Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei saa millään kesätöitä

Vierailija
01.03.2026 |

Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei. 

Alkaa usko loppumaan. 

Kommentit (336)

Vierailija
321/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea siivoojaksi. Aluksi pitää hakea lähtötason töitä.

Ei pääse siivoomaankaan ihan tuosta vain!!!

Vierailija
322/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse siivoomaankaan ihan tuosta vain!!!

Nuo paikat menee ulkomaisille opiskelijoille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tismalleen sama tilanne täälläkin. Aikoo nyt opiskella kesän ajan, kun mitään ei löydy. Opintotukikuukausia se toki syö, mutta ei ole muita vaihtoehtoja.

No, se vaihtoehto on varmaan nyt käytettävä, mutta sitten ei jää yhtään opintotukikuukautta ja ensi vuonna onkin sitten kusiset paikat, jos mitään ei löydy. Mut ei kai tässä auta muu. 

Jos opiskelija ei saa töitä eikä muuten pärjää, niin sitten ottaa opintolainaa. Niin itsekin jouduin tekemään, kun ei ois muuten rahat riittäneet. Jos sitä lainaa tarvii vain muutaman kuukauden ajan että ehtii valmistua, niin eipä siitä isoa summaa tule edes takaisin maksettavaksi. Kun ei se lainasummakaan niin monta sataa euroa kuussa ole. Ja takaisinmaksu alkaa vasta kun on valmistunut tai opiskelu loppunut, eli saa töitä tai parempia tukia.

Vierailija
324/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko mennä kesätöihin? Jos rahasta ei ole tiukkaa niin lähtee vaikka kaverin kanssa reilaamaan Eurooppaan. Töitä ehtii tehdä myöhemminkin.

Vierailija
325/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään aikanaan päässyt kesätöihin. En siitä kuitenkaan tehnyt elämää suurempaa numeroa.

Vierailija
326/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-ryhmä on tunnettu siitä, että sinne valitaan henkilökunnan lapsia kesätöihin.

Varmaan useimpiin paikkoihin valitaan henkilökunnan lapsia.

Vierailija
327/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko mennä kesätöihin? Jos rahasta ei ole tiukkaa niin lähtee vaikka kaverin kanssa reilaamaan Eurooppaan. Töitä ehtii tehdä myöhemminkin.

Paitsi että töitä ei saa kun ei ole työkokemusta. Ollaan pikkuhiljaa siirtymässä siihen tilanteeseen,  että vain pieni osa työikäisistä tekee töitä. 

Vierailija
328/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnat etsivät muuten kesäleireille ohjaajiksi nuoria. Kaverin poika lähtee Italiaan kesäksi maatilatöihin ja varmaan upea kokemus. Laivoille siivoustöihin tms?

Viikkarille oli haku auki jo alkuvuodesta. Hain kaikkia hommia, liikenteenohjausta, hyttisiivousta, myyntiä, varastoa. En päässyt edes haastatteluun.

No mitä aiot seuraavaksi?

Hakea lisää niin kuin olen jo hakenutkin. Toistaiseksi kukaan ei ole halunnut minua töihin.

Minkälaisia töitä haet?

Kaupan kassa, varasto, vartija, teollisuus, oman alan paikat esimerkiksi. Ajokorttia ei ole

Mitä, jos suorittaisit vartijan tutkinnon? Mun poika kävi sen jossain vaiheessa kun ei ollut mitään. Muutama kuukausi opintoja ja sai vakipaikan harjoittelupaikastaan. Toki ajokortti piti olla kun yöt ajeli autoa. Jonkun aikaa sekin oli parempi kun ei mitään.

Vierailija
329/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niihin siivoajien hommiinkin on tunkua...

Ei ainakaan meille sairaalaan. Pomo kysyy joka vuosi multakin onko mulla tuttua joka haluaisi kesätöihin. Ja raapii hiukset päästään,et saako taaskaan tarpeeksi lomittajia. Mun osastolle tarttis 2-3 lomittajaa ainakin kolmeksi kuukaudeksi,hyvä jos yksi haluaa töihin ja sit silläkin ehtona, et voi tehdä vaan tyyliin kesäkuun ( näin ollu monesti). Ja nuokin 2-3 vaan meidän osastolle ja osastoja meillä on useita ja lomia pitäviä on melkein 100 työntekijää, eli kesä työntekijöitä tarttis.

Mikä kaupunki ja sairaala?

Vierailija
330/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toimitilahuoltaja ja ei pääse edes haastatteluun, haluaisin vaihtaa työpaikkaa saman alan sisällä. Hakijoita satoja.

Kuinka monta kertaa pitää rutkuttaa tuota samaa, että hakijoita on satoja? Tämä on jo selvinnyt ihan kaikille.

Mistäs tiedät et selvinnyt jo kaikille. Ei minulle ainakaan, et satoja toimitilahuoltajahakijoita hakee töitä. Puhu siis vaan omasta puolestas.

En puhu. Jatkuvalla syötöllä tätä samaa on tuutattu tälläkin palstalla.

Vierailija
331/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niihin siivoajien hommiinkin on tunkua...

Ei ainakaan meille sairaalaan. Pomo kysyy joka vuosi multakin onko mulla tuttua joka haluaisi kesätöihin. Ja raapii hiukset päästään,et saako taaskaan tarpeeksi lomittajia. Mun osastolle tarttis 2-3 lomittajaa ainakin kolmeksi kuukaudeksi,hyvä jos yksi haluaa töihin ja sit silläkin ehtona, et voi tehdä vaan tyyliin kesäkuun ( näin ollu monesti). Ja nuokin 2-3 vaan meidän osastolle ja osastoja meillä on useita ja lomia pitäviä on melkein 100 työntekijää, eli kesä työntekijöitä tarttis.

Mitä ihmette selität? Meillä nuo paikat täyttyy ihan päivissä jopa pahimpiin siivouskohteisiin.

Tässäkin molemmat puhuu että "meillä#". Mitä pelkäätte, suurta hakutulvaa vai että j

HUS

Vierailija
332/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erottautuisiko porukasta, jos olisi suoritettuna hygieniapassi, tulityökortti jne. Ajokortista puhumattakaan.

Itse olin aikanaan Ahvenanmaalla yhden kesän poimimassa tomaatteja (17 v), sain asua työnantajan talossa. Ja yhden kesän Skotlannissa lapsenlikkana (19 v). Muistelen mukavana aikana molempia.

Ei ole hygieniapasseja tai kortteja, ajokortti toki on. Ja insinöörintutkinto. Kesätyöpaikkojakaan ei ole löytynyt, saatika inssin hommia.

Jos ei öle töitä, kannattaisiko opiskella lisää? Jotain extraa, mikä sinua kiinnostaa ja tukee nykyistä ammattia? Tai ylempää tutkintoa? 

Meillä isä aina sanoi, että laiska ei saa olla. Jos ei saanut kesätöitä niin piti mennä ruotsin tai matikan ehtolaiskursseille (jonnet googlatkoon) vaikkei edes ollut ehtoja. Samaa olen takonut omille lapsilleni. Jotain pitää tehdä. Nykyään on vaikka mitä mahdollisuuksia ulkomaillekin. Ei saa jäädä tuleen makaamaan. Omat lapseni ovat jo 30-40 vuotiaita ja aina on ollut töitä.

Vierailija
333/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tismalleen sama tilanne täälläkin. Aikoo nyt opiskella kesän ajan, kun mitään ei löydy. Opintotukikuukausia se toki syö, mutta ei ole muita vaihtoehtoja.

No, se vaihtoehto on varmaan nyt käytettävä, mutta sitten ei jää yhtään opintotukikuukautta ja ensi vuonna onkin sitten kusiset paikat, jos mitään ei löydy. Mut ei kai tässä auta muu. 

Jos opiskelija ei saa töitä eikä muuten pärjää, niin sitten ottaa opintolainaa. Niin itsekin jouduin tekemään, kun ei ois muuten rahat riittäneet. Jos sitä lainaa tarvii vain muutaman kuukauden ajan että ehtii valmistua, niin eipä siitä isoa summaa tule edes takaisin maksettavaksi. Kun ei se lainasummakaan niin monta sataa euroa kuussa ole. Ja takaisinmaksu alkaa vasta kun on valmistunut tai opiskelu loppunut, eli saa töitä tai parempia t

Nyt on uutisoitu paljon myös siitä, kuinka Kelalta jää saamatta opintolainat takaisin, kun valmistuneet nuoret eivät saakaan töitä eivätkä pysty maksamaan opintolainoja takaisin. 

Vierailija
334/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toimitilahuoltaja ja ei pääse edes haastatteluun, haluaisin vaihtaa työpaikkaa saman alan sisällä. Hakijoita satoja.

Kuinka monta kertaa pitää rutkuttaa tuota samaa, että hakijoita on satoja? Tämä on jo selvinnyt ihan kaikille.

Ei ole selvinnyt Matias Marttiselle, Purralle ja monelle muulle syöttiläälle hallituksessa! Pitää vain rangaista työttömiä, kun eivät viitsi mennä töihin!! Näille on pedattu aina työpaikka hyvä veli- verkostossa, joten hyvä kasvattaa tattia otsassa ja vittuilla.

Millä tavalla on rangaistu? Tarkenna.

Vierailija
335/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-ryhmä on tunnettu siitä, että sinne valitaan henkilökunnan lapsia kesätöihin.

Allekirjoitan ainakin Osuuskauppa Keskimaan osalta. 

T: Entinen Keskimaan prismalainen

Vierailija
336/336 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat 30-40 vuotiaita ja aina ollut töitä, ei se kerro mitään tämän päivän tilanteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä