Onko suomalaisilla tiettyjä kasvopiirteitä maakunnista riippuen?
Pirkanmaanlaiset eri näköisiä kuin vaikka kainuulaiset?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Pienet sian silmät saatanan syvällä siellä kallossa!
Seisot siis peilin edessä.
en ole huomannut kovin suuria eroja vaikka paljon on maata kierretty. luonteessa löytyy taas todella laaja kirjo. toki pienissä kylissä, missä kaikki on toistensa serkkuja, niin huomaa kyllä rutsattuja kasvoja ja vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsissa joillakin on tyypillisiä piirteitä. Pieni koko ja epikantukset silmissä esim.
Epikantukset?
Ei Suomessa ole enää kuin Laphissa niin eristyksissä olevaa porukkaa että erottuu mitenkään valtaväestöstä. Siis tiedättehän, lyhyitä, hyvin tummat silmät jne. Ja tuokin "erityisyys" on jo pian mennyttä kun etelämmästä lappaa porukkaa pohjoiseen sen verran ja toisaalta originaalit muuttavat paljon Lapista etelämmäs.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kaikki sen näköisiä, että kyllä on vakka kantensa löytänyt, kun heidän vanhempansa ovat tavanneet, hyhhh-hhyh.
Ketkä kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Itä suomalaisen ruumiinrakenteen ja naaman yleensä tunnistaa
Lyhyitä, sopusuhtainen vartalo, naiset kauniita.....
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla ollaan pitkiä ja raamikkaita, myös naiset. Savossa lyhyitä ja kurvikkaita. Lapissa kaikista kitukasvuisimmat ihmiset.
Savossa kurvikkaita 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet sian silmät saatanan syvällä siellä kallossa!
Seisot siis peilin edessä.
😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsissa joillakin on tyypillisiä piirteitä. Pieni koko ja epikantukset silmissä esim.
Epikantukset?
Epikantus (mongolipoimu) on yläluomessa oleva ihopoimu, joka peittää silmän sisänurkan. Se on tyypillinen piirre itäaasialaisilla kansoilla, mutta voi esiintyä myös lapsilla tai liittyä tiettyihin oireyhtymiin, kuten Downin oireyhtymään.
Suomalaisilla (ja puhun nyt etnisistä suomalaisista, saivartelijoille tiedoksi) on keskenään huomattavankin erilaisia geneettisiä piirteitä, mitkä voi helposti tunnistaa ulkonäöstä (kasvoista ja ruumiinrakenteesta).
Maakunnittain sen sijaan jako ei ole ainakaan enää selvää, koska niin pitkään ovat jo heimot sekä sukuhaarat ehtineet muuttaa ristiin rastiin. Jotain karkeita yleistyksiä voi tehdä, mutta ne ovat vain yleistyksiä, eivätkä päde kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää.- itäsuomalainen
Semmoinen tietyllä tavalla tonttumainen tulevahko ruumiinrakenne ja itäiset kasvonpiirteet, vinot silmät, leveä nenä
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla ollaan pitkiä ja raamikkaita, myös naiset. Savossa lyhyitä ja kurvikkaita. Lapissa kaikista kitukasvuisimmat ihmiset.
Olen Pohjanmaalla nähnyt myös hyvin lyhyitä ja tuhteja, niin naisia kuin miehiäkin. Itse savolaisena olen huomattavasti pidempi ja solakampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikki Savossa ole lyhyitä.
Olen Kainuusta ja olen pitkä (+180 cm) ja hoikahko nainen. Ainakin vanhempi sukupolvi on minua lyhyempää myös miehet.
kuule -on,,,mutta nyt kun sekannus. oli uust ennen.niin tunnistettavia piirtetä ulkonäkö oli iso osa- niin totta-
huomwnna avaan laajemmi- oon tosi kipee nyt-- tär'ä on pakko jatkaa- osoit ytimeen... super hyvä aihe...
Olen savolainen, 171 cm pitkä nainen. Kyllä, aika kurvikkaita ollaan täällä Savossa. Mutta jos on pituutta, niin se vaikutelma vähän tasoittuu. Sittenhän voi ajatella olevansa pitkä ja komea.
Vierailija kirjoitti:
en ole huomannut kovin suuria eroja vaikka paljon on maata kierretty. luonteessa löytyy taas todella laaja kirjo. toki pienissä kylissä, missä kaikki on toistensa serkkuja, niin huomaa kyllä rutsattuja kasvoja ja vammoja.
ennen oli suuret erot-nt sekaannus- ei ole...
ennen olikin- joo vävy- tytär tuo xx himaan näytille, ei edes ruuat natsaa. yks esimerkki oli- kustavin oika- ei ymmärrä täytekakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt paksu vartalo ja pallopää.
Kerro lisää.- itäsuomalainen