Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tiedän, onko minulla ollut lapsena vesirokko?

Vierailija
28.02.2026 |

Vyöruusurokotteen hyödyistä on paljon juttuja. En tiedä, onko minulla ollut vesirokko lapsena. En muista mitään rakkuloita. Voiko vyöruusurokotteen ottaa, vaikka ei olisi sairastanut vesirokkoa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole äitiä jolta kysyä? Lähes kaikki ovat sairastaneet vesirokon lapsena.

Äiti ja isä ovat kuolleet monta vuotta sitten.

Aina voi silti kysyä!

Vierailija
22/41 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesirokkorokotteen ovat saaneet Suomessa erityisesti 1.1.2006 tai sen jälkeen syntyneet lapset osana kansallista rokotusohjelmaa

(vuodesta 2017 alkaen). Rokotetta suositellaan niille, jotka eivät ole sairastaneet tautia. Yli 80 % vuonna 2017 syntyneistä on saanut rokotteen, joka on yleensä kaksiannoksinen.

Ennen rokotusohjelman alkamista lähes kaikki (yli 9095 %) suomalaisista sairastivat vesirokon lapsena

. Nykyään tilanne on muuttumassa rokotusten ansiosta

Vesirokko oli lähes jokaisen lapsen tauti, ja tauti sairastettiin yleensä ennen kouluikää.

Kyllä tuo on tullut 2017 rokotusohjelmaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän omista terveystiedosta löydy mitä on sairastanut jos ei niin luultavasti voi testata.

Vierailija
24/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakortista tieteskin.

Minut on rokotettu yli kuusikymmentä vuotta sitten, joten ei ole aavistustakaan, missä neuvolakorttini on. Ei se ole perintönä kulkenut :-)

Vierailija
25/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole äitiä jolta kysyä? Lähes kaikki ovat sairastaneet vesirokon lapsena.

Äiti ja isä ovat kuolleet monta vuotta sitten.

Aina voi silti kysyä!

Keneltä voi kysyä? Niin vanhoja tietoja ei ole missään. Toki voin päätellä, että vesirokkoa en sairastanut koska en muista rakkuloita. Mutta jotkut ovat sanoneet, että rakkuloita voi olla niin vähän (1-2) ettei rokkoa ole huomattu.

Vierailija
26/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuota asiaa voi olla tietämättä? Jos on saanunt sen niin pienenä, ettei todella muista, olisihan asiasta edes joskus keskusteltu?

Vierailija
27/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tiedän sairastaneeni aivan pikkupentuna tuhkarokon, vesirokon ja sikotaudin ja sain myös isorokkoroketteen.  Olen muuten ollut aina hyvin terve eikä ole mitään allergioita. 

Vierailija
28/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät sen siitä, että tyyliin 99 % on sen sairastanut. Todennäköisyys sille, ettet olisi sitä sairastanut, on pieni.

Vierailija
29/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voit kysyä asiasta vanhemmiltasi, saat tietää. Asiaa ei ole merkitty mihinkään virallisiin asiakirjoihin. En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta luulen, että suurin osa 1900-luvun puolella syntyneistä on sairastanut vesirokon. Ennen rokotuksia monet vanhemmat tahallaan altistivat lapsensa vesirokkotartunnalle. Haluttiin, että helpisti tarttuva tauti sairastetaan lapsena, eikä vasta aikuisena.

Moni muukin tauti tartutettiin tahallaan. Kun tuli tarpeeksi monta ruumista tai vammautunutta, alettiin rokottaa. Vanhemmat marisi miksi tollasia lastentauteja varten rokotetaan. Samat vanhemmat jonotti koronarokotteita!

Millä vuosikymmenellä koronarokotteita jonottaiden lapsia on tapettu lastentauteihin?

Vierailija
30/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voit kysyä asiasta vanhemmiltasi, saat tietää. Asiaa ei ole merkitty mihinkään virallisiin asiakirjoihin. En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta luulen, että suurin osa 1900-luvun puolella syntyneistä on sairastanut vesirokon. Ennen rokotuksia monet vanhemmat tahallaan altistivat lapsensa vesirokkotartunnalle. Haluttiin, että helpisti tarttuva tauti sairastetaan lapsena, eikä vasta aikuisena.

neuvolakortti oli ainakin ennen, siinä pituus ,painot, rokot, muu kehitys .  

Vierailija
31/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota asiaa voi olla tietämättä? Jos on saanunt sen niin pienenä, ettei todella muista, olisihan asiasta edes joskus keskusteltu?

En ole ap, mutta siis ei kaikissa perheissä keskustella asioista.

Vierailija
32/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakortista tieteskin.

Minut on rokotettu yli kuusikymmentä vuotta sitten, joten ei ole aavistustakaan, missä neuvolakorttini on. Ei se ole perintönä kulkenut :-)

Minun vanhempani pitivät semmoista "vauvakirjaa", josta voin tarkistaa semmoiset asiat joita olisi muuten mahdotonta tietää ja muistaa.  Tiedän syntyneeni perjantaiaamuna klo 5:30. 

Vierailija
33/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tiedän sairastaneeni aivan pikkupentuna tuhkarokon, vesirokon ja sikotaudin ja sain myös isorokkoroketteen.  Olen muuten ollut aina hyvin terve eikä ole mitään allergioita. 

MAHTAVAA! Tuleeko myös aamuisin hyvä kakka?

Vierailija
34/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin vesirokon 12 vuotiaana joten ei siitä mitään merkintää missään neuvolakortissa ole. Mutta muistan hyvin sen sa@tanallisen kutinan. 

Vierailija
35/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta-ainetesti kertoo, onko sairastanut vesirokkoa (tai ottanut rokotteen). Vesirokko aikuisella on vakava sairaus, joten kannattaa selvittää testillä onko sen sairastanut, jos et pysty varmistamaan sitä vanhemmiltasi. En tunne tuota toista rokotetta, joten en tiedä onko ennen sitä joka tapauksessa selvitettävä vasta-aineet.

"Vesirokko aikuisella on vakava sairaus..."

No, höpö höpö. 

Itse sairasti lähes 40v eikä ollut sen kummempi. Ei se kaikilla ole vakava.

Vierailija
36/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rokko lapsena. Muttei merkkejä keski-iässä vyöruususta, ehkei tulekaan. Eikä herpestä ole ollut. Papilloomavirus on veressä. Ja herpes on oma viruksen laji, ehkä se liittyy enemmän dementiaan joillakin vanhana? 

Vierailija
37/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin vesirokon vasta aikuisena. Pikkulapsena olin melko vähän tekemisissä muiden lasten kanssa ja luiskahdin ohi vesirokkoepidemioista. Vesirokkoa aikuisena en suosittele kenellekään, kauhea tauti. Siis, jos et tiedä, testauta & rokotuta itsesi! 

Vierailija
38/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät sen siitä, että tyyliin 99 % on sen sairastanut. Todennäköisyys sille, ettet olisi sitä sairastanut, on pieni.

Silti se 1% mahis on ettei ole sairastanut. Mun toinen lapsi sen lapsena sairasti, toinen ei saanut tartuntaa eli sairastamatta jäi. Sai sitten teininä rokotteen.

Vierailija
39/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli rokko lapsena. Muttei merkkejä keski-iässä vyöruususta, ehkei tulekaan. Eikä herpestä ole ollut. Papilloomavirus on veressä. Ja herpes on oma viruksen laji, ehkä se liittyy enemmän dementiaan joillakin vanhana? 

Ok. Siis tietysti tähän asiaan voi tulla kysymyksiä jos jollakin on ollut vesirokko ja vyöruusu, vaikkei olisi herpestä. Mutta jospa netti kertoo vastauksia ja lekuri.

Vierailija
40/41 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän omista terveystiedosta löydy mitä on sairastanut jos ei niin luultavasti voi testata.

Miksi niistä löytyisi sairauksia joiden takia ei ole käyty lääkärillä?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi