Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta

Vierailija
02.03.2026 |

"Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta
Viime vuosikymmenen aikana lääkkeiden määrämisen kynnys on yhä kasvanut, joka on johtanut tilanteeseen missä lääkitystä ei saada, vaikka sille olisi tarvetta.  Yliopistossa opiskeleva Topi kävi YTHS:n lääkärin vastaanotolla ja kaksi kertaa yksityisen lääkärin vastaanotolla selkäkivun takia, sillä hänellä on kolme välilevynpullistumaa. Ensimmäinen lääkäri määräsi hänelle tulehduskipulääkettä, josta ei ollut hyötyä, ja myös yksityisellä lääkärillä päädyttiin määräämään toista tulehduskipulääkettä, vaikka Topi kertoi, että niistä ei ole apua.  

Eetu taas haki apua ahdistukseen työterveydestä, ja hän kävi lukemattomia masennuslääkkeitä läpi jotka voisivat auttaa. Kuitenkaan yksikään lääke ei tuottanut toivottua tulosta. Eetu ehdotti lääkärille miedon bentsodiatsepiinin kokeilemista, mutta siihen lääkäri ei suostunut. 

Topi ja Eetu päätyivät kummatkin ostamaan lääkkeitä katukaupasta, vaikka lääkäri olisi voinut niitä heille määrätä. Topi on nyt vuoden ajan joutunut turvautumaan Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkivun takia, mutta se tulee kalliiksi. Eetu taas käyttää ahdistukseen Ksalol-nimisiä bentsodiatsepiinilääkkeitä. Eetun mielestä on typerää, että varsinkaan nuoret miehet eivät saa lääkkeitä edes tarpeessa lääkäriltä."

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ostavat huumeita? Lääkkeiden laiton osto on sama kuin huumeiden osto.

Resepti muuttaa huumeen lääkkeeksi. Melkein taikuutta.

se että tarvitsee lääkettä vaivaan/sairauteen on täysin eri asia kuin päihdekäyttöön. jos lääkkeen on lääkäri määrännyt reseptille, se tarkoittaa että oikeasti tarvitset sitä ja sinulla on jokin vaiva/sairaus mihin sitä tarvitset. jos taas ostat lääkkeet kadulta, et niitä tarvitse mihinkään vaivaan vaan ostat ne päihdekäyttöön.

Ah, kuinka ihanan yksioikoista ja ruusu punaista. Miksi ihmiset pitää lääkäriä jonain ylijumalana? Siinä ne tekee virheitä kuten muutkin, paitsi että joskus lekurin tekemät virheet on fataaleja.

Vierailija
122/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se että tarvitsee lääkettä vaivaan/sairauteen on täysin eri asia kuin päihdekäyttöön. jos lääkkeen on lääkäri määrännyt reseptille, se tarkoittaa että oikeasti tarvitset sitä ja sinulla on jokin vaiva/sairaus mihin sitä tarvitset. jos taas ostat lääkkeet kadulta, et niitä tarvitse mihinkään vaivaan vaan ostat ne päihdekäyttöön.

Mä sain ensimmäiset bentsot mielialalääkkeen kanssa. Ei lääkäri niitä valvonut. Se vielä määräsi niitä joka päivälle kolme kertaa. Mähän olin ihan pilvessä koko ajan, kunnes tajusin itse ottaa selvää mitä lääkettä se on määrännyt ja otin vaan sen todellisen oman tarpeen mukaan.

Jos mä olisin sokeasti uskonut lääkäriä, niin olisin varmasti jäänyt koukkuun.

En todellakaan niin paljoa olis tarvinnut. Ihan itse mä olen myös ollut uusimatta reseptiä kun en sitä ole tarvinnut.

Nyt sit se satunnainenkin rauhoittava on vähän väliä katkolla, vaiva on sama edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun omassa nuoruudessa olisi jo ollut kaikki pamit ja hassikset paremmin saatavilla. Ei olisi tarvinnut kiskoa ykköskaljaa uutenavuotena -15 pakkasessa.

Vierailija
124/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta nykyään ja laaja ilmiö. Poikkeuksiakin toki on yhä joskus. Sain kerran oksikodonireseptin hammaslääkäriltä hammassärkyyn pyytämättä. Kerroin vain, että särky on kova. Lähti säryt sillä paketilla:)

Oopiumunikkoa kannattaa kasvattaa jos mahdollista ja opetella lypsämään. Oopium sisältää morfiinia sekä kodeiinia ja säilyy erittäin hyvin. 

Vierailija
125/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain ensimmäiset bentsot mielialalääkkeen kanssa. Ei lääkäri niitä valvonut. Se vielä määräsi niitä joka päivälle kolme kertaa. Mähän olin ihan pilvessä koko ajan, kunnes tajusin itse ottaa selvää mitä lääkettä se on määrännyt ja otin vaan sen todellisen oman tarpeen mukaan.

En todellakaan niin paljoa olis tarvinnut. Ihan itse mä olen myös ollut uusimatta reseptiä kun en sitä ole tarvinnut.

Nyt sit se satunnainenkin rauhoittava on vähän väliä katkolla, vaiva on sama edelleen.

Sullahan ei sille ole ollut lääkärin määräämälle hoidolla tarvetta. Ei niitä määrätä omien mieltymysten mukaisesti.

Vierailija
126/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kukaan vielä kertonut, että missä siellä kadulla niitä lääkkeitä myydään. Ei ole näkynyt. Kertokaa.

En ole itsekkään koskaan törmännyt edes isossa kaupungissa siihen että niitä huumeita tai lääkkeitä kadulla tarjottaisiin. Kyllä ne ostajat ihan itse selvittävät mistä niitä saa ja kuka myy. 

Tottakai ostajan pitää selvittää asioita. Ei ne myyjät niin tyhmiä ole, että riskeerais asiansa noin.

Asun noin 20 000 kaupungissa.

Kyllä täällä on ainakin pari paikkaa, missä on ns vaihtopisteet. Tiedän koska ex poltti pilveä. Muutaman kerran kyselin uteliaisuudesta mitä kaikkea siellä on ja mihin hintaan, en muista sovelluksen nimeä enää minkä kautta kaikki tapahtui.

Ei noita muuten osaisi nähdä, tavallisen näköisiä ihmisiä eikä toiminnallaan herätä huomiota. Toisen paikan edustalla muuten multa itseltä kyseltiin piriä joskus ennen kuin tiesin tästä. Joskus ne tuo ihan kotipihalle.

On nuo yleiset paikat kait poliisinkin tiedossa, ei niitä vaan kiinnosta.

Vierailija
127/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan ei sille ole ollut lääkärin määräämälle hoidolla tarvetta. Ei niitä määrätä omien mieltymysten mukaisesti.

Tuossahan sanotaan, että lekuri määräsi yli tarpeen? 

Vierailija
128/128 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt nivelkipujen vuoksi lääkärissä. Kivut ovat kovat ja olen sairaslomalla niiden vuoksi.

Ensimmäinen lääkäri kirjoitti Buranaa pitkällisen pohtimisen jälkeen ja painotti että näillä ei ole viihdearvoa.

Toinen lääkäri määräsi Arcoxiaa kuurin ja neuvoi asiallisesti sen käytöstä.

Kolmas tohtori paneutui vaivoihini, tutki niveliä, kirjoitti lähetteen labraan (tulehdusarvot) ja päälle päätteksi Noritren -resepti painotuksella ettei lääke sitten ole kolmiolääke. Niitäpä en ole ollut hakemassakaan, vaan helpotusta vaivoihini ja juurisyyn löytämistä.