Miksi sikanautajauheliha haisee ja maistuu nykyään pahalta?
Yleensä ostan naudan 10% jauhelihaa (400 g), mutta nyt ostin sen lisäksi 300 g sikanautaa kun ajattelin sen mehevöittävän kaalimureketta. Uunista tullessa jo hajukin oli epämiellyttävä ja maistui myös pahalta.
Onko sianlihan maku muuttunut? Ennen käytettiin vain sikanautaa lihapulliin ym. Enää ei pysty. Kuitenkin "possun" kokoliha on maultaa ennallaan? Vai?
Kommentit (60)
Köyhät ihmettelee köyhien paskan ruuan paskaa makua. Jospa muuttaisitte muualle köyhälästä, jossa ei hyvää lihaa myydä missään. Eli ulkomaille. Sinne viedään meiltäkin laatulihat. Ei niitä köyhille turaaneille K- ja S-mafian kaupoissa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä possusta tulee karju? Valikoidaanko elikoita jotenkin esim halpisjauhelihaan karjunlihaa ja parempaan merkkiin niin mikä on naarassian nimitys? Tai nuorempaa urossikaa?
Tapahtuuko tätä eritystä naudoilla? Eikö härkä ole parempaa kuin nauta?
Härkä on nauta. Lehmä on nauta. Sonni on nauta. Pääosa naudanlihasta on lehmän lihaa, jos kyse on maitokarjasta. EI sonneja huvikseen pidetä, enkä tiedä salvataanko niitä enää ollenkaan, jolloin kyseessä olisi härkä. Maitokarjan liha tuskin on koskaan mitenkään ihanaa. Rotukarjan eli lihakarjan liha on sitä parempaa lihaa, ja sitä voi yleensä ostaa suoraan tiloiltakin. Niin ei tarvitse kaupasta ostaa kusetuslihaa, johon on jauhettu joku vanhan talin hajuinen lypsynauta mukaan.
Kiitos teille. Ehkä lopetan sian- ja naudanlihansyönnin.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Pari viikkoa sitten tapahtui niin että paistovaiheessa jauhelihan tuoksu oli niin vastenmielinen että koko kastike jäi sillä kertaa syömättä. Todella äärimmäistä tällainen ettei pysty syömään.
Mä lopetin jo ysärin lopussa punaisen lihan syömisen, koska se haisi ja maistui joka kerta niin kuvottavalle. Myös säälitti eläimet. Tuli oksennusrefleksiä, kun yritin sitä syödä. Ei vain pystynyt, ei. Sitten tajusin, että mun ei ole pakko syödä punaista lihaa. Olin parikymppinen silloin. Enkä sen jälkeen ole punaiseen lihaan koskenut.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tämä haju- ja makuhaitta on ilmennyt vasta nyt 2020-luvulla? Ehkä jopa aiemmin?
En muista 90-luvulla ongelmaa sikanaudan kanssa. Eikä merkillä ollut väliä. Tosin silloin ei ollut näitä tehtaalla pakattuja?
Minä muistan. Nämä on aina haissut kuvottavalle. Ihan ysäriltä asti. Hyi saatana. En ysärin jälkeen ole punaista lihaa ostanut enkä syönyt missään muodossaan. Ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Pari viikkoa sitten tapahtui niin että paistovaiheessa jauhelihan tuoksu oli niin vastenmielinen että koko kastike jäi sillä kertaa syömättä. Todella äärimmäistä tällainen ettei pysty syömään.
Mä lopetin jo ysärin lopussa punaisen lihan syömisen, koska se haisi ja maistui joka kerta niin kuvottavalle. Myös säälitti eläimet. Tuli oksennusrefleksiä, kun yritin sitä syödä. Ei vain pystynyt, ei. Sitten tajusin, että mun ei ole pakko syödä punaista lihaa. Olin parikymppinen silloin. Enkä sen jälkeen ole punaiseen lihaan koskenut.
Taputa itseäs selkään kun oot parempi ihminen kun me muut
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut sikanautaa, kun en sikaa syö. Mutta härskien luiden hajua on joissakin jauhelihoissakin, jopa Snellmanin paistijauhelihassa. Parasta jauhelihaa olen saanut palvelutiskiltä, joten en enää osta valmiiksi pakattuja haisulihoja.
Jotenkin olen ajatellut, että jauhavat tiskille ne vanhentuneet kokolihat. Pitääpä kokeilla olisko parempaa.
Ei ihme, että naudanjauheliha oli loppu kun sikanauta todellakin pahaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Makkaroiden makuhaitoista ei saanutkaan kirjoittaa.
Joskus hk blöökin maistuu pahalta, mutta ei aina.
Oot tullut vanhaksi. Myös kakkisi, eli vessa haisee "mummolta" käyntisi jälkeen. Elimistösi ei siis enää sulata kaikkea,🥺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä possusta tulee karju? Valikoidaanko elikoita jotenkin esim halpisjauhelihaan karjunlihaa ja parempaan merkkiin niin mikä on naarassian nimitys? Tai nuorempaa urossikaa?
Tapahtuuko tätä eritystä naudoilla? Eikö härkä ole parempaa kuin nauta?
Härkä on nauta. Lehmä on nauta. Sonni on nauta. Pääosa naudanlihasta on lehmän lihaa, jos kyse on maitokarjasta. EI sonneja huvikseen pidetä, enkä tiedä salvataanko niitä enää ollenkaan, jolloin kyseessä olisi härkä. Maitokarjan liha tuskin on koskaan mitenkään ihanaa. Rotukarjan eli lihakarjan liha on sitä parempaa lihaa, ja sitä voi yleensä ostaa suoraan tiloiltakin. Niin ei tarvitse kaupasta ostaa kusetuslihaa, johon on jauhettu joku vanhan talin hajuinen lypsynauta mukaan.
Yritin vähentää lihan syöntiä lisäämällä kaalia, porkkanaa tai punajuurta jauhelihan joukkoon, mutta pitäneekin vaan harventaa syöntiä ja siirtyä laadukkaampaan tiloilta myytävään lihaan.
Kerran oli karvoja Kotimaista jauhelihassa, sellainen pitkä ällöttävä. Mies entisenä maalaistalon poikana sanoi että sian karvaa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ihmettelee köyhien paskan ruuan paskaa makua. Jospa muuttaisitte muualle köyhälästä, jossa ei hyvää lihaa myydä missään. Eli ulkomaille. Sinne viedään meiltäkin laatulihat. Ei niitä köyhille turaaneille K- ja S-mafian kaupoissa myydä.
Kalleinta on se ruuaksi valmistettu syömättä jäänyt liha.
Mieluiten kyllä tukisin kotimaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli karvoja Kotimaista jauhelihassa, sellainen pitkä ällöttävä. Mies entisenä maalaistalon poikana sanoi että sian karvaa.
Joten sinne jauhetaan kamara sekaan. Se kyllä selittää sen, että 400 gramman paistamisesta irtoo desi juoksevaa rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tämä haju- ja makuhaitta on ilmennyt vasta nyt 2020-luvulla? Ehkä jopa aiemmin?
En muista 90-luvulla ongelmaa sikanaudan kanssa. Eikä merkillä ollut väliä. Tosin silloin ei ollut näitä tehtaalla pakattuja?
Minä lopetin sika-naudan käytön jo ysärin lopulla sen epämiellyttävän hajun ja maun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut sikanautaa, kun en sikaa syö. Mutta härskien luiden hajua on joissakin jauhelihoissakin, jopa Snellmanin paistijauhelihassa. Parasta jauhelihaa olen saanut palvelutiskiltä, joten en enää osta valmiiksi pakattuja haisulihoja.
Jotenkin olen ajatellut, että jauhavat tiskille ne vanhentuneet kokolihat. Pitääpä kokeilla olisko parempaa.
Onkohan kaupoissa enää lihamyllyjä joilla jauhelihat jauhetaan? Ei ainakaan kovin monessa kaupassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kaupoissa enää lihamyllyjä joilla jauhelihat jauhetaan? Ei ainakaan kovin monessa kaupassa ole.
Mistä ne kaupan itse pakkaamat jauhelihat sitten mahtaa tulla?
Johtuisko siitä, että nykyään niille rahdataan ruuaksi jotain geenimuunneltua soijaa ties mistä.
Ostakaa lihamylly ja jauhakaa itse sikanautaa esimerkiksi karjalanpaistilihoista, lihatiskiltä, niin huomaatte eron. Ensinnäkään jauheliha ei sula pannulla ja maistuu paremmalta, eikä haise.