Kuinka paljon on realistista ylipainoisen nostaa kuntoa n.5 kuukauden aikana?
Painoa reilusti liikaa koska painan n.117kg, pituus 168cm. Aiemmin jaksoin kyllä liikkua enkä ollut mikään sohvaperuna. Työni on fyysisesti raskasta joten pakko olla jonkunlainen kunto. Fyysinen sairaus ja henkinen huono vointi kuitenkin vei voimat ja useamman kuukauden olen ollut voimaton, väsynyt jne. Todettiin fyysinen sairaus jonka lääkityksen myötä on alkanut taas vähitellen olla virtaa enemmän. Masennus ei kuitenkaan auta toipumisessa ja se teettää oman työnsä.
Aiemmin kun jaksoin uida useamman kerran viikossa niin huomasin aika nopeasti, että vyötärö pienenee ja kunto kasvaa. Eli se on hyvä liikuntamuoto. Yleensä uin tuolloin n. kilsan, mutta nyt tietenkin kunto laskenut niin joutuu aloittamaan alusta. Uimahallille mulla on kortti vielä moneksi kuukaudeksi. Lisäksi minulla on salille kortti melkein vuodeksi. Aiemmin tein välillä niin, että kävin ensin salilla tekemässä vähän kevyemmin ja sitten menin uimaan. Kuntosali ja uimahalli siis samaa kun ovat kunnan ylläpitämiä.
Kävelystä pidän, mutta siinä on ongelmana se, että minulla on toinen puoli vartalosta heikompi ja se tuo kipuja lonkan ja reiden seudulle jos kävelee pidempään, ainakin kylmällä ilmalla. Joskus voi olla, että kävelen vain 300m ja kivut alkaa tuntua. Kuumalla ilmalla ei ole kipuja, mutta sitten saattaa kuuma ilma vaikeuttaa hengitystä astman vuoksi. Heikommat lihakset on siis toisella puolella lantion ympäristö eli reisi, vatsa ja selkä. Tämä on ihan fyssarin toteamaa ja huomasin sen itsekin, kun tein fyssarin ohjeiden mukaan liikkeitä.
Mietin, että ehkä pitäisi vedessä välillä treenata vain tuota heikompaa puolta, että se vahvistuisi. Ja muutenkin panostaa tuohon uimiseen koska se on kivuttomin liikuntatapa mulle. Vähitellen sitten lisätä sitä kävelyä. Kävelen kyllä myös metsässä, että en vain tasaisella tiellä. Sulana aikana tykkään pyöräillä. Sain muutama kuukausi sitten kuntopyörän ilmaiseksi, mutta se on jäänyt käyttämättä vetämättömyyden vuoksi. Ei vain siis yksinkertaisesti ole ollut voimia ja töissäkin käyminen vaati ponnisteluja ja vei voimat.
Minulla olisi vain tiedossa n.5kk päästä lomamatka missä kävelyä ja mäkistä maastoa. Pitäisi oikeasti saada kuntoa nostettua.
Kommentit (27)
Kun kävelet, niin kävelykunto nousee. Kun uit, niin uintikunto nousee. Mitä enemmän kumpaakin teet, sitä enemmän kyseinen kunto nousee. Toisaalta punttia et välttämättä jaksa nostaa yhtään enempää, jos olet vain kävellyt ja uinut. Tätä vastaustako etsit?
En ole luonteeltani urheilullinen, mutta olen kaksi kertaa dieetin ja melko kovan treenin (1-2h aerobista per päivä) laihduttanut n. 3 kuukaudessa yli 25 kiloa. Eli hyvin on mahdollista. Onko tuo tahti järkevää on toinen juttu.
Pysyviä tuloksia en tuolla intoilulla saanut, koska molemmilla kerroilla läskit tuli takaisin (luolamiesluonne kehossa ikään kuin ottaa omansa takaisin), joten kolmannella kerralla otin iisimmin ja lähdin tiputtamaan jotain max -5 kg / kk. Sen jälkeen on pysynyt kroppa tasaisemmassa kunnossa. Vieläkin joulun aikaan lihomisia tulee, mutta BMI vaihtelee nykyään lievän ylipainon ja normaalin painon välillä, kun ennen se saattoi mennä vaikean ja sairaalloisen ylipainon puolelle.
Laihduttaminen on vain yksi juttu (mikä onnistuu myös ilman kuntoilua), mutta kun ei pelkästään pidä diettiä, vaan kuntoilee myös, niin esim. verenpaine, sokeriarvot ja leposyke muuttuivat huomattavasti paremmiksi. Ja onhan se parantunut hapenottokykykin mukavaa, kun ei niin helposti hengästy erinäisissä puuhissa.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä uintiohjelma tekoälyltä.
(ja lopeta se paskan puputtaminen, vaikka olisi kuinka kurjaa)
Voi hyvää päivää. Mikä joitakin ihmisiä vaivaa, kun nykyään teidän pitää kysyä tekoälyltä kaikki? En mä tarvitse mitään uintiohjelmaa ja edelleen tiedän ruokavalioasiat.
Mulla ei ole tapana syödä paskaa.
Ap
Minkä mittarin nyt haluat? Mittareita on erilaisia. Esim. yksi lihaskunnon mittari voi olla mahdollisimman monta kyykkyä 30 sekunnissa. Kuntosalilla voi pyöräillä, juoksumatolla kävellä vaikka sen Cooperin. Yksi mittari voi olla ihan vain kevyempi olo, on helpompi liikkua tai kipujen väheneminen. Ja kyllä se kunto kohoaa, kun vain teet. Ja kaikki on yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä mittarin nyt haluat? Mittareita on erilaisia. Esim. yksi lihaskunnon mittari voi olla mahdollisimman monta kyykkyä 30 sekunnissa. Kuntosalilla voi pyöräillä, juoksumatolla kävellä vaikka sen Cooperin. Yksi mittari voi olla ihan vain kevyempi olo, on helpompi liikkua tai kipujen väheneminen. Ja kyllä se kunto kohoaa, kun vain teet. Ja kaikki on yksilöllistä.
Kotona on kuntopyörä kuten kerroin jo aloituksessa. Sen käyttö vain jäi voimattomuuden vuoksi. Siis en fyysisesti jaksanut oikein mitään ja samalla sitten myös masennus vaivasi. Eikä masennus vieläkään ole poissa ja fyysisen sairauden hoito on alussa.
Tuota en muuten ajatellutkaan, että juoksumatolla kävellä se cooper. Laitan tuon harkintaan. Tiedä sitten tosiaan kuinka kipujen kanssa käy, mutta pitää sitten jättää kesken jos alkaa olla liian kivuliasta.
Odotan kyllä oikeasti sulaa aikaa koska olen aina pitänyt pyöräilystä.
ap
Paljon. Viidessä kuukaudessa pystyin juoksemaan jo kympin lenkin kun lähtötasona oli juosta 200 metriä.
Paremmin jaksat liikkua kun pudotat painoa! Sehän on selvää ja reissu sujuu paremmin.
Ui ja herkut poissa sillä meet!