60-vuotiaan Pekan mielestä mukavaa elämää voi elää, kun tienaa bruttona 6000 euroa
"Tämä summa riittäisi Pekan sanoin ylläpitämään "normaaleja elämään kuuluvia asioita"
Missä todellisuudessa nää vanhukset elää? :D Itse eläisin herroiksi, jos saisin edes 1 500 euroa kuukaudessa.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000011853314.html
Kommentit (64)
No ihan vaikka jos tulee putkiremontti se vie aivan älyttömästi rahaa. Se raha tuo just sitä turvallisuutta, että jos jotain isompaa sattuu niin siitä selviää ilman suurempaa stressiä ja ongelmia. Tai jos vaikka tulee useamman tonnin eläinlääkärilasku niin ei tarvitse mistä siihen saa rahat.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ostamassa vaikka uutta autoa, niin keskiverto auto maksaa noin 20 000 - 30 000 euroa. Premium-mallit taas maksavat 30 000 - 50 000 euroa ja enemmän. Kyllä 1500 euron tuloilla saisi aika kauan kitkutella, ennen kuin pystyisi edes ostamaan tuon halvimman mallin.
Jos on tuollaisella palkalla, ei varmaan tarvitse uutta autoa mihinkään.
Mut tää on just tätä, loiset itkemässä kun työssäkäyvät pääsee etelänmatkalle mutta he ei.
Vierailija kirjoitti:
EK:n Johtaja kun lukee tuon niin varmaan kuolee nauruun.
Tienaa kuitenkin yli viisinkertaisesti tuon.
Köyhälle pummille se taas on valtava summa!
Mä olen köyhä, en pummi tosin. Kyllä tuo summa toisi toki paljon parannusta elämääni, mutta en minä tuota kuitenkaan valtavana summana pidä.
Vai niin. Elän ihan mukavaa elämää n. 1400 eurolla (netto). Pekka ei sitten siihen pystyisikään!
6000 brutto on nettona noin 4000.
Vierailija kirjoitti:
Reilusti alle. 7500 on noin 4k nettona
Aliarvioit verotuksen tuolla tasolla.
Pekka on ihan oikeassa. Suomalaiset on vaan ihan perkuleen köyhiä noin keskimäärin ja nauttivat vähävaraisuudesta. Ei noilla kuuden tonnin bruttotuloillakaan pääse mihinkään suureen luksukseen Suomen verotuksella, mutta olisi ainakin jotain tallessa pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saisit 1500 euroa kuukaudessa käyttörahaa kelan ja sosiaalihuollon maksamien asumiskulujen ym päälle?
Ei kun yhteensä 1 500 euroa. Mun vuokra on 325 euroa, joten jäisi vielä reilusti käyttörahaakin.
Ap
Tuolla vuokralla et taatusti asu hyvällä alueella suuressa kaupungissa ja kämppäsi on todennäköisesti pieni/huonokuntoinen/vaatimaton.
6000 euron bruttotulo ei ole mikään ihmeellinen asia Suomessa nelihenkisen perheen vanhemmalle asiantuntijahommissa pk-seudulla. Ja puhui vielä että elää mukavasti. Jos sulla 6000 € kuukausipalkka, niin vaikka lomarahat laskisi mukaan, niin nettotulo kuussa jää alle 4000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä taas yliarvioit verotuksen roimasti. Minulla on brutto 6500 ja netto 4100 ilman mitään vähennyksiä.
Verotus toki vaihtelee kunnittain (minä asun Espoossa ja kuulun kirkkoon), mutta Suomessa missään kunnassa 7500 euron bruttopalkasta ei mene veroja niin paljon, että netto olisi vain 4000 euroa, ellei sitten ole auto- tai asuntoetua.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset n. 3915 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Elän ihan mukavaa elämää n. 1400 eurolla (netto). Pekka ei sitten siihen pystyisikään!
No Pekalla on ilmeisesti aika erilainen käsitys mukavuudesta kuin sinulla. Ja miksi Pekan pitäisikään pystyä elämään 1400 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saisit 1500 euroa kuukaudessa käyttörahaa kelan ja sosiaalihuollon maksamien asumiskulujen ym päälle?
Ei kun yhteensä 1 500 euroa. Mun vuokra on 325 euroa, joten jäisi vielä reilusti käyttörahaakin.
Ap
Ja sillan alla voisi asua ilmaiseen. Onko se sitten erityisen mukavaa ja tavoittelemisen arvoista elämää on sitten täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen helsinkiläinen, ansaitsen 6250 euroa kuussa bruttona ja nettopalkkani on juurikin lähes tasan 4000 euroa kuussa. Olen kahden teinin yh, joten eipä noilla tuloilla silti juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Pekalla on ilmeisesti aika erilainen käsitys mukavuudesta kuin sinulla. Ja miksi Pekan pitäisikään pystyä elämään 1400 eurolla?
Onko ikinä tullut mieleesi, että pienituloisius ei tarkoita, että on köyhä? Nimityäin en ole todellakaan vaan melko varakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ikinä tullut mieleesi, että pienituloisius ei tarkoita, että on köyhä? Nimityäin en ole todellakaan vaan melko varakas.
Niin no ethän sinäkään silloin elä pelkästään niillä 1400 euron tuloilla. Tottakai sitä pystyy elämään vaikka miten pienillä tuloilla jos on muuta varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt kenenkin mielestä on mukavaa. Hienoa, että sinun mielestäsi 1400€/kk on mukavaa.
Eläminen on kallista. ei siitä mihinkään pääse. Mun viime parin viikon menot: vakuutusmaksu 1600 eur, vuoden vastikkeet 700 eur, kaukolämpölasku 550 eur, 2 kk sähkölasku 500 eur.
Tollaset tulot olis ahdistavia. Pitäisi hommata auto ja työllistyis paremmin kun jäisi säästöä. Kun tienaa 1400e kk. Niin ei ole koskaan varaa mihinkään ja ei ole varaa myöskään käydä töissä pätkissä vuoden aikana. Mitä vähemmän tienaa niin sitä heikompi työteho kun pitää säästää syömisistä ja menoista. Kuusitonnia olisi kauhee vastuun paikka. Pitäisi raahautua autokouluun aikapoikana ja ostaa vaatteita ja ryhdistäytyä. Päihdeongelmakin voisi tulla, kun olisi varaa juoda vihdoinkin. Parempi olla pätkätöissä ja työttömänä enimmäkseen. Kuudella tonnilla pitäisi miettiä perheenkin perustamista ja kaveripiirejä. Yksin on kuitenkin suhteellisen lunkkia olla ja ei ole vastuuta mistään kun ei ole varaa mihinkään.
Siinä onkin hamelisää