Miten olet varautunut lamaan?
Miten olet varautunut lamaan?
Kommentit (58)
Uskoisin että pahin alho on takanapäin, pakkohan tämän on alkaa tästä pikkuhiljaa helpottaa noin niinkuin valtakunnan tasolla. Mutta omassa elämässäni olen aivan jäänyt koukkuun pihistelyyn! Se on tosi kivaa. En tuhlaa enää ylimääräistä niin tiedän ettei mun tarvitse raataa töissä hautaan saakka.
Juuri noin toimittiin 1970-luvulla, kun Suomessa ei ollut töitä, kamat jenkikassiin ja Ruotsiin tai Norjaan, josta heti löytyi työtä ja kunnon palkkaa. Hyvät muistot jäi noista ajoista. Suomeen ei olisi ikinä kannattanut palata, kaduttaa.
Korjataan: Miten olet varautunut Persujen ja Trumpin aiheuttamaan lamaan?
En ole ottanut lainaa. Ainoan lainani, opintolainan maksoin pikavauhtia pois valmistumisen jälkeen. Minulla ei ole mitään isoja pakollisia kuukausittaisia menoja, joten huonon paikan tullen pystyn elää hyvin pienellä. Olen tietysti säästänyt myös paljon, mutta tekisin niin ilman lamaakin. Nyt yritän myydä tavaroita pois halvalla, ennen kuin markkinoilla on liikaa suurten ikäluokkien kamaa eikä millään ole mitään arvoa.
Ei tarvitse valmistautua muiden aiheuttamaan lamaan ja rappioon mitenkään.
Mahdollisimman paljon tukia hakuun tietysti
7 luottokorttia olen kerännyt. Kyllä näillä hetken aikaa höylää menemään.
Meillä säästetty 20 vuotta. Ruokatarvikkeissa, herkuissa, hygienia, taloustavara + muut perustarpeet ei tarvitse säästellä.
Kalliit turhikkeet pois kuten mm. matkustelu, lemmikit, sisustuksen uusiminen, kulutetaan kuluvat huonekalut loppuun, ravintolat, hintavat muut harrastukset jne. mistä kallista laskua voi tulla. Nuorena näihin tuli törsättyä.
Keski-iässä sitä alkoi ajattelemaan kuinka paljon pitäisi olla säästöjä työttömyyden ja sairauden varalle ettei heti UO ovella eikä tarvitse muuttaa kerrostaloon tai korpeen rötisköön.
Kykyni varautua suuriin taloudellisiin romahduksiin on hyvin rajallinen ja heikko, tiedostan sen hyvin. Olen omaishoitaja, joten palkkani on suunniteltu jonkun muun toimesta niin että kaupunki maksaa aivan minimikorvauksen (vaikka työlläni korvaan useaa palkallista sote työntekijää, säästän valtion resursseja tuhansia euroja joka kuukausi ja helpotan hoivakriisiä) ja suurinosa toimeentulostani koostuu sitten sosiaalietuuksista. OrpoPurra leikkasi heti kättelyssä jälkimmäisestä 300€/kk. Sen jälkeen peruselämiseen ja omaishoidettavan erityiskuluihin on kokolailla mennyt se mikä on tullutkin, kun kaikki on vieläpä kallistunut hurjasti. Ei mitään mahdollisuutta säästää isompiin peruselämisen tarpeisiin kuten pesukoneeseen tai muuttoon. Omistusasunnot, autot ja muut mikä on yleensä ollut Suomessa normi, on täysin saavuttamattomissa, en edes ajattele sellaisia. Tämä on 24/7 työtä, joten vaikka töitä olisi, en pysty työllistymään kodin ulkopuolelle omaishoitajuuden päälle. Vaikka tämä yksi Kokoomuksen kalkkuna sanoikin että hoidettavat (lapset, vanhukset, vammaiset) voi ottaa mukaan töihin, että tämä oli joskus muka normi, niin voitte varmaan kuvitella sen palkkausinnon työnantajien puolelta. Hoidettavan olemassaolo on aina nähty vain esteenä palkkaukselleni.
Ainoa mikä helpottaa resilienssiämme taloudellisia haasteita vastaan on se että olemme aina eläneet tulojen mukaan, eli mitään lainaa ei ole otettu tai muutenkaan eletty leveästi. Ja henkinen resilienssi, kun on tottunut siihen että on vaikeaa. Synnyin 90-luvun laman aikana ja valmistuin taantumassa, joten tämä on jo kolmas (neljäs jos ei lasketa jatkumoksi koronasta) talouskriisi elämässäni. Köyhäilyyn on totuttu.
Jos parhaansa tekemisestä huolimatta päädymme kadulle niin ainakin löytyy talviretkeilyvälineet ja selviytymistaitoja. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin! Töitä on!
Osa-aikaista vuokratyötä 11e tuntipalkalla.
Muuta ei ole Noista vuokratöistäkin jo kilpaillaan.
Ei ole mitään työtä vai luuletko ettei puoli mijoonaa työtöntä menisi. Paljon haittaa jatkuvana virtana maa hanmuutto jokaiseen paikkaan on vähintään satoja hakijoita, eikä työttömät edes kelpaa.
"Ihmisillä maksuvaikeuksia.
Taloyhtiöitä voi mennä konkurssiin."
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse valmistautua muiden aiheuttamaan lamaan ja rappioon mitenkään.
Mahdollisimman paljon tukia hakuun tietysti
1.5. lakkaa työttömyyskorvaus kaikilta ja tilalle jää toimeentulo/yleistuki johon ei ole oikeutettu 200 000 työtöntä ei saa.
Taloyhtiön konkurssissa menettää asunnon, mutta asuntovelka pitää silti maksaa pankille.
Olen varautunut säästämällä kivan puskurin. Sillä pärjään useamman vuoden, vaikka ei olisi mitään tuloja tai tukia.
Vierailija kirjoitti:
Ai ollaanko me päästy ysärin lamasta joskus pois?
😂😂😂😂
En mitenkään. Jäin juuri työttömäksi ja nyt opettelen elämään tonnin nettotuloilla ja etsin halvempaa asuntoa. Myös puhelinliittymän vaihdan halvempaan heti kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että pahin alho on takanapäin, pakkohan tämän on alkaa tästä pikkuhiljaa helpottaa noin niinkuin valtakunnan tasolla. Mutta omassa elämässäni olen aivan jäänyt koukkuun pihistelyyn! Se on tosi kivaa. En tuhlaa enää ylimääräistä niin tiedän ettei mun tarvitse raataa töissä hautaan saakka.
Tuhlaan kyllä mutta rahat eivät hyödytä suomea
Siis ravintolassa käyminen on turhike, mutta ilmeisesti omakotitalo asuminen ei? Molemmat ovat kalliita mukavuusasioita, leveästi elämistä, eivät mitään pakollisia. Sillä kerrostaloasumisella (vrt. ok-talon juokseviin kuluihin) olisit säästänyt jo sen verran ettei edes satunnainen ravintolassa tai lomalla käyminen tuntuisi missään.
Mutta jokainen päättää miten tuhlailee rahojaan. Ei vaan voi kehua miten säästäväisesti elää jos leveilee asumisellaan.
Osa-aikaista vuokratyötä 11e tuntipalkalla.
Muuta ei ole Noista vuokratöistäkin jo kilpaillaan.