Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta

Vierailija
02.03.2026 |

"Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta
Viime vuosikymmenen aikana lääkkeiden määrämisen kynnys on yhä kasvanut, joka on johtanut tilanteeseen missä lääkitystä ei saada, vaikka sille olisi tarvetta.  Yliopistossa opiskeleva Topi kävi YTHS:n lääkärin vastaanotolla ja kaksi kertaa yksityisen lääkärin vastaanotolla selkäkivun takia, sillä hänellä on kolme välilevynpullistumaa. Ensimmäinen lääkäri määräsi hänelle tulehduskipulääkettä, josta ei ollut hyötyä, ja myös yksityisellä lääkärillä päädyttiin määräämään toista tulehduskipulääkettä, vaikka Topi kertoi, että niistä ei ole apua.  

Eetu taas haki apua ahdistukseen työterveydestä, ja hän kävi lukemattomia masennuslääkkeitä läpi jotka voisivat auttaa. Kuitenkaan yksikään lääke ei tuottanut toivottua tulosta. Eetu ehdotti lääkärille miedon bentsodiatsepiinin kokeilemista, mutta siihen lääkäri ei suostunut. 

Topi ja Eetu päätyivät kummatkin ostamaan lääkkeitä katukaupasta, vaikka lääkäri olisi voinut niitä heille määrätä. Topi on nyt vuoden ajan joutunut turvautumaan Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkivun takia, mutta se tulee kalliiksi. Eetu taas käyttää ahdistukseen Ksalol-nimisiä bentsodiatsepiinilääkkeitä. Eetun mielestä on typerää, että varsinkaan nuoret miehet eivät saa lääkkeitä edes tarpeessa lääkäriltä."

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bentsoissa on se ongelma, että ne toimii ihan samalla tavalla kuin huumeet: jonkun ajan jälkeen tarvitset annoksesi saadaksesi sen "normaalin" olon, mikä oli ennen kuin aloitit käytön. Samoin toleranssi kasvaa useimmilla hyvin nopeasti. 

Ahdistukseen on todella paljon lääkkeettömiä hoitokeinoja, alkaen kylmästä suihkusta ja chilikarkeista. Voitte itse googlettaa, on selkeät fysiologiset syyt miksi nuo toimivat. Lisäksi siinä tulee onnistumisen tunne, kun selätät ahdistuksesi "itse", ilman lääketehtaan apua. Kun luottaa lääkkeisiin, niihin kehittyy monille henkinen riippuvuus, ei uskalla lähteä mihinkään ilman bentsojaan, vaikka niitä käyttäisi harvoinkin. 

Olen siis itse sairastanut vakavaa masennusta ja todella kaameaa ahdistusta ja syönyt myös bentsoja -koska kyllä niitä määrätään. Käytin niitä itse hyvin vähän, mutta tosiaan tuli tuo efekti, että en uskaltanut mennä ilman niitä mihinkään,

Jep ja koska joillekkin nuo toimii, reuna-tapaukset kärsii, melkein kun potilaat pitäis kohdata yksilöinä eikä jonkun kultaisen standardi tapauksen luoman linssin läpi, ajatella..

Vierailija
42/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tapellut vuosia minimi annostuksesta opamoxia, olen ahdistuneisuus ja paniikkihäiriöinen. Satunnaisesti tarvitsisin opioidia endometrioosikipuun, ei heru.

Musta on saakelin nurinkurista ja väärin, että nyt sit pitää kadulta hommata ja siellä on vaan kovempia aineita. Nyt on sit opamoxin sijaan varuilla xanoria, diapamia ja ksaloleja 🤦

Ja tosiaan pärjäisin sillä 15mgn opamoxilla sillon tällöin.

Kaverilta oon saanut jonkun liuskan tramaleja joskus. Kivut on monesti vieneet päivystykseen mutta itsehän en reseptille saa.

Tää on naurettavaa.

Tuo Tramalihan on jossain lukemassani tutkimuksessa todettu aika turhaksi kipulääkkeksi kun ei monella vaikuta yhtään kipua poistavasti. Nykyään määrätään aika usein Etoricoxibia eri kipuihin ja toimii kyllä paremmin kuin vahva Burana yhdistettynä Panadoliin. Kun sanot että pärjäisit 15 mg Opamoxilla silloin

Ei selitystä mutta alapeukkuja kyllä kertookin sitten todellisen tilanteen miksi niin lääkkeitä haalii eikä niitä reseptillä heru. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bentsoissa on se ongelma, että ne toimii ihan samalla tavalla kuin huumeet: jonkun ajan jälkeen tarvitset annoksesi saadaksesi sen "normaalin" olon, mikä oli ennen kuin aloitit käytön. Samoin toleranssi kasvaa useimmilla hyvin nopeasti. 

Ahdistukseen on todella paljon lääkkeettömiä hoitokeinoja, alkaen kylmästä suihkusta ja chilikarkeista. Voitte itse googlettaa, on selkeät fysiologiset syyt miksi nuo toimivat. Lisäksi siinä tulee onnistumisen tunne, kun selätät ahdistuksesi "itse", ilman lääketehtaan apua. Kun luottaa lääkkeisiin, niihin kehittyy monille henkinen riippuvuus, ei uskalla lähteä mihinkään ilman bentsojaan, vaikka niitä käyttäisi harvoinkin. 

Olen siis itse sairastanut vakavaa masennusta ja todella kaameaa ahdistusta ja syönyt myös bentsoja -koska kyllä niitä määrätään. Käytin niitä itse hyvin vähän, mutta tosiaan tuli tuo efekti, että en uskaltanut mennä ilman niitä mihinkään,

Kannabis on hyvä lääke ahdistukseen mutta sitä ei saa senkään vertaa kuin bentsoja joita pihistellään. Siinä kannabiksessa on lääkkeenä sekin etu ettei se koukuta fyysisesti kuten bentsot ja opioidit. 

Vierailija
44/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta

Vierailija
45/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen saanut vahvempia kipulääkkeitä sekä julkiselta että yksityiseltä kun se on ollut tarpeen. Unilääkkeitä myös. Ymmärrän kuitenkin että niitä ei niin helposti määrätä kun helposti niin moni niihin jää koukkuun. Ilmeisesti olen niitä ihmisiä keillä ei nuo mitään riippuvuutta aiheuta, enkä kyllä niitä ole syönytkään kuin tilapäisesti akuuttiin vaiheeseen. Ei siis aiheuta mitään positiivisia oloja vaan hoitavat kipua tai unettomuutta. On niitä muitakin kipulääkkeitä mitkä vaikuttavat tehokkaammin kuin jokin Burana tai Panadol eikä aiheuta mitään riippuvuutta. Leikkauksen jälkeen olen saanut myös Tramalia mikä ei minulla kyllä vaikuttanut mitenkään ja sama on kodeiini ja morfiinista tuli pahoinvointia. Ikävä tietenkin ettei niitä voisi edes hetken potilaalle kokeilla ja sitten seurauksena hankkivat näitä kadulta.

Ei tässä muutkaan niitä huvikseen syö tai sen kummemmin jää koukkuun eli et ole mikään erityistapaus. 

Vierailija
46/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tapellut vuosia minimi annostuksesta opamoxia, olen ahdistuneisuus ja paniikkihäiriöinen. Satunnaisesti tarvitsisin opioidia endometrioosikipuun, ei heru.

Musta on saakelin nurinkurista ja väärin, että nyt sit pitää kadulta hommata ja siellä on vaan kovempia aineita. Nyt on sit opamoxin sijaan varuilla xanoria, diapamia ja ksaloleja 🤦

Ja tosiaan pärjäisin sillä 15mgn opamoxilla sillon tällöin.

Kaverilta oon saanut jonkun liuskan tramaleja joskus. Kivut on monesti vieneet päivystykseen mutta itsehän en reseptille saa.

Tää on naurettavaa.

Tuo Tramalihan on jossain lukemassani tutkimuksessa todettu aika turhaksi kipulääkkeksi kun ei monella vaikuta yhtään kipua poistavasti. Nykyään määrätään aika usein Etoricoxibia eri kipuihin ja toimii kyllä paremmin kuin vahva Burana yhdistettynä Panadoliin. Kun sanot että pärjäisit 15 mg Opamoxilla silloin

Olen eri, mutta veikkaan että siksi että lääkettä on varastossa kun sitä tarvitsee. Ei kukaan ahdistuneena lähde ostelemaan mitään lääkkeitä kadulta. Ne pitää olla valmiina.

Vierailija
47/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Hirveää että edes täysin selkeällä diagnoosilla kipua aiheuttavasta sairaudesta ei välttämättä saa tarvitsemaansa kipulääkereseptiä. 

Minulla meni jalka poikki kolmesta kohdasta. Se leikattiin ja olin yhden yön sairaalassa leikkauksen jälkeen. Tuolloin sain vahvempaa kipulääkettä ja . Kotiin en saanut vahvempaa kipulääkettä enkä saanut sitä myöskään reseptillä vaikka soitin itkuisena ja sanoin että en pysty elää jalka on niin . Soitin sitten äidilleni ja äiti antoi omista lääkkeistään. 

Vierailija
48/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistit ovat vihaisia kun he eivät saa huumeita veronmaksajien piikin.

Vierailija
49/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä aloituksen teksti on otettu?

Vierailija
50/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin paha olla. En oo ollut masentunut ja on tapahtunut ikävääkin. Eikö pitäisi päästä terapiaan? 

Vierailija
51/51 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on päihteiden käyttöä, ei lääkintää. Vaikka kuinka selittäisi että on paniikkihäiriö yms. Niin apua siihen kyllä saa muistakin valmisteista kuin rauhoittavista, jotka itseasiassa on todella huono vaihtoehto. Ja kyllä tuo lääkkeiden katukauppa on ollu yleistä jo pitkään. Nuorilla on sellanen trendi ollut jo jonkin aikaa että alkoholin kulutus vähenee ja muiden päihteiden käyttö kasvaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi