Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei ymmärrä että TÖITÄ EI OLE

Vierailija
03.03.2026 |

Siis kaikille. Jankataan että tee paremmin, ole parempi. Mutta se ei riitä kun jokaista paikkaa hakee + 1000 ihmistä.

1000 työttömästä vain 1 saa työpaikan. Näiden jankkaajien mielestä 999 olisi pitänyt tehdä paremmin.

Trollaako nämä tyypit, ovatko vain kiusaajia vai elävätkö yhä jossain 80-luvulla?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalistien porbakantaa ! Tyätä kyllä on jokasele. Pitää vaan viittii otta ittiään niskasta kinne ja mennä työhö !

SUAMI NOUSUU ! Laiskat pumit alaha !

Vierailija
82/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri katsoin ja yli 20 000 vapaata työpaikkaa löytyi, sieltä vaan valitsemaan mieluisa.

Luitko aloituksen? Työpaikkoja ei ole KAIKILLE. Vai miten tunget 300 000 työtöntä 20 000 työpaikkaan?

Meinaatko, että ne on samat 20 000 paikkaa vuodesta toiseen? Tai edes koko vuoden.

Tällä hetkellä siellä on 20 000 paikkaa. Ensi viikolla noista on täytetty 7 000 paikkaa, mutta tilalle on tullut 7 000 uutta avointa työpaikkaa. Ja sama tapahtuu taas seuraavalla viikolla. Sinne tulee koko ajan uusia ilmoituksia. Vuoden mittaan noissa ilmoituksissa on ilmoitettu varmaan 200 000:sta eri työpaikasta. Ei vain 20 000 - se on vain tämän päivän tilanne.

Tilanne on plus miinus nolla koska työttömiä tulee samaan tahtiin lisää.

No ei kyllä todellakaan tule samaan tahtiin! Avoin työpaikka täytetään kolmessa viikossa. Työnhakija luuhaa siellä ilmoituksia lukemassa keskimäärin yli 6 kk, ennen kuin työllistyy. Sinä aikana uusia ilmoituksia avoimista työpaikoista on ehditty julkaista n. 120 000 kpl.

Toisin sanoen epäsuhta ei ole lainkaan tuon näköinen mitä joku yllä tarkoitushakuisesti halusi esittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksy, että monia ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään sinä ja sun vointi. Jumala tietää, onko muilla väliä? Ei. 

Älä käytä enää turhaa energiaasi teollinen vakuutteluihin. Osa niistä on sadisteja. 

Ei minun voinnilla väliä vaan muiden. Tuntuu pahalta miten työttömiä ja vähävaraisia vainotaan. Mutta olet oikeassa; ei pitäisi käyttää energiaa tappelemalla näiden sadistien kanssa. Yritän auttaa vähävaraisia jotenkin muuten.

-ap

Vierailija
84/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan perspektiivi:

Vaikka työnhaikjoita on 1000, yhtä paikkaa kohti, se ei tarkoita että kaikki edes haluaa työtä. 

Meillä avoin haku verkkosivujen kautta. Näkee saman tien ketkä hakevat jotta työttömyystukien minimivaatimus täyttyy.

Täytetään seuraavasti:

Nimi: ...
Syntyny: ...
Puh: ...
Sähköposti:...
Ajokortti:...

Kokemus: "On" tai "-"
Harrastukset: "On" tai "-"

Jos hakemukseen täyttää 300, niin näitä tyhjänpäiväisiä 250 kpl. Arvatkaa meneekö pinossa jatkoon?
25 hakemusta täynnä kirjoitusvirheitä ("ei kiinnosta edes omaa työtä tarkistaa").
Jos haastatteluun pääsee loput 25; 10 ei tule paikan päälle ollenkaan.

Vierailija
85/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulevat, etteivät ikinä voi itse joutua irtisanotuksi.

Ei vaan minutkin on irtisanottu useasti ja joka kerta olen saanut nopealla aikataululla uusia töitä kun olen suostunut muuttamaan työnperässä, en vaadi alkuun suurta palkkaa ja olen ymmärtänyt että huoppuvirkaan ei pääse suoraan vaan sinne edetään. Kaikki työurat (ellet saa työpaikkaa nepotismin avulla) alkaa pohjalta josta edetään parempaan asemaan

Ei nepotismikaan ole oikotie onneen. Kyllä esim. perheyrityksissäkin uudet mukaan tulevat sukulaiset opettelevat ensin perustyöt, ja etenevät sieltä vaativampiin tehtäviin.

Se vain näyttää ulospäin joltain muulta, kun ulkoa katsottuna ei ymmärretä, että se oma lapsi on ollut yrityksen töissä mukana seuraamassa vauvasta asti. Siinä kerääntyy "äidinmaidossa" ymmärrys yrityksen toiminnasta, työn suunnittelusta ja vaikkapa riskienhallinnasta. Ei pieni lapsi niitä noin nimeä, mutta hän oppii ymmärtämään nuo asiat. Varsinainen tuottava työ aloitetaan n. 15-vuotiaana, pienesti jo aiemminkin. Ja niinpä 25-vuotiaana, kun koulutus on hankittu, niin työkokemustakin on jo 10 vuotta, ja ymmärrys yrityksestä kokonaisuutena on hyvä. Kyllä siinä vaiheessa ansaitsee jo saadakin vastuullisempia tehtäviä.

Ei nepotismi ole mikään vapaalippu hyviin töihin, vaan sen eteen on ihan itse tehty työtä.

Vierailija
86/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti on töitä, jos ei Suomessa niin jossain päin maailmaa on. Ongelma on se, että pitäisi päästä helpolla. Itse valmistuin ammattiin -90 luvulla pahimpaan lama-aikaan. Töitä oli Suomessa paljon vaikeampi saada kuin nyt, lähdin siis ulkomaille. Aivan helppoa ja jos minä siihen pystyn niin pystyvät muutkin. Tekosyitä on helppo keksiä ja valittaa mutta ne ei auta mitään, se auttaa kun tekee jotain sille ongelmalle.

Lähtikö perhe mukaan, vai jätitkö perheesi Suomeen? Jos perhe lähti mukaan, saitteko talon nopeasti myytyä? Saiko puoliso nopeasti töitä myös sieltä ulkomailta? Miten lapset reagoi juuriltaan repimiseen ja kaiken tutun jättämiseen? Miten sujui sopeutuminen uuteen maahan ja uuteen kouluun? Löytyikö ystäviä helposti? Kuinka paljon ikävöivät Suomeen jääneitä sukulaisia, koulukavereita, harrastuskavereita? 

Jos jätit p

Älä viitsi. Minä ainakin tunnen useampia perheitä, jotka ovat muuttaneet maasta toiseen, ja hyvin asiat ovat lutviutuneet.

Vierailija
87/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan minutkin on irtisanottu useasti ja joka kerta olen saanut nopealla aikataululla uusia töitä kun olen suostunut muuttamaan työnperässä, en vaadi alkuun suurta palkkaa ja olen ymmärtänyt että huoppuvirkaan ei pääse suoraan vaan sinne edetään. Kaikki työurat (ellet saa työpaikkaa nepotismin avulla) alkaa pohjalta josta edetään parempaan asemaan

Ei nepotismikaan ole oikotie onneen. Kyllä esim. perheyrityksissäkin uudet mukaan tulevat sukulaiset opettelevat ensin perustyöt, ja etenevät sieltä vaativampiin tehtäviin.

Se vain näyttää ulospäin joltain muulta, kun ulkoa katsottuna ei ymmärretä, että se oma lapsi on ollut yrityksen töissä mukana seuraamassa vauvasta asti. Siinä kerääntyy "äidinmaidossa" ymmärrys yrityksen toiminnasta, ty

Sinulta taisi mennä koko minun viesti ohi kun noin triggeröidyit loukkaannuti pelkästään nepotismin maininnasta. Taisit itse saada työpaikkasi juuri nepotismin avulla?

Vierailija
88/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat tyhmiä

Noku ennenki pääsi töihin kun meni työpaikalle sanomaan, että tulen sinne huomenna töihin ja pulinat pois. 

Kyllä nykyäänkin pääsee, kun menee sinne työpaikkaan kyselemään, mistä kukaan muu ei kysele. Meidän pienestä perheyrityksestä on tänä vuonna yksi ihminen kysynyt kesätöitä, ja sille sanottiin saman puhelun aikana, että tervetuloa, kesällä nähdään!

Vähän olen kyllä yllättynyt, että kysyjiä ei ole enempää.

Minkä niminen perheyritys. Nyt saa mainostaa!

Paimion Paristopatteri.

No mistä luulet, kuinka halukas minä olen täällä jakamaan kiusaajille yhteystietojani.

Aivan yhtä hyvin työnhakijat voivat osoittaa aktiivisuutta jakamalla täällä yhteystietojaan ja tietoja itsestään. Katsotaan kuka on ensimmäinen rohkea.

Vierailija
89/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka väittää että työpaikkoja tulee enemmän kuin työttömiä, tässä asiaa: Palsta ei anna laittaa linkkejä mutta katsotaan YLEn artikkeleita nimeltä Nyt tuli karut luvut avoimien työpaikkojen määrä väheni 38 prosenttia, selvitimme, mistä on kyse ja Työttömyys kasvaa, yli 51 000 työtöntä enemmän kuin vuosi sitten taloustieteilijät: Syynä hiipunut kulutus ja hallitus

Työpaikkoja oli 2025 vuonna 18100 vähemmän kuin 2024.

Työttömiä tuli 51000 lisää vuonna 2025.

Aika hurja työttömien kasvu vs. uudet työpaikat vai mitä?

Vierailija
90/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovat ylenmyydentuntoisia ja harhaluuloisia?

-ap

Näin luulee ihminen jolla ei ole kokemusta työnteosta.Kukaan ei irtisano hyviä työntekijöitä.Ja hyvä tekijä löytää helposti uuden työpaikan.Ei tarvinnut kuin käydä kysymässä haussa ollutta paikkaa .

Vierailija
91/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vain näyttää ulospäin joltain muulta, kun ulkoa katsottuna ei ymmärretä, että se oma lapsi on ollut yrityksen töissä mukana seuraamassa vauvasta asti. Siinä kerääntyy "äidinmaidossa" ymmärrys yrityksen toiminnasta, ty

Meidän yrityksessä yrityksen omistajan lapset on ollut 13-14v lähtien varastolla siivoamassa, pakkaamassa paketteja iltaisin koulujen jälkeen, vapaapäivinä auttaneet inventaarioissa, jne. Tiedän myös mitä heille maksetaan, ja miten palkanlaskenta todellisuudessa menee. Voin sanoa ettei saa mitään ilmaiseksi. Fiksut varakkaat ymmärtää myös että heidän lasten pitää ymmärtää työnteon tärkeys, jos haluaa onnistua.

Nepotismi tekosyynä on vain kateellisten huutelua.

Vierailija
92/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purkavat pahaa oloansa.

Sama tilanne, kuin veneessä myrskyävällä merellä. Ne, jotka ovat tukevasti veneen kyydissä, ovat valmiita sysimään toisia kohti veneen laitoja. Ne, jotka ovat laidoilla, ovat valmiita hakkaamaan niiden sormia irti, jotka ovat pudonneet veneestä, mutta takertuvat hädissään laitoihin.

Suomessa on periytynyt ilmapiiri, jossa köyhiä syyllistetään omasta köyhyydestään. Tähän vanhaan jatkumoon tuli pieni katkos talvi- ja jatkosodan ja sodanjälkeisen jälleenrakennuksen hengen myötä. 

Mutta viimeistään nyt ollaan palattu 100 vuoden takaisiin tunnelmiin, jossa köyhyys oli köyhän oma vika, ja köyhäinapua säännöstelivät kunnanvaltuustossa istuvat isännät. Huom. köyhäinavun varassa olevilla ei ollut edes äänioikeutta, ja vuoteen 1917 asti veroäyrien määrä määräsi äänestysluvun.

Aivan kohta ollaan samassa pisteessä. Pian sosiaalietuudet muuttuvat kokonaan tarveharkintaisiksi, ja lopulta ollaan jakamassa pelkkiä maksusitoumuksia kauppoihin.

Vierailija
93/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan perspektiivi:

Vaikka työnhaikjoita on 1000, yhtä paikkaa kohti, se ei tarkoita että kaikki edes haluaa työtä. 

Meillä avoin haku verkkosivujen kautta. Näkee saman tien ketkä hakevat jotta työttömyystukien minimivaatimus täyttyy.

Täytetään seuraavasti:

Nimi: ...
Syntyny: ...
Puh: ...
Sähköposti:...
Ajokortti:...

Kokemus: "On" tai "-"
Harrastukset: "On" tai "-"

Jos hakemukseen täyttää 300, niin näitä tyhjänpäiväisiä 250 kpl. Arvatkaa meneekö pinossa jatkoon?
25 hakemusta täynnä kirjoitusvirheitä ("ei kiinnosta edes omaa työtä tarkistaa").
Jos haastatteluun pääsee loput 25; 10 ei tule paikan päälle ollenkaan.

Ja sulle jää silti vielä 15, joista valita, ja jotka todennäköisesti hakee työtä tosissaan. Eli mitä väliä sillä oli, että nuo 250 haki koska oli pakko hakea, koska et kuitenkaan voinut tarjota 300 työpaikkaa? 

Itse kun olin työttömänä pari vuotta sitten, hain töitä ihan tosissani, mutta valitettavasti joka kuukausi ei ollut neljää sellaista paikka auki, joita olisi voinut hakea tosissaan (koulutus tai muu soveltuvuus). Niiden 0-3 kolmen tosissaan haetun paikan jälkeen oli pakko se puuttuva/ ne puuttuvat vain laittaa johonkin. Tässähän oli vielä sellainen hauskuus, että kun sain työpaikan, kirjoitin työsopimuksen heti, mutta työt alkoivat vasta yli kuukauden päästä. Sen yhden kuukauden lähettelin tuollaisia tyhjiä hakemuksia, koska oli pakko hakea tai sitten kieltäytyä sen kuukauden tuesta. Ja jälkimmäinen ei houkutellut, koska ekaan palkkapäivään oli 2 kk... 

Miten joku voi vieläkin syyllistää työnhakijoita tästä aivan läpipa*kasta pakkohaku systeemistä?!? 

Vierailija
94/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta taisi mennä koko minun viesti ohi kun noin triggeröidyit loukkaannuti pelkästään nepotismin maininnasta. Taisit itse saada työpaikkasi juuri nepotismin avulla?

Luin ja ymmärsin kyllä koko viestisi. En silti valinnut kommentoida koko viestiä, vaan valitsin sieltä sen yhden heiton, johon kommentoin. Jätin muille muun osan kommentoinnin.

Olit sen nepotismimaininnan itse sinne laittanut. Jos sitä ei saanut kommentoida, niin olisi kannattanut jättää se pois.

Vierailija
95/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purkavat pahaa oloansa.

Sama tilanne, kuin veneessä myrskyävällä merellä. Ne, jotka ovat tukevasti veneen kyydissä, ovat valmiita sysimään toisia kohti veneen laitoja. Ne, jotka ovat laidoilla, ovat valmiita hakkaamaan niiden sormia irti, jotka ovat pudonneet veneestä, mutta takertuvat hädissään laitoihin.

Suomessa on periytynyt ilmapiiri, jossa köyhiä syyllistetään omasta köyhyydestään. Tähän vanhaan jatkumoon tuli pieni katkos talvi- ja jatkosodan ja sodanjälkeisen jälleenrakennuksen hengen myötä. 

Mutta viimeistään nyt ollaan palattu 100 vuoden takaisiin tunnelmiin, jossa köyhyys oli köyhän oma vika, ja köyhäinapua säännöstelivät kunnanvaltuustossa istuvat isännät. Huom. köyhäinavun varassa olevilla ei ollut edes äänioikeutta, ja vuoteen 1917 asti veroäyrien määrä määräsi äänestysluvun.

Aivan k

Vielä sotien jälkeen ihmisillä oli yritteliäisyyttä ja oma-aloitteisuutta. Valtion apu rajoittui asutustilan järjestämiseen, ja sitten se oli ihmisestä itsestään kiinni raivata sinne pellot ja rakentaa rintamamiestalo perheelle asunnoksi.

Nykyään täytetään 4 merkityksetöntä pakkohakemusta kuukaudessa ja sitä pidetään enimpänä mitä ihmiseltä voidaan vaatia.

Vierailija
96/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksy, että monia ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään sinä ja sun vointi. Jumala tietää, onko muilla väliä? Ei. 

Älä käytä enää turhaa energiaasi teollinen vakuutteluihin. Osa niistä on sadisteja. 

Ei minun voinnilla väliä vaan muiden. Tuntuu pahalta miten työttömiä ja vähävaraisia vainotaan. Mutta olet oikeassa; ei pitäisi käyttää energiaa tappelemalla näiden sadistien kanssa. Yritän auttaa vähävaraisia jotenkin muuten.

-ap

Ap on green flag 💚

Vierailija
97/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purkavat pahaa oloansa.

Aivan k

Ikävä kyllä kun on päässyt läheltä seuraamaan ja todistamaan, miten moni köyhä käyttää rahaa vastuuttomasti, ja sen jälkeen kerjätään läheisiltä lisää, niin ei enää säälitä köyhien valitukset.

Eivät kaikki tietenkään ole samanlaisia. Mutta toisaalta eivät nuo kokemukset ole myöskään mitään yksittäistapauksia. Kumpi sitten lopulta on köyhien keskuudessa yleisempää, vastuullinen vai vastuuton rahan käyttö. En tiedä.

Vierailija
98/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset passivoituvat ja jämähtävät omaan "työttömän vähäosaisen" rooliinsa. Ei nähdä todellisia keinoja parantaa tilannetta omin käsin ponnistelemalla vaan ajatellaan vain, että mitään tehtävää ei ole ja siksi on elettävä tuilla.

Vierailija
99/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyydyt olemaan työtön etkä paranna omia taitojasi ja hae töitä laajemmalta alueelta? Kerkesin olla kaksi päivää työttömänä eikä minulla ole suosittelijoita, en ole rikas eikä työhistoriakaan ole kultainen, mutta silti sain töitä. Ongelma on siinä, että valitetaan kaikesta eikä olla valmiita itse tekemään mitään. 1960- ja 1970-luvuilla tuollainen marmatus ei olisi tullut kuuloonkaan. TÖITÄ ON.

Vierailija
100/110 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset passivoituvat ja jämähtävät omaan "työttömän vähäosaisen" rooliinsa. Ei nähdä todellisia keinoja parantaa tilannetta omin käsin ponnistelemalla vaan ajatellaan vain, että mitään tehtävää ei ole ja siksi on elettävä tuilla.

Mitä työtön voi tehdä parantaakseen omaa tilannettaan kun kaikki itsensä kehittäminen on kielletty tukien menettämisen uhalla? Ihminen ei elä pelkällä ilmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan