Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi

Vierailija
03.03.2026 |

"Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi" 

Siis eihän tämä otsikko ole totta. Ihan törkeä click bate otsikko!

Voihan sitä opiskella alemmillakin tuilla.

Sitten artikkelin kuvatekstissä sanotaan: "Helmikuun alussa astui voimaan lakimuutos, jonka jälkeen ei ole enää mahdollista opiskella ja saada täyttä toimeentulotukea".

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla opintokuukaudet loppuu, koska olin nuorena ammattikorkeassa joka jäi kesken kun menin töihin. Mulla ei ainakaan mt ongelmat olleet syy opintojen venymiseen vaan tein liikaa töitä. Kun olisi pitänyt vaan keskittyä niihin opintoihin. 

Vierailija
62/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei ole kykenevä tavoiteajassa suorittaan opintojaan niin ihan turhaan tekohengittää jollekin tutkintoa toimeentulotuella. Ja monesti se tutkinto silti jää kesken.... Tiedän näitä tapauksia, mt-ongelmia ja hillutaan korkeakoulun kirjoilla vaikka järkevintä olisi lopettaa opinnot ja ruveta vaan rohkeesti toimeentulotuella elämään(vaikka ihmiset paheksuis).

Jos eka opiskeluvuosi jo mennyt plörinäksi niin turha sitä on jatkaa. Parempi keskittyä oman mielenterveyden parantamiseen ja onneksi sitä toimeentulotukea saa, ja siinä jopa ihmisen rahatilanne parane jos opiskelijasta vaihtaa työttömäksi toimeentulotuella eläjäksi.

Eihän näissä yleensä ole kyse mistään pitkittäjistä vaan ihan tavan ihmisistä, jotka ovat suorittaneet yhden tutkinnon ja tarvitsevat uuden, kun maailma on muuttunut ja aikuiskoulutustuki ym. järkevämmät vaihtoehdot lakkautettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoja pitää ensisijaiesti rahoittaa lainalla ja opintorahalla ei toimeentulotuella.

Sattuuko se päähän fyysisenä kipuna, jos on noin tyhmä kuin sinä? Tuossahan oli kyseessä tilanne, jossa opintotukea ei enää saa. Se on äärimmäisen tiukkaan rajoitettu eikä kestä yhtään virhevalintaa opiskelijalta tai ne kuukaudet loppuvat kesken. Ja kun opintotukikuukaudet loppuvat kesken, ei saa enää opintolainkaan. Tuosta aivovaurioisesta paasauksestasi ei siis ole tähän mitään apua.

Vierailija
64/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintoja pitää ensisijaiesti rahoittaa lainalla ja opintorahalla ei toimeentulotuella.

Sattuuko se päähän fyysisenä kipuna, jos on noin tyhmä kuin sinä? Tuossahan oli kyseessä tilanne, jossa opintotukea ei enää saa. Se on äärimmäisen tiukkaan rajoitettu eikä kestä yhtään virhevalintaa opiskelijalta tai ne kuukaudet loppuvat kesken. Ja kun opintotukikuukaudet loppuvat kesken, ei saa enää opintolainkaan. Tuosta aivovaurioisesta paasauksestasi ei siis ole tähän mitään apua.

Kun tukikuukaudet on käytetty voi opiskelua rahoittaa säästöillä, töitä tekemällä tai puolison tai perheen  tuella.

Vierailija
65/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä joudutaan harkitsemaan, joutuuko nuori lopettamaan lukion, kun täyttää 18v. Käy nelivuotista lukiota ja on vielä alkuvuodesta syntynyt, joten velkataakka kasvaisi ikään nähden isoksi jo ennen varsinaisia opiskeluja.

Eikö hän voi jatkaa lukiota kotona asumalla? Ei muutkaan nuoret silloin yleensä tukia saa.

Etkö käsitä? Olen työtön ja olemme nyt lisäksi toimeentulotuella, minä ja lapsi. Pian nuoren laina katsotaan perheen tuloksi. Siis 850e lainaa. Vaikka ei nostaisi sitä. Totta kai hän saa asua kotona, mutta kun se ei tässä nyt auta mitään.

Vierailija
66/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä osa jankuttaa vain opintolainasta, niin tämä tarkoittaa nyt opiskelijoita, joilla esim. tukikuukaudet on käytetty. Ja ei, heidän toimeentulotukeaan ei hylätä vain sen perusteella eikä ole aiemminkaan hylätty. 

Vierailija
67/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tukikuukaudet on käytetty voi opiskelua rahoittaa säästöillä, töitä tekemällä tai puolison tai perheen  tuella.

Ei jessus, onko noin tyhmä ihminen kuin sinä oikeasti olemassa? Miten joku voi olla noin vaikeasti vajaa? Kyse oli toimeentulotuesta. Mitään säästöjä ei voi olla, koska toimeentulotukea ei myönnetä lainkaan, jos on säästöjä. Ja puoliso olisi varmaan jutussa mainittu, jos sellainen voisi elättää ja sekin estäisi jo lähtökohtaisesti toimeentulotuen. Eikä kaikilla tai luultavasti edes useimmilla ole vanhempia, joiden kukkaro kestää kovin pitkää elättää tuolla tavalla. 

Olet kyllä käsittämätöntä oksettavaa i h m i s p a s k a a sanalla sanoen. Hitto että sitä toivoo, että kaltaisellesi vihattavalle sonnalle käy ihan pohjattoman huonosti. Ansaitsisit ihan minkä tahansa surkean kohtalon. 

Vierailija
68/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä merkitsee liki 19000 euron velkataakkaa meidän lukiolaiselle. On alkuvuodesta syntynyt ja nelivuotinen lukio.

Vierailija
69/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä joudutaan harkitsemaan, joutuuko nuori lopettamaan lukion, kun täyttää 18v. Käy nelivuotista lukiota ja on vielä alkuvuodesta syntynyt, joten velkataakka kasvaisi ikään nähden isoksi jo ennen varsinaisia opiskeluja.

Eikö hän voi jatkaa lukiota kotona asumalla? Ei muutkaan nuoret silloin yleensä tukia saa.

Etkö käsitä? Olen työtön ja olemme nyt lisäksi toimeentulotuella, minä ja lapsi. Pian nuoren laina katsotaan perheen tuloksi. Siis 850e lainaa. Vaikka ei nostaisi sitä. Totta kai hän saa asua kotona, mutta kun se ei tässä nyt auta mitään.

Oma lapseni on vasta 17-vuotias lukiolainen, ja olen miettinyt, miten asiat menevät sitten kun täyttää 18. Lasketaanko opintolaina tuloksi koko perheelle vai vain hänelle itselleen? Eli vähentäisikö se laina myös esim. vanhemman saamaa toimeentulotukea?

Vierailija
70/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luotu sellainen systeemi kuin polkuopinnot.

Näihin ei saa opintolainaa eikä opintotukea, toimeentulotuella on eletty.

Nyt idioottimaisesti helmikuussa tt-tuki lopetettiin, olisivat jatkaneet edes toukokuun loppuun, moni olisi silloin otettu oikeaksi opiskelijaksi, jolla oikeus opintotukiin.

Vierailija
71/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä merkitsee liki 19000 euron velkataakkaa meidän lukiolaiselle. On alkuvuodesta syntynyt ja nelivuotinen lukio.

Ihan kohtuutonta!

Vierailija
72/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin samaa jo 2  vuotta sitten. Olin sopinut työkkärin kanssa että saan opiskella koska olin ollut pitkään työtön. No sitten tuli kirje että pitää lopettaa opiskelu tai tuet katkee. Ehdin 3 kk opiskella merkonomiksi. Eipä sitten opiskella.

Vierailija
73/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on vasta 17-vuotias lukiolainen, ja olen miettinyt, miten asiat menevät sitten kun täyttää 18. Lasketaanko opintolaina tulo

Vaikka hakisi omalla hakemuksella. Äidin tuet pienenevät joka tapauksessa niin paljon, että hän ei yksin selviä vuokrasta, kun se lasketaan nyt yhden henkilön rajoilla, eikä kahden. Opiskelija kun ei asumistukea saa, vain satasen opintorahan. Meillä nuori joutuu varmaan lopettamaan lukion. Millä me maksamme vuokran?

Vierailija
74/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tää on järkkyä, kun ei opinnot syksyllä aloittaessa tällaisesta ollut tietoa.

Koko syksy ja tammi-helmikuun opinnot meni nyt ihan hukkaan.

Vierailija
75/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja myös se, että silloin kun sinä aikanaan opiskelit yliopistossa ja siivosit niin silloin työtahti oli inhimillisempi. Koko siivousala oli täysin erilainen. Siellä siivousalalla ihmiset nykyään palaa loppuun. Se ei ole enää yhtä kiva työ. 

Luuletko että se on joskus ollut kivaa? Mä oon jo vanha ja kun nuorena olin siivoushommissa opiskelijana, muistan kun vakituiset uupuneet siivoojat manaili sitä etteivät he voi jäädä burnoutin takia saikulle, kun työehtosopimuksen mukaan (?) sitä koodia vasten ei saa palkkaa sairausloman ajalta. Pomo, joka oli kiva ja osallistui myös käytännön siivoukseen, totesi että jos burniksen takia sais palkallista saikkua niin kaikkihan sillä olisivat.

Vierailija
76/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

73: Lainaus ei onnistunut, mutta piti kommentoida, että tuo on kamala tilanne. Lukiolaisen pitäisi saada opiskella ilman lainanottopakkoa.

Vierailija
77/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kopioida jutun? 

Oma tilanne on, että tuet on käytetty loppuun pian. Jää vielä puolen vuoden opinnot, jotka olin aikonut tehdä toimeentulotuella. Töitä ei ole, ehtisin kyllä tehdä ja haen koko ajan.

Oman kokemukseni mukaan jos ala on työllistävä ja on noin pienestä kiinni, niin Kela kyllä myöntää lisäkuukausia. Itse sain puoli vuotta samaisesta syystä.

Näin se on aikaisemmin ollut. Näin minuakin on ohjeistettu vielä syksyllä. Mutta nyt tuli tuo uusi muutos... 

Vierailija
78/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä osa jankuttaa vain opintolainasta, niin tämä tarkoittaa nyt opiskelijoita, joilla esim. tukikuukaudet on käytetty. Ja ei, heidän toimeentulotukeaan ei hylätä vain sen perusteella eikä ole aiemminkaan hylätty. 

Niin tuossa jutussa nyt kuitenkin taidetaan väittää. Että täytyy lopettaa opinnot ja ilmottautua työkkärin listoille.

Vierailija
79/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan menee. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.

Hallituksen tulisi uudistaa sitä niin että loisiminen vähenee.

Vierailija
80/117 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan menee. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.

Hallituksen tulisi uudistaa sitä niin että loisiminen vähenee.

Nythän tuo muutos pakottaa opiskelijat loisimaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän