Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta
"Huolestuttava ilmiö nuorten keskuudessa: Lääkkeitä ostetaan kadulta
Viime vuosikymmenen aikana lääkkeiden määrämisen kynnys on yhä kasvanut, joka on johtanut tilanteeseen missä lääkitystä ei saada, vaikka sille olisi tarvetta. Yliopistossa opiskeleva Topi kävi YTHS:n lääkärin vastaanotolla ja kaksi kertaa yksityisen lääkärin vastaanotolla selkäkivun takia, sillä hänellä on kolme välilevynpullistumaa. Ensimmäinen lääkäri määräsi hänelle tulehduskipulääkettä, josta ei ollut hyötyä, ja myös yksityisellä lääkärillä päädyttiin määräämään toista tulehduskipulääkettä, vaikka Topi kertoi, että niistä ei ole apua.
Eetu taas haki apua ahdistukseen työterveydestä, ja hän kävi lukemattomia masennuslääkkeitä läpi jotka voisivat auttaa. Kuitenkaan yksikään lääke ei tuottanut toivottua tulosta. Eetu ehdotti lääkärille miedon bentsodiatsepiinin kokeilemista, mutta siihen lääkäri ei suostunut.
Topi ja Eetu päätyivät kummatkin ostamaan lääkkeitä katukaupasta, vaikka lääkäri olisi voinut niitä heille määrätä. Topi on nyt vuoden ajan joutunut turvautumaan Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkivun takia, mutta se tulee kalliiksi. Eetu taas käyttää ahdistukseen Ksalol-nimisiä bentsodiatsepiinilääkkeitä. Eetun mielestä on typerää, että varsinkaan nuoret miehet eivät saa lääkkeitä edes tarpeessa lääkäriltä."
Kommentit (43)
Ostan ulkomailta nukahtamista auvustavaa lääkettä apteekista ilman reseptiä. Sitä saa Suomestakin reseptillä mutta maksaa kolme kertaa enemmän. Matkoilta tuon puolen vuoden tarpeeseen. Vahvempia on turha toivoa Suomen lääkärin kirjoittavan. Katukauppaan en ole vielä nojautunut,mutta ymmärän hyvin miksi moni tekee niin.
Ei ikinä saisi ostaa piraattilääkkeitä, niissä voi olla mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on ollut jo pari kymmentä vuotta, esim adhd lääkitystä ei saa koska sen ympärille on rakennettu esterata joka on oikeasti adhd:n kanssa kamppailevalle täysin mahdoton mutta tylsistyneelle koti-äidille helppoa.
Eli ne kellä on vakava ADHD ei saa hoitoa ja ne keillä on saavat?
Niinpä. Kaikkia ADHD potilaat ei ole piripäitä mutta kaikki piripäät on ADHD potilaita. Pitäähän näiden narkkareiden saada se diagnoosi että pääsee poliisille perutelemaan sitä amfetamiinin käyttöä
Minkäs veikkaisit olevan se numero ykkönen itsehoitoaine kun terveydenhuolto tarjoaa ovea?
Se että kaikki piripäät on adhd potilaita on ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Siitä sitten vain menet kertomaan nuorille asian ihan kasvo tusten Ei ne täällä roiku
Vierailija kirjoitti:
Noin voi sanoa sellainen jolla ei ole pakottavaa tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ostaa kadulta kun sadistiset lääkärit ei anna reseptiä
Kärsin satunnaisesta ahdistuksesta ja olen monta taistelua käynyt lekurin kanssa miksi en saa pamia reseptille. Aina tarjoavat masennuslääkettä millä jörkyttävät sivuvaikutukset,en ota. Diapam on toimiva ja edullinen lääke ja satunnais käytössä erinomainen,olen lopen kyllästynyr että minua kohdellaan lekurien puolesta kuin narkkaria. Pitääkö tässä lähteä toiseen maahan hakemaan reseptilääkettä vai mitä.
Mä oon tapellut vuosia minimi annostuksesta opamoxia, olen ahdistuneisuus ja paniikkihäiriöinen. Satunnaisesti tarvitsisin opioidia endometrioosikipuun, ei heru.
Musta on saakelin nurinkurista ja väärin, että nyt sit pitää kadulta hommata ja siellä on vaan kovempia aineita. Nyt on sit opamoxin sijaan varuilla xanoria, diapamia ja ksaloleja 🤦
Ja tosiaan pärjäisin sillä 15mgn opamoxilla sillon tällöin.
Kaverilta oon saanut jonkun liuskan tramaleja joskus. Kivut on monesti vieneet päivystykseen mutta itsehän en reseptille saa.
Tää on naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Iatrogeeninen on thl:n linja
Tuntui pahalta lukea tuo mutta tottahan se on, ihmisten jättäminen oman onnensa nojaan ja lääkitysten kieltäminen moraali syistä on tuottanut katastrofaalista tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin kai myöntää, että ahdistunut ja epätoivoinen ihminen turvautuu mihin vaan, mikä helpottaa. Ja että esim hoitamaton adhd ajaa päihteiden käyttöön, joka vähenee kun saa oikeat lääkkeet.
Silti ei voi auttaa 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on ollut jo pari kymmentä vuotta, esim adhd lääkitystä ei saa koska sen ympärille on rakennettu esterata joka on oikeasti adhd:n kanssa kamppailevalle täysin mahdoton mutta tylsistyneelle koti-äidille helppoa.
Niinpä. Kaikkia ADHD potilaat ei ole piripäitä mutta kaikki piripäät on ADHD potilaita. Pitäähän näiden narkkareiden saada se diagnoosi että pääsee poliisille perutelemaan sitä amfetamiinin käyttöä
Minkäs veikkaisit olevan se numero ykkönen itsehoitoaine kun terveydenhuolto tarjoaa ovea?
Juu, katujen kasvattina tuo on se karu totuus, ne ihmiset joilla menee piristeet viihdekäytöstä addiktioksi on järjestäen niitä joiden ois pitäny olla terveydenhuollon eikä diilerien asiakkaita. Täysin turhaan menetettyjä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totuus jota terveydenhuollossa ei haluta myöntää koska se tarkoittaisi että he ovat vastuussa nykyisestä tilanteesta, mitä he ovatkin, mutta vastuu on liian pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tapellut vuosia minimi annostuksesta opamoxia, olen ahdistuneisuus ja paniikkihäiriöinen. Satunnaisesti tarvitsisin opioidia endometrioosikipuun, ei heru.
Musta on saakelin nurinkurista ja väärin, että nyt sit pitää kadulta hommata ja siellä on vaan kovempia aineita. Nyt on sit opamoxin sijaan varuilla xanoria, diapamia ja ksaloleja 🤦
Ja tosiaan pärjäisin sillä 15mgn opamoxilla sillon tällöin.
Kaverilta oon saanut jonkun liuskan tramaleja joskus. Kivut on monesti vieneet päivystykseen mutta itsehän en reseptille saa.
Tää on naurettavaa.
Tuo Tramalihan on jossain lukemassani tutkimuksessa todettu aika turhaksi kipulääkkeksi kun ei monella vaikuta yhtään kipua poistavasti. Nykyään määrätään aika usein Etoricoxibia eri kipuihin ja toimii kyllä paremmin kuin vahva Burana yhdistettynä Panadoliin. Kun sanot että pärjäisit 15 mg Opamoxilla silloin tällöin, niin miksi on pitänyt kadulta hankkia sitten kolmea erilaista noin pieneen tarpeeseen?
Hirveää että edes täysin selkeällä diagnoosilla kipua aiheuttavasta sairaudesta ei välttämättä saa tarvitsemaansa kipulääkereseptiä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Hirveää että edes täysin selkeällä diagnoosilla kipua aiheuttavasta sairaudesta ei välttämättä saa tarvitsemaansa kipulääkereseptiä.
Kun on pidempi hoitosuhde ollut samaan lääkäriin joka on seurannut tilannetta, niin silloin on varmaan harvemmin ongelmia sitä lääkettä saada. Sitten taas jos juoksee ilman hoitosuhdetta vähän väliä eri lääkäreillä on varmasti eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko menee reseptilääkkeitä katukaupassa joilla ei saa päätänsä sekaisin?
Oon kerran ostanut sirdaludia lihasjumiin.
Tiesin että lekuriin on turha lähteä. Tais olla 10 kappaleen liuska ja sillä hoitui ja kuntoutui parissa päivässä ja jäi säästöön. Lekuri olis syöttänyt viikkotolkulla buranaa ja panadolia ja antanut vaivan huonontua.
Ozempia ja ketipinoriakin on tullut ilmoituksissa vastaan.
Kyllä minä olen saanut jumeihin Sirdaludia ja Norgesicia kun työstä noita jumeja aina välillä tulee. En ole yhtään käyntiä turhaksi kokenut ja aina on hyvä apu annettu.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kun on pidempi hoitosuhde ollut samaan lääkäriin joka on seurannut tilannetta, niin silloin on varmaan harvemmin ongelmia sitä lääkettä saada. Sitten taas jos juoksee ilman hoitosuhdetta vähän väliä eri lääkäreillä on varmasti eri tilanne.
Minkäs teet kun joka käynnillä on eri lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Tämä on huuhaata
Bentsoissa on se ongelma, että ne toimii ihan samalla tavalla kuin huumeet: jonkun ajan jälkeen tarvitset annoksesi saadaksesi sen "normaalin" olon, mikä oli ennen kuin aloitit käytön. Samoin toleranssi kasvaa useimmilla hyvin nopeasti.
Ahdistukseen on todella paljon lääkkeettömiä hoitokeinoja, alkaen kylmästä suihkusta ja chilikarkeista. Voitte itse googlettaa, on selkeät fysiologiset syyt miksi nuo toimivat. Lisäksi siinä tulee onnistumisen tunne, kun selätät ahdistuksesi "itse", ilman lääketehtaan apua. Kun luottaa lääkkeisiin, niihin kehittyy monille henkinen riippuvuus, ei uskalla lähteä mihinkään ilman bentsojaan, vaikka niitä käyttäisi harvoinkin.
Olen siis itse sairastanut vakavaa masennusta ja todella kaameaa ahdistusta ja syönyt myös bentsoja -koska kyllä niitä määrätään. Käytin niitä itse hyvin vähän, mutta tosiaan tuli tuo efekti, että en uskaltanut mennä ilman niitä mihinkään, koska pelkäsin ahdistuskohtausta. Nykyään ahdistus on "voitettu kanta".
Mitä välilevyn pullistumiin tulee, McKenzie -harjoitukset auttavat muljauttamaan ne paikalleen ja ylipäänsä ne yleensä paranevat kolmessa kuukaudessa itsekseenkin. Välilevy "kuivahtaa" hiukan siitä pullistuneesta kohdasta ja luiskahtaa takaisin. 99% prosenttia välilevyn pullistumista ei vaadi sen kummempaa hoitoa. Tutkitusti. Kaikenlaisia kipugeelejä on myös, kinesioteippaus lievittää usein kipua sekin jne.
Tässä on kyllä vaan viihdekäyttöaineita haettu, kun heti kun Burana ei auta, on alettu vaatia kolmiolääkkeitä. Edes kokeilematta mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Tämä on huuhaata
No ei näytä tämän keskustelun perusteella olevan.
Minulla on kolmen lajin kolmiolääkkeitä ja yhteen niistä on resepti isoon purkkiin 4,5€:lla, vaikka edellisestäkin on mennyt varmaan kymmenkunta tablettia ja nyt en edes uskalla ottaa niitä, enkä toisiakaan, kun vaikutukset voi olla kohtalokkaita parhaillaan pääasiallisena lääkkeenä olevan lääkkeen kera.
Näin kovissa syöpähoidoissa, en suosittele näitä kenellekään.