Luontohavainnot 2026
Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä?
Kommentit (1039)
Tuuletusikkunoissa verkot ja ulko-ovessa ötökkäverho, mutta viime yönä minua on ihmeskelty ja nyt kutisee. Onneksi löytyi Etono-puikko, tosin vanhaksi mennyt, mutta joskos auttaisi. Ilmavoimat ovat siis saapuneet 🦟🦟🦟🦟🦟
Sinitiaisen poikaset lähti aamulla maailmalle. Pesi terassin puolella seinän välissä kun otettiin vanhat ovipielet pois eikä ehditty uusia laittaa. Noin suloiset alivuokralaiset ei haitannu vaikka työt viivästyi.
Paarmat ilmestyivät tännekin, kun nurmikkoa oli leikattu ja kitkin kasvimaata helteessä. Olivat sokkopaarmoja, jotka hörräävät ympärillä hermostuttavan pitkään, ennen kuin purevat. Onneksi eivät olleet suppupaarmoja, jotka käyvät heti kiinni. Vaistoavat aina, kuten hyttysetkin, kun sadetta ja ukkosta on tulossa. Ja niinhän luvattiinkin.
Taivalkoskella meidän pihan pihlajissa on kuhinaa, kun mehiläiset ja kimalaiset tekee työtään. On se niilläkin työ ja on se luoja järjestänyt ihmeellisesti tämänkin asian.
Järvessä vesi niin matalalla, että nyt vesikasvit kasvavat ihan rantavedessäkin. Olen niitä niittänyt ja vasta nyt opiskelin aihetta ja voi kamaluus, kyseessä ärviä joka juurtuu jo ihan pienestä palasestakin. Apua, olen siis tietämättäni pahentanut tilannetta. Jatkossa täytyy kitkeä käsin jotta kasvinosat saa pois, mutta entä syvemmällä jossa ei huvita kahlailla kun vastassa on upottava muta. Onko tuota epämiellyttävää kasvia siedettävä siis loppuikä? Sitä nimittäin on paljon.
Viereinen luhta puolestaan on lähes kuivilla ja eilen illalla havaitsin, että se on alkanut haisemaan pahalle. Tämäkin vielä!
Veden vähyys haittaa siis muutenkin kuin vain että laiturit on kuivilla, uiminen on hankalaa ja vesillä saa varoa "ihkauusia" kiviä. En kuulkaas tykkää!
Räkättirastailla on lepikossa pesiä, ja nyt varikset käyvät siellä ryöstöretkellä vähän väliä. Yhden variksen ympärillä pyörii puolustamassa ja nokkimassa koko räkättien suku, mutta eipä rosvo luovuta saalistaan. Valitti vain ja jatkoi lentoaan.
Aamulla kukkui eri suunnilta kolme käkeä kilpaa. Jokaisella oli oma tyylinsä, nuorilla haastajille kimakampi ääni, vanhemmalla matalampi. Oli viileää sateen jälkeen, se piristi myös muitakin lintulajeja laulelemaan.
Mutta missä on leppäkertut? 🐞 Meidän syreeneissä on kirvoja, mutta eipä näy leppiksiä. Huhuu, täällä olisi noutopöytä tarjolla.
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kädet ja jalat täynnä vieri vieressä olevaa punaista näppyä joka välillä kutisee, välillä ei. Googlasin ja kotidiagnoosini oli järvisyyhy. Voiko olla? Minähän uin paljon kuin myös kahlailen keräämässä, ja aiemmin niittämässä, niitä hevon hemmetin ärvikkäitä. Voihan kamala luonto! (Kamala Luonto on muuten paras sarjis). Hyttynen, paarma, punkki ja nyt vielä tämä 😂
Vierailija kirjoitti:
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kädet ja jalat täynnä vieri vieressä olevaa punaista näppyä joka välillä kutisee, välillä ei. Googlasin ja kotidiagnoosini oli järvisyyhy. Voiko olla? Minähän uin paljon kuin myös kahlailen keräämässä, ja aiemmin niittämässä, niitä hevon hemmetin ärvikkäitä. Voihan kamala luonto! (Kamala Luonto on muuten paras sarjis). Hyttynen, paarma, punkki ja nyt vielä tämä 😂
Kuulin jostain, että linnut levittäisivät järvisyyhyä. Täällä päin on kirkasvetinen järvi, hieno hiekkarantakin. Mutta siinäkin todetaan vähän väliä järvisyyhyä, mitä ei aikaisempina vuosina ole ollut kuin joskus harvoin loppukesästä. Meneeköhän se syyhy itsestään ohi, vai vaatiiko lääkkeet? Melkein pitäisi olla vähintään kahluuhousut tms.
Nyt oli mäkäräisiäkin liikkeellä, kun kitkin kasvimaata ojan lähellä. Kuusiaitakin houkuttelee näitä verenimijöitä ja tietysti tulossa oleva sade.
Petosenlammen joutsenpariskunnalla tänäkin kesänä 6 terhakkaa poikasta Kuopiossa :)
Hilla, tai suomuurain ja millä sanonnalla niitä sanotaankin, niin on tupella jo jossain pohjoisessa. Ennen heinäkuussa on olleet tupella, mutta tänä kesänä on asiat toisin.
Linnut ovat aika fiksuja, kun joskus näyttävät pyytävän apua vaikka ihmiseltä. Istuin puutarhassa, ja yhtäkkiä tiainen tuli lähelle tuolia hädissään ja hyppien. Pihan pöntössä oli tiaisen poikaset ja huomasin, että harakka istuikin pöntön päällä vaanien poikasia. Aikoi tietysti napata yhden, ja sehän käy yleensä äkkiä. Ajoin pesärosvon pois, jospa poikue pelastui.
Vierailija kirjoitti:
Mutta missä on leppäkertut? 🐞 Meidän syreeneissä on kirvoja, mutta eipä näy leppiksiä. Huhuu, täällä olisi noutopöytä tarjolla.
Etupihan syreenit on nyt olleet kimalaisten suuren huomion kohteena, tosi rehevänä syreenit tänä kesänä olleet. Kiva kun kimalaisille on mettä tarjolla jo alkukesästä.
Lokkien toinen poikanen on jo kelluva lintunen, mutta missä toinen? Mamma kävi poikasen ruokkimassa, mutta missä sisko tai veli? Onko tippunut poispääsemättömään kivenkoloon (pesä on aikamoisessa louhikossa) vai onko varis, haukka tai kotka sen napannut? Toivottavasti beibi vielä ilmaantuu.
Kävelylenkin tein tänään koiran kanssa ja oli tuuria, että ei lämimäräksi joutunu kastumaan vesisateessa. Kotiin saavuin ja sitten kun sisälle pääsin, niin vettä alkoi tulla saavista kaatamalla niinsanotusti.
Munahaukka jahtasi minua, menin puun taakse piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Hilla, tai suomuurain ja millä sanonnalla niitä sanotaankin, niin on tupella jo jossain pohjoisessa. Ennen heinäkuussa on olleet tupella, mutta tänä kesänä on asiat toisin.
Pitkä aika vielä ennen kuin päästään täällä lapissa niitä pomimaan ja sadosta ei vielä tietoa, kunnon rankkasade niin se on melkoinen kato.No katellaan ja odotellaan muitakin marjoja.Sitä odotellen pitää kasvattaa kuntoa käy nimittäin selänpäälle se marjoen poiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilla, tai suomuurain ja millä sanonnalla niitä sanotaankin, niin on tupella jo jossain pohjoisessa. Ennen heinäkuussa on olleet tupella, mutta tänä kesänä on asiat toisin.
Pitkä aika vielä ennen kuin päästään täällä lapissa niitä pomimaan ja sadosta ei vielä tietoa, kunnon rankkasade niin se on melkoinen kato.No katellaan ja odotellaan muitakin marjoja.Sitä odotellen pitää kasvattaa kuntoa käy nimittäin selänpäälle se marjoen poiminta.
Ranualla on tämä juttu ollut, mitä kuulin.
Luulen että Helsingissä männyn kukinta on nyt ohi. Kirjotin siitä muutama päivä sitten. Eilen satoi koko päivän ja nyt tuulee niin että katto paukkuu. Eli vihdoinkin voi pestä parvekkeen kunnolla.