Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan voi olla kyykkyasennossa minuuttia pidempään?

Vierailija
01.03.2026 |

Ihmettelyni että miten kukaan voi olla kyykkyasennossa minuuttia pidempään?

Itse en kykene kyykkyyn siten että kantapäät osuisi maahan, varpaillaan pystyn, mutta jalat puutuu jo lyhyessä ajassa.

Joskus nähnyt jonkun kyykkivän tuossa kyykkyasennossa pidempääkin jossain saleilla, että kummastelee miten kukaan siihen pystyy?

Verenkierto ja hermot on puristuksissa samantien itellä että pahaa tekee.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsen helposti kyykkyyn ja ylös, kapeasti tai leveäati. Kantapäät eivät nouse. Teen joka päivä erään kotityön, joka vaatii 5-10 minuutin kyykyssä oloa ja kyllä siinä joka kerta jalat puutuvat.

Et halua kertoa, mikä se kotityö on?

Joutunee puhaltamaan isäntään lisää ilmaa joka päivä.

Vierailija
62/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile seinää vasten tai ota käsillä kiinni jostain, vaikka ovenkahvoista. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutuu kyllä paikat, mutta itsellä auttaa esimerkiksi selkäjumeihin. Tulee heti helpottava tunne alaselkään, kun pääsee kyykkyyn ja hetken oleilee siellä.

Ja hetki on kauanko? 

Sen olen huomannut jos ulkona koitan mennä kyykkyyn istumisen sijasta, jos ei ole paikkaa mihin istua, niin kyykkyasennossa en pysty olla edes minuuttia, hyvä jos puoli. 

Eli kai se puutuminen on normaalia sitten vaan. Ihmistä ei ole tarkoitettu olemaan kyykyssä kauaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalat tarpeeksi leveelle

Ihan samanlailla se onnistuu jalat yhdessäkin. Pääsen myös yhdellä jalalla kyykkyn ja ylös mistään tukea ottamatta.

Minä pääsen kyykkyyn ja ylös ilman jalkoja!

Vierailija
64/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelin lapsena eikä taito näin 52 vuotiaanakaan ole minnekään kadonnut.

Opettelit? Jaa miten tuo opetellaan? Jos ei fysiikka taivu siihen.. 

Kyllä se taipuu. Miten luulette selviävän vanhana. 

Omasta kropasta joutuu pitämään jatkuvaa huolta. Aloittakaa se mahdollisemman nuorena. Kropasta ja nivelten liikkuvuudesta näkee todellisen iän, vaikka kuinka naamaan panostaisi. 

Olen 76v ja joka ikinen aamu 8  syväkyykky-harjoutusta, muun kropan voimistelun päälle. 

Vierailija
65/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika tuhti.

Nivelten liikkuvuus ei ole painosta kiinni. 

Vierailija
66/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota mitään vaikeuksia jalkapohjat maassa nimenomaan, siten jaksaa paljon paremmin kuin varpaillaan. Liikkuvuudesta ja kehon mittasuhteista tuo on pitkälti kiinni. 

Vierailija
67/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykky on mulle mukava lepoasento. Oon lypsänyt lehmiä vuosikaudet ja odotellut usein lehmän vieressä kyykyssä että tulee valmista.

Vierailija
68/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn, vaikka ikä 55 ja ylipainoa löytyy reippaasti.

Työ on liikkuvaa ja vaatii myös kyykkyyn menoa monesti. Mutta olen kyllä huomannut, että meidän työporukassa paljon nuorimmilla on ollut tuossa ongelmia🤔

Vierailija
69/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutuu kyllä paikat, mutta itsellä auttaa esimerkiksi selkäjumeihin. Tulee heti helpottava tunne alaselkään, kun pääsee kyykkyyn ja hetken oleilee siellä.

Ja hetki on kauanko? 

Sen olen huomannut jos ulkona koitan mennä kyykkyyn istumisen sijasta, jos ei ole paikkaa mihin istua, niin kyykkyasennossa en pysty olla edes minuuttia, hyvä jos puoli. 

Eli kai se puutuminen on normaalia sitten vaan. Ihmistä ei ole tarkoitettu olemaan kyykyssä kauaa.

Ihminenhän on nimenomaan tarkoitettu olemaan kyykyssä pitkiäkin aikoja! Luonnollinen asento, joka vaan nykymaailmassa harvemmin tulee käytetyksi. Mutta muinoin ennen sohvia se todellakin on ollut perus työskentelyasento ihan marjojen ja juurien keräilystä lähtien

Vierailija
70/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että ei muka slaavikyykyssä pysty olemaan. 

Luuleekohan monet että se syväkyykky on jotenkin eri asennossa eikä siten, että peppu riippuu melkein maassa

Vierailija
71/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino tuo vaikeuksia ja sairauksia.

Olen läskisami ja syväkyykky onnistuu helposti ja on mukava asento.

Vierailija
72/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy miestäsi

Ja mieheen se liittyy miten?

Ei jaksa ratsastaa

En kyllä ratsasta kyykkäämällä 😂

Vierailija
73/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän nopeasti tuo onnistui kun alkoi harjoitella. Itse aloitin muutamia vuosia sitten harjoittelun ja ei kyllä montaa kuukautta mennyt kun syväkyykyssä pystyi jo olemaan kevyesti 10-15min. Aiemmin en päässyt lähellekään kyykkyä ja kaaduin aina jos edes yritin. Nykyään katson puoli yhdeksän uutiset aina syväkyykyssä, tulee tehtyä päivittäin, kun on tavallaan iltarutiinina itsellä. Järkyttävät alaselkäkivut hävisivät täysin kyykkäyksen myötä. N52v

Vierailija
74/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykky on köyhän perusasento. Se on syytä osata. ;)

Olen M50 ja pystyn olemaan syväkyykyssä, sekä varpaillaan että kantapäät maassa. Parin minuutin jälkeen paikat puutuu kyllä sen verran että ylös nouseminen on hieman vaivalloista ja sitten pitää hetki verrytellä. Pystyn myös hyppimään eteenpäin varvaskyykystä, tosin ei viitsi enää juuri sitä tehdä kun jänteet alkaa paukkua. En ole mikään urheilija, mutta moni ikäiseni on paljon heikommassakin hapessa.

Vierailija
75/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, silti ehkä kyseenalaistan mihin tuota koskekaan tarvitsen kun tämäkin asti pärjännyt ilman?

Vierailija
76/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelin lapsena eikä taito näin 52 vuotiaanakaan ole minnekään kadonnut.

Opettelit? Jaa miten tuo opetellaan? Jos ei fysiikka taivu siihen.. 

Kyllä se taipuu. Miten luulette selviävän vanhana. 

Omasta kropasta joutuu pitämään jatkuvaa huolta. Aloittakaa se mahdollisemman nuorena. Kropasta ja nivelten liikkuvuudesta näkee todellisen iän, vaikka kuinka naamaan panostaisi. 

Olen 76v ja joka ikinen aamu 8  syväkyykky-harjoutusta, muun kropan voimistelun päälle. 

Vanhana ei tartte enää edes selvitä joten en ymmärrä ajatusta tuossa takana.

Vanha on vanha ja on ihan ok ettei ihan samaan taivu kun nuoret ja lapset.

Vierailija
77/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Se on ihmisen luonnollinen lepoasento. Selkä tykkää. Tietysti jos liian kauan on siinä, niin sitten jalat puutuu ja polvet tarvii ojentaa. Menen usein kyykkyyn, kun selkä ei kestä pitkää paikoillaan seisomista. 

Vierailija
78/78 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, silti ehkä kyseenalaistan mihin tuota koskekaan tarvitsen kun tämäkin asti pärjännyt ilman?

Ei sitä välttämättä tarvi. Joissain tilanteissa voi olla hyödytksi, mutta liikkuvuuden kannalta harjoitteena on oikein mainio. Vaan mihinpä sitä liikkuvuuttakaan tarvii nykyihminen enää, muuhun kuin yleiseen hyvinvointiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän