Johan Suomi ollut lamassa viimeiset parikymmentä vuotta. Hinnat jatkaa vaan nousemistaan, kunnes tavalliset suomalaiset napsahtaa.
Käteistä on joku 40000 euroa. Wc paperia 300 rullaa. Klapeja on varastossa.
Syksyllä 2025 oli vielä paljon uutisia työvoimapulasta.