Jos tililläsi olisi 500 000e, lainaisitko sukulaiselle hädässä 20e?
Kommentit (39)
En lainaisi. Ihan siitä syystä että niille pyynnöille ei tulisi koskaan loppua. Mulla on mennyt yksi ystävyyssuhde sen takia et ystävä yritti multa tilipäivänä (joka oli myös hänen tilipäivä) pummata 200 euroa kun halusi ostaa jonkun sähkömopon tai vastaavan. Oltiin vielä samalla alalla ja sama palkka ja jäin juuri kesälomalle sekä olin lähdössä reissuun. Musta se oli maailman epäkohteliainta mitä ystävälle voi tehdä pyytää rahaa tuossa tilanteessa ja johonkin noin turhaan. Siitä tuli pidempikin kela jossa tulin lopputulemaan että ne jotka pummii ei kunnioita muita ihmisiä eikä ole aikani arvoisia. Itse oon ollut opiskelija ja köyhä sekä matalapalkkotöissä vuosikausia, nykyään olen hyvätuloinen. Aina ollut sama periaate et sillä pärjätään mitä on käytettävissä, ensin hoidetaan pakolliset laskut ja sen jälkeen katsotaan mihin loppu riittää. En halua ikinä olla taloudellisesti riippuvainen muiden almuista. Suomessa ei ole oikeaa todellista köyhyyttä vaan ainoastaan ihmisiä jotka ei osaa elää sen mukaan mitä tienaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilleni ja ainoalle veljelleni antaisin säännöllisesti niin paljon kuin saa aina verottomana antaa. En kuitenkaan lainaa rahaa kenellekään.
Mä en antaisi. Mut jos kolaa lumia, leikkaa ruohoa, käy kaupoilla jne puolestani, niin sitten.
Lahjoittamalla rahaa kasvaa velliperseitä.
Mulla on jo aikuiset yliopistossa opiskelevat lapset. Molemmilla on osa-aikainen työ. Totta kai antaisin heille sen mitä voi verottomana antaa. Ei se kenestäkään tee vellipersettä, ettei tarvii kituuttaa.
En
Ei ole entisiäkään maksettu niin miksi maksaisi nytkään.
Antaisin kuukausittain rahaa, jos olisi palkka tai iso eläke. Ihmisiä ei saa jättää heitteille. 20e on naurettavan pieni raha.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin asian läpi tarkasti. Lainaaminen on loputon suo. Tällä viikolla 20e, ensi viikolla 50e jne,
Tämä. Siksi en hiiskuisikaan varoista tililläni, mutta voisin antaa vähän rahaa.
Antaisin sukulaiselle sen 20. 2000 en.
Vaihtaisin nimeni ja muuttaisin ulkomaille.
Riippuu henkilöstä. Jos olisi nurkkiin, en. Kolmen lapsen elämänhallintaongelmainen yh ja lapset tehty kaikki eri isille, en. Elätti ihan vain omaa tyhmyyttään, en.
Mutta ahkeralle opiskelijalle kyllä. Samoin kouluttautuneille vanhemmille jos äkillisesti tiukka tilanne. Vanhukselle, kyllä.
Riippuu hädästä. Vaikka olisi miljardi rahaa niin en esim. ryyppäämiseen antaisi.
En lainaile rahoja. Annan rahaa jos siltä tuntuu nytkin, harvoin on kukaan kysynyt. Veljeä olen joskus auttanut ilman takaisinmaksuvelvoitetta. Sama periaate olisi vaikka olisi enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu henkilöstä. Jos olisi nurkkiin, en. Kolmen lapsen elämänhallintaongelmainen yh ja lapset tehty kaikki eri isille, en. Elätti ihan vain omaa tyhmyyttään, en.
Mutta ahkeralle opiskelijalle kyllä. Samoin kouluttautuneille vanhemmille jos äkillisesti tiukka tilanne. Vanhukselle, kyllä.
Siis narkki.
Jos lainaisin jokaiselle pyytäjälle parikymppiä aina kun pyydetään niin aika äkkiä olisi varaton.
Saan kuulla jatkuvasti siitä että sullahan on varaa et voisit ihan hyvin vipata viitosen jne. Viimeisen vuoden aikana näitä on alkanut kuulua enemmän ja enemmän. Kuukaudessa tuhansia kertoja.
Itse voitin Lotossa 500 000 ja laitoin välit poikki kaikkiin sukulaisiin. Hankit uudet kaverit
Suurimmalle osalle sukulaisistani voisin näiden pyytäessä jo nykyiselläkin rahatilanteellani antaa tuon 20 euroa, ei tarvitse edes maksaa takaisin välttämättä. On kuitenkin muutamia elämänhallinnallisia ongelmia omaavia sukulaisia joille mielelläni en rahaa antaisi vaikka itselläni sitä olisikin. Ei tee mieli avustaa toisen tupakoimista tai karkkiövereitä.
Ehkä voisin lainata jos se kertoisi tarkasti mihin sen rahan aikoo käyttää.