Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta
"Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta
Viime vuosikymmenen aikana lääkkeiden määrämisen kynnys on yhä kasvanut, joka on johtanut tilanteeseen missä lääkitystä ei saada, vaikka sille olisi tarvetta. Yliopistossa opiskeleva Topi kävi YTHS:n lääkärin vastaanotolla ja kaksi kertaa yksityisen lääkärin vastaanotolla selkäkivun takia, sillä hänellä on kolme välilevynpullistumaa. Ensimmäinen lääkäri määräsi hänelle tulehduskipulääkettä, josta ei ollut hyötyä, ja myös yksityisellä lääkärillä päädyttiin määräämään toista tulehduskipulääkettä, vaikka Topi kertoi, että niistä ei ole apua.
Eetu taas haki apua ahdistukseen työterveydestä, ja hän kävi lukemattomia masennuslääkkeitä läpi jotka voisivat auttaa. Kuitenkaan yksikään lääke ei tuottanut toivottua tulosta. Eetu ehdotti lääkärille miedon bentsodiatsepiinin kokeilemista, mutta siihen lääkäri ei suostunut.
Topi ja Eetu päätyivät kummatkin ostamaan lääkkeitä katukaupasta, vaikka lääkäri olisi voinut niitä heille määrätä. Topi on nyt vuoden ajan joutunut turvautumaan Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkivun takia, mutta se tulee kalliiksi. Eetu taas käyttää ahdistukseen Ksalol-nimisiä bentsodiatsepiinilääkkeitä. Eetun mielestä on typerää, että varsinkaan nuoret miehet eivät saa lääkkeitä edes tarpeessa lääkäriltä."
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totta tuo on, että edes mietoa Panacod reseptiä mahdoton saada
ei ole, jos oikeasti on tarvetta. mihin olet yrittänyt saada?
Jalan leikkauksen jälkeen ja hampaanpoiston jälkeen. En saanut.
Erikoista. Mä sain nimenomaan hampaanpoiston jlkn. Onko habituksessasi syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei saa hampaan poiston jälkeen muut akuin Buranaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään joka ei saisi tarvitsemia lääkkeitä jos taustalla ei ole ollut päihdeongelmaa.
Kovat on arvot. Oikein tykkäät että jätetään ilman asianmukaista kipulääkitystä jos on väärä tausta. Kipu ei normaalisti muutu historian mukaan vaan elimistöön kohdistuvan vaurion mukaan.
Mutta kun ne lääkkeet eivät heillä kulu kivun hoitoon vaan syödään parissa päivässä ja saadaan pää sekaisin. On olemassa esim apteekkisopimus jossa saa vain tietyn verran lääkkeitä kerrallaan esimerkiksi viikon lääkkeet, näillä ehdoilla monesti pöihdepotilas myös saa niitä vahvoja kipulääkkeitä jos niitä oikeasti tarvitsee.
Ihan normaalisti päihteiden käyttäjällekin voi sattua ja tapahtua. En ymmärrä mistä keksit että päihdehistoria tarkoittaa koko elämän mittaista ongelmaa josta ei koskaan voi päästä yhtään selvemmille vesille. Ei ihminen ole elukka joka napsii menemään kaiken mitä irti saa kun kello kilahtaa.
Täällä joku kertoi että päihsepngelmainen voi päästä päihteistä eroon ja tarvita sen jälkeen ns päihdyttäviä reseptilääkkeitä. Nää on todella suuri riski näille ihmisille retkahtaa ja lääkkeen käyttöä tulee harkita tarkasti ja seurata sen kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Burana riitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Burana riitä
Itse olen saanut allergisia reaktioita Buranasta ja kahdesta muusta tulehduskipulääkkeestä. Viimeisin näistä tuli, kun olin päivystyksessä päänsärkykohtauksessa ja tiputtivat sitten suoneen tulehduskipulääkettä, vaikka riskitiedoissa luki aiemmat reaktiot.
Että ei se Burana ja vastaavat kaikille ole turvallinen vaihtoehto.
Sen voi sanoa myös näin päin. Huolestuttava ilmiö lääkäreiltä ei saa enää lääkkeitä vaan ne joutuu ostamaan katukaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Burana riitä
Burana ei auta kaikkiin vaivoihin. Ei edes kaikkiin kipuihin.
Kokoomusnuoret ja Vihreät ovat sitä mieltä, että huumekauppa pitäisi vain laillistaa. Loppuisi se rikollisuus siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomusnuoret ja Vihreät ovat sitä mieltä, että huumekauppa pitäisi vain laillistaa. Loppuisi se rikollisuus siihen.
Tietenkin laillisesta kaupasta on pienemmät haitat kuin laittomasta. Laiton kauppa on tuonut markkinoille kaikki muuntohuumeet kuten peukun.
Jos niitä hampaita pitää yhtenään poistella niin eikö päihdeongelmaiselle saa sitäkään iloa suoda että on yksi huoli vähemmän.
Suomessa on nykyään Ameriiikan meininki, pillerit ostetaan kaduilta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kukaan vielä kertonut, että missä siellä kadulla niitä lääkkeitä myydään. Ei ole näkynyt. Kertokaa.
En ole itsekkään koskaan törmännyt edes isossa kaupungissa siihen että niitä huumeita tai lääkkeitä kadulla tarjottaisiin. Kyllä ne ostajat ihan itse selvittävät mistä niitä saa ja kuka myy.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Olin viikon saikulla selkäkivun vuoksi, kun lääkäri olisi voinut määrätä troppeja ja olisin päässyt töihin.
Oletko miettinyt että vahvoissa lääkkeissä töissä sattunut tapaturma ei ehkä olekkaan kelan eikä eläkeyhtiön korvaus listalla.
Mistä saan kunnon tropit? Ei kokemusta näistä jutuista. Mitä tarjolla, mistä saa ja mitä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kukaan vielä kertonut, että missä siellä kadulla niitä lääkkeitä myydään. Ei ole näkynyt. Kertokaa.
En ole itsekkään koskaan törmännyt edes isossa kaupungissa siihen että niitä huumeita tai lääkkeitä kadulla tarjottaisiin. Kyllä ne ostajat ihan itse selvittävät mistä niitä saa ja kuka myy.
Täällä pienessä kaupungissa olen nähnyt kaupan edessä ja eteisessä pillerikauppaa. Taisivat myydä muitakin aineita. Oli suoraan sanottuna pirin käyttäjien näköisiä siinä mukana.
Vierailija kirjoitti:
voi voi luonnollista että tyhmät kuolevat ei mitään vahinkoa jopa säästöä. kovempaa kamaa kaduille koko huume ongelma poistuu
"voi voi luonnollista että tyhmät kuolevat ei mitään vahinkoa jopa säästöä. kovempaa kamaa kaduille koko huume ongelma poistuu "
Et kyllä tajua lääkkeiden tai huumeidenkäytöstä hevon vit tujakaan. Onko siinä kohtaa ihan pakko olla äänessä kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on päihteiden käyttöä, ei lääkintää. Vaikka kuinka selittäisi että on paniikkihäiriö yms. Niin apua siihen kyllä saa muistakin valmisteista kuin rauhoittavista, jotka itseasiassa on todella huono vaihtoehto. Ja kyllä tuo lääkkeiden katukauppa on ollu yleistä jo pitkään. Nuorilla on sellanen trendi ollut jo jonkin aikaa että alkoholin kulutus vähenee ja muiden päihteiden käyttö kasvaa.
Olen syönyt rauhoittavia reseptillä ja nyt en taas syö rauhoittavia, vaikka niitä reseptillä on. Syön mielialalääkettä, joka varmaan mielestäsi on parempi. Joskus tulen varmasti taas tarvitsemaan rauhoittavaa.
Kerrotko mulle nää valmisteet mistä puhut? Mä kun oon käynyt läpi kaikki itsehoitometodit, vitamiinit ja luontaistuotteet mutta 20 vuotta hoitamatonta paniikkihäiriötä ja ahdistuneisuutta ennen avun hakemista on tehnyt kuulema lääkärinkin mukaan pysyviä muutoksia aivokemioihin.
En näe eroa ostanko sen satunnaisen rauhoittavan kadulta vai onko mulla se resepti lekurin siunaamana. Oon joskus myös antanut toiselle ihmiselle kuka panikoi ja sillä oli oikeasti hätä, ihan oikeaan tarpeeseen meni. Oon myös itse saanut samassa tilanteessa toisen reseptilääkkeitä kun ei ollut omat mukana.
Ei kaikki ole vetämässä päätä sekaisin. Ja viranomaisetkin on noteerannut kytköksen katukaupan ja lääkkeiden vähentämisen suhteen.
Ihan saakelin älytöntä että ihmiset ajetaan kadulle. Tottakai on aina niitä, jotka haluaa vaan olla tillintallin mutta ei niiden takia pitäisi oikein käyttäjiä rankaista.
Varsinkin noissa rauhoittavissa en tunne ketään reseptitöntä, joka niitä huvikseen käppäilee, se on harvaa ja tarpeeseen. Ainoa joka oli ihan muissa maailmoissa eikä todellakaan mennyt tarpeeseen, sai ne maksimiannokset kahta bentsoa sekä opioidia yksityiseltä reseptillä.
En yhtään tajua, mitä kukaan viihteilee bentsoilla. Eihän ne tee muuta kuin laittaa nukkumaan jos liikaa ottaa?
En itse ole kokenut mitään euforiaa tai täpinöitä niistä, ainoastaan sen rauhoittumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään joka ei saisi tarvitsemia lääkkeitä jos taustalla ei ole ollut päihdeongelmaa.
tämä. päihdekäyttöä on ostaa lääkkeet laittomasti. joku syyhän siinä on ettei lääkäri ole määrännyt, ja on juuri ne päihdyttävät lääkkeet pakko saada.
Ei se ole 🤦
Ja joskus käy niin että yksi lääkäri ei määrää, mutta joku toinen määrää.
Minkä perusteella sä kerrot kumpi on oikeassa?
Mulla sääriluu poikki ja nilkka täyteen levyä/ruuvia ja kipsi tottakai. Buranaa ja panadolia. Kiitos vaan niistäkin kivuista. Eka leikkaus/sairaalakäynti koskaan enkä ollut saanut aikasemmin mitään reseptiä mistään kovemmasta aineesta. Ei tippunut edes pariksi päiväksi kovempaa kipulääkettä.