Kuinka paljon on realistista ylipainoisen nostaa kuntoa n.5 kuukauden aikana?
Painoa reilusti liikaa koska painan n.117kg, pituus 168cm. Aiemmin jaksoin kyllä liikkua enkä ollut mikään sohvaperuna. Työni on fyysisesti raskasta joten pakko olla jonkunlainen kunto. Fyysinen sairaus ja henkinen huono vointi kuitenkin vei voimat ja useamman kuukauden olen ollut voimaton, väsynyt jne. Todettiin fyysinen sairaus jonka lääkityksen myötä on alkanut taas vähitellen olla virtaa enemmän. Masennus ei kuitenkaan auta toipumisessa ja se teettää oman työnsä.
Aiemmin kun jaksoin uida useamman kerran viikossa niin huomasin aika nopeasti, että vyötärö pienenee ja kunto kasvaa. Eli se on hyvä liikuntamuoto. Yleensä uin tuolloin n. kilsan, mutta nyt tietenkin kunto laskenut niin joutuu aloittamaan alusta. Uimahallille mulla on kortti vielä moneksi kuukaudeksi. Lisäksi minulla on salille kortti melkein vuodeksi. Aiemmin tein välillä niin, että kävin ensin salilla tekemässä vähän kevyemmin ja sitten menin uimaan. Kuntosali ja uimahalli siis samaa kun ovat kunnan ylläpitämiä.
Kävelystä pidän, mutta siinä on ongelmana se, että minulla on toinen puoli vartalosta heikompi ja se tuo kipuja lonkan ja reiden seudulle jos kävelee pidempään, ainakin kylmällä ilmalla. Joskus voi olla, että kävelen vain 300m ja kivut alkaa tuntua. Kuumalla ilmalla ei ole kipuja, mutta sitten saattaa kuuma ilma vaikeuttaa hengitystä astman vuoksi. Heikommat lihakset on siis toisella puolella lantion ympäristö eli reisi, vatsa ja selkä. Tämä on ihan fyssarin toteamaa ja huomasin sen itsekin, kun tein fyssarin ohjeiden mukaan liikkeitä.
Mietin, että ehkä pitäisi vedessä välillä treenata vain tuota heikompaa puolta, että se vahvistuisi. Ja muutenkin panostaa tuohon uimiseen koska se on kivuttomin liikuntatapa mulle. Vähitellen sitten lisätä sitä kävelyä. Kävelen kyllä myös metsässä, että en vain tasaisella tiellä. Sulana aikana tykkään pyöräillä. Sain muutama kuukausi sitten kuntopyörän ilmaiseksi, mutta se on jäänyt käyttämättä vetämättömyyden vuoksi. Ei vain siis yksinkertaisesti ole ollut voimia ja töissäkin käyminen vaati ponnisteluja ja vei voimat.
Minulla olisi vain tiedossa n.5kk päästä lomamatka missä kävelyä ja mäkistä maastoa. Pitäisi oikeasti saada kuntoa nostettua.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
No ui. Ei ole hyötyä kävellä jos siitä pahimmillaan tulee vaivoja. Esim. kantaluupiikki tulee tosi herkästi jos on ylipainoa.
No ei ole tähänkään mennessä tullut. Olen töissä paljon jalkojen päällä. Siinä ei vain kivut välttämättä vaivaa koska kävely on lyhyitä matkoja pätkittäin.
Ja kyllähän noita lihaksia pitää vahvistaa.
Ap
Mites olisi pyöräily, jos kävely ei ainakaan nyt ole hyvä idea?
Muistathan kuitenkin, että myös ilman liikkumista voi laihtua. Painon putoaminen varmasti auttaisi kunnon kohottamisessa. Salilla treenaisin isoja lihaksia, jotta energiankulutus olisi maksimaalista. Arnolds Golden Six on hyvä perusohjelma isoille lihaksille. Vaikeimpia liikkeitä voi korvata laitteilla (esim. leuanveto ja kyykky).
Liikunnan merkitys laihtumiselle on vähäisempi kuin yleisesti uskotaan.
Kuntohan nousee kohisten, jos lähtötaso on matala. Viidessä kuukaudessa kerkeät vahvistamaan lihaksia salilla ja vetreyttämään itseäsi vedessä, hapenottokyky vahvistuu sitten rasittamalla keuhkoja, nostamalla sykettä ja se ei altaassa tapahdu ihan helposti. Eli tee jotain mikä rasittaa, salilla joku missä syke nousee ja pysyy ylhäällä. Tärkeintä lienee progressiivisuus ja jonkinlainen mielekkyys. Jos odotat painoa kympin, pari matkaan mennessä, niin kaikki lienee valoisampaa. Tähän auttaa se että syöt vähemmän, puoliltat annokset, juot 2 litraa vettä ja vältät niitä aineita, jotka ovat sulle ongelmallisia; rasva, sokeri, alko tai mistä oletkaan xtrakalorit ottanut.
Ota kävelylle sauvat mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä oli nyt kyse kunnon kohottamisesta. En kirjoittanut mitään painon pudottamisesta vaikka toki painoakin pudotan, mutta myös kuntoa pitää saada kohotettua.
Tiedän kyllä, että painonpudotuksessa suurin merkitys on ruokavaliolla, mutta jos lukee ajatuksella aloituksen niin ehkä ymmärtää jotakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuntohan nousee kohisten, jos lähtötaso on matala. Viidessä kuukaudessa kerkeät vahvistamaan lihaksia salilla ja vetreyttämään itseäsi vedessä, hapenottokyky vahvistuu sitten rasittamalla keuhkoja, nostamalla sykettä ja se ei altaassa tapahdu ihan helposti. Eli tee jotain mikä rasittaa, salilla joku missä syke nousee ja pysyy ylhäällä. Tärkeintä lienee progressiivisuus ja jonkinlainen mielekkyys. Jos odotat painoa kympin, pari matkaan mennessä, niin kaikki lienee valoisampaa. Tähän auttaa se että syöt vähemmän, puoliltat annokset, juot 2 litraa vettä ja vältät niitä aineita, jotka ovat sulle ongelmallisia; rasva, sokeri, alko tai mistä oletkaan xtrakalorit ottanut.
Ota kävelylle sauvat mukaan.
Uintia en jätä pois koska nautin siitä ja se kiinteyttää vartaloa. En kysynyt neuvoja ruokavalioon, tiedän kyllä ruokavaliojutut. Olen aina juonut paljon vettä.
Miksi kävelylle sauvat mukaan? Ei ole sauvakävely minun juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä oli nyt kyse kunnon kohottamisesta. En kirjoittanut mitään painon pudottamisesta vaikka toki painoakin pudotan, mutta myös kuntoa pitää saada kohotettua.
Tiedän kyllä, että painonpudotuksessa suurin merkitys on ruokavaliolla, mutta jos lukee ajatuksella aloituksen niin ehkä ymmärtää jotakin.
Ap
Tarkoitin sanani 3. viestin kirjoittajalle joka alkoi puhua "myös ilman liikuntaa voi laihtua". Lainaus ei aina toimi joten sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi pyöräily, jos kävely ei ainakaan nyt ole hyvä idea?
Muistathan kuitenkin, että myös ilman liikkumista voi laihtua. Painon putoaminen varmasti auttaisi kunnon kohottamisessa. Salilla treenaisin isoja lihaksia, jotta energiankulutus olisi maksimaalista. Arnolds Golden Six on hyvä perusohjelma isoille lihaksille. Vaikeimpia liikkeitä voi korvata laitteilla (esim. leuanveto ja kyykky).
Niin pyöräily sitten, kun on sulaa. Haluan kuitenkin myös kävellä.
Älkää nyt oikeasti jankuttako tuota painonpudotusasiaa. Tiedän kyllä, että suurin merkitys painonpudotuksessa on ruokavaliolla! Pitää kuitenkin myös saada nostettua kuntoa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vesijuoksu ja vesijumppa uimisen lisäksi.
Ei kiinnosta nuo. En etsi nyt mitään vinkkejä mitä liikuntaa harrastaa. Otsikossa on erittäin selkeä kysymys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tietää jo kaikesta kaiken joten emme voi auttaa.
Vai niin. Sehän onkin minun vika, että ei ymmärretä mitä otsikossa kysyn. En kysynyt vinkkejä ruokavalioon tai eri liikuntamuotoihin.
Ap
Mitä huonompi lähtötilanne, sitä nopeammin kunto nousee alussa. Eli jos jaksat harrastaa liikuntaa säännöllisesti, niin ihan varmasti huomaat selvän eron jo kahden kuukauden päästä.
Uintihan on ylipainoiselle erittäin hyvä liikuntamuoto juuri siksi ettei se rasita niveliä. Uinnin lisäksi kannattaa kokeilla vesijuoksua. Kuntosalilla soutulaite ja kuntopyörä voisivat olla hyviä. Kävelyyn kannattaa hankkia kunnolliset juoksulenkkarit, minä ostin asvaltilla juoksemiseen tarkoitetut ja silti enimmäkseen kävelen pururadalla, reilusti ylipainoinen olen minäkin joten ihan jalkoja suojellakseni panostin kenkiin.
Alkuperäiseen kysymykseen, jos lähtötaso on lähellä nollaa, kunto voi nousta todella reippaasti.
Jos haluat jonkun mittarin, niin tee nyt cooperin testi kävellen, ja sitten viiden kuukauden päästä uudestaan niin näet kuinka paljon kehitystä on tapahtunut. Toinen millä kunnon paranemista voi arvioida on leposyke, eli sykemittari tai aktiivisuusranneke auttaa jos se kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat jonkun mittarin, niin tee nyt cooperin testi kävellen, ja sitten viiden kuukauden päästä uudestaan niin näet kuinka paljon kehitystä on tapahtunut. Toinen millä kunnon paranemista voi arvioida on leposyke, eli sykemittari tai aktiivisuusranneke auttaa jos se kiinnostaa.
Hei tuo olikin hyvä idea tuo cooperin testi! Toki ei onnistu näin talviaikaan vielä. Pitää tehdä tämä sitten kun alkaa olla sulaa urheilukentällä. Uinticooperia olen testannut aiemmin ja siinä todellakin parantamisen varaa.
Ap
"Miksi kävelylle sauvat mukaan? Ei ole sauvakävely minun juttu. "
Sauvakävely tasamaalla ei ole minunkaan juttu mutta sitten kun mennään metsään rinteeseen niin asia on ihan eri. Rinnesauvakävely kehittää hyvin käsien, jalkojen ja keskivartalon kestovoimaa.
Pyydä uintiohjelma tekoälyltä.
(ja lopeta se paskan puputtaminen, vaikka olisi kuinka kurjaa)
No ui. Ei ole hyötyä kävellä jos siitä pahimmillaan tulee vaivoja. Esim. kantaluupiikki tulee tosi herkästi jos on ylipainoa.