Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei saa millään kesätöitä

Vierailija
01.03.2026 |

Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei. 

Alkaa usko loppumaan. 

Kommentit (327)

Vierailija
281/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea siivoojaksi. Aluksi pitää hakea lähtötason töitä.

No ei päästä me siivoojatkaan töihin niin älä lässytä :D 

Itsellä vielä korkeakoulun paperit lisäksi

Vierailija
282/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka väittävät, että siivoustöitäkin on haettu, niin onko ihan oikeasti haettu useampaan paikkaan? Vähän epäilyttää. Minä menin nuorena osa-aikaiseksi siivoomaan vessoja ja olin tyytyväinen, että jotain maksettiin. Työhön perehdytettiin ekalla kerralla, näytettiin työvälineet ja oikeat puhdustusaineet ja tekniikat. Ei vaatinut ihmeitä.

Vanhuksen kannattaa pysyä pois tästä keskustelusta, kun et selvästi tiedä nykyisestä työnhausta perskarvan vertaa.

En tiedä puhutko itsestäsi, sillä minä en ainakaan ole vanhus. Ihan vastaavilla tavoilla tiedän nykyään monen työllistyneen.

Juu, ihan turha varmaan alkaa tästä kinaamaan, ainahan sieltä hakijoista joku sen paikan saa. Mutta jos hakijoita on ollut siivousfirman mukaan heidän hauissaan 8000 henkilöä, niin siellä on aikas moni jäänyt ilman paikkaa, ymmärrätkö? Silloin ei ilman työkokemusta olevalla nuorella juurikaan mahdollisuuksia ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisa, Dna ja mitä näitä nyt on. Puhelinmyyjänä mun opiskelija tienaa ihan hyvin.

Vierailija
284/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnilla on jotain lyhyitä kesätyöhommia avoinna tietty määrä.

Niihin otetaan Suomen suurimpiin kuuluvassa kaupungissa esim. ulkoalueiden hoitoon alle 10 työntekijää, jotka valitaan arpomalla. Ei paljon lämmitä niitä satoja, jotka jää rannalle ruikuttamaan.

Voi voi voi voi sentään. Uikuta uikuta, sillä pääsee tosi  pitkälle. Pidä tosta kiinni.

Vierailija
285/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka väittävät, että siivoustöitäkin on haettu, niin onko ihan oikeasti haettu useampaan paikkaan? Vähän epäilyttää. Minä menin nuorena osa-aikaiseksi siivoomaan vessoja ja olin tyytyväinen, että jotain maksettiin. Työhön perehdytettiin ekalla kerralla, näytettiin työvälineet ja oikeat puhdustusaineet ja tekniikat. Ei vaatinut ihmeitä.

Vanhuksen kannattaa pysyä pois tästä keskustelusta, kun et selvästi tiedä nykyisestä työnhausta perskarvan vertaa.

En tiedä puhutko itsestäsi, sillä minä en ainakaan ole vanhus. Ihan vastaavilla tavoilla tiedän nykyään monen työllistyneen.

Juu, ihan turha varmaan alkaa tästä kinaamaan, ainahan sieltä hakijoista joku sen paikan saa. Mutta jos hakijoita on ollut siivo

Käykö joku muu työmahdollisuus? Etsiä vaik piilotyöpaikkoja.

Vierailija
286/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mokasi niissä haastatteluissa? Mainoksia pääsee jakamaan Jakelunuoreille. Sinne hakemusta vaan.

Paljonko niitä mainoksia nykyään tulee? En edes muista milloin meillä olisi postiluukusta tullut yhtään mainosta tai edes ilmaisjakelulehteä, jotka nekin on siirtyneet nettiin, kun painatus on niin kallista. Kirjepostiakaan ei tule kuin kerran kuussa ehkä. Sanomalehdet luetaan diginä.

Vierailija
287/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihin otetaan Suomen suurimpiin kuuluvassa kaupungissa esim. ulkoalueiden hoitoon alle 10 työntekijää, jotka valitaan arpomalla. Ei paljon lämmitä niitä satoja, jotka jää rannalle ruikuttamaan.

Voi voi voi voi sentään. Uikuta uikuta, sillä pääsee tosi  pitkälle. Pidä tosta kiinni.

Ei se ole uikuttamista, se on ihan puhdas fakta sellaiselle, jonka mielestä töitä kyllä saa jos haluaa. Herää tähän päivään, sinäkin voit olla työtön ensi viikolla.

Vierailija
288/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 40 vee ja en ole saanut töitä. Laitoin hakemuksen, jossa etsittiin kesätyöntekijöitä. Minut valittiin kesätöihin. 

Tarkoitushan tuossa on se, että jos olisi jotain mahdollisuustta jatkaa kesätöiden jälkeen yrityksessä. 

Hienoa, että sait kesätöitä, mutta kun kokemusta omaavat aikuiset napsivat kesätyöpaikat, nuoret jäävät ilman arvokasta työkokemusta.

Toivottavasti nautit sinäkin tästä dilemasta 😍😍😍🥰🥰🥰😘😘😘😘

Vierailija
289/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mokasi niissä haastatteluissa? Mainoksia pääsee jakamaan Jakelunuoreille. Sinne hakemusta vaan.

Paljonko niitä mainoksia nykyään tulee? En edes muista milloin meillä olisi postiluukusta tullut yhtään mainosta tai edes ilmaisjakelulehteä, jotka nekin on siirtyneet nettiin, kun painatus on niin kallista. Kirjepostiakaan ei tule kuin kerran kuussa ehkä. Sanomalehdet luetaan diginä.

Tätäkö kysyttiin?

Vierailija
290/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnat etsivät muuten kesäleireille ohjaajiksi nuoria. Kaverin poika lähtee Italiaan kesäksi maatilatöihin ja varmaan upea kokemus. Laivoille siivoustöihin tms?

Vierailija
291/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole uikuttamista, se on ihan puhdas fakta sellaiselle, jonka mielestä töitä kyllä saa jos haluaa. Herää tähän päivään, sinäkin voit olla työtön ensi viikolla.

Toi sun uikutus ei auta ollenkaan . Uikutus ei edistä työpaikan saantia. Mut keskity sä valitteluun. Et kelpaa töihin muutenkaan.

Vierailija
292/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoustöissä näkee nykyään lähes pelkästään maahanmuuttajia tai keski-ikäisiä ja vanhempia naisia. Kantasuomalaisille nuorille ne työt eivät tunnu kelpaavan.

Kyllä meillä ainakin nuorelle kelpaisi, mutta hakuehdoissa vaaditaan kokemusta ja alan koulutusta tai jos ei vaadita, niin ei sieltä rekryfirmoista mitään kuulu. Itsekään ei voi kysellä perään, kun hakuilmoituksissa useinkaan ei anneta yhteystietoja. Kyllä nämä maammujen työpaikat taitaa olla ihan aiempien hallitusten poliittisilla päätöksillä suhmuroituja, joihin ei suomalaisilla ole mitään asiaa.

Vierailija
293/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnat etsivät muuten kesäleireille ohjaajiksi nuoria. Kaverin poika lähtee Italiaan kesäksi maatilatöihin ja varmaan upea kokemus. Laivoille siivoustöihin tms?

Viikkarille oli haku auki jo alkuvuodesta. Hain kaikkia hommia, liikenteenohjausta, hyttisiivousta, myyntiä, varastoa. En päässyt edes haastatteluun.

Vierailija
294/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikkarille oli haku auki jo alkuvuodesta. Hain kaikkia hommia, liikenteenohjausta, hyttisiivousta, myyntiä, varastoa. En päässyt edes haastatteluun.

No mitä aiot seuraavaksi?

Vierailija
295/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko stressata kesätyöllä? Anna pitää huilikesä.

Valitettavasti vuokran maksusta ei saa huilia. Ja ruokaakin pitää välillä saada.

Pitääkö opiskelevan nuoren maksaa äidille vuokraa?

Niin, kun sä oot käynyt vaan amiksen, niin ethän sä käsitä, että korkeakouluopiskelijat ovat jo pitkällä aikuisuudessa vielä opiskellessaan ja opiskelupaikkakuntakin on usein eri. 

Ei mun nuorten tarvinnut muuttaa minnekään omaan kämppään sen takia, että opiskelivat eikä tarvinnut minunkaan silloin aikoinani. Kun ei ole köyhä eikä kipee, niin omiaan on mahdollisuus tukea. Sääli jos sä et amistodistuksella ole saavuttanut mitään.

Harvinaisen ilkeä kommentti, tyypillistä nettikiusaamisen, yäk!

Vierailija
296/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakea lisää niin kuin olen jo hakenutkin. Toistaiseksi kukaan ei ole halunnut minua töihin.

Vierailija
297/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakea lisää niin kuin olen jo hakenutkin. Toistaiseksi kukaan ei ole halunnut minua töihin.

Minkälaisia töitä haet?

Vierailija
298/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia töitä haet?

Kaupan kassa, varasto, vartija, teollisuus, oman alan paikat esimerkiksi. Ajokorttia ei ole, pyörällä pääsee noin 10 km säteellä.

Vierailija
299/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia töitä haet?

Kaupan kassa, varasto, vartija, teollisuus, oman alan paikat esimerkiksi. Ajokorttia ei ole

Kai siellä bussit kulkee?

Vierailija
300/327 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei vaatinut, silloin 1900 luvulla. Nykyään tarvitsee tuohonkin olla tutkinto.

Ei tarvitse olla. Voit tarjota siivoustyötä kotitalouksiin. Aina on kelvannut mun siivoukset ilman minkäänlaista siivousalan koulutusta. Sulla on kyse siitä, että et vaan jaksa kun munias kutittaa ja peräreikäskin vuotaa.

Minä en ole nuori etsimässä kesätöitä, kiitos vaan huolenpidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi