Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino ei vaan putoa

Vierailija
01.03.2026 |

Kolme viikkoa ollut vlcd kuurilla ja päivittäiset kalorit max.800. Ylipainoa on reippaasti mutta paino junnaa. Kolmessa viikossa lähtenyt 2kg. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se painoa alkaa tippumaan. Ne on sairaalassa ennenkin tehneet tuon tempun, että potilas laihtuu  ja et ole ainutlaatuinen tässä suhteessa. Nyt vaan sinnillä ja elämä paranee tästä kyllä!

Kiitos kivasta viestistä

Vierailija
22/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ene ei ole keto. Ene on erittäin niukka energinen dieetti. Ketossa taas rasva on se juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt 2 laihduttajaa, joilla paino ei tipu. Se on mennyt ohi joiltakin vastaajista. Olen se toinen, joka ei ole sairaalassa, eikä laihdu grammaakaan. 

Vierailija
24/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinullekin kirjoittaja numero 18! Jostain syystä en pystynyt lainaamaan viestiäsi.

T. Ap

Vierailija
25/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt 2 laihduttajaa, joilla paino ei tipu. Se on mennyt ohi joiltakin vastaajista. Olen se toinen, joka ei ole sairaalassa, eikä laihdu grammaakaan. 

Huomasin san ja sinulle vastasin, että pitåä syödä enemmän, jos on ketolla.

Vierailija
26/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ene ei ole keto. Ene on erittäin niukka energinen dieetti. Ketossa taas rasva on se juttu. 

ENE johtaa käytännössä ketoositilaan. Ketoosissa voi olla ilman sitä rasvansyömistäkin. Ketoosi tarkoittaa sitä, että elimistö polttaa vain rasvaa, ja muodostaa siitä ketoaineita, joita aivot/ elimistö käyttää energianlähteenä.

Ketoruokavlio ilman laihdutustavoitetta perustuu runsaaseen rasvan syöntiin. Mutta jos haluaa olla ketoositilassa JA LAIHTUA, ei voi syödä rasvaa. Silloin ruokavalio on sama kuin ene-dieetissä. 

Vierailija
27/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo 2kg on aika vähän, jos syöminen väheni vasta pari viikkoa sitten. (tarkoitan, ettet laihdutellut hitaasti jo alle) Reippaasta ylipainosta lähtee 2-3kg ekan viikon aikana helposti, kun nesteet lähtee liikkeelle. Tyypillisesti reippaalla ylipainolla lähtee ensimmäisenä kuukautena 7-10kg. Sitten jatkossa se hidastuu.

Itsellä nyt -44kg vuodessa. Viimeiset pari kuukautta on ollut todella hidasta tyyliin 1kg/kk. Normaalipainoon enää muutama kilo. 

Vierailija
28/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas, mulla täyain sama tilanne, mutta paino ei ole pudonnut grammaakaan. Olen ollut useita viikkoja ketolla, ja vähentänyt koko ajan kaloreita. Viimeiset viikot 700-1200kcal/vrk. Vain vähäkalorisia kasviksia ja proteiinin lähde (vähärasvainen liha, rahka, raejuusto, heraproteiini, munat). Illalla pieni pala leipää tai riisikakkua. 

Liian vähän energiaa. Kroppa pitää kaikista varastoista kiinni, koska sen mielestä nyt on nälänhätä. Keto ei ole 1000 kcalin  kitukuuri, silloin tulee ne kilpirauhasongelmat ja tukka lähtee päästä. Älä laske kaloreita, se ei ole keton pointti. Pitää syödä hyvin, että voi laihtua.

Kolme ateriaa päivässä ja niin paljon ruokaa, ettei tule nälkä. Ketolla pitää syödä myös rasvaa, muuten terveysongelmat on edessä hyvin pian.

En ole ketolla vaan ene-dieetillä, joka tehdään ihan sairaalan valvonnassa. Kilpirauhasen vajaatoiminta minulla on mutta se on lääkityksellä saatu aisoihin. Taustoista sen verran että viimeiset 5 vuotta olen ollut jatkuvilla kortisonikuureilla koska sairaus on sitä vaatinut (juuri nyt en ole). En tiedä onko sillä painonpudotukseen minkälainen merkitys mutta ainakin painonnousuun sillä oli ihan valtava merkitys. 

Vierailija
29/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin san ja sinulle vastasin, että pitåä syödä enemmän, jos on ketolla.

Olen ollut ketolla eri kalorimäärillä. En ole laihtunut yhtään, söin sitten rasvaa tai en, vähän tai normaalisti tai paljon. Siksi olen alkanut viilaamaan kaloreita koko ajan alaspäin, että löydän sen tason, jolla laihtuisin. 

Vierailija
30/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se silloin pudonnut 2 kg. Aika vähän kulutat energiaa. Makaatko vaan sohvalla tekemättä mitään?

Tuo on vettä, joka lähtee aina, kun aloittaa laihdutuskuurin. Se tulee myös takaisin heti, kun kuuri loppuu.

Vierailija
31/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 2kg on aika vähän, jos syöminen väheni vasta pari viikkoa sitten. (tarkoitan, ettet laihdutellut hitaasti jo alle) Reippaasta ylipainosta lähtee 2-3kg ekan viikon aikana helposti, kun nesteet lähtee liikkeelle. Tyypillisesti reippaalla ylipainolla lähtee ensimmäisenä kuukautena 7-10kg. Sitten jatkossa se hidastuu.

Itsellä nyt -44kg vuodessa. Viimeiset pari kuukautta on ollut todella hidasta tyyliin 1kg/kk. Normaalipainoon enää muutama kilo. 

Vaan kun ei lähde. Olo ihan yhtä turvonnut kuin ennenkin. Toki en ole perusterve ja lääkityksillä voi olla oma osuutensa (Thytoxin, Prednisolon). Eihän tämä kivalta tunnu itsestänikään, eikä etenkään niinä aamuina kun lääkärikin jo huokaa että ei se vaan tipu.

Vierailija
32/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas, mulla täyain sama tilanne, mutta paino ei ole pudonnut grammaakaan. Olen ollut useita viikkoja ketolla, ja vähentänyt koko ajan kaloreita. Viimeiset viikot 700-1200kcal/vrk. Vain vähäkalorisia kasviksia ja proteiinin lähde (vähärasvainen liha, rahka, raejuusto, heraproteiini, munat). Illalla pieni pala leipää tai riisikakkua. 

Jos on insuliiniresistenssi, menee kuutisen viikkoa, ennen kuin paino alkaa laskea. Sinä aikana ei tarvitse eikä minusta edes kannata vähentää kaloreita. Keho nimittäin sopeuttaa kulutustaan, jos on useamman viikon vähemmillä kaloreilla. Pari viikkoa voi pitää nälkäkuuria ilman, että se vaikuttaa kulutukseen, mutta jos kuuri on pidempi, kulutus voi pienentyä pysyvästi. Siksi kannattaa pitää kalorimäärä samana ja odottaa tuo kuusi viikkoa, että insuliiniresistenssi helpottaa. Sen jälkeen paino alkaa laskea, jos on kalorivajetta.

Vierailija
33/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti kilpparin vajaatoiminta potilas niin silloin juuri tuo ruokavalio on se syy miksi et laihdu. Vähäkalorisia ruokavaliota tai kertoa ei todellakaan pitäisi suositella laihtumiseen vajaatoimintaiselle. Ilmeisesti sinulla on paljon ylipainoa, miksi et vain voisi syödä sairaalaruokaa kevennettynä. Uskoisin sen ehdottomasti toimivan sulle paremmin. 

Ja toisekseen, kilppari potilaat eivät myöskään yleensä laihdu jos on raudanpuute. T4 muodostetaan t3 ja se muodostus tarvitsee isot rautavarastot. Nyt on menty nenä edellä puuhun. 

Vierailija
34/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, että saatu aisoihin... eli sinulla on varmistettu myös tuo t3 taso? Sun tilassa vaatisin sen.  

Vierailija
35/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se silloin pudonnut 2 kg. Aika vähän kulutat energiaa. Makaatko vaan sohvalla tekemättä mitään?

Tuo on vettä, joka lähtee aina, kun aloittaa laihdutuskuurin. Se tulee myös takaisin heti, kun kuuri loppuu.

Tottakai kuuri joskus loppuu, en ole tyhmä vaikka ylipainoa onkin. Minun paino on lähtenyt jyrkkään nousuun vasta silloin kun sairastuin ja jouduin vahvoille kortisonikuureille. Muualla ei ole ylimääräistä kuin kasvojen alueella ja vatsan ja vyötärön alueella. Elintavat eivät ole muuttuneet huonommiksi mutta tietenkin kun sairaus on ollut pahimmillaan päällä niin liikkuminen on niinä hetkinä jäänyt. Minun liikkuminen on muutenkin ollut ihan vaan kävelyä ja uintia. Hiton vähän on nestettäkin kolmessa viikossa lähtenyt jos se 2kg pudotus on ainoastaan sitä. Ihmeitä enkä pikareittejä hoikkuuteen kuvitellut saavanikaan mutta edes jotain.

Vierailija
36/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu kuidut, täysviljaa. Illalla esim kaurapuuro.

Vierailija
37/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikeasti kilpparin vajaatoiminta potilas niin silloin juuri tuo ruokavalio on se syy miksi et laihdu. Vähäkalorisia ruokavaliota tai kertoa ei todellakaan pitäisi suositella laihtumiseen vajaatoimintaiselle. Ilmeisesti sinulla on paljon ylipainoa, miksi et vain voisi syödä sairaalaruokaa kevennettynä. Uskoisin sen ehdottomasti toimivan sulle paremmin. 

Ja toisekseen, kilppari potilaat eivät myöskään yleensä laihdu jos on raudanpuute. T4 muodostetaan t3 ja se muodostus tarvitsee isot rautavarastot. Nyt on menty nenä edellä puuhun. 

Kiitos viestistäsi. Kilpirauhasarvot ovat nyt ok, menivät jo välillä liikatoiminnankin puolelle mutta nyt ihan normiarvoissa. Raudanpuutetta minulle aiheuttaa krooninen sairaus (Crohn) ja sille en voi juurikaan itse mitään. Raudanpuutetta tulee silloin kun sairaus aktivoituu ja kärsin verenvuodosta. Infuusion olen saanut ilman taistelua ja siihen suhtauduttu minusta hyvin asiallisesti ja hoitoon pääsy on ollut nopeaa. Kyllä kirurgi on tietoinen labroista kun niitä käydään päivittäin läpi. Sairauden luonteen vuoksi on ihmetelty miksi senkään takia ei paino laske kuten yleensä käy. En tiedä, tuntuu että koko keho on ihan sekaisin, ja onkin, monella tapaa.

Vierailija
38/38 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afos- ja alat-arvot minulla oli koholla. En tiedä sitten vaikuttaako niistä kumpikaan aineenvaihduntaan, täytyy huomenna lääkärikierrolla kysyä.  

-Ap