Suomessa saa uskomatonta kohtelua sairaana, jos ei ole sen näköinen
Uimahallin sauna oli tyhjä kun tulin paikalle, joten luonnollisesti jouduin löylynheittäjäksi. Sitten väkeä alkoi kokoontua saunaan. Olin varmasti nuorin heistä, nelikymppinen. Kun nousin ja lähdin, kuulin varttuneiden miesten haukkuvan minua siitä, että jätin ämpärin puolityhjäksi. Olen pitkäkestoisella s-lomalla, ja vaikeasta sairaudestani johtuen minun on vältettävä kaikenlaista itseni rasittamista erityisesti ylävartaloon.
Kun olin myöhemmin uudelleen saunassa, yksi miehistä n. 60v lähti hakemaan vettä ja ilmeisesti halusi oikein olla iso mies ja näyttää minulle miten se tapahtuu. Hän paiskasi ämpärin kiveen niin että siitä sai melkein kuulovaurion. Totesi että 'ei se sen vaikeempaa ollut'. Puheista päätellen oli joku 'päällikkö' jossain firmassa. Kai unohti, etten ollut hänellä töissä. /:
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävän moni kuvittelee, että nuori ihminen ei voi olla kipeä! Minutkin on käskytetty bussinpenkiltä ylös vaikka mulla oli kipeä leikkaushaava jalassa. Ei ole kivaa alkaa selvittää terveysasioitaan kaikelle kansalle.
Joo ja jos laihdut sairauden takia ja vaikka olisi eteisvärinäriski, niin hoikkuutesi tulkitaan hyväksi kunnoksi ja sinun pitäisi tehdä vielä muidenkin omat hommat
Tätä tekee myös sosiaalialan ammattilaiset. Sukupuoleksi ei saa enää olettaa sitä sukupuolta miltä näytät mutta terveydentilan saa olettaa.
Tulee mieleen kun painoin kahta työtä saadakseni vähän lainoja kevennettyä, 85t viikossa. Aiempina vuosina olin leikannut isovanhempieni tosi ison ja muhkuraisen nurmikon + puutarhassa. Ne ottivat nokkiinsa siitä kun sanoin etten jaksa!
Ja menee myös toisinpäin eli jos on jokin näkyvä vamma niin oletetaan ettei pääkään toimi. Esim. pyörätuolin käyttäjiä monesti pidetään kehitysvammaisina (vaikka olisi esim. vammautunut onnettomuuden seurauksena ja pää toimisi ihan normaalisti)
Olisit heittänyt sen puoli ämpärillistä vettä kiukaalle, ja vienyt tyhjän ämpärin hanan luokse lähtiessäsi. Oppisivat olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttiko sairautesi puhekykyyn, kun et saanut suutasi auki tapahtumahetkellä?
Luuletko tosissasi että tommosille ukoille olisi mitään väliä mitä niille sanoisi? Joten suotta yksityisasioitaan siinä alkaa levittämään.
Ja miksi kenenkään pitäisi ventovieraille avata terveydentilaansa? Tuollainen yleensä johtaa jatkokysymyksiin ja keskusteluun aiheesta, eikä mua ainakaan kiinnosta keskustella yksityisistä asioistani jossain uimahallin saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama aloitus oli jo viikolla täällä, miksi spämmäät?
Odotan vastaustasi.
Saunamajuri oli huono sanavalinta.
Edellinen sama aloituksesi löytyy, miksi teit uuden?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttiko sairautesi puhekykyyn, kun et saanut suutasi auki tapahtumahetkellä?
Miksi olisi pitänyt puhua?
Niin kauanko saa kiusata kunnes ilmenee että kohteella on joku syy käytökseensä?
Suomessa saattaa saada todella huonoa kohtelua monessakin virastossa jos:
Et ole susiruma (sudet kyllä aika söpöjä)
Ei ole sitä akateemista koulutusta, mutta silti ymmärrät jotain ja osaat kommentoida ja perustella asioita nasevasti
Sanot vastaan itseäsi korkeammassa asemassa oleville
Et ole ahkera
Ei ole samoja mielipiteitä samassa seurueessa olevien kanssa kaikissa asioissa
Saatat joutua jopa rikosten kohteeksi
Onko ahdistavampaa ripityspaikkaa kuin uimahallin sauna.
Kyseessä on varmaan joku paikkakunnan äijäporukka joka on ominut yleisen saunan ja laatineet jotain kirjoittamattomia sääntöjä, joita muidenkin pitäisi noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sairaus toi on, että ei voi hakea vettä saunaan?
en ole ap, mutta esimerkiksi rintasyövän jälkeinen rinnan poisto on sellainen, ettei nostaa saa maito purkkia painavampaa.
mutta koska saunassa oli miehiä oletan ap:n olevan mies oletettu.
joten voi olla selkävaiva, olkapää vamma, mikä tahansa sellainen vamma, jonka kuntoutus ottaa takapakkia, jos nostelee .
löyly sanko voi vettä täynnä painaa kuitenkin sen 5-10 kg riippuen koosta ja materiaalista.
eli siis syitä on monia enkä lähde sen kummemmin spekuloimaan ap:n sairauksia se vaan, että ei kaikki laiskuuttaan jätä tekemättä jotain mikä on kirjoittamaton sääntö.
saunassa se on se, että vettä hakee se kuka viimeksi löylyä heittänyt, jos vesi loppuu.
vaikka ihan tyhmä sääntö hakee kuka hakee.
ei ole niin iso juttu
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on varmaan joku paikkakunnan äijäporukka joka on ominut yleisen saunan ja laatineet jotain kirjoittamattomia sääntöjä, joita muidenkin pitäisi noudattaa.
Kyllä kyseessä oli lähinnä yksittäinen ukko, pomo jossain firmassa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyseessä oli lähinnä yksittäinen ukko, pomo jossain firmassa tietenkin.
Ilkeä mies.
No vaikkapa vakava sydänsairaus tai olkapäävamma.