Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi

Vierailija
03.03.2026 |

"Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi" 

Siis eihän tämä otsikko ole totta. Ihan törkeä click bate otsikko!

Voihan sitä opiskella alemmillakin tuilla.

Sitten artikkelin kuvatekstissä sanotaan: "Helmikuun alussa astui voimaan lakimuutos, jonka jälkeen ei ole enää mahdollista opiskella ja saada täyttä toimeentulotukea".

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän nyt hieman asiaa sivuten...Olen opiskellut aikanani 6 vuotta tiukasti yliopistossa. Kaikki! lomat oli duunia tehtävä, mitä ikinä sattuikin saamaan. Kukaan ei silloin inahtanutkaan, ettäkö opiskelija tarvitsee kesälomaa. Eikä sitä tarvittu. Joskus siivottiin lukukauden aikana öisin tehtaassakin. Eikä yksikään meistä narissut burn outeista. 

Olen opiskellut 2 tutkintoa niin että tehnyt töitä osittain opintojen ohella ja kyllä se vaan on raskasta. Ehkäpä asiat mitä ennen opetettiin olivat vähemmän kuormittavia sitten, mutta kyllä se parikin yövuoroa opintojen päälle viikossa laittaa aivot niin solmuun, ettei todellakaan ole täydessä terässä luennoilla tai tehtäviä tehdessä ja se näkyy tuloksissa. Ei siinä ole mitään järkeä sinänsä, tässä on taas kyse vaan siitä että korkeakoulutus pyritään palauttamaan takaisin eliitille: köyhillä ei ole varaa opiskella ja joutuvat siksi lyhyisiin ja helppoihin ammattikoulutuksiin, missä voi sitten ehkä ehtiäkin tehdä töitä ohessa

Töitä ei voi tehdä mitenkään 1-2h päivässä vaan yleensä vuorot ovat vähintään 4-6h. Siihen 8h opinnot päälle. Vuorotyö voi sijoittua iltaan, yöhön tai aamuyöhön. Olin usein puolilta öin kotona, jonka jälkeen piti vielä syödä ja aamulla pitikin sitten olla jo 7 valmiina lähdössä kouluun, joka oli toisella paikkakunnalla, missä ei ollut opiskelija-asuntoja. Onneksi olin saanut sentään auton käyttööni, muuten tuokin olisi ollut täysi mahdottomuus

Toisten opintojen aikana oli muita tuloja, mutta jouduin silti tekemään osan aikaa töitä ja nämä olivat aamuyöllä. Unirytmi oli koko ajan sekaisin kun piti välillä herätä joskus 1 aikaan ja välillä eli normirytmissä. Tämä oli vielä pahempi kuin tuo myöhäinen iltatyö, sillä noin lyhyt yöuni syö seuraavan päivän aivokapasiteetin lähes kokonaan

Vierailija
22/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja en todellakaan aio lopettaa opintoja, typerintä mitä olen koskaan eläissäni kuullut. Joku järki  ja vastuu noissa klikki otsikoissakin pitäisi olla. Opiskelen opintotuella ja lainoilla, se ei välttämättä riitä kuitenkaan kattamaan kesäkuukausien menoja. Joten siksi opikselija voi tarvia kokonaan tai osittain toimeentulotukea kesäkuukausilta. Opiskelija tarvitsee myös lomaa jossakin vaiheessa koska opiskelu on raskasta ja moni lopettaa kesken opinnot kun väsyy. Opiskelu aikana olisi hyvä keskittyä pääsääntöisesti opiskeluun jos on päätoiminen opiskelija ja tähtää tukintoon eli on tutkinto opiskelija. Opiskelijoiden loman tarpeesta kesäaikana ei puhuta tarpeeksi. Mietippä hetki jos opiskelet vaikka amattikorkeassa tai yliopistossa 5 vuotta ja olet koko ajan koulussa, ja kesä töissä koko kesän niin eihän siinä pääse missään vaiheessa elimistö palautumaan vaan seurauksena voi olla burn out, koulun keskeytys ym ym. Opiskelij

Höpö höpö. Vähän sisua peliin niin onnistuu mainiosti. Itse opiskelin yli kuusi vuotta putkeen ja aloitin työt suoraan koulusta. Ensimmäinen kesäloma minulla oli vuoden työssäolon jälkeen eli yli seitsemän vuotta mentiin ilman lomia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että opintotukea täytyy hakea, koska toimeentulotuki on paljon isompi kuin opintotuki ilman lainaa. Ymmärrän myös pienen vähennyksen toimeentulotukeen, koska opiskelijat on kuitenkin oikeutettuja moniin opiskelija-alennuksiin. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että ihmisiä estetään tuolla tavalla suorittamasta opintojaan loppuun asti.

Vierailija
24/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän nyt hieman asiaa sivuten...Olen opiskellut aikanani 6 vuotta tiukasti yliopistossa. Kaikki! lomat oli duunia tehtävä, mitä ikinä sattuikin saamaan. Kukaan ei silloin inahtanutkaan, ettäkö opiskelija tarvitsee kesälomaa. Eikä sitä tarvittu. Joskus siivottiin lukukauden aikana öisin tehtaassakin. Eikä yksikään meistä narissut burn outeista. 

Olen opiskellut 2 tutkintoa niin että tehnyt töitä osittain opintojen ohella ja kyllä se vaan on raskasta. Ehkäpä asiat mitä ennen opetettiin olivat vähemmän kuormittavia sitten, mutta kyllä se parikin yövuoroa opintojen päälle viikossa laittaa aivot niin solmuun, ettei todellakaan ole täydessä terässä luennoilla tai tehtäviä tehdessä ja se näkyy tuloksissa. Ei siinä ole mitään järkeä sinänsä, tässä on taas kyse vaan siitä että korkeakoulutus pyritään palauttamaan takaisin eliitille: köyhillä ei ole varaa opiskella ja joutuvat siksi lyhyisiin

Hyvin kuvattu, ja tällainen elämänrytmi on täysin mahdoton jaksettava vähän varttuneemmalle ihmiselle, jolla on ehkä lapsiakin, mutta alaa pitäisi uusi tutkinto opiskelemalla vaihtaa työllistyäkseen. Tämä koko ajan kasvava joukko halutaan ilmeisesti syrjäyttää yhteiskunnasta.

Vierailija
25/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että opintotukea täytyy hakea, koska toimeentulotuki on paljon isompi kuin opintotuki ilman lainaa. Ymmärrän myös pienen vähennyksen toimeentulotukeen, koska opiskelijat on kuitenkin oikeutettuja moniin opiskelija-alennuksiin. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että ihmisiä estetään tuolla tavalla suorittamasta opintojaan loppuun asti.

Juuri tämä. Ongelma olisi voitu ratkaista jollain kohtuullisella ja järkevällä tavalla. Tämän valtavan yhteiskunnallisen murroksen keskellä on aivan vihoviimeistä typeryyttä, että ihmisten uudelleensijoittautumista yhteiskuntaan helpottamisen sijaan vaikeutetaan.

Vierailija
26/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelin tolleen -40 % tt-tuella. Opiskelin 3 tutkintoa ja sain töitä. Vak juu vaan Suomelle ja Suomen politiikalle.

Ei sinun toimeentulotukea joka kuukausi leikattu etkä sinä ole kolmea tutkintoa opiskellut.

Vierailija
27/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä typerä otsikko.

Vierailija
28/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin mielelläni uutta opintolainaa, mutta toiseen tutkintoon ei ole mitään tukirakenteita kun on käyttänyt kauan sitten tukikuukaudet. Pitäisi olla jokin valtion tukema lainasysteemi alanvaihtajille, kun aiemman alan työllisyys on romahtanut alta muutosten myötä.

Vierailija
29/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintoja pitää ensisijaiesti rahoittaa lainalla ja opintorahalla ei toimeentulotuella.

Ennenkin oli niin, että ensin pitää nostaa opintolaina ja sitten vasta saa toimeentulotukea. Mitä nämä opiskelijat siis ovat, sellaisia jotka ovat nostaneet koko opintolainan ja edelleen opiskelevat?

Esimerkiksi ihmisiä, joilla on alla sellainen tutkinto, jolla ei (enää) ole kysyntää työmarkkinoilla, ja haluavat opiskella uuden ja käyttökelpoisemman. Silloin ei yleensä ole oikeutta opintotukeen. 

Vierailija
30/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kopioida jutun? 

Oma tilanne on, että tuet on käytetty loppuun pian. Jää vielä puolen vuoden opinnot, jotka olin aikonut tehdä toimeentulotuella. Töitä ei ole, ehtisin kyllä tehdä ja haen koko ajan.

Vierailija
31/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei voi olla noin yksinkertaisi, että ne ei viitsi miettiä ja pohtia asioita yhtään itse vaan kaikki vastaukset pitää antaa valmiina, siis opintolaina menee etenkin lapsiperheellisellä elämiseen talvella silloin kun opiskelee eikä se riitä enää kesäksi edes vuokrien/asuntolainojen maksuun. Opintolaina on laskettu siten, että saat opintokuukausina katettua elinkustannuksesi eli ruuan, laskut ym. Ei kesäkuukausille. Ja no viime kesänä opiskelin kesällä eli se kulutti tukikuukausia ja hain toimeentulotukea vain yhdelle kuukaudelle. Mutta ensi kesänä en voi opiskella kesällä, koska en voi käyttää kaikkia tukikuukaisia kesällä. Mulla isot tavoitteet, kuten väitöskirjan kirjoittaminen tulevaisuudessa joten keskityn  nyt pääsääntöisesti asiantuntijuuteni kehittämiseen, en ala siivota yötämyöten nurkkia enää tälläiällä samoin kuin nuorena tein. Energiaa pitää riittää myös lapsen hoitoon. Eli uni on myös niin tärkeää, että nukun yöllä sen 6-7 tuntia. Sillä varmista pitkäkestoisen vakaan tasapainoisen jaksamisen. Vältän loppuunpalamista. 

Vierailija
32/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kopioida jutun? 

Oma tilanne on, että tuet on käytetty loppuun pian. Jää vielä puolen vuoden opinnot, jotka olin aikonut tehdä toimeentulotuella. Töitä ei ole, ehtisin kyllä tehdä ja haen koko ajan.

Onko tämä sinulla ensimmäinen tutkinto?

Vierailija
33/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiusaamista, että käsketään niiden ihmisten mennä siivoamaan jotka ovat jo siivonneet ja sillä tontilla hommansa nuorena hoitaneet.  Tehdäänkö tuota jotenkin tahallaan, että samat ihmiset joutuisi olemaan aina niitä ketkä vaan siivoaa ja siivoaa. Nyt on nuorempien vuoro. Se on kyllä hyvä alku,  mutta jossakin vaiheessa on hyvä mennä eteenpäin jos on lukupäätä. 

Vierailija
34/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alle 25- vuotiaan työttömyysturva.

Alle 25-vuotiailla on velvollisuus hakea koulutukseen, jos ei ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta."

https://www.tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyot…

Vierailija
35/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 25-vuotiailla on velvollisuus hakea koulutukseen, jos ei ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta."

Opiskelija ei saa toimeentulotukea, jos ei nosta täyttä opintolainaa.

Vierailija
36/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija saa asumislisää jota saa vain opiskelukuukausilta.

Silloin opiskelija voi  saada asumistukea, jos hänellä on lapsi.

Vierailija
37/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Kelan ohjeissa ei lue, että opintolainaa on pakko nostaa. Se vaan huomioidaan tulona täysimääräisesti ja toimeentulotuki määräytyy sillä perusteella. Välttämättä ei jää paljon makseltavaa. Lisääköhän tämä jälleen tahallisia luottohäiriömerkintöjä? Ainoa keino saada laina pois pelistä on saada pankki jättämään takaus myöntämättä. Pitää vaan olla aika isot häiriömerkinnät riesana, että näin toimivat. Joku pieni kirjastolainoista tullut ulosottomerkintä ei välttämättä asiaan vaikuta.

Vierailija
38/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Kelan ohjeissa ei lue, että opintolainaa on pakko nostaa. Se vaan huomioidaan tulona täysimääräisesti ja toimeentulotuki määräytyy sillä perusteella. Välttämättä ei jää paljon makseltavaa. Lisääköhän tämä jälleen tahallisia luottohäiriömerkintöjä? Ainoa keino saada laina pois pelistä on saada pankki jättämään takaus myöntämättä. Pitää vaan olla aika isot häiriömerkinnät riesana, että

Ei sitä tt-tukea paljon saa, jos ei nosta lainaa. Ja valmistumisen jälkeen pitää opintolainaa maksaa heti, vaikka ei saisikaan töitä. Opintolaina ei ole meno tt-tuessa kuten ei mikään muukaan laina.

Vierailija
39/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Vierailija
40/62 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Lopeta nyt näiden typerien linkkien jakaminen. Ei liity asiaan mitenkään tämäkään, eikä tuo edellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme